@article { author = {Zahiri, Samad and Rahmani, Turaj}, title = {The reading of Socrates works according to the tragedy of Aeschylus (review on Apology)}, journal = {POLITICAL QUARTERLY}, volume = {45}, number = {4}, pages = {937-946}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {1735-9678}, eissn = {1735-9686}, doi = {10.22059/jpq.2015.55952}, abstract = {The current study aims to examine the relationship of Socrates with classic tragedy and assess these two cases. The rise of poetic tragedy in the form of dramas of “Aeschylus” was accompanied with periods of enhancement of Socrates. Socrates got familiar with the dramas of Aeschylus in his youth in Athen. Being inspired by the religious content of tragedy based on fate, justice and righteousness as well as the elements of sorrow and pain embedded in it which give rise to compassion and fear, Socrates changed his trial to drama; furthermore, his drama and its sorrowful end is an undeniable reality distinguishing it from other dramas which are characterized by presence of imagination.}, keywords = {Aeschylus,Socrates,tragedy}, title_fa = {خوانش سقراط از رهگذر تراژدی آیسخولوس (نگاهی دوباره به آپولوژی)}, abstract_fa = {بررسی ارتباط سقراط با تراژدی کلاسیک و نسبت‌سنجی این دو، هدف این نوشتار است. اوج‌گیری شعر تراژدی در قالب نمایشنامه‌هایی از «آیسخولوس» هم‌زمان با دوران رشد و بالندگی‌هایی مواجه بوده است که آیسخولوس به اجرا درمی‌آورد و اوج زندگی شهر آتن محسوب می‌شد. وی با تأثیرپذیری از محتوای دینی تراژدی مبتنی بر سرنوشت، حق و عدالت و نیز عنصر درد و رنج در آن، که مایة ترحم و ترس می‌شود، و بسیاری الهامات دیگر از درون‌مایة تراژدی، واقعة محاکمة خود را تبدیل به نمایشی تراژیک کرد. تفاوت آن با نمایشنامه‌های آیسخولوس در این بود که برخلاف حضور تخیل در اشعاری از این نوع، نمایشنامة سقراط و پایان اندوهناک آن، واقعیتی انکارناپذیر است.}, keywords_fa = {Aeschylus,Socrates,tragedy}, url = {https://jpq.ut.ac.ir/article_55952.html}, eprint = {https://jpq.ut.ac.ir/article_55952_d09e62cac1a1ad785ff401ee72bb0401.pdf} }