@article { author = {}, title = {First pages}, journal = {POLITICAL QUARTERLY}, volume = {44}, number = {3}, pages = {1-5}, year = {2014}, publisher = {}, issn = {1735-9678}, eissn = {1735-9686}, doi = {10.22059/jpq.2014.54677}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {صفحات آغازین}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://jpq.ut.ac.ir/article_54677.html}, eprint = {https://jpq.ut.ac.ir/article_54677_2895986939ade9fc36dd783350f729e4.pdf} } @article { author = {Kalantari, Ebrahim}, title = {EFFECTIVENESS OF POLITICAL SYSTEM BASED ON THE THEORY OF VELAYAT FAQIH AND ITS TOOLS}, journal = {POLITICAL QUARTERLY}, volume = {44}, number = {3}, pages = {465-481}, year = {2014}, publisher = {}, issn = {1735-9678}, eissn = {1735-9686}, doi = {10.22059/jpq.2014.53359}, abstract = {The initial discrepancy of "Neorealism" and "Neoliberal Institutionalism" reffersto the matter of cooperation in international relations. This is because, the firstyieldes relative gains, while the latter accountes on absolute gains in cooperativeatmosphere. Also, Neoliberal Institutionalism, unlike Neorealism, believes thatwith the help of international institutions, one can gain international cooperation.The second step of this argument is structured around the competing views of"energy independence" and "energy interdependence" regardes. Then we applythis framework to Iranian oil and gas trade structure with current statistics tosupport the validity of cooperation from energy interdependence point of view.}, keywords = {energy independence,energy interdependence,neoliberal institutionalism,neorealism,oil and gas exchange}, title_fa = {کارآمدی نظام سیاسی مبتنی بر نظریۀ ولایت فقیه و ابزارهای آن}, abstract_fa = {مسئلة کارآمدی نظام‌های سیاسی، از مسائل بسیار مهم در علم سیاست است. به دلیل نقش ویژه‌ای که کارآمدی در اقتدار و ثبات سیاسی حکومت‌ها دارد، این مسئله در دنیای جدید از دغدغه‌های اصلی حاکمان و سیاست‌مداران جهان به شمار می‌آید. «کارآمدی نظام سیاسی مبتنی بر نظریة ولایت فقیه و ابزارهای آن» موضوع اصلی این نوشتار است که نگارنده سعی کرده است با مروری بر تعریف و نظریه‌های رایج در این حوزه، در روشی جدید پس از تحلیل مؤلفه‌ها و عناصر اصلی کارآمدیِ یک نظام سیاسی، تعریف جدیدی از کارآمدی ارائه دهد و سپس حضور عینی و همه‌جانبة همین مؤلفه‌ها و عناصر را در نظام سیاسی مبتنی بر نظریة ولایت به اثبات برساند. در این مقاله نشان داده می‌شود نظام سیاسی اسلام، هم از زاویة ابتنا بر اصول و باورها، هم از زاویة ساختار و سازوکارهای حاکمیتی و هم از زاویة اقدام و عمل، می‌تواند در جایگاهی کارآمدتر از سایر نظام های سیاسی رایج دنیا قرار گیرد.}, keywords_fa = {اقدام و عمل,باورها,ساختار,عناصر و مؤلفه‌ها,کارآمدی}, url = {https://jpq.ut.ac.ir/article_53359.html}, eprint = {https://jpq.ut.ac.ir/article_53359_e68b67ce196abff931100b208484b7a8.pdf} } @article { author = {Rahmani, Homa}, title = {INSPIRING INDICATORS OF ISLAMIC REPUBLIC OF IRAN'S REGIONAL LEADERSHIP}, journal = {POLITICAL QUARTERLY}, volume = {44}, number = {3}, pages = {483-502}, year = {2014}, publisher = {}, issn = {1735-9678}, eissn = {1735-9686}, doi = {10.22059/jpq.2014.53360}, abstract = {Iran's revolution in 1979 declared its existence as an independent state, whichmove to victory of all of deprived against oppressors and develop the way for theformation of a global Ummah. Political leaders' efforts in order to provideappropriate and successful model of religious democracy inspire the nations andstates. Iran's inspiration is a tool to fulfill the role of regional leadership and to becounted as a target in the middle of the process, too. Ability to produce normativeguidelines is considered as a pioneer state indicator. These countries can play theirrole in international system. The problematic is a gap between theoretical andpractical model for the driving situation and the goals and aspirations of theIranian national document. This research has tried to define the factors linkbetween Iran's norms and its regional situation.}, keywords = {coalition anti dominant states,Constructivism,Islamic world,national documents,neoliberal institutionalism,Southwest Asia}, title_fa = {نشانه‎های الهام‎بخشی در رهبری منطقه‎ای جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {رهبران جمهوری اسلامی ایران، انقلاب سال 1357 را پیروزی تمامی مستضعفین بر مستکبرین و هموارکنندة راه برای تشکیل امت واحد جهانی می‌دانند و به‌منظور ارائة الگویی مطلوب و موفق از حکومت مردم‎سالاری دینی به‌عنوان مرکز و پایگاه الهام‎بخش ملت‎ها و دولت‎های منطقه تلاش می‌کنند. الهام‎بخشی، زمینه و ابزار تحقق نقش رهبری در منطقه‎ است. قابلیت تولید هنجاری از ویژگی‎های کشور راهنما و پیشاهنگ محسوب می‎شود و کشورهایی با چنین قابلیتی می‎توانند زمینه‎های لازم برای نقش‎آفرینی در سیاست بین‎الملل را فراهم آورند. اساس این پژوهش خلأ نظری و الگوی عملی موجود در فاصلة بین موقعیت کنونی و اهداف و آرمان‎های انقلاب ‎اسلامی، و هدف آن یافتن درک نوینی از روابط بین‎الملل و تدوین مدلی راهبردی در تولید هنجارهای الهام‎بخش و معرفی آن از طریق نهادهای مؤثر در سیاست خارجی ایران است.}, keywords_fa = {آسیای جنوب‎غربی,اسناد فرادستی جمهوری ‏‎اسلامی ‎ایران,ائتلاف ضد نظام ‏سلطه,جهان اسلام,سازه‎انگاری,نهادگرایی نولیبرال}, url = {https://jpq.ut.ac.ir/article_53360.html}, eprint = {https://jpq.ut.ac.ir/article_53360_2fae2d22775ee5ad8c81298d8ce27d84.pdf} } @article { author = {Mossalanejad, Abbase}, title = {GEO-ECONOMY OF THE MIDDLE EAST AND ECONOMIC GLOBALIZATION}, journal = {POLITICAL QUARTERLY}, volume = {44}, number = {3}, pages = {505-526}, year = {2014}, publisher = {}, issn = {1735-9678}, eissn = {1735-9686}, doi = {10.22059/jpq.2014.53361}, abstract = {Civil Defense refers to a collection of strategies and procedures preparing necessaryground for sustainable security. Any Civil Defense planning in countries issubordinate to the identity components and social values. Such signs in Iran will beorganized based on experiences of the Sacred Defense era, the economic growthindices, the social development indices and religious values. Due to the same reason,any policy made on the Civil Defense can be considered as sub-group of cultural,social, and economic blockings as well as structural exigencies in the politicalsystem. Thus far, the Civil Defense literature has been under study in the strategictexts. The countries following the path to economic progress and renovation enjoynecessary capability for Civil Defense organization. It shows that renovation andeconomic growth leave their impact in the cultural, social, structural and strategicdomains. This article tries to bring semiotics of renovation and religious values andidentity in Civil Defense under study. Regarding the said indices, one can answer tothe following question: What are the indices of Iran's Civil Defense and on what akind of pattern is it based on? To answer the question and regarding the conceptsuch as renovation and religious values and identity, one can define the researchhypothesis as follows: “The exigencies of sustainable development in Irannecessitate pegging any plan for Civil Defense at the semiotics of renovation,identity and religious values and within framework of balanced Civil Defense.”}, keywords = {Civil Defense,Religious Values,Resistance,semiotics identity}, title_fa = {نشانه‌شناسی هویت، ارزش‌های دینی و نوسازی در پدافند غیرعامل}, abstract_fa = {پدافند غیرعامل به مجموعه‌ای از سازوکارها و فرایندهایی اطلاق می‌شود که زمینة لازم برای امنیت پایدار را امکان‌پذیر می‌سازد. هرگونه برنامه‌ریزی پدافند غیرعامل در کشورها تابعی از مؤلفه‌های هویتی و ارزش‌های اجتماعی است. چنین نشانه‌هایی در ایران بر اساس ارزش‌های دینی، تجارب دوران دفاع مقدس، شاخص‌های رشد اقتصادی، و نشانه‌های توسعة اجتماعی سازماندهی شده است. به همین دلیل است که سیاستگذاری پدافند غیرعامل را می‌توان تابعی از شکل‌بندی‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، و ضرورت‌های ساختاری در نظام سیاسی دانست. تاکنون ادبیات پدافند غیرعامل در متون راهبردی بررسی شده است. کشورهایی که روند اقتصادی و نوسازی در حال رشدی را طی می‌کنند، قابلیت‌های لازم را برای سازماندهی پدافند غیرعامل دارند. این مسئله نشان می‌دهد که نوسازی و رشد اقتصادی آثار خود را در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، ساختاری، و راهبردی به جا می‌گذارد. در این مقاله، تلاش کرده‌ایم تا نشانه‌شناسی نوسازی، هویت، و ارزش‌های دینی را در پدافند غیرعامل ایران بررسی کنیم. با توجه به شاخص‌های یادشده می‌توان این پرسش را مطرح کرد: «پدافند غیرعامل ایران چه شاخص‌هایی دارد و از چه الگویی استفاده می‌کند؟» در پاسخ به این سؤال و با توجه به مفاهیمی همچون هویت، ارزش‌های دینی، و نوسازی می‌توان فرضیة پژوهش را بر این اساس تبیین کرد که: «ضرورت‌های توسعة پایدار در ایران ایجاب می‌کند که هرگونه برنامه‌ریزی پدافند غیرعامل بر اساس نشانه‌های هویت، ارزش‌های دینی، و نوسازی در قالب الگوی پدافند غیرعامل متوازن تنظیم شود.»}, keywords_fa = {ارزش‌های دینی,پدافند غیرعامل,مقاومت,نشانه‌شناسی,نوسازی,هویت}, url = {https://jpq.ut.ac.ir/article_53361.html}, eprint = {https://jpq.ut.ac.ir/article_53361_4b208b73dd4b328cc1d4b9df939e72d8.pdf} } @article { author = {Attar, Saeed}, title = {MAKING DISTINCTION TO ANALYTICAL AREAS ON DEVELOPMENT: SEVEN ANALYTICAL AREAS IN ANSWERING TO WHY HAVE COUNTRIES BEEN DEVELOPED}, journal = {POLITICAL QUARTERLY}, volume = {44}, number = {3}, pages = {527-546}, year = {2014}, publisher = {}, issn = {1735-9678}, eissn = {1735-9686}, doi = {10.22059/jpq.2014.53362}, abstract = {“What is cause/barrier of underdeveloped countries to achieve developmentaccording to a model of modern industrial society?” For answering to this question,which is one of the most famous questions of social scientist for several decades,classifying theories about development/underdevelopment is necessary. Classifyinghelp us to understanding them. This paper tries to classify theories of developmentby dividing all of the analytical area in issue of development/ underdevelopment.For this perspective, most theories of development are classified in seven areas:individual, family, market, civil society, political society, state, international systemareas. For “Individual Change and becoming Modern” Alex Inkeles (Individual asdevelopment agent) to contemporary underdevelopment is in large part thehistorical product of relations between the satellite underdeveloped and the nowdeveloped metropolitan countries Andre Gunder Frank (international system asdevelopment/ underdevelopment agent). All of them can be classified in theseseven analytical areas.}, keywords = {analytical areas on development,Civil society,family,Individual,international system,Market,political society,state}, title_fa = {تمایزبخشی حوزه‌های تحلیلی توسعه: هفت حوزة تحلیلی در پاسخ به چرایی توسعه‌یافتگی کشورها}, abstract_fa = {دهه‌های متمادی است که پرسش مشهور «چه چیز عامل یا مانع پیشرفت کشورهای توسعه‌نیافته به سوی مدل جامعة صنعتی مدرن می‌شود؟» یکی از پرسش‌های محوری دانشمندان علوم‌ اجتماعی بوده است. برای پاسخ به این پرسش، ضروری است بتوانیم آرا و نظرها دربارة توسعه‌یافتگی/توسعه‌نیافتگی را دسته‌بندی کنیم و آن‌ها را دقیق بخوانیم. در این نوشتار می‌کوشیم با تقسیم تمام حوزه‌های تحلیلی بحث دربارة چرایی توسعه‌یافتگی/توسعه‌نیافتگی ادبیات توسعه را از این زاویه طبقه‌بندی کنیم. از این منظر، اغلب تولیدات نظری دربارة توسعه را می‌توان پیرامون موضوعات فرد، خانواده، بازار، جامعة مدنی، جامعة سیاسی، دولت، و نظام بین‌المللی دسته‌بندی کرد. از انسان‌های نوگرای اینکلس (فرد، عامل توسعه) تا غارت مداوم مازاد کشورهای توسعه‌نیافته و انتقال آن به مراکز نظام سرمایه‌داری جهانیِ آندره گوندرفرانک (نظام جهانی، عامل توسعه‌یافتگی/توسعه‌نیافتگی) را می‌توان در این هفت حوزة تحلیلی، طبقه‌بندی و آرای آ‌ن‌ها را تحلیل کرد.}, keywords_fa = {بازار,جامعة سیاسی,جامعة مدنی,حوزه‌های تحلیلی توسعه,خانواده,دولت,فرد,نظام بین‌المللی}, url = {https://jpq.ut.ac.ir/article_53362.html}, eprint = {https://jpq.ut.ac.ir/article_53362_4b9bab992b714ccb6344f7fb6567d32f.pdf} } @article { author = {Jahangir, Kiyomars and Hosseini, Sedighe}, title = {GOVERNMENT ESTABISHMENT AT AFGHANISTAN IN FRAMEWORK OF STRUCTURALIST REALISM}, journal = {POLITICAL QUARTERLY}, volume = {44}, number = {3}, pages = {547-564}, year = {2014}, publisher = {}, issn = {1735-9678}, eissn = {1735-9686}, doi = {10.22059/jpq.2014.53363}, abstract = {Government Establishment at Afghanistan is considered as a new necessity forAmerica Security Policy. America Security theoreticians believe that terrorismreflects formation of bankrupte governments and social environments with someaspects of Anarchism. So government Establishment at Afghanistan should beexamined in framework of structuralist realism. Identity components are treated asone of the main factors for government establishment. Thus government inAfghanistan is recognized as a symbol for structural equation for creating power ininternational system as well as identity and social symbols at there. However thereare construction conditions for government establishment in Afghanistan but allevidence indicates that upon identity and social contradictions, governmentestablishment process is done gradually.}, keywords = {government establishment,Identity,Identity Crisis,Legitimation,social correlation,social forces}, title_fa = {دولت‌سازی در افغانستان در رهیافت واقع‌گرایی ساختارگرا}, abstract_fa = {دولت‌سازی در افغانستان ضرورت جدید سیاست امنیتی آمریکا محسوب می‌شود. نظریه‌پردازان امنیتی آمریکا معتقدند که تروریسم انعکاس شکل‌گیری «دولت‌های ورشکسته» و محیط‌های اجتماعی است که جلوه‌هایی از هرج‌ومرج در آن تداوم یافته است. بدین‌ترتیب، دولت‌سازی در افغانستان را باید در قالب رهیافت واقع‌گرایی ساختارگرا بررسی کرد. مؤلفه‌های هویتی یکی از عوامل اصلی دولت‌سازی محسوب می‌شود. بنابراین، دولت در افغانستان را باید نمادی از معادلة ساختاری در شکل‌بندی‌های قدرت در نظام بین‌الملل و همچنین نشانه‌های هویتی و اجتماعی در افغانستان دانست. شرایط ساختاری برای شکل‌گیری دولت در افغانستان به وجود آمده است، اما تمامی شواهد نشانگر آن است که به دلیل تداوم تضادهای هویتی و اجتماعی، روند دولت‌سازی با تأخیر همراه خواهد بود.}, keywords_fa = {بحران هویت,دولت‌سازی,مشروعیت,نیروهای اجتماعی,همبستگی اجتماعی,هویت}, url = {https://jpq.ut.ac.ir/article_53363.html}, eprint = {https://jpq.ut.ac.ir/article_53363_14fcf8623fb83568741ebe744b1a4875.pdf} } @article { author = {Ardestani, Ali and Tabriziyan, Hossein}, title = {THE IMPACT OF INTERVENTIONIST POLICIES ON THE ECONOMIC DEVELOPMENT (CASE STUDY: ZIMBABWE)}, journal = {POLITICAL QUARTERLY}, volume = {44}, number = {3}, pages = {565-586}, year = {2014}, publisher = {}, issn = {1735-9678}, eissn = {1735-9686}, doi = {10.22059/jpq.2014.53364}, abstract = {In the last two decades, perhaps the most important issue ahead of the states ofworld is economic development. This is especially true for third world countriesbeen suffering from a historical backwardness. In these countries due to the lack ofsocial and economic institutions, which is associated with economic development,the government has always adopted developmental policies and appliedinterventionist measures, in turn, led to increase underdevelopment. This paperfocuses on Zimbabwe under Robert Mugabe to investigate the effects ofinterventionist state policies on economic development. Mugabe's policies led to thewidespread proliferation of the sector of agriculture in this country and as a result,the most of the economy was destroyed. In this period, Zimbabwe is an example ofhyperinflation. Indeed, Zimbabwe as an African country and a member of NationalUnion, not only suffered from severe inflation, famine and poverty, but it alsosuffered from political outcomes of the economic decline, especially the inefficacyof the power of the executive management.}, keywords = {Economic Development,government,hyperinflation,Ideology,Inflation,interventionism}, title_fa = {تأثیر سیاست‌های تصدی‌گرایانه در توسعة اقتصادی (مطالعة موردی: زیمبابوه)}, abstract_fa = {در دو دهة اخیر، شاید مهم‌ترین مسئلة پیش روی دولت‌های مختلف جهان توسعة اقتصادی بوده باشد. این موضوع به‌ویژه برای کشورهای جهان سوم که هنوز در عقب‌ماندگی به سر می‌برند، اهمیت ویژه‌ای دارد. در این کشورها، به دلیل نداشتن نهادهای اقتصادی و اجتماعی متناسب با توسعة اقتصادی، دولت همواره به ترسیم خط مشی‌های توسعه‌ای کشور پرداخته است و با اعمال سیاست‌های تصدی‌گرایانه به ابعاد توسعه‌نیافتگی افزوده است. در این مقاله، می‌کوشیم با تمرکز بر زیمبابوه در دورة رابرت موگابه تأثیرات این نوع سیاست‌های تصدی‌گرایانه در توسعه را بررسی کنیم. سیاست‌های تصدی‌گرایانة موگابه موجب شد بخش کشاورزی که گسترده‌ترین و اصلی‌ترین بخش اقتصاد این کشور بود از بین برود. در واقع، موگابه و گروه اتحاد ملی آفریقایی زیمبابوه نه‌‌تنها اقتصاد را با تورم حاد، فقر و قحطی ویران کردند، بلکه توان مدیریت اجرایی در این کشور را نیز از بین بردند. کشور زیمبابوه در این دوره نمونه‌ای از اَبَرتورم است.}, keywords_fa = {اَبَرتورم,ایدئولوژی,تصدی‌گرایی,تورم,توسعة اقتصادی,دولت}, url = {https://jpq.ut.ac.ir/article_53364.html}, eprint = {https://jpq.ut.ac.ir/article_53364_2ec58917ca76047b05e970196445fda5.pdf} } @article { author = {Majidi, Hassan and Eftekhari, Asghar and Chitforoush, Sajjad}, title = {THE CRITIQUE OF THE TRADITION AND MODERNITY AND ITS RELATION TO POLITICAL THOUGHT OF MOHAMMED ABED ALJABRI}, journal = {POLITICAL QUARTERLY}, volume = {44}, number = {3}, pages = {589-608}, year = {2014}, publisher = {}, issn = {1735-9678}, eissn = {1735-9686}, doi = {10.22059/jpq.2014.53366}, abstract = {Mohammed Abed al-Jabri, who is neo mu'tazilist by critical and rational approach,tried to use modern thought and Islamic heritage in his project. Apart fromphilosophical and essential differences with postmodern methodologies, he tried toconstruct intellectual system via critique of the tradition and modernity. Of course,Jabri criticized inefficient intellectual currents to make harmony between Islam andmodernity is sought to critic Islamic rationality (divided to explain Mysticism andargument) in one hand (with postmodern methodologies) and critique of modernityin other hand to find areas of knowledge and cultural ties between the two sides. Theresult of this effort in the field of political theory proving the aspects of modernity inoriginal Islamic tradition and boiling modernity, including democracy fromcriticized tradition Jabri conclude that Islam is political religion adapting with someaspects of modernity such as human rights. He rejects secularism and believes thatsalvation way of Islamic world is criticism of rationality and the construction oflocal democracy.}, keywords = {citique of modernity,critique of tradition,Harmony,Islamic democracy,Mohammed Abed al-Jabri,neo mu'tazilist}, title_fa = {نقد سنت و تجدد و نسبت آن با اندیشة سیاسی محمد عابدالجابری}, abstract_fa = {محمد عابدالجابری که ازجمله نومعتزلیان است، با نگاهی عقلانی و انتقادی به دنبال استفاده از تفکرات جدید و میراث گذشتة اسلامی خود بوده است و تحت تأثیر برخی از روش‌شناسی‌های پست‌مدرنِ جدید در غرب، فارغ از تفاوت‌های فلسفی و بنیادین، در پی برساختن نظام فکری معرفتی و سیاسی از طریق نقد سنت و تجدد است. اگرچه جابری از سویی با نقد جریان‌های فکری موجود که در آن‌ها اعتقاد بر همسازی سنت و تجدد است و با ناکارآمد خواندن آن‌ها درصدد است با نقد عقلانیت عربی اسلامی (که وی آن را در سه عرصة معرفتی بیان، برهان، و عرفان تشریح می‌کند) با روش‌های پست‌مدرن و از سوی دیگر با نقد وجوهی از تجدد، پیوند میان این دو وجه نظام معرفتی و فرهنگی را از میان بردارد. حاصل این تلاش در نظریة سیاسی، کاوش به‌منظور اثبات وجوهی از تجدد در سنت اصیل اسلامی و تلاش برای تبلور تجدد و نیز دموکراسی از درون سنتِ نقدشده است. نتیجه آنکه به باور جابری، اسلام دینِ سیاست است و بسیاری از ابعاد حقوق بشر را شامل می‌شود که جهان متجدد نیز به آن‌ها رسیده است. وی با ردّ سکولاریسم در اسلامِ حقیقی، معتقد است راه نجات جهان اسلام از نقد عقلانیت و برساختن دموکراسی بومی می‌گذرد.}, keywords_fa = {سیاست,عابدالجابری,عقلانیت,نقد تجدد,نقد سنت,نومعتزلیان,همسازی-دموکراسی اسلامی}, url = {https://jpq.ut.ac.ir/article_53366.html}, eprint = {https://jpq.ut.ac.ir/article_53366_48f57d4fdd60fb580b76afb573cdc40f.pdf} } @article { author = {Shojaiyan, Mohammad}, title = {THE COMMUNITARIAN CRITIQUE OF LIBERALISM}, journal = {POLITICAL QUARTERLY}, volume = {44}, number = {3}, pages = {609-622}, year = {2014}, publisher = {}, issn = {1735-9678}, eissn = {1735-9686}, doi = {10.22059/jpq.2014.53367}, abstract = {Cmmunitarianism as a competiting and critical discourse of liberalism has been oneof the most important contexts of ethical and political philosophy in the recent years.The weaken of traditional forms of community such as family and increasing ofdivorce and decline of families, expanding the uncommom religion and the takingdrug in the Western countries had been the social backgrounds of this discourse.Communitarinism by the principle of second Wittgenstein critics the belife of thecontemporary liberal theorists. Unsutiated conception of human being, a socialindividualism, universalism, objectivism and ethical neutrality are the main liberals’positions rejected by the communitarian theorists. The central and substantive pointof this critique is the liberal conception of human nature that so much ofcontroversial positions refer to it.}, keywords = {Communitarianism,Contextualism,Justice,Liberalism,political philosophy}, title_fa = {نقد اجتماع‌گرایانۀ لیبرالیسم}, abstract_fa = {اجتماع‌گرایی به‌عنوان گفتمان رقیب و منتقد لیبرالیسم، یکی از مهم‌ترین مضامین فلسفة سیاست در دهه‌های اخیر بوده است. ضعف ساختارهای سنتی اجتماع مانند خانواده، کلیسا و مدارس، افزایش چشمگیر طلاق و تولدهای نامشروع، گسترش ادیان نامتعارف، افزایش استعمال مواد مخدر و افزایش ناگهانی بی‌سوادی در کشورهای غربی، از مهم‌ترین زمینه‌های اجتماعی شکل‌گیری اجتماع‌گرایی بوده است. اجتماع‌گرایی با کمک مبانی فلسفی ویتگنشتاین دوم انتقادات تأثیرگذاری در آرای اندیشمندان لیبرال معاصر وارد کرده است. پرسش اصلی این مقاله این است که مهم‌ترین نقد اجتماع‌گرایان بر لیبرالیسم چیست؟ فرضیه این است که نقد تلقی لیبرال از فرد، مهم‌ترین انتقادی است که اجتماع‌گرایان از لیبرالیسم کرده‌اند و نقدهای دیگر در نهایت به همین انتقاد رسیده است. انسان غیرموقعیت‌مند، فردگرایی غیراجتماعی، جهانشمول‌گرایی، ذهنی‌گرایی و بی‌طرفی مهم‌ترین مواضع لیبرالیسم است که اجتماع‌گرایان آن را نقد کرده‌اند. اجتماع‌گرایان معتقدند فرد را نمی‌توان بدون در نظر گرفتن زمینه و متن فرهنگی و اجتماعی‌ای تصور کرد که فرد خود بخشی از آن است. همان‌گونه که زبان و فلسفه زمینه‌محوراست، فرد نیز در زمینه‌های بسیار متفاوت فرهنگی تبیین و تعریف می‌شود. بنابراین، نمی‌توان برای آن ویژگی‌های جهانشمول ارائه کرد. اجتماعی بودن «خود» موجب می‌شود نتوان آن را از ویژگی‌هایش جدا کرد و قواعدی بی‌طرف و غیرمرتبط با برداشتی از خیر برای بنا نهادن اجتماعات سیاسی ارائه کرد. سیاست و سعادت از نظر اجتماع‌گریان بر خلاف لیبرال‌ها، تفکیک‌ناپذیرند.}, keywords_fa = {اجتماع‌گرایی,زمینه‌گرایی,عدالت,فلسفة سیاسی,لیبرالیسم}, url = {https://jpq.ut.ac.ir/article_53367.html}, eprint = {https://jpq.ut.ac.ir/article_53367_637746d415783e7325053f3c04bb1ac6.pdf} } @article { author = {Mosaffa, Nasrin and Noroozi, Hossein}, title = {MANAGEMENT OF SECURITY ENVIRONMENT AND HORIZON OF REGIONALISM IN SAARC}, journal = {POLITICAL QUARTERLY}, volume = {44}, number = {3}, pages = {625-642}, year = {2014}, publisher = {}, issn = {1735-9678}, eissn = {1735-9686}, doi = {10.22059/jpq.2014.53368}, abstract = {The South Asian Association for Economic Cooperation (SAARC) was establishedfor spreading cooperation among South Asian nations in 1985. Although theSAARC disengged to the Cold War requirements, it created based on technical,economic and independent considerations, but there has not been any notablesuccess in their association. The main question of this article is: “In spite of variousdevelopment programs, which factors and conditions affected in weakness andpassive role of the SAARC (1985-2014)?” We try to explain this idea that change ofregional security framework in South Asia from 1990 has had the most impact inweakness and ostensible regionalism of the SAARC. After the Cold War,inconsistent national dynamisms, accession of Afghanistan to the SARRC and theapproach of great powers to this region have impressed rationality and performanceof this organization. According to mentioned atmosphere, member states could notbe able to set native management of regional security and then the horizon ofdeepening of regionalism would be ambiguous.}, keywords = {Regionalism,SAARC,security,South Asia,transition international system}, title_fa = {مدیریت محیط امنیتی و افق منطقه گرایی در سارک}, abstract_fa = {«اتحادیة جنوب آسیا برای همکاری منطقه‌ای» سارک، در سال 1985، برای گسترش همکاری میان کشورهای جنوب آسیا تأسیس شد. سارک فارغ از فضای جنگ سرد، بر مبنای ملاحظات فنی و اقتصادی، مستقل، و خودجوش به وجود آمد، اما رونقی در همکاری و همبستگی آ‌‌ن‌ها پدیدار نشده است. در پاسخ به این سؤال که علی‌رغم برنامه‌های مختلف توسعه و گسترش سارک (1985-2014)، چه علل و شرایطی در تطویل ضعف و عدم پویایی آن دخیل بوده‌اند؟ در این مقاله، به تبیین این فرضیه می‌پردازیم که دگرگونی نظام امنیتی منطقة در جنوب آسیا از 1990 بیشترین تأثیر را در رخوت و عدم تعمیق منطقه‌گرایی در سارک داشته است. پویش‌های ملی ناهمساز کشورهای منطقه پس از جنگ سرد، الحاق افغانستان به سارک (از 2007) و رویکرد قدرت‌های بزرگ به منطقه، عقلانیت و عملکرد این سازمان را تحت‌الشعاع خود قرار داده است؛ به‌طوری‌که کشورهای منطقه توانایی مدیریت محیط امنیتی خود را نداشته‌اند و تعمیق منطقه‌گرایی نیز آیندة روشنی ندارد.}, keywords_fa = {امنیت,جنوب آسیا,سارک,منطقه‌گرایی,نظام بین‌الملل دورۀ گذار}, url = {https://jpq.ut.ac.ir/article_53368.html}, eprint = {https://jpq.ut.ac.ir/article_53368_a7a9c5665f6a1406c87bdae1f01cac14.pdf} } @article { author = {Bozorgmehri, Majid and Abbaspour Baghabory, Abbas}, title = {EU- NATO RELATIONS: CHALLENGES AND OPPORTUNITIES}, journal = {POLITICAL QUARTERLY}, volume = {44}, number = {3}, pages = {643-662}, year = {2014}, publisher = {}, issn = {1735-9678}, eissn = {1735-9686}, doi = {10.22059/jpq.2014.53369}, abstract = {The Europe Union (EU) and North Atlantic Treaty Organization (NATO) share 21members, so evaluating the challenges and opportunities in the field of internationalpolitics is very important. European Union is a civilian power with economic andsocial capabilities, and soft security. Its military capabilities in the form of"European Security and Defense Policy" is less important. But NATO in the firstlook is known as a military and security alliance which is broadly beneath theUnited States. EU has developed its capabilities and activities in the field of"Common Foreign and Security Policy" (CFSP) and especially "European Securityand Defense Policy (ESDP)" since the 1990s. Europe Union intends to makecooperation between "European rapid deployment force" and "NATO RapidReaction Force" to achieve the required competency and capabilities. Our findingssuggest that "European Common defense policy" must define as complementary andnot in conflict with NATO. The author attempts to explain the challenges andopportunities exist in the relations between Europe Union and NATO, andevaluating its impacts on Iran's national interests in the region and the world. Themethod of this paper is library collection and it is developed in a descriptiveanalyticalmanner. Furthermore, a variety of sources, such as related books,databases and papers have been used.}, keywords = {Common Foreign and Security Policy (CFSP),European Security and Defense Policy (ESDP),independent European defense,NATO. EU,USA}, title_fa = {بررسی روابط اتحادیۀ اروپا و ناتو؛ چالش‌ها و فرصت‌های موجود}, abstract_fa = {اتحادیة اروپا و ناتو 21 عضو مشترک دارند، به همین دلیل، بررسی چالش‌ها و فرصت‌های روابط این دو نهاد در حوزة سیاست بین‌الملل بسیار مهم است. اتحادیة اروپا قدرت غیرنظامی با قابلیت‌های اقتصادی-اجتماعی و امنیت نرم است و قابلیت‌های نظامی آن در قالب سیاست دفاعی و امنیتی اروپا اهمیت کم‌تری دارد، اما ناتو در نخستین نگاه پیمانی نظامی و امنیتی بیشتر تحت نفوذ آمریکا شناخته می‌شود. از دهة نود اتحادیة اروپا قابلیت‌‌ها و فعالیت‌های خود را در حوزة «سیاست خارجی و امنیتی مشترک» و به‌ویژه «سیاست امنیتی و دفاعی اروپا» توسعه داده است. اعضای اتحادیة اروپا در نظر دارند با «نیروی استقرار سریع اروپایی» و با همراهی «نیروی واکنش سریع ناتو» توانمندی‌ها و قابلیت‌های لازم را به دست آورند. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که «سیاست مشترک دفاعی اتحادیة اروپا» تکمیل‌کنندة ناتو و نه در تقابل با آن تعریف می‌شود. نویسندگان این مقاله می‌کوشند چالش‌ها و فرصت‌های موجود در روابط اتحادیة اروپا و ناتو و همچنین تأثیر این کنش‌ها در منافع ایران در منطقه و جهان را شرح دهند. تدوین این مقاله به روش جمع‌آوری کتابخانه‌ای-اسنادی و به صورت «توصیفی-تحلیلی» است. همچنین، از منابع مختلفی نظیر کتاب‌های مرتبط، پایگاه داده‌ها، بانک‌های اطلاعاتی و مقالات معتبر استفاده شده است.}, keywords_fa = {اتحادیة اروپا,ایالات متحدة آمریکا,دفاع مستقل اروپایی,سیاست امنیتی و دفاعی مشترک,ناتو}, url = {https://jpq.ut.ac.ir/article_53369.html}, eprint = {https://jpq.ut.ac.ir/article_53369_ae5bba565547d74bff14d44bfbdfd72d.pdf} } @article { author = {Mortazavi, Khodayar and Ali Karami, Fariba}, title = {GEO-ECONOMY OF THE MIDDLE EAST AND ECONOMIC GLOBALIZATION}, journal = {POLITICAL QUARTERLY}, volume = {44}, number = {3}, pages = {665-686}, year = {2014}, publisher = {}, issn = {1735-9678}, eissn = {1735-9686}, doi = {10.22059/jpq.2014.53370}, abstract = {By the end of the Cold War and the collapse of the Soviet Union, there was talk of anew order, characterized by the interconnectedness of cultural, economic andpolitical and economic globalization led to the development of capitalism itselffacing problems. It opens up new opportunities such an approach to geo-economicareas. This approach would show the importance of the economy in theglobalization process. But given the geo- political and economic security after theCold War conditions and the reduction of ideological and military rivalry, economiccompetition, and seeking news of economic importance in terms of globalization,the industrial powers (such as America, China, the European Union) at geoeconomicuncovered areas of the Middle East's rich oil and gas resources. The mostimportant of these areas and the absence of much importance in the energy, oil andgas in the coming decades was brought up. This research seeks to answer thequestion that economic globalization, the Middle East geo-economic lowered ornot? Through the tangled economy, the creation of geo-economic areas, as well asindustrial power need to put oil in the Middle East and its importance has declined.}, keywords = {Geo-economic,Globalization,Middle East,Oil}, title_fa = {ژئواکونومی خاورمیانه و جهانی شدن اقتصاد}, abstract_fa = {با پایان جنگ سرد و فروپاشی شوروی، از نظم جدیدی سخن به میان آمد که مشخصة آن درهم‌تنیدگی فرهنگی، سیاسی، و اقتصادی کشورها بود. جهانی شدن اقتصاد که سرمایه‌داری را توسعه داد با خود مسائل و نیز فرصت‌های جدیدی به وجود آورد که رویکردی ژئواکونومیک به مناطق یکی از آن‌ها بود. این رویکرد اهمیت اقتصاد در فرایند جهانی شدن را نشان می‌داد. ژئواکونومیک در عین توجه به مسائل سیاسی و امنیتی، در شرایط پس از جنگ سرد و کاهش رقابت‌های نظامی و ایدئولوژیک، از رقابت‌های اقتصادی خبر می‌داد و به دنبال مهم نشان دادن اقتصاد در شرایط جهانی شدن بود که قدرت‌های صنعتی (ازجمله آمریکا، چین، اتحادیة اروپا و ...) نگاهی ژئواکونومیک به مناطق پیدا کردند و خاورمیانه به دلیل داشتن منابع غنی نفت و گاز و .... از مهم‌ترین این مناطق بود و این در شرایطی بود که دربارة کاهش اهمیت انرژی‌های نفت و گاز در دهه‌های آینده مطالب بسیاری گفته می‌شد. در این پژوهش به دنبال پاسخ‌گویی به این سؤال هستیم که آیا جهانی شدن اقتصاد اهمیت ژئواکونومیک خاورمیانه را کاهش داده است یا خیر؟ نویسنده در پی اثبات این فرضیه است که طبق آمارهای انرژی جهانی و بانک جهانی، جهان حداقل تا نیم قرن آینده همچنان نیازمند انرژی‌های فسیلی استو این مسئله نشان می‌دهد که جهانی شدن، در عین چالش‌هایی که برای کشورهای درحال‌توسعه ایجاد می‌کند، فرصتی را نیز از طریق درهم‌تنیدگی اقتصاد جوامع، برای مناطق ژئواکونومیک به وجود آورده است، به‌طوری‌که همچنان قدرت‌های صنعتی را نیازمند نفت وگاز خاورمیانه قرار داده و اهمیت آن را کاهش نداده است.}, keywords_fa = {جهانی‌گرایی,خاورمیانه,ژئواکونومیک,نفت}, url = {https://jpq.ut.ac.ir/article_53370.html}, eprint = {https://jpq.ut.ac.ir/article_53370_3b52db689972c4551801d66a5849eb5d.pdf} } @article { author = {Shirkhani, Mohammad and Khoddam, Mohammad}, title = {OIL AND GAS EXCHANGE AND INTERNATIONAL COOPERATION WITH IRAN}, journal = {POLITICAL QUARTERLY}, volume = {44}, number = {3}, pages = {687-706}, year = {2014}, publisher = {}, issn = {1735-9678}, eissn = {1735-9686}, doi = {10.22059/jpq.2014.53371}, abstract = {The initial discrepancy of "Neorealism" and "Neoliberal Institutionalism" refer tothe matter of cooperation in international relations. This is because, the first yieldesrelative gains, while the latter accountes on absolute gains in cooperativeatmosphere. Also, Neoliberal Institutionalism, unlike Neorealism, believes that withthe help of international institutions, one can gain international cooperation. Thesecond step of this argument is structured around the competing views of "energyindependence" and "energy interdependence" regardes. Then we apply thisframework to Iranian oil and gas trade structure with current statistics to support thevalidity of cooperation from energy interdependence point of view.}, keywords = {energy independence,energy interdependence,international cooperation,neoliberal institutionalism,neorealism,oil and gas exchange}, title_fa = {مبادلات نفت و گاز و همکاری بین‌المللی (با) ایران}, abstract_fa = {یکی از تفاوت‌های جدی مکاتب نوواقع‌گرایی و نهادگرایی نولیبرال در روابط بین‌الملل به موضوع همکاری مربوط می‌شود. پیروان نهادگرایی نولیبرال بر خلاف طرفداران نوواقع‌گرایی معتقدند که در روابط بین‌الملل، حتی در شرایط هرج‌ومرج و فقدان حاکمیت مرکزی در سطح جهان، می‌توان با کمک نهادهای بین‌المللی به همکاری‌های بین‌المللی دست یافت. این تفاوت نگاه به همکاری حاصل اختلاف نظر این دو مکتب دربارة دستاوردهای مطلق و نسبی است. از این رهگذر، با به‌کارگیری این دو دیدگاه در حوزة مبادلات انرژی به دو نگاه متفاوت «خودکفایی انرژی» و «وابستگی متقابل انرژی» رسیده‌ایم. در قدم بعدی، با عملیاتی کردن این نظرگاه‌ها در مبادلات نفت و گاز ایران طی سال‌های 1995 تا 2005 به‌عنوان نمونة پژوهشی، و نیز با استفاده از آمار و ارقام منتشر شده، درستی این فرضیه را نشان داده‌ایم که مبادلات نفت و گاز در چارچوب نظام مبتنی بر وابستگی متقابل انرژی به همکاری‌های بین‌المللی (با) ایران منجر شده است.}, keywords_fa = {خودکفایی انرژی,مبادلات نفت و گاز,نوواقع‌گرایی,نهادگرایی نولیبرال,وابستگی متقابل انرژی,همکاری‌های بین‌المللی}, url = {https://jpq.ut.ac.ir/article_53371.html}, eprint = {https://jpq.ut.ac.ir/article_53371_fd5925808f252b848a2f83591795d862.pdf} } @article { author = {}, title = {English Abstracts}, journal = {POLITICAL QUARTERLY}, volume = {44}, number = {3}, pages = {1-12}, year = {2014}, publisher = {}, issn = {1735-9678}, eissn = {1735-9686}, doi = {10.22059/jpq.2014.54660}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {چکیده های انگلیسی}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://jpq.ut.ac.ir/article_54660.html}, eprint = {https://jpq.ut.ac.ir/article_54660_983c8624483b38d9f6a9e865b5b310e2.pdf} }