@article { author = {Moini Alamdari, Jahangeer and Makhani, Saeid}, title = {JOHN RAWLS: TRANSITION FROM A THEORY OF JUSTICE TO POLITICAL LIBERALISM}, journal = {POLITICAL QUARTERLY}, volume = {48}, number = {2}, pages = {453-471}, year = {2018}, publisher = {}, issn = {1735-9678}, eissn = {1735-9686}, doi = {10.22059/jpq.2018.200984.1006744}, abstract = {Transition in John Rawls’s political theory contains some positions which he choose after his first work, “A Theory of Justice”. This transition came from unsatisfactory and internal incompatibility that Rawls started to modify them. The changes applied by him completed in “Political Liberalism”. The understanding of this transition would be possible by referring to the problem of stability. According to Rawls, stability was essential for social cooperation and constituting of well-ordered society. Rawls at the beginning believed that stability will come true intrinsically by its elements, sense of justice and congruence argument. But gradually after relinquishing the moral viewpoints and accepting the fact of reasonable pluralism and importance of political values, he concluded that the sole acceptance of principles of justice by citizens does not lead to the stability and well-ordered society. Instead, rawls with a different reading of stability and replacing overlapping consensus rather than congruence argument recognized comprehensive and plural doctorines of citizens. So, citizens could just in well-ordered society by a framework of real autonomy.}, keywords = {A Theory of Justice,Political Liberalism,Stability,Sense of Justice,Congruent Argument,The Fact of Reasonable Pluralism,Overlapping Consensus}, title_fa = {جان رالز: گذار از نظریه ای در باب عدالت به لیبرالیسم سیاسی}, abstract_fa = {گذار در نظریۀ سیاسی جان رالز به مواضعی اشاره دارد که او پس از انتشار اثر نخست خود، «نظریه‌ای در باب عدالت»، اتخاذ کرد. این گذار ناشی از نارضایتی‌ها و ناسازگاری‌های درونی بود که او درصدد اصلاح آنها برآمد. تغییراتی که او در نظریۀ خود اعمال کرد، در «لیبرالیسم سیاسی» به اوجو تکامل نهایی خود رسید. فهم این گذار با رجوع به مسئلۀ پایداری ممکن خواهد بود. از نظر رالز، پایداری برای همکاری‌های اجتماعی و تحقق جامعۀ بسامان ضروری بود. او در ابتدا بر آن بود که پایداری با تکیۀ صرف بر عناصر آن، یعنی حس عدالت و برهان همسازی، به‌طور ذاتی تحقق می‌پذیرد. اما، به مرور زمان، با فاصله گرفتن از دیدگاه‌های اخلاقی، و با پذیرش واقعیت تکثرگرایی معقول و اهمیت ارزش‌های سیاسی، به این نتیجه رسید که صرف پذیرش اصول عدالت توسط شهروندان به پایداری و جامعۀ بسامان منجر نخواهد شد. او این بار با طرح خوانشی متفاوت از پایداری و جایگزین کردن اجماع همپوش به‌جای برهان همسازی شرایطی را فراهم آورد تا آموزه‌های جامع و متکثر شهروندان به رسمیت شناخته شود. بنابراین شهروندان می‌توانند در قالب یک خودآیینی واقعی اقدام به عمل عادلانه در جامعۀ بسامان کنند.}, keywords_fa = {A Theory of Justice,Political Liberalism,Stability,Sense of Justice,Congruent Argument,The Fact of Reasonable Pluralism,Overlapping Consensus}, url = {https://jpq.ut.ac.ir/article_66422.html}, eprint = {https://jpq.ut.ac.ir/article_66422_8211b9cfe86e284ec37a63ee39d130d3.pdf} }