@article { author = {Majidi, Hassan and shojaei, Jabbar}, title = {THE NEW AUTHORITARIANISM ISLAMISM DISCOURSE IN EGYPT SINCE JANUARY 2011}, journal = {POLITICAL QUARTERLY}, volume = {46}, number = {4}, pages = {1049-1066}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {1735-9678}, eissn = {1735-9686}, doi = {10.22059/jpq.2016.59941}, abstract = {Mubarak falling in 2011 was the beginning of a discursive change over Egypt. The freed elements in Egypt field of discursivity, that were around a special point, tried to present an efficient image of Egyptas a desirable society. In one view, Egypt political discourses can be divided into Islam-oriented base or secularism looking for democracy or authoritarianism. some of Egypt political groups act in an Islam oriented and authoritarian discourse and, in a formed discursive conflict tried to make their hegemony. The question of this paper is that what factors are used by this discourse for its hegemonic domination and which political groups formed its discourse structure? This paper by using Laclau and Mouffe discourse analysis shows that the above mentioned discourse by nodal point of "caliphate" tries to narrite themselves to be fitted with circumstances but dispersion of discourse factors and those groups  profited by this discourse logic caused them to get involved in discourse time distortion.  }, keywords = {authoritarian Islamism,developments of 2011,Egypt,Salafi,Takfiri}, title_fa = {گفتمان اسلام‌گرای اقتدارگرا در مصر جدید؛ از ژانویۀ 2011 تاکنون}, abstract_fa = {سقوط مبارک در سال 2011 آغاز تحولی گفتمانی در مصر بود. عناصر رهاشده بر حوزۀ گفتمانگی مصر، گرداگرد دالی خاص درصدد ارائۀ تصویری کارامد از جامعۀ مطلوب مصر و جذب دال‌های شناور در حوزۀ گفتمانگی رقبا بودند. از یک منظر می‌توان گفتمان‌های سیاسی مصر را بر پایۀ اسلام‌گرایی یا سکولاریسم و دموکراسی‌خواهی یا اقتدارگرایی تقسیم کرد. برخی گروه‌های سیاسی مصر، در درون گفتمان اسلام‌گرای اقتدارگرا »عمل کرده و در نزاع گفتمانی شکل گرفته، سعی در هژمون‌سازی خود داشته‌اند. پرسش این مقاله این است که این گفتمان از چه مؤلفه‌هایی برای تسلط هژمونیک خود بهره برده و ساختار گفتمانی آن به‌وسیلۀ چه گروه‌های سیاسی شکل گرفته است؟ این مقاله با روش تحلیل گفتمان لاکلا و موفه نشان می‌دهد که گفتمان یادشده با مرکزیت" خلافت"در مفصل‌بندی با دال‌هایی چون شورا، عدالت، جهاد، شریعت، و در غیریت‌سازی نسبت به غرب و دموکراسی و شیعه؛ سعی در بازخوانی خود برای تناسب با اوضاع دارد، اما تشتت مؤلفه‌های گفتمانی و گروه‌هایی که از این منطق گفتمانی بهره می‌گیرند، موجب شده است تا به‌نوعی دچار زمان پریشی گفتمانی شوند.}, keywords_fa = {اسلام‌گرای اقتدارگرا,تحولات 2011,تکفیری,سلفی,گفتمان,مصر}, url = {https://jpq.ut.ac.ir/article_59941.html}, eprint = {https://jpq.ut.ac.ir/article_59941_36dacd7a540ee0d1b2481e06ab10bbbc.pdf} }