@article { author = {Pirani, Shohreh and Nazari, Ali Ashraf}, title = {An Action Analysis of ISIS Violence in Iraq and Syria, with an Emphasis on Social Learning Theory}, journal = {POLITICAL QUARTERLY}, volume = {51}, number = {1}, pages = {55-79}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {1735-9678}, eissn = {1735-9686}, doi = {10.22059/jpq.2021.226183.1007008}, abstract = {Social learning theory is one of the theories used to analyze situation- disposition roots of violence. Using social learning theory, the authors analyze the ISIS (or Daesh) actions in Iraq and Syria.  To study the extremist groups such as ISIS, they attempt to find answers to the following research questions:  How has the ISIS recruited from various countries? What factors have led to the violent actions of this group from the standpoint of social cognitive learning? What factors have influenced the nature and extent of ISIS violence? The research hypothesis is that the emergence of Islamic extremist idea as a historical imperative is rooted in social learning processes. The group has used a variety of ways, including personal interaction, activities in mosques, seminars and lectures to spread the Salafi beliefs. The emergence of the radical Muslim youth has begun decades ago, and the consequence has been mounting violent actions in Iraq and Syria. Using the descriptive-analytical method, and an extensive literature review to find the written materials on the historical events and actions committed by the ISIS, the hypothesis is tested. The authors present their analysis of the underlying factors influencing the violent actions committed by ISIS in the Middle East.}, keywords = {ISIS,Social Learning Theory,observational learning,virtual media,Iraq,Syria}, title_fa = {تحلیل بنیادین کنش‌های معطوف به خشونت داعش: با تأکید بر نظریۀ یادگیری اجتماعی}, abstract_fa = {نظریۀ یادگیری اجتماعی  از نظریات موقعیت‌گرا- خلق‌گرا در تحلیل خشونت است. در این مقاله به تحلیل کنش داعش براساس نظریۀ یادگیری اجتماعی می‌پردازیم و در پی پاسخگویی به این پرسش هستیم که گروه‌های افراطی مانند داعش از چه طریقی به جذب نیرو از کشورهای مختلف دنیا پرداخته‌اند؟ مبانی خشونت این گروه از دیدگاه نظریۀ یادگیری شناختی اجتماعی کدام است؟ براساس این نظریه کدام عوامل در تمایل اعضای داعش به خشونت نقش دارد؟ فرضیۀ اصلی مقاله این است که ظهور ایده‌های خشونت‌بار داعش به‌مثابۀ امری تاریخی، ریشه در فرایندهای یادگیری اجتماعی دارد و آنها با استفاده از دامنۀ وسیعی از سازوکارها، همانند تعامل شخصی، فعالیت در مساجد، سمینارها و سخنرانی‌ها به‌منظور گسترش باورهای سلفی، روند افراطی کردن جوانان مسلمان را از دهه‌ها پیش آغاز کرده‌اند که پیامد آن تصاعد کنش‌های خشونت‌بار در عراق و سوریه است. روش مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی- تحلیلی و براساس مطالعات کتابخانه‌ای و جست‌وجو در اسناد و منابع مکتوب و سایت‌های علمی گوناگون است. در پایان، مدلی تحلیلی با هدف درک بنیادین عوامل و زمینه‌های شکل‌گیری کنش خشونت‌بار داعش، ارائه خواهد شد.}, keywords_fa = {ISIS,Social Learning Theory,observational learning,virtual media,Iraq,Syria}, url = {https://jpq.ut.ac.ir/article_80397.html}, eprint = {https://jpq.ut.ac.ir/article_80397_2eb27fc20b4e1451303f9f8020aafe30.pdf} }