دانشگاه تهران
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9686
39
1
2009
03
21
سازه انگاری و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قبال اسراییل
FA
سید داود
آقایی
دانشگاه تهران
davood_aghaee2003@yahoo.com
الهام
رسولی
rasooli@mailinator.com
پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به رغم ثبات برخی از عوامل موثر در سیاست خارجی، رفتار خارجی این کشور در قبال اسراییل دچار دگرگونی اساسی شد و حالت منازعه جویانه به خود گرفت. در حالی که قبل از این دوران، روابط دو رژیم در زمینه های مختلف استراتژیک، نظامی و حتی اقتصادی در سطح بالایی قرار داشت. بنابراین، سوال اصلی پژوهش حاضر این است که کدام نظریه روابط بین الملل بهتر می تواند این تغییر در سیاست خارجی را تبیین نماید؟ بدین جهت این مقاله فرضیه اصلی خود را روی نظریه سازه انگارانه روابط بین الملل قرار داده و بیان می دارد که شکل یری منافع ج.ا.ایران و جهت گیری های سیاست خارجی آن ریشه در نحوه شکل گیری و تکوین هویت آن دارد.
گفتمان,معنا,مفصل بندی,نشانه,هویت
https://jpq.ut.ac.ir/article_20142.html
https://jpq.ut.ac.ir/article_20142_9c7882c0bdbea09f829b500c440b266d.pdf
دانشگاه تهران
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9686
39
1
2009
03
21
فرجام دولت در اندیشه مارکس
FA
محمد
امامی
دانشگاه شیراز
dr_emami27@yahoo.com
فردین
مرادخانی
دانشگاه شیراز
moradkhani@mailinator.com
مارکس از فلاسفه بزرگ تاریخ، معتقد است دولت امری موقتی است و برآمده از طبقات است که سرانجام به وجود آن نیازی نخواهد بود و با برافتادن سرمایه داری دوران تاریخی انسان آغاز خواهد شد. در این مقاله به فرجام دولت پس از سقوط سرمایه داری پرداخته می شود و آن را در دو قسمت دیکتاتوری پرولتاریا و پس از آن بررسی کرده و نشان می دهد که در هر دو مرحله، وضعیت دولت با آنچه امروز مد نظر داریم کاملاٌ متفاوت است، چه آنکه در اولی با دولتی بسیار قوی و در دومی با دولتی بسیار کوچک مواجهه هستیم. در پایان، نسبت این دو با دموکراسی، یکی از مهم ترین مولفه های دولت مدرن بررسی می شود.
جامعه نهایی,دموکراسی,دیکتاتوری پرولتاریا,سوسیالیسم,کمونیسم
https://jpq.ut.ac.ir/article_20143.html
https://jpq.ut.ac.ir/article_20143_0ea25b0c31a895d1e7fdc56eaf153b81.pdf
دانشگاه تهران
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9686
39
1
2009
03
21
تحلیل گفتمانی در باز اندیشی اجتماعی
FA
از کسانی که مبنای اندیشه در امر اجتماعی را با نظریه معنا در هم آمیختند، لاکلا و موف هستند. نظریه این دو یعنی تحلیل گفتمان در حوزه جامعه شناسی رهگشا و ثمر بخش است. زیرا معنا در بستر گفتمانی سوسور و نظریه اجتماعی این دو ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. لاکلا معتقد است حوزه اجتماع به نحوی همان نظام نشانه شناختی است که در آن مبارزه بر سر تعریف نشانهها و تلاش برای تثبیت معنا جاری و ساری است. کارویژة اصلی نظام نشانه شناسی اجتماعی باز تعریف جهان به شیوه خودش است. در این جهانِ تعریف شده، سوژه ها و گروه های اجتماعی هویت می یابند. برای هویت یابی سوژه ها و گروه های اجتماعی، این نظام نشانه شناسی اجتماعی، حوزه های اجتماعی را به قطب های متخاصم تبدیل می نماید.
گفتمان,معنا,مفصل بندی,نشانه,هویت
https://jpq.ut.ac.ir/article_20144.html
https://jpq.ut.ac.ir/article_20144_22a4b3dfd6b5dd90bd8c614b68f31398.pdf
دانشگاه تهران
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9686
39
1
2009
03
21
سند چشم انداز 1404 و سیاست خارجی ج.ا.ا در دستیابی به قدرت برتر منطقه ای
FA
محمدجعفر
جوادی ارجمند
0000-0001-5671-1723
دانشگاه تهران
mjjavad@ut.ac.ir
این پژوهش به دنبال بررسی رابطه سیاست خارجی ج.ا.ا و سند چشم انداز در رسیدن ایران به قدرت برتر منطقه ای است. در سند چشم انداز ایران 1404 برای نخستین بار نگاه منطقه ای به سیاست خارجی مطرح شده است. مفهوم قدرت برترمنطقه ای برایند دو هدف است: 1- کسب جایگاه برتر علمی، فن اوری و اقتصادی، 2- تعامل سارنده و موثر در روابط خارجی . هدف از ارایه این مقاله بررسی چالش های سیاست خارجی ج.ا.ا در اتخاذ رویکرد" تعامل سازنده" در سیاست خارجی ایران می باشد. در این مقاله، ابتدا به مفهوم چشم انداز و تعابیر لغوی و اصطلاحی آن اشاره شده است. سپس سابقه منطقه گرایی در سیاست خارجی ایران در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مورد بحت قرار می گیرد. آنگاه مفهوم منطقه و نظام منطقه ای در سند چشم انداز و ابعاد چالش برانگیز قدرت منطقه ای ایران بررسی می شود.
استراتژی تعامل سازنده,سند چشم انداز,سیاست خارجی,قدرت برتر منطقه ای,منطقه آسیای جنوب غربی
https://jpq.ut.ac.ir/article_20145.html
https://jpq.ut.ac.ir/article_20145_260726833336edb39049900be78ad3bb.pdf
دانشگاه تهران
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9686
39
1
2009
03
21
درآمدی بر زمینههای پیدایش و مبانی عقیدتی مسیحیت صهیونیستی
FA
احمد
دوست محمدی
دانشگاه تهران
a.doostm@yahoo.com
محمد
رجبی
دانشگاه آزاد
rajabi@mailinator.com
مسیحیت صهیونیستی به مثابة یک جریان افراطی مسیحی با تکیه بر تفاسیر تحتاللفظی از متون کتاب مقدس، خواهان تحقق پیشگوییهای کتاب مقدس براساس عقاید تقدیرگرایانه خویش است تا از این طریق زمینه را برای ظهور مسیح(ع) در آخرالزمان فراهم آورد. به اعتقاد این گروه خداوند مقرر کرده است. بشر باید هفت مرحله یا مشیّت را از سر بگذراند تا به ظهور مسیح در آخرالزمان برسد. زمینههای پیدایش مسیحیت صهیونیستی به پروتستانتیسم و پیوریتانیسم بازمیگردد. چرا که تا پیش از آن و در دوران حاکمیت کلیسای کاتولیک، همواره یهودیان، قاتلان مسیح دانسته میشدند اما با وقوع پروتستانتیسم، نهضت اصلاح دینی به رهبری مارتین لوتر با بیان ریشههای عبرانی مسیحیت به ستایش از یهودیان پرداخت و این فرایند توسط فرق منشعب از آن به ویژه پیوریتانیسم ادامه یافت.
آرماگدون,اسرائیل,ایالات متحده آمریکا,پروتستانتیسم,پیوریتانیسم,تقدیرگرایی,مسیح (ع),مسیحیت صهیونیستی,هزارهگرایی,یهود
https://jpq.ut.ac.ir/article_20146.html
https://jpq.ut.ac.ir/article_20146_8b4c9d0cae1d999c6966c9524f41ada1.pdf
دانشگاه تهران
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9686
39
1
2009
03
21
انقلاب مشروطه و رویارویی ایرانیان با چهره ژانوسی تجدد؛ پژوهشی در باب شکل گیری نخستین جریان های فکری و سیاسی در ایران
FA
مهدی
رهبری
دانشگاه مازندران
mehdirahbari@yahoo.com
از زمان شکست ایرانیان در جنگ با روسها و شکل گیری ذهنیت عقبماندگی در ایران تا کنون، پاسخ به مسأله عقب ماندگی، علل پیدایش و نحوة رفع آن مهم ترین دغدغة جامعه و نیروهای فکری و سیاسی آن بوده است. در حالی که مجموع عوامل داخلی و خارجی مانع از نیل به موفقیت میگردید، برداشتهای متعدد و گاه متعارض از نحوة پاسخگویی به مسأله عقبماندگی، کلید اصلی این ناکامیها بود. این برداشت ها که پس از انقلاب مشروطه برای نخستین بار در تدوین قوانین و استقرار نهادهای مدنی و سیاسی به وجود آمدند، چالش هایی عمده را میان سنت و تجدد پدید آوردند.
تجدد,سنت,سوسیال دموکراسی,شریعت مداری,عدالت خواهی,لیبرال دموکراسی,مارکسیسم,محافظه گرایی,نوگرایی,نوگرایی دینی
https://jpq.ut.ac.ir/article_20147.html
https://jpq.ut.ac.ir/article_20147_b8996de20611894d359add25b30e1cba.pdf
دانشگاه تهران
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9686
39
1
2009
03
21
عدالت متعالی
FA
علیرضا
صدرا
دانشگاه تهران
alirezasadra@gmail.com
عدالت؛ یک واژگان، یک مفهوم و یک پدیده است. پدیده، مفهوم و واژگان عدالت، بسان سیاست، بسیار سهل و در عین حال بسیار سخت می باشد. عدالت سیاسی؛ عدالت در سیاست و سیاست عادلانه است. عدالت سیاسی، عدالت در سیاست و سیاست عادلانه، تعادل میان یا میانه توسعه اقتصادی و تعالی فرهنگی؛ معنوی و اخلاقی است. عدالت به این معنا، عدالت متعالی است. عدالت متعالی، در قبال و در مقابل عدالت نامتعالی و متعارف یا عدالت طبیعی و نیز عدالت تک ساحتی و فرای آن قرار دارد. عدالت متعارف، طبیعی و تک ساحتی مادی است. عدالت مادی صرف در حقیقت عدالت نیست. بلکه عدالت ظاهری و بخشی یا جزیی بوده و نارسا یا نارسایی در عدالت می باشد. حتی شبه عدالت بوده و در یک نگاه ضد عدالت است. یعنی بی عدالتی یا ظلم و ستم می باشد.
تعادل,تعالی فرهنگی,تعالی/متعالی,توسعه اقتصادی,سیاست,عدالت,عدالت سیاسی/ سیاست عدالت,عدالت متعارف - عدالت طبیعی - عدالت تک ساحتی - بی عدالتی – ستم - ظلم,نامتعالی
https://jpq.ut.ac.ir/article_20148.html
https://jpq.ut.ac.ir/article_20148_e06d3d671827c27d2c71acf0ca590827.pdf
دانشگاه تهران
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9686
39
1
2009
03
21
توفیق محمد الشاوی و نظریه عمومی شوری در اسلام
FA
داود
فیرحی
دانشگاه تهران
feirahi@ut.ac.ir
مفهوم شورا، و نسبت شورا و دموکراسی، بیش از یک قرن است که در کانون مباحث نوگرایی دینی در جهان اسلام قرار دارد و،البته، تفسیر ها و نظریه های متفاوتی نیز تولید شده است. «نظریه عمومی شورا» از مهم ترین تئوری های شوراگرایی و مردم سالاری دینی است که توسط توفیق محمد الشاوی (1918م/1339ق)، اندیشمند معاصر مصری، طرح و بسط یافته است. به نظر شاوی، نظریه عمومی شورا سه ویژگی اساسی دارد؛1)تدارک بنیاد شرعی برای نوگرایی دینی، 2) تلقی شورا به مثابه قاعده عمومی عمل اجتماعی که فراتر از حوزه صرف سیاسی است، و 3) تفکیک بین شورا و استشاره.
اسلام,توفیق محمد الشاوی,دموکراسی مشورتی,سیاست,شورا,نوگرایی دینی
https://jpq.ut.ac.ir/article_20149.html
https://jpq.ut.ac.ir/article_20149_a4663d6cd5147f5562539780da5f998c.pdf
دانشگاه تهران
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9686
39
1
2009
03
21
چالش های نظری ایدئولوژی های سیاسی: مطالعه موردی ایران
FA
فردین
قریشی
دانشگاه تبریز
ghoreishi3583@ut.ac.ir
این مقاله با هدف تحریر شرایط تکوین چالش های نظری متداول ایدئولوژی های سیاسی و بررسی راهکارهای غلبه بر آنها ، چند ایده اصلی را به بحث نهاده است:
1) ایدئولوژیهای سیاسی به لحاظ تحول اجتنابناپذیر مبانی انگیزشی و شناختی آنها، نیازمند تحول هستند و در صورت عدم تحول و یا تحول نامناسب به دگماتیسم و یا بیگانگی نظری تبدیل میشوند.
2) پیدایش دگماتیسم و بیگانگی نظری در میان حاملان یک ایدئولوژی سیاسی، حاصل عملکرد پنج متغیر 1) ورود جزماندیشان و بیگانه اندیشان به صف حاملان یک ایدئولوژی 2) تأثیر مناسبات قدرت 3) محدودیت ارتباطات 4) عقلگریزی و 5) گرایش ذهنی به حفظ ثبات است.
3) راهکار مقابله با دگماتیسم و بیگانگی نظری در سطح فردی و گروهی مقابله با پنج متغیر فوقالذکر و در سطح حاکمیت سیاسی گسترش مناسبات مردمسالارانه است.
برای بررسی تجربی ایده های فوق الذکر، ایدئولوژی انقلاب اسلامی ایران نمونه تحقیقاتی این مقاله بوده است.
آآ,ایدئولوژی,بیگانگی نظری,جامعه شناسی معرفت,دگماتیسم
https://jpq.ut.ac.ir/article_20150.html
https://jpq.ut.ac.ir/article_20150_8e62a64113dfd147a1927d8bb425d428.pdf
دانشگاه تهران
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9686
39
1
2009
03
21
زمینه های سقوط اولین رییس جمهور (ابوالحسن بنی صدر)
FA
الهه
کولائی
دانشگاه تهران
ekolaee3@ut.ac.ir
مهدی
صفرپور
دانشگاه علوم و تحقیقات
safarpour@mailinator.com
انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 چندین گروه، طبقه و حزب با عقاید ناهمگون، که همه آنها مخالف رژیم پیشین بودند را متحد ساخت. در انقلاب اسلامی ایران نیز همانند بسیاری از انقلاب ها، پس از پیروزی انقلاب، این ائتلاف چندان دوام نیاورد. مطابق نظریه کرین برینتون، بعد از پیروزی انقلاب، میانه روها بر سر کار می آیند. اما پس از مدت کوتاهی توسط تندروها به حمایت از رژیم پیشین و استفاده از روش های غیر انقلابی متهم می شوند. منازعه تندروها و میانهروها، به پیروزی تندروها و انحصار قدرت توسط آنها می انجامد. انقلاب اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. رویدادهایی که از 22 بهمن 1357 تا تیرماه 1360 در ایران به وقوع پیوست، بازتابی از منازعه انقلابی در فرایند انقلاب می باشد.
آیت الله بهشتی,امام خمینی,انقلاب اسلامی ایران,بنی صدر,حزب جمهوری اسلامی,محمد علی رجایی,هاشمی رفسنجانی
https://jpq.ut.ac.ir/article_20151.html
https://jpq.ut.ac.ir/article_20151_4690f79a59903defbfa8ca63e28a6117.pdf
دانشگاه تهران
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9686
39
1
2009
03
21
تروریسم و جنبشهای اجتماعی ـ سیاسی جدید
FA
ابراهیم
متقی
دانشگاه تهران
68423589
صمد
ظهیری
دانشگاه تهران
zahiri@mailinator.com
فاطمه
جلائیان
دانشگاه تهران
jalaiyan@mailinator.com
در این پژوهش با اشارة آماری به گسترش پدیدة تروریسم در جهان، به تحلیل پدیدة تروریسم بر پایة جنبشهای سیاسی ـ اجتماعی میپردازیم و بحث را با بررسی و تبیین مکانیسم عملکرد گروهی تروریسم از طریق امکانات تبیینی نظریة عمل جمعی (بر محور عقلانی و انتخابی بودن استراتژیک کنش و عمل آدمی) به پایان میبریم.
در این پژوهش با اشارة آماری به گسترش پدیدة تروریسم در جهان، به تحلیل پدیدة تروریسم بر پایة جنبشهای سیاسی ـ اجتماعی میپردازیم و بحث را با بررسی و تبیین مکانیسم عملکرد گروهی تروریسم از طریق امکانات تبیینی نظریة عمل جمعی (بر محور عقلانی و انتخابی بودن استراتژیک کنش و عمل آدمی) به پایان میبریم.
تروریسم,جنبشهای اجتماعی,سیاسی,عمل جمعی
https://jpq.ut.ac.ir/article_20152.html
https://jpq.ut.ac.ir/article_20152_af7ece0d1ef5c27edd364fedb1b5b37d.pdf
دانشگاه تهران
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9686
39
1
2009
03
21
کاوشی در روششناسی تاریخ اندیشههای سیاسی (مطالعه موردی: نقد اسکینر بر روششناسی قرائت متنی)
FA
سید خدایار
مرتضوی
دانشگاه شیراز
mortazavia2@yahoo.com
مطابق روششناسی قرائت متنی، مفسر هر متن صرفاً با تمرکز بر خود متن میتواند معنای آن را دریابد. این روششناسی مبتنی بر دو فرض اساسی است: یکی این که متن یک ابژه خودکفا بوده و دارای جهانی مستقل و خودمختار است و مفسر با تأمل در این جهان قادر است معنای متن را بدون توجه به قصد و نیت مؤلف و نیز بدون نیاز به شناخت زمینه اجتماعی_تاریخی پیدایش آن درک کند. دیگر اینکه، متون خصوصاً متون کلاسیک، متضمن سؤالات اساسی و دائمی و ایدههای عام و فرازمانی است که بشر همواره در طول تاریخ با آنها درگیر بوده و خواهد بود. اسکینر ضمن نقد و نفی این دو فرض به نقد روششناسی قرائتمتنی میپردازد و ناکفایتی آن را در فهم اندیشههای سیاسی نمایان میسازد.
اسطوره,تفسیر و اسکینر,روششناسی,قرائت متنی,هرمونتیک
https://jpq.ut.ac.ir/article_20153.html
https://jpq.ut.ac.ir/article_20153_11d5785817c5991851c8b6a18fef989e.pdf
دانشگاه تهران
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9686
39
1
2009
03
21
معرفی و بررسی شکلی و محتوایی کتاب « بنیادهای علم سیاست»
FA
محمد
لعل علیزاده
دانشگاه تربیت مدرس
laalalizadeh@mailinator.com
کتاب «بنیادهای علم سیاست»، کتاب اصلی درس مبانی علم سیاست به ارزش سه واحد است که برای دانشجویان مقطع کارشناسی رشته علوم سیاسی تدریس می شود. با توجه به این که این اثر ارزشمند، بهترین منبع برای درس مبانی علم سیاست و آزمون کارشناسی ارشد معرفی می گردد، پس از معرفی و ذکر مفروضات این مکتوب به بررسی و نقد شکلی و محتوایی این اثر می پردازیم و در نهایت پس از ارائه فهرست مطالب پیشنهادی، برخی از اصلاحات و بازنگری ها از جنبه شکلی و محتوایی در این اثر ارزشمند را توصیه می کنیم.
کتاب «بنیادهای علم سیاست»، کتاب اصلی درس مبانی علم سیاست به ارزش سه واحد است که برای دانشجویان مقطع کارشناسی رشته علوم سیاسی تدریس می شود.
اصلاحات و پیشنهادها,بررسی,کتاب «بنیادهای علم سیاست»,معرفی,نقد
https://jpq.ut.ac.ir/article_20154.html
https://jpq.ut.ac.ir/article_20154_5df294f883ca92e35261d366064bb0f0.pdf
دانشگاه تهران
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9686
39
1
2009
03
21
بازنمایی عنصر ایرانی در گزارش نامه های تاریخی روزگار قاجاریه
FA
تاریخ به معنای پژوهش درباره رویدادهایی است که در یک دوره زمانی خاص از سوی افراد پژوهشگر به شمار آمده، به چشم دیده شده و در ذهن، مورد عطف توجه قرار گرفته اند و به کار ساختن سازه ای از روایت درباره همان رویدادها آمده اند. واقعیت فزون بر تاریخ است و با فاصله ای بسیار از حیث عدد و رقم، پیشتاز است. این امر به زایش هویت می انجامد. هویت در این معنا یکی از محک هایی است که می توان با تکیه بر آن، رخداد تاریخی شده را بررسی کرد. هنگامی که از هویت به مثابه فرآیند سخن می گوییم در حقیقت از استمرار پدیده های تاریخی شده ای سخن به میان آورده ایم که یک فرد، گروه، قوم یا ملت در مقام پاسخ به پرسش هایی که از او درباره گذشته اش پرسیده اند، برمی آید.
تاریخ نگاری,عنصرایرانی هویت,قاجاریه,کیستی و چیستی ایران,هویت
https://jpq.ut.ac.ir/article_20155.html
https://jpq.ut.ac.ir/article_20155_32ae230a06e04468ddc4712d37914587.pdf
دانشگاه تهران
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9686
39
1
2009
03
21
اروپا و جنگ پیش دستانه
FA
عباس
مصلی نژاد
دانشگاه تهران
mossalanejad4@mossalanejad.com
کشورهای اروپایی، شدیدترین مواضع را در برابر جنگ پیش دستانه جورج بوش اتخاذ کردهاند. این امر تحت تاثیر مولفههای مختلف قرار گرفته است. اول آنکه، در کشورهای اروپایی سنت موازنه گرایی منطقه ای و بین المللی پیوند یافته اند. دوم آنکه، جنگ پیش دستانه به افزایش قدرت تحرک امریکا در حوزه امنیت کشورهای اروپایی منجر می شود و در نهایت اینکه، جنگ پیش دستانه زمینه انشعاب در کشورهای اروپایی را فراهم می سازد. زمانی که امریکایی ها جنگ در عراق را بدون توجه به ائتلاف جهانی و مشروعیتیابی بین لمللی آغاز کردند؛ زمینه برای جدال و ستیزش کشورهای دوسوی آتلانتیک به وجود آمد. این امر را می توان شکلی جدید از واکنش بین لمللی نسبت به اقدامات امنیتی امریکا از زمان جنگ دوم جهانی به بعد دانست. سوال اصلی مقاله آن است که اروپا چه واکنشی در قبال جنگ پیش دستانه بوش از خود نشان داده است؟
ائتلاف امنیتی,اتحاد مقید,جنگ برای عدالت,جنگ پیش دستانه,سنت موازنه گری,سیاست تغییر رژیم
https://jpq.ut.ac.ir/article_20156.html
https://jpq.ut.ac.ir/article_20156_eac6178f33e6a96a396f1e6f6ac178ed.pdf
دانشگاه تهران
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9686
39
1
2009
03
21
بررسی جهانی شدن دموکراسی و تأثیر آن بر صلح و امنیت بینالملل
FA
هادی
احتشامی
info@kar.ac.ir
دموکراسی الگویی نوین است که سازمان ملل متحد، دولت ها و ملت ها در دهه پایانی قرن بیستم و آغاز سده جدید برای پرهیز از جنگ، خونریزی و استقرار صلح و امنیت بینالمللی مورد توجه قرار دادهاند. نیاز به شناخت ابعاد مختلف موضوع انگیزه پژوهش حاضر، تحت عنوان «بررسی جهان شدن دموکراسی و تأثیر آن بر صلح و امنیت بینالمللی است.
سوالات پژوهش عبارتند از:
1ـ آیا جهانی شدن دموکراسی موجب صلح و امنیت بینالمللی خواهد شد؟
2ـ آیا جهانی شدن دموکراسی موجب تحول برخی اصول حقوق بینالملل خواهد شد؟
در ارتباط با سوال اول، وظایف و عملکرد ارکان مختلف سازمان ملل و اقدامات دولت های بزرگ مطالعه شده و بررسی ها نشان میدهد که رویکرد غالب در سازمان ملل متحد این است که دموکراسی یکی از پایههای اساسی تأمین صلح و امنیت پایدار بینالمللی است. در سوابق اقدامات شورای امنیت سازمان ملل ملاحظه میشود که این شورا به دلیل نقض دموکراسی در برخی از کشورها، آن را نقض صلح تلقی کرده و به استناد مقررات فصل هفتم منشور، اقداماتی توصیهای و اجرایی کرده است. اما به منظور پاسخ به سوال دوم، به روند تحولات در مفاهیم سه گانه «اصل حق تعیین سرنوشت ملت ها»، «اصل عدم استفاده از زور در روابط بینالملل» و «اصل عدم مداخله در امور داخلی کشورها» در اثر جهانی شدن دموکراسی باید پرداخته و چنین به نظر میرسد که زمینههای تحول این مفاهیم به واسطه برخی اقدامات دولتها، سازمان ملل متحد و دیوان بینالمللی دادگستری و دکترین، در حال شکلگیری است. هرچند جبهه مخالفین در سطح بینالمللی قابل توجه است.
جهانی شدن,دمکراسی,صلح و امنیت
https://jpq.ut.ac.ir/article_20157.html
https://jpq.ut.ac.ir/article_20157_89502816e7ffc656c8b746d602c24d55.pdf
دانشگاه تهران
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9686
39
1
2009
03
21
بنیاد نظری فروپاشی اجماع در گفتمان اصلاح طلبی
FA
عباس
خلجی
abbas.khalaji@gmail.com
گفتمان اصلاح طلبی بر پایه مجموعه ناسازههای نظری پیکربندی شد و فاقد انسجام نظری بود. زیرا به طور توأمان، در آن هم از آموزههای سنتی اسلام و هم از آموزه های مدرن لیبرال استفاده شده بود. اجماع فوری اصلاح طلبان، ناشی از ضرورت تاریخی مخالفت با نامزد محافظه کاران بود که پیروزی خود را قطعی می پنداشت. آنان بر آن بودند که با تجمیع آرای پراکنده و ایجاد یک جبهه گسترده، صدای نوگرایان دینی و اصلاح طلبان را به جامعه برسانند و در عرصه سیاست حضور داشته باشند. اما راهبرد مشخصی برای این همگرایی یا ائتلاف سیاسی طراحی نکرده بود. اجماع نانوشته در پیرامون حمایت از خاتمی حاصل شد. هنگامی که پیروزی ناباورانه به دست آمد، اختلاف نظرها شروع شد. این اختلافات که از ناسازه های نظری گفتمان ناشی می شد، اختلاف نظر در پیرامون مبانی فکری و عقیدتی گسترده، روش های سیاسی گوناگون و رویه های اجرایی متفاوت اصلاح طلبان دور می زد. تفسیرهای موسع یا مضیق و مردم سالارانه یا سنتی از اصول قانون اساسی، شیوه تقسیم قدرت و بهره گیری از منافع قدرت سیاسی ریاست جمهوری، مجلس و شورای شهر شکل گرفت. بنابراین، هر فرد و گروهی جنبش اصلاح طلبی را به سویی کشاند و اجماع اصلاح طلبان فروپاشید و بستر لازم برای تحول نظری و تغییر شیوه های مبارزه سیاسی آنان فراهم گشت. در این مقاله، فرایند فروپاشی اجماع اصلاح طلبان در چهارچوب یک رهیافت نظری بررسی می شود.
دوم خرداد,فروپاشی اجماع اصلاح طلبان,گفتمان اصلاح طلبی,سیدمحمد خاتمی
https://jpq.ut.ac.ir/article_20158.html
https://jpq.ut.ac.ir/article_20158_6fac4b2913cf9001c82c3ad3fa85c920.pdf