@article { author = {Kolaee, Elahe and Kaviani Far, Peyman}, title = {REASONS FOR CONSTITUTIONAL AMENDMENTS IN SOUTH CAUCASIAN REPUBLICS}, journal = {POLITICAL QUARTERLY}, volume = {48}, number = {4}, pages = {1039-1056}, year = {2018}, publisher = {}, issn = {1735-9678}, eissn = {1735-9686}, doi = {10.22059/jpq.2018.223239.1006984}, abstract = {All three republics of Azerbaijan, Armenia and Georgia after the independence passed their first constitutions in 1995 and in the consequent years amended the constitutions at least two or three times. The amendments coincided with the power transition and election period which made their effects vast and considerable. Given this background, the main question of this research is that what has been the most important factor contributing to constitutional amendments in the three south Caucasian republics? Comparative evaluation of the issue shows specific homogeneity and heterogeneity between these three countries which may be experienced in other developing countries as well. To answer the question, we should pay attention to the context specially the political environment, major actors and benefiting elements and also judicial and political consequences of each amendment. The main hypothesis of this research is that maintaining power in the hands of ruling elites has been the main cause of constitutional amendments in all three republics. The method of research is descriptive–analytical.}, keywords = {Constitution,Armenia,Republic of Azerbaijan,Georgia,circulation,power}, title_fa = {عوامل اصلاحات قوانین اساسی جمهوری‌های قفقاز جنوبی}, abstract_fa = {هر سه جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان در دوران استقلال، اولین قانون اساسی نوین خود را در سال 1995 به تصویب رساندند و در سال‌های بعد دست‌کم دو یا سه بار این قانون‌ها را اصلاح کردند. همزمانیاین اصلاحاتباانتقالقدرتوانتخابات،آثارسیاسی‌شانراگستردهوشایان توجهکردهاست. با توجه به اینمسئله،سؤال اصلی این نوشتار این است که مهم‌ترین عاملاصلاحات قانون اساسی جمهوری‌های قفقاز جنوبی چه بوده است؟ بررسی تطبیقی این مسئله نشان‌دهندۀ همگونی‌ها و ناهمگونی‌های میان این کشورهاست که ممکن است در دیگر کشورهای در حال توسعه نیز تجربه شود. برای پاسخ به پرسش اصلی باید بسترهای اصلاحات به‌ویژه فضای سیاسی، بازیگران اصلی و عناصر سود بر اصلاحات، پیامد حقوقی و همچنین پیامد سیاسی هر یک از اصلاحات را مورد توجه و تحلیل قرار داد. فرضیۀ اصلی این نوشتار این است که در هر سه جمهوری، طراحی سازوکاری برای جلوگیری از چرخش نخبگان حاکم، مهم‌ترین دلیلاصلاحاتقانون اساسی در هر دو شکل ریاستی یا پارلمانی بوده است. مقایسۀ سه جمهوری نشان می‌دهد اصلاحات به مردم‌سالارتر شدن جمهوری‌ها منجر نشده است. روش این پژوهش توصیفی-تحلیلی است.}, keywords_fa = {ارمنستان,اصلاحات قانون اساسی,جمهوری آذربایجان,گرجستان,گردش نخبگان,ماندن در قدرت}, url = {https://jpq.ut.ac.ir/article_69746.html}, eprint = {https://jpq.ut.ac.ir/article_69746_afb30eb254333a70b2687fc4e035b093.pdf} }