@article { author = {Amirifard, Parisa}, title = {THE ROLE OF RELIGION AND RELIGIOUS VALUES IN BASIJ OF PUBLIC OPINION IN IRAN AFTER ISLAMIC REVOLOUTION}, journal = {POLITICAL QUARTERLY}, volume = {42}, number = {1}, pages = {99-115}, year = {2012}, publisher = {}, issn = {1735-9678}, eissn = {1735-9686}, doi = {10.22059/jpq.2012.29931}, abstract = {This essay is a studying the structure of the social mentality of the Iranian society in establishment situation of political Islam discourse. After the event of the Islamic revolution in Iran, Political Islam as the central ideology of the new political system gained a dominant and almost incontestable position. Political disputes constituted in the following years led to the genesis of particularly diversified religious interpretations of Political Islam. Therefore, during the years we have confronted different understandings of religion. These narrations, regarding the important role of religion in the social mentality, lead the public opinion into a kind of agency with the final purposes of the reproduction of current order legitimacy. This essay selecting the analytical field of the presidency elections in three periods (first, fifth and seventh) analyses the said mechanism. The method proposed here is that of discourse analysis.}, keywords = {discourse,legitimacy,Public Opinion.,Religion,Social Mentality}, title_fa = {نقش دین و ارزش های دینی در جلب افکار عمومی در ایران پس از انقلاب اسلامی}, abstract_fa = {این مقاله تلاشی در مطالعه ساختار ذهنیت اجتماعی جامعه ایران در شرایط تثبیت گفتمان اسلام سیاسی است. با وقوع انقلاب اسلامی در ایران، اسلام سیاسی به مثابه ایدئولوژی مرکزی نظام سیاسی جدید از موقعیتی مسلط و تقریباً بلامنازعه برخوردار گردید. اما نزاع های سیاسی شکل گرفته در سال های بعد موجب شکل گیری تفاسیر دینی گوناگون به خصوص از اسلام سیاسی شد. از این رو، در این سال ها ما همواره با برداشت های مختلفی از دین مواجه بوده ایم. در پژوهش پیش رو با انتخاب میدان تحلیلی انتخابات ریاست جمهوری دوره های سه گانه (اول پنجم و هفتم) به تحلیل سازوکار مزبور می پردازیم. شیوه مطالعه، روش تحلیل گفتمان است.}, keywords_fa = {discourse,legitimacy,Public Opinion.,Religion,Social Mentality}, url = {https://jpq.ut.ac.ir/article_29931.html}, eprint = {https://jpq.ut.ac.ir/article_29931_c64649cd6e85c5ac82610867202e0ee9.pdf} }