@article { author = {Ohadi, Parvindokht and Hajirajabali, Kazem}, title = {Dialogue contextualization in cultural policies of the 1st Pahlavi}, journal = {POLITICAL QUARTERLY}, volume = {45}, number = {4}, pages = {859-876}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {1735-9678}, eissn = {1735-9686}, doi = {10.22059/jpq.2015.55948}, abstract = {Dialogue contextualization in the 1st Pahlavi cultural policies, refers to the intellectual issues, and relevant discussions during that period introduced by influential cultural-political figures to the first Pahlavi era and the mindset of the society. Dialogue contextualization in this era, had a function beyond usual because the Pahlavi family strongly needed it to influence people’s minds and attitudes to facilitate their desired actions. Furthermore, it was used to guarantee their legitimacy. 1st Pahlavi succeeded to introduce itself to intellectuals of the era as an unavoidable necessity and the best possible choice for government in addition to engaging some of the intellectuals in a wide range of activities thereby preparing the ground for cultural transformations. The current article aims to prove that this discourse in its relation with the mentioned intellectual flow has the nature of “effect to cause”. In other words, 1st Pahlavi was provided the ground for a special kind of intellectual flow during that period. This article by clarifying the reasons for this association, introduces attitude and fundamental contradiction of this discourse as the cause of inefficiency and failure of those policies, the contradiction which described indispensable meaning and realization of civilization and progress as Secularism, and the unavoidable introduction of improvement and development as Dictatorship.}, keywords = {dictatorship,discourse contextualization,modernization,Nationalism,Secularism,First Pahlavi}, title_fa = {بسترسازی گفتمانی در سیاست‌ فرهنگی پهلوی اول (1320-1304هجری شمسی)}, abstract_fa = {بسترسازی گفتمانی در سیاست فرهنگی پهلوی اول، همان طرح موضوعات فکری، فضاسازی‌ها و انجام مباحثات مربوط به آن، در دورة مذکور است که توسط رجال مؤثر فرهنگی- سیاسی عصر پهلوی اول و در فضای فکری جامعة ایران صورت گرفت. بسترسازی گفتمانی در این دوره، توجیه و کارکردی بیش از حد معمول داشت، زیرا دودمان پهلوی به شدت خود را نیازمند آن می‌یافت تا علاوه بر زمینه‌سازی در اذهان و افکار عمومی برای سهولت اقدامات مورد نظر خود، مشروعیت خود را نیز تضمین کند. پهلوی اول توانست روی‌کارآمدنش را در نزد روشنفکران آن عصر، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر و بهترین انتخاب ممکن بشناساند و گسترة وسیعی از آن‌ها را به خدمت گیرد و مجموعاً بستری از تحولات فرهنگی را فراهم بیاورد. نویسندگان در این مقاله به اثبات این نکته پرداخته‌اند که این گفتمان در نسبتش با جریان روشنفکری یادشده، ماهیت معلول به علت دارد؛ یعنی، پهلوی اول از جهات متعدد مجری طرز تفکر خاصی از جریان روشنفکری آن روز بوده است. این نوشتار با تبیین دلایل این همراهی، تناقض فکری و مبنایی این گفتمان را  علت ناکارآمدی و شکست آن سیاست‌‌ها معرفی می‌کند؛ تناقضی که لازمة معنا و تحققِ تمدن و پیشرفت را سکولاریسم، و مقدمة اجتناب‌‌ناپذیر عمران و آبادانی را دیکتاتوری معرفی می‌کرد.}, keywords_fa = {dictatorship,discourse contextualization,modernization,Nationalism,Secularism,First Pahlavi}, url = {https://jpq.ut.ac.ir/article_55948.html}, eprint = {https://jpq.ut.ac.ir/article_55948_57330d774e7bb8a83483c541e6ac9d75.pdf} }