@article { author = {Taremi, Kamran}, title = {ISLAMIC JURISTS IN POLITICAL CAPACITY: A COMPARISON BETWEEN LEGALIST AND POLITICAL APPROACHES IN ISLAMIC GOVERNANCE}, journal = {POLITICAL QUARTERLY}, volume = {46}, number = {4}, pages = {935-957}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {1735-9678}, eissn = {1735-9686}, doi = {10.22059/jpq.2016.59934}, abstract = {Since the victory of the Islamic Revolution in 1979, Shiite Islam has been adopted as state ideology in Iran. This paper is concerned with the impact of Islam on Iranian strategic culture. More specifically, it examines the impact of Islam on the manner Iran employs force in self-defense. To shed light on the influence of ideology, the article has relied heavily on Ayatollah Khomeini's speeches, sermons, and writings as well as Iranian conduct during the war with Iraq. It argues that Islam has set the goals for which force should be used, determined the military strategy to be adopted, defined the meaning of victory on the battlefield, spelled out the factors that contribute to military prowess, and impacted the organization, recruitment, and training of the armed forces.}, keywords = {coercion,Iran,Islam,Shiite Islam,strategic culture,War}, title_fa = {تأثیر دیدگاه‌های امام خمینی بر فرهنگ استراتژیک جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {این مقاله کندوکاوی است در زمینۀ تأثیرات ایدئولوژی، به‌عنوان یکی از اجزای فرهنگ استراتژیک، بر نحوۀ استفادۀ دولت‌ها از قوۀ قهریه. در این چارچوب، این مقاله به بررسی اثر تشیع بر نحوۀ استفادۀ ایران از زور برای دفاع از خود می‌پردازد. این نوشتار در پی آن است که نشان دهد اثر تشیع بر فرهنگ استراتژیک ایران گسترده بوده است، زیرا به دیدگاه‌های ایران در مورد روابط بین‌الملل و نیز چگونگی روابط ایران با دنیای خارج شکل بخشیده است. تشیع همچنین سبب شده است که ایران سیاست خارجی تجدیدنظرطلبانه‌ای را دنبال کند. این رویکرد در سیاست خارجی موجب شده است که ایران دوستان معدودی در عرصۀ بین‌المللی داشته باشد و در نتیجه مجبور شود تا حد ممکن بر توانایی‌های خود برای دفاع از قلمرو کشور تکیه کند. اسلام همچنین موجب شده است که ایران بازدارندگی را به‌عنوان راهبرد نظامی خود برای دفاع از کشور برگزیند. این راهبرد نظامی کاربرد زور برای نیل به اهداف مادی را رد می‌کند و استفاده از قوۀ قهریه را تنها زمانی مجاز می‌شمارد که کشور با حمله روبه‌رو شده یا امنیت امت اسلام با خطر مواجه شود؛ اما به ایران اجازه می‌دهد که در صورت قریب‌الوقوع بودن تجاوز خارجی دست به حملات پیشگیرانه بزند و نیز در صورت حملۀ دشمن جنگ را به داخل خاک مهاجم بکشاند. اسلام همچنین سبب شده است که ایران ایمان و روحیه را عامل اصلی قدرت نظامی تلقی کند و نه کثرت نفرات و فناوری را؛ زیرا از نظر رهبری کشور، پیروزی در جنگ هدیه‌ای الهی است که خداوند آن را نصیب لشکر اسلام می‌کند.}, keywords_fa = {coercion,Iran,Islam,Shiite Islam,strategic culture,War}, url = {https://jpq.ut.ac.ir/article_59934.html}, eprint = {https://jpq.ut.ac.ir/article_59934_394aecfaea0c60141ac6393bc61ab9fc.pdf} }