%0 Journal Article %T هژمونیسم تجاری آمریکا: شرایط دوره پس از جنگ سرد %J فصلنامه سیاست %I دانشگاه تهران %Z 1735-9678 %A شیرخانی, محمدعلی %A قنبرلو, عبداله %D 2008 %\ 08/22/2008 %V 38 %N 2 %P - %! هژمونیسم تجاری آمریکا: شرایط دوره پس از جنگ سرد %K تجارت آزاد %K توافق دوجانبه تجارت آزاد %K ثبات هژمونیک %K رئالیسم %K سازمان تجارت جهانی %K سرمایه‏داری %K قدرت %K منطقه گرایی %K هژمونی‏جویی %R %X با توجه به مشکلات اقتصادی و به ویژه تجاری هژمونی ایالات متحده در جهان پس از جنگ سرد، شاهد موجی نوین از تلاش این کشور برای تقویت و تثبیت شرایط اقتصادی هژمونی اش هستیم. هژمونی اقتصادی یک دولت از یک سو، مستلزم برخورداری از بالاترین قابلیت‏های اقتصادی، و از سوی دیگر، مستلزم اراده و توانایی آن دولت برای رهبری امور اقتصادی جهان می‏باشد که در اینجا نقش قدرت (به مفهم کلی آن) اهمیت می‏یابد. دولت آمریکا در جهانِ پس از جنگ سرد به پشتوانه قدرت ویژه‏اش، مجدداً در راستای احاطه بر فرصت‏های تجاری و در عین حال مدیریت امور تجاری جهان فعال شده است. گرایش به هژمونی تجاری آمریکا در این دوره، دو مجموعه از سیاست ‏های به هم وابسته داشته است: 1. سیاست ‏های چندجانبه جهانی که در چارچوب آن تقویت سازوکارهای نهادیِ جهانی در قالب گات / سازمان تجارت جهانی تحت رهبری آمریکا پی گیری قرار می شود؛ و 2. سیاست ‏های منطقه‏ای و دوجانبه که به تبع آن آمریکا به توسعه موافقت‏های ترجیحی منطقه‏ای و دوجانبه تجارت آزاد می‏پردازد. %U