%0 Journal Article %T رسانه و ساخت هویت ملی %J فصلنامه سیاست %I دانشگاه تهران %Z 1735-9678 %A قزلسفلی, محمدتقی %D 2009 %\ 09/23/2009 %V 39 %N 3 %P - %! رسانه و ساخت هویت ملی %K پست مدرنیته %K جامعه مدرن %K مدرنیته %K مطبوعات %K هویت %R %X در نوشته ی حاضر ، این فرض مورد سنجش قرار می گیرد که اصولاً بروز و ظهور اولین اشکال رسانه ها ( کتاب و مطبوعات ادواری و یومیه ) از جمله مهم ترین عوامل بسط و نهادینه سازی هویت مدرن بوده است. با توجه به اشکال گوناگون رسانه ها، نگارنده موضوع مورد بررسی را به نقش و اهمیت تنها یکی از این رسانه ها یعنی مطبوعات محدود خواهد کرد.اما در این ارتباط بررسی چند مسأله اجتناب ناپذیر است: این که تشکیل اجتماعات ملی و احساس مشخصاً مدرن در چارچوب تعلق به یک ملت، رابطه ی مستقیمی با توسعه ی کلی آنها داشته است. بررسی مختصر شکل گیری مطبوعات و انواع آن، تعریف مفهوم هویت ملی و عناصر آن و تمهید استدلال هایی چند در برابر این فرض که چگونه گسترش مطبوعات به ایجاد جامعه ی مدرن مدد رسانده است، از جمله ی این مسایل است. %U https://jpq.ut.ac.ir/article_20193_4c40890059dc316ebe02b557621dbbfc.pdf