@article { author = {Heidari, Alireza}, title = {STATE AND HUMAN CAPITAL POLICY IN IRAN (2005-2013)}, journal = {POLITICAL QUARTERLY}, volume = {46}, number = {4}, pages = {861-880}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {1735-9678}, eissn = {1735-9686}, doi = {10.22059/jpq.2016.59930}, abstract = {Although improvement and accumulation of human capital  depends on state policy, every state hasn't this capability. Meritocratic bureaucracies, extractive capability, accountability and rationalization of relations with society promote capacity and autonomy in developmental state model. According to the study hypothesis, structure and nature of the ninth and tenth governments was the main obstacle to human capital development policy. Some of the most important factors that cause these problems are continuation of populist policies, ignoring laws, expansionary and redistributive policies, weak and unprofessional bureaucracy, lack of constructive interaction with other components of the system, irrational and inappropriate decisions, and negligence of international capacities and inefficient structure of rentier state. As a result, this state in comparison with developmental states, despite oil boom, couldn't reasonably conduct and manage process of human capital development policy due to institutional weakness.}, keywords = {development policy,developmental state,Human capital,ninth and tenth governments,structure and nature of state}, title_fa = {دولت و سیاستگذاری سرمایۀ انسانی در ایران (1392-1384)}, abstract_fa = { انباشت و بهسازی سرمایۀ انسانی نیازمند سیاستگذاری دولت است، اما هر دولتی این قدرت و توانایی را ندارد. نوع دولت و چگونگی شکل­گیری آن متغیری تعیین­کننده در کارایی و اثربخشی سیاست­گذاری توسعۀ سرمایۀ انسانی است. در الگوی دولت توسعه­گرا، توانمندی استخراجی و پاسخگویی بوروکراتیکِ شایسته­سالار و عقلانی­سازی روابط با جامعه، ظرفیت واستقلال نهاد دولت را افزایش می­دهد. این در حالی است که عملکرد ضعیف و مشکلات تشدید­شده در حوزۀ سرمایۀ انسانی در دولت نهم و دهم، متأثر از برخی عوامل نهادی چون استمرار و تقویت سیاست‌های پوپولیستی و عامه­پسند، قانون­گریزی و عدم التزام به قوانین، سیاست­های بازتوزیعی و انبساطی، بوروکراسی ضعیف و غیرحرفه­ای، نداشتن تعامل سازنده با ارکان دیگر نظام، تصمیمات شتاب­زده و غیرکارشناسی، ناتوانی در بهره­گیری از ظرفیت­های بین­المللی و ساخت ناکارامدرانتیری بوده است.}, keywords_fa = {سرمایۀ انسانی,ساخت و ماهیت دولت,سیاست‌گذاری توسعه,دولت نهم و دهم,دولت توسعه‌گرا}, url = {https://jpq.ut.ac.ir/article_59930.html}, eprint = {https://jpq.ut.ac.ir/article_59930_be8012ecf8dfd9ae50384d2a1a5ad49d.pdf} }