@article { author = {Daylam Salehi, Behrooz and Pouladi, Kamal}, title = {Modernity Theories, from Self-founded Reason to Communicative Reason}, journal = {POLITICAL QUARTERLY}, volume = {51}, number = {1}, pages = {133-151}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {1735-9678}, eissn = {1735-9686}, doi = {10.22059/jpq.2021.295056.1007536}, abstract = {Modernity theories occupy a vast scope in the literature, representing philosophical, historical-civil, sociological-historical approaches, and sociology of religion. Various analytical methods and theories with specific titles and characteristics have been developed within any of these approaches. The present research started with the assumption that all these approaches in this wide-ranging spectrum revolve around action and reaction concepts on one hand, and self-founded and communicative reason on the other. By using this framework, the above-mentioned notions can be conceptualized and differentiated as the main focus of this study. Our research hypothesis states that modernity theories began with the self-founded and autonomic action and then were extended to communicative reason and interaction. It follows that, the theorists’  who attempted to explain the essence of modernity moved from philosophy to sociology in form of a process by which the society was rationalized while conceptualizing reason made a passage through transcendental to instrumental and then to communicative reason. The focus of this research is on the exploration of this path by the use of a historical-hermeneutical approach.}, keywords = {Modernity,Transcendental Reason,subjectivity,instrumental reason,Communicative Action,Communicative Reason}, title_fa = {نظریه‌های تجدد، از عقل خود‌بنیاد تا عقل ارتباطی}, abstract_fa = {نظریه‌های تجدد (مدرنیته) در دنیای دانش‌پژوهی و نظریه‌پردازی گسترۀ شایان توجه و دامنۀ وسیعی را در برمی‌گیرد. این گستره از رویکردهای فلسفی، تا رویکرد تاریخی- تمدنی، رویکرد جامعه‌شناسی تاریخی و سرانجام جامعه‌شناسی دین را در بردارد. در درون هریک از این رویکردها نیز شیوه‌های تحلیل و نظریه‌هایی با نام و هویت خاص خود ظهور یافته است. پژوهش پیش‌رو از این باور آغاز کرده است که تمام این گسترۀ بزرگ از نظریه‌ها را می‌توان حول دو مفهوم کنش و هم‌کنشی از یک سو و عقل خودبنیاد و عقل ارتباطی از سوی دیگر، مفهوم‌بندی و از یکدیگر متمایز کرد و بر این مبنا نقد و تحلیل کرد. فرضیۀ پژوهش این است که نگرش به مفهوم تجدد از عقل خود‌بنیاد و کنش خودآیین آغاز شد و تا عقل ارتباطی و همکنشی امتداد یافت و طی این مسیر، توضیح سرشت تجدد در قالب صورت‌بندی فرایند عقلانی شدن جامعگی از فلسفه به جامعه‌شناسی منتقل شد، درحالی‌که مفهوم‌بندی عقل از عقل استعلایی به عقل ابزاری و از آنجا به عقل ارتباطی گذر کرد. تمرکز این نوشته بر پی‌یابی این مسیر گذار با رهیافت تاریخی- تأویلی است.}, keywords_fa = {تجدد,سوژه‌بودگی,عقل استعلایی,عقل ابزاری,عقل ارتباطی,کنش ارتباطی}, url = {https://jpq.ut.ac.ir/article_80399.html}, eprint = {https://jpq.ut.ac.ir/article_80399_b04b80ad7aba727f710444dfbc7fa459.pdf} }