دانشگاه تهران
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9686
42
1
2012
03
20
حکمرانی مردم سالارانه
1
19
FA
الهه
ابوالحسنی
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی تاکستان
elaheabolhasani960@yahoo.com
10.22059/jpq.2012.29926
دموکراسی به معنای حکومتی است که مردم در اداره امور سیاسی مشارکت می کنند. اما این واژه در گفتمان ها و دوره های مختلف معانی متفاوت داشته است. در این مقاله نگاهی گذرا به مفهوم دموکراسی داریم و اینکه در اواخر قرن بیستم، دموکراسی در کشورهای دموکراتیک با چالش هایی روبرو شده است و نظریه پردازان برای حل مشکلات دموکراسی بحثی تازه را تحت عنوان:Governance” " یا "حکمرانی"مطرح کرده اند. آنها معتقدند برای رهایی از بحران دموکراسی باید "از حکومت مردم سالار به حکمرانی مردم سالارانه"رسید. در این گفتار به این سوال میپردازیم که حکمرانی مردم سالارانه چیست؟ و کارکرد آن در جوامع دموکراتیک چه باید باشد
حکمرانی,حکمرانی مردم سالارانه,دموکراسی
https://jpq.ut.ac.ir/article_29926.html
https://jpq.ut.ac.ir/article_29926_27c2f9a4ba7e2ace16bc67a343cdac0e.pdf
دانشگاه تهران
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9686
42
1
2012
03
20
طالبان پاکستان : علل پیدایش ، ماهیت و چالش های امنیتی
21
37
FA
حمید
احمدی
استاد گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
hahmadi2@ut.ac.ir
آرش
بیدالله خانی
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشکده حقوق وعلوم سیاسی دانشگاه تهران
beidollahkhani@um.ac.ir
10.22059/jpq.2012.29927
در یکی دو دهه اخیر بنیاد گرایی و فرقه گرایی مذهبی در جنوب آسیا از جمله پاکستان از رشدی چشم گیر برخوردار بوده است؛ به طوری که این کشور امروزه به مرکز بنیادگرایی و افراطی گری در آسیا شهره است. یکی از جلوه های افراطی گری در پاکستان، شکل گیری گروهی است که به اصطلاح طالبان پاکستان یا تحریک طالبان پاکستان نامیده می شود.این گروه به لحاظ ریشه ها، ایدئولوژی و جهت گیری عینی پیچیدگی خاص دارد و با القاعده و طالبان افغانستان از منظر تشکیلاتی و فکری گره خورده است. بر همین اساس، مقاله حاضر استدلال می کند، عوامل و بسترهای بوجود آورنده طالبان پاکستان و ساختار داخلی و عملیاتی این گروه که در جستار پیش رو تجزیه و تحلیل می شود؛می تواند در آینده نظم و امنیت داخلی پاکستان و به تبع آن بر کل منطقه تاثیر گذار باشد و آن را به چالش بکشد
افغانستان,امنیت,بنیادگرایی,پاکستان,طالبان,مذهب
https://jpq.ut.ac.ir/article_29927.html
https://jpq.ut.ac.ir/article_29927_d01d809cf7a76aff2fee543c3fb3091f.pdf
دانشگاه تهران
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9686
42
1
2012
03
20
بنیاد دولت در ایران: امری نظری یا عملی؟
39
57
FA
علی
اردستانی
استادیار گروه علوم سیاسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه سمنان
aliardestani@semnan.ac.ir
10.22059/jpq.2012.29928
شاید مهمترین ویژگی مطالعات مربوط به اندیشه سیاسی در ایران، تاکید بر وجود اندیشه سیاسی مستقل و مدون در باب دولت در ایران باشد. این اندیشه که از آن تحت عناوین مختلف نظیر "اندیشه ایرانشهری"، "خردمزدایی" و مانند آن یاد می شود، مؤید آن است که سازمان دولت در ایران از پشتوانه نظری مستحکم برخوردار است و بر اساس آن عمل می کند. در مقاله حاضر تلاش می شود در پرتو دو نظریه استبداد شرقی و پاتریمونیالیسم به بررسی این موضوع و قوت نظری آن پرداخته شود. در همین راستا، تلاش می شود به بررسی این موضوع پرداخته شود که بنیاد دولت در ایران بیش از آنکه مبتنی بر اندیشهای خاص و مدون باشد، ریشه در مقتضیات و ضرورتهای عملی داشته است.
آرته,استبداد شرقی,اشه,اندیشه ایرانشهری,پاتریمونیالیسم,دولت,زرتشت,فره ایزدی
https://jpq.ut.ac.ir/article_29928.html
https://jpq.ut.ac.ir/article_29928_c1b1635cf07d3d5e669bded40e14a898.pdf
دانشگاه تهران
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9686
42
1
2012
03
20
جهانشمولی هسته ای و نقد نظری آن
59
80
FA
سید داود
آقایی
استاد گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
davood_aghaee2003@yahoo.com
روح الله
قادری کنگاوری
استادیار گروه مطالعات منطقه ای دانشگاه جامع امام حسین(ع)
kangavary@gmail.com
10.22059/jpq.2012.29929
از بحث برانگیز ترین استدلال های مربوط به گسترش سلاح های هسته ای، این نظریه است که "بیشتر می تواند بهتر باشد"؛ نظریه ای که بوسیله کنت والتز، نظریه پرداز نئورئالیسم (رئالیسم ساختاری) در اوایل دهه 1980 مطرح شد. این نظریه که واکنش هایی متفاوت را به دنبال داشت؛ نظریه ای است که بر اساس آن، گسترش(افقی) تدریجی تسلیحات هسته ای به سایر کشورها نباید موجب نگرانی و ترس باشد؛ بلکه باید از آن استقبال کرد. هدف اصلی این مقاله نقد نظری این دیدگاه و تبیین نوع ارتباط میان اشاعه هسته ای و امنیت یا ناامنی منطقه ای و جهانی است. مسئله ای که این مقاله درصدد پاسخگویی و تبیین آن است اینکه آیا اشاعه تسلیحات هسته ای در سطح منطقه ای و جهانی به ثبات و امنیت منجر خواهد شد یا برعکس، موجبات ناامنی و بی ثباتی را فراهم خواهد آورد؟.
امنیت جهانی,بازدارندگی هسته ی,بازیگران غیر دولتی,گسترش هسته ای,نئورئالیسم
https://jpq.ut.ac.ir/article_29929.html
https://jpq.ut.ac.ir/article_29929_ba78da9c21690cacd264b829dccaa1d3.pdf
دانشگاه تهران
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9686
42
1
2012
03
20
حقیقت مشروطه در بازی زبانی جامعه ی ایرانی
81
98
FA
سید محسن
آل سید غفور
0000-0002-3853-3430
استادیار گروه علوم سیاسی دانشکده¬ی اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه شهیدچمران اهواز
aleghafur@gmail.com
10.22059/jpq.2012.29930
مشروطه مهم ترین آوردگاه سنت های فکری- سیاسی متفاوت ایرانی، اسلامی و غربی و سنت های تلفیقی برآمده از آنها است. در این میان، اصحاب سنت اسلام فقاهتی در تباین، سازگاری یا ناسازگاری سنت اسلامی با سنت لیبرال غربی راه هایی متفاوت را پیمودند. در این پژوهش از آن دسته از فقها و مراجعی که در خوانش مجدد از اسلام؛ معتقد به سازگاری سنت ایرانی/اسلامی با سنت غربی بودند به عنوان سنت اسلام نواندیش یاد می شود. این سنت با استناد به آیات و روایات اسلامی نه تنها مشروطه را بر خلاف شریعت نمی یافت؛ بلکه از آن به عنوان آموزه ای اسلامی یاد می کرد که به بوسیله غربیان از مسلمانان به عاریت گرفته شده بود و آنک به تعبیر نائینی هذه بضاعتنا ردت الینا شده بود.
بازی زبانی,سنت اسلام نواندیش,مشروطه,مشروطه ی ایرانی- اسلامی
https://jpq.ut.ac.ir/article_29930.html
https://jpq.ut.ac.ir/article_29930_7b4dbdbc563acb41bb2b876c7ae119c7.pdf
دانشگاه تهران
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9686
42
1
2012
03
20
نقش دین و ارزش های دینی در جلب افکار عمومی در ایران پس از انقلاب اسلامی
99
115
FA
پریسا
امیری فرد
دانشجوی دکتری اندیشه سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
amirifard.parisa2@gmail.com
10.22059/jpq.2012.29931
این مقاله تلاشی در مطالعه ساختار ذهنیت اجتماعی جامعه ایران در شرایط تثبیت گفتمان اسلام سیاسی است. با وقوع انقلاب اسلامی در ایران، اسلام سیاسی به مثابه ایدئولوژی مرکزی نظام سیاسی جدید از موقعیتی مسلط و تقریباً بلامنازعه برخوردار گردید. اما نزاع های سیاسی شکل گرفته در سال های بعد موجب شکل گیری تفاسیر دینی گوناگون به خصوص از اسلام سیاسی شد. از این رو، در این سال ها ما همواره با برداشت های مختلفی از دین مواجه بوده ایم. در پژوهش پیش رو با انتخاب میدان تحلیلی انتخابات ریاست جمهوری دوره های سه گانه (اول پنجم و هفتم) به تحلیل سازوکار مزبور می پردازیم. شیوه مطالعه، روش تحلیل گفتمان است.
افکار عمومی,دین,گفتمان,مشروعیت,نظام ادراک اجتماعی
https://jpq.ut.ac.ir/article_29931.html
https://jpq.ut.ac.ir/article_29931_c64649cd6e85c5ac82610867202e0ee9.pdf
دانشگاه تهران
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9686
42
1
2012
03
20
روند تدریجی توسعة حقوق مدنی- سیاسی زنان در ایران از آغاز تاکنون
117
132
FA
محمود
جلالی
استادیار گروه حقوق دانشگاه اصفهان
dm_jalali@yahoo.com
صفورا
بنی نجاریان
کارشناس ارشد روابط بین الملل دانشگاه اصفهان
sbaninajariyan@yahoo.com
10.22059/jpq.2012.29932
بررسی وضعیت زنان نشانگر روند تدریجی توسعه حقوق مدنی و سیاسی آنان در ایران است. با این حال، این توسعه بطور واقعی از دورة قاجاریه و با نهضت تنباکو و بخصوص انقلاب مشروطیت شروع شده و در دوران حکومت پهلوی اوّل و دوم ادامه یافته است. مشارکت زنان ایرانی در فعالیت های سیاسی در طول انقلاب اسلامی و پس از آن غیر قابل انکار است. با این حال، هنوز مشارکت زنان در امور جامعه و سهم عادلانه آنان از امکانات در ایران با موانع حقوقی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مختلفی مواجه می باشد. این امر اثراتی نامطلوب بر توسعه کشور بر جای گذاشته است
ایران,توسعه,حقوق مدنی- سیاسی زنان
https://jpq.ut.ac.ir/article_29932.html
https://jpq.ut.ac.ir/article_29932_f13f843a2566cf8fdcebcc1aaa4023fa.pdf
دانشگاه تهران
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9686
42
1
2012
03
20
امکان بومی سازی علم سیاست در جمهوری اسلامی ایران از منظر سازه انگاری
133
150
FA
کیامرث
جهانگیر
استادیار گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
jahangir2@ut.ac.ir
محمدباقر
یوسف نیا پاشا
دانشجوی دکترای علوم سیاسی، گروه جامعه شناسی سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
m_yousefnia@gmail.com
10.22059/jpq.2012.29933
علم سیاست به تبع علوم انسانی دانشی ایستا و تغییرناپذیر نبوده و برخلاف علوم تجربی دائم در حال تغییر و تبدیل است. این تغییر و تبدیل متناسب با مقتضیات جوامع گوناگون صورت می گیرد؛ چرا که مفاهیم بنیادی و اصلی علم سیاست مانند قدرت زمانی کاربرد درست خود را خواهند داشت که با فرهنگ نظام سیاسی مختلف مطابقت پیدا کند. بنابراین، بومی کردن این مفاهیم مطابق هنجارها و ارزش های نظام های سیاسی امری ضروری در جهت نیل به کارکردهای درست این علم است. از این منظر بدیهی است وقایع جمهوری اسلامی ایران را نمی توان صرفاً با نظریه های سیاسی جوامع دیگر تحلیل کرد؛ بلکه ضروری است با تغییراتی این الگوها را مطابق با هنجارهای جمهوری اسلامی بومی و سپس وقایع جامعه را با آنها تحلیل کنیم.
بومی سازی,جمهوری اسلامی ایران,سازه انگاری,علم سیاست,هویت
https://jpq.ut.ac.ir/article_29933.html
https://jpq.ut.ac.ir/article_29933_71e22a84547682f9b89cebf1a157f4ab.pdf
دانشگاه تهران
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9686
42
1
2012
03
20
فیلم، معنا و تحول در فرهنگ سیاسی
151
165
FA
سید مجید
حسینی
استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
hosmajid2@gmail.com
10.22059/jpq.2012.29934
در رویکردهای سنتی به مطالعه فرهنگ سیاسی، عمدتاً بر شاخص های عینی و قابل کمی کردن نظیر میزان مشارکت سیاسی، جامعهپذیری، انتقال ارزش های اجتماعی یا متغیرهای مرتبط با روانشناسی سیاسی مثل رویکرد مردم به دولت، میزان اعتماد به نظام سیاسی تاکید میشود. در این نگرش ها معنایی که مردم به تحولات سیاسی میدهند عمدتا تحت تاثیر متغیرهای عینی دیگر قرار داشته و لذا روشن و فاقد ابهام تلقی میشود. در رویکردهای جدید عمدتاً متاثر از مطالعات فرهنگی، نحوه شکلگیری معنا و به تبع آن تفسیر تحولات سیاسی خود فرایندی مستقل است و میتواند شاخص تحولات در فرهنگ در حالت کلی و فرهنگ سیاسی در حالت خاص باشد.
تفسیر متن,سینما,صنعت فرهنگی,فرهنگ سیاسی,فیلم پرمخاطب,قدرت,هژمونی
https://jpq.ut.ac.ir/article_29934.html
https://jpq.ut.ac.ir/article_29934_71a9b24b557b96efed4f938410d91f7b.pdf
دانشگاه تهران
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9686
42
1
2012
03
20
رژیم های بین المللی عدم اشاعه و کنترل صادرات در نظریه های روابط بین الملل
167
182
FA
غلامحسین
دهقانی
دکترای روابط بین الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
gdehghani@yahoo.com
10.22059/jpq.2012.29935
همزمان با انعقاد معاهدات بین المللی خلع سلاحی و عدم اشاعه؛ برخی کشورهای توسعه یافته عضو این معاهدات بین المللی؛ رژیم های موازی دیگری تحت عنوان رژیم های چند جانبه کنترل صادرات ایجاد کردند. این رژیم ها بر خلاف معاهدات بین المللی به روی همه کشورها باز نیستند. عضویت در آنها شرایطی خاص را می طلبد و به جز کنترل نقل و انتقال تسلیحات، نقل و انتقال مواد و کالاهای دو منظوره دارای کاربرد صلح آمیز و فن آوری های نوین را نیز کنترل میکنند و علیه برخی کشورها محدودیت اعمال می کنند. این رژیم ها که به عنوان ابزار فشار سیاسی نیز مورد سوء استفاده قرار می گیرند با دیگر تعهدات اعضای آنان تحت معاهدات بین المللی خلع سلاح و عدم اشاعه مغایرت دارند.
امنیت ملی,توزیع توانمندی ها,عدم اشاعه,قدرت ملی,کارکردگرایی,کنترل صادرات,واقع گرایی
https://jpq.ut.ac.ir/article_29935.html
https://jpq.ut.ac.ir/article_29935_b27878ecee75b714916baaec016cb3d2.pdf
دانشگاه تهران
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9686
42
1
2012
03
20
نگاهی نو به داستان هولوکاست
183
203
FA
احمد
دوست محمدی
دانشیار گروه مطالعات منطقه¬ای، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
a.doostm@yahoo.com
10.22059/jpq.2012.29936
از موضوعاتی که امروزه در ادبیات سیاسی جهان به طور مکرر از آن سخن گفته می شود، قضیه «هولوکاست» است. بر اساس این داستان، یهودیان مدعی هستند که در جریان جنگ جهانی دوم، شش میلیون یهودی به دستور شخص هیتلر و با نیات نژاد پرستانه و یهود ستیزانه نابود شده اند.امروزه باگذشت حدود هفت دهه از آن جنگ خانمانسوز، در سایه همت و شجاعت تعدادی اندک از محققان در غرب که معروف به « مورخان تجدید نظر طلب»هستند، دروغ بودن داستان هولوکاست به طور علمی و مستند به اثبات رسیده است.سئوال این است که چرا یهودیان چنین دروغ بزرگی را جعل کردند؟
تجدیدنظر طلبی,دولت یهود,سرزمین موعود,مظلوم نمایی,هولوکاست,یهودستیزی
https://jpq.ut.ac.ir/article_29936.html
https://jpq.ut.ac.ir/article_29936_5fd24e042d49695c60687c3ed95ea4ab.pdf
دانشگاه تهران
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9686
42
1
2012
03
20
ایدئولوژی تضاد در عرصه سیاسی بررسی نقادانه دوگانگی ذاتی غرب و اسلام
205
224
FA
محمد
سمیعی
استادیار دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران
moh.samiei@gmail.com
10.22059/jpq.2012.29937
ایدئولوژی تضاد در عرصه سیاسی معتقد به تفاوت ذاتی بین «خود» و «دیگران» و برتری مطلق و بدون قید و شرط «خود» است. پس از مروری گذرا بر چند گونه از این ایدئولوژی در غرب در چند سده اخیر، این نوشته به بررسی ایدئولوژی تضاد بین اسلام و غرب و روند طرح آن در دنیای کنونی میپردازد. در ادامه با نگاهی گذرا به نظرات ادوارد سعید در این زمینه، دو نمونه رایج از این تفکر، یکی از غرب و دیگری از شرق مورد بررسی قرار میگیرند. در پایان استدلال میشود که چرا منطق ایدئولوژی تضاد، فارغ از اینکه توسط غرب بر ضد شرق به کار گرفته شود یا بالعکس، غیر قابل دفاع، خطرناک و کلاً از منظرهای سیاسی، فلسفی و اخلاقی فاقد ارزش است.
اسلام,ایدئولوژی تضاد سیاسی,شرقشناسی,غرب,غربشناسی
https://jpq.ut.ac.ir/article_29937.html
https://jpq.ut.ac.ir/article_29937_f73281b7bb443ffd5457d7e9591468df.pdf
دانشگاه تهران
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9686
42
1
2012
03
20
رویکردی پست مدرن به سه ضلع توسعه سیاسی: دولت، جامعه مدنی، شهروندی
225
242
FA
محسن
عبداللهی
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه لرستان
abdollahi.mohsen.politics2@gmail.com
10.22059/jpq.2012.29938
پست مدرنیسم، رویکرد مسلط بر نظریه پردازی در عصر جهانی شدن است. بر این اساس، مفاهیم اجتماعی و سیاسی متفاوت از گذشته رقم زده می شوند. توسعه سیاسی نیز از این رویکرد تأثیر گرفته و از نگرشی نوین برخوردار شد که از پیشرفت دانش، فناوری های تولید و گسترش ارتباطات و مبادله اطلاعات در سطوح و ابعاد مختلف منشا گرفته است. در نتیجه، معیارهای آن متحول شد، تحولی که در تعریف، توصیف و تبیین توسعه در عصر حاضر مشهود است. روابط قدرت نیز در این چهارچوب به گونهای دیگر شکل گرفته اند و دولت، جامعه مدنی و شهروندی از این برانگیختگی بیبهره نماندهاند. سطوح و ابعاد توسعه هم دستخوش تداخل و تلفیق شده است؛ در مقطعی الگوهای انتزاعی و جزمی، در برههای الگوهای عینی و تجربی و گاهی همراهی، تعامل و نیز تضاد مشاهده می شود.
پست مدرنیسم,توسعه سیاسی,جامعه مدنی,جهانی شدن,دولت,شهروندی.
https://jpq.ut.ac.ir/article_29938.html
https://jpq.ut.ac.ir/article_29938_5e9928018db54b38dec9eac23f2e4743.pdf
دانشگاه تهران
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9686
42
1
2012
03
20
رابطه ویژه آمریکا و اسراییل: پژوهشی در باره پیشینه، ماهیت و گسترۀ این رابطه
243
269
FA
فرهاد
عطایی
دانشیار گروه روابط بین¬الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
atai53@ut.ac.ir
زهرا
عالی
کارشناس ارشد روابط بین الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
aali.zahra@gmail.com
10.22059/jpq.2012.29939
حمایت های آمریکا از اسراییل از عوامل اصلی تاسیس و تداوم حیات این کشور در منطقه خاورمیانه بوده است که در سایه جانبداری و کمک های ایالات متحد آمریکا به کشوری قدرتمند تبدیل شده است. این مقاله تلاشی است برای بررسی و شناخت "روابط ویژه" که بین دو کشور وجود دارد. پس از بحثی در باب حمایت دولت های آمریکا و افکار عمومی این کشور از جنبش صهیونیسم و دعاوی یهودیان در مورد استقرار حاکمیت یهود در فلسطین در سال های پیش از تشکیل کشور اسراییل، کمک های گسترده و نامتعارف آمریکا به این کشور از ابعاد اقتصادی، نظامی و سیاسی بررسی و امتیازات خاص اسراییل در بهره مندی از این کمک ها نشان داده می شود. در بخش پایانی با بهره گیری از یافته های نظرسنجی های متعدد، حمایت مردم و افکار عمومی ایالات از کشور اسراییل بررسی خواهد شد.
اسراییل,افکار عمومی,ایالات متحد آمریکا,صهیونیسم,کمک خارجی
https://jpq.ut.ac.ir/article_29939.html
https://jpq.ut.ac.ir/article_29939_103eadf676fe2bc7e543fce3dcb3e6e6.pdf
دانشگاه تهران
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9686
42
1
2012
03
20
چشم اندازی از اوپک در عصر جهانی شدن (مورد پژوهی : سازمان جهانی تجارت)
271
285
FA
ناصر
فرشادگهر
دانشیار گروه حقوق دانشگاه علوم اقتصادی
farshadgohar@gmail.com
10.22059/jpq.2012.29940
سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک )و سازمان جهانی تجارت؛ دو سازمان بین المللی مشهور در عرصه اقتصاد جهانی هستند . با وجود این، دو سازمان مزبور اغلب دو نقش کاملا متضاد را در اقتصاد ایفا می کنند: سازمان جهانی تجارت با قوانین خشن بازار و اوپک با دستکاری بین دولتی قیمت های نفت. اوپک نقش اساسی را به عنوان موسسه ای برای مذاکرات ، قوانین و تعیین قیمت ها دارد و سازمان جهانی تجارت به عنوان سازمانی پیشرو در مذاکرات و قوانین برای تمام اقلام قابل تجارت است. این مقاله به بررسی این امر می پردازد که " آیا نظام تجارت چند جانبه بین المللی جایی برای تطابق با اوپک به عنوان یک سازمان دارد ؟" همچنین نقاط اتصال این دو سازمان در اقتصاد بین المللی و نقش مورد انتظار از آنها در صنعت نفت را تجزیه و تحلیل می کند .
اقتصاد جهانی,اوپک,بازار نفت,تولید نفت,سازمان جهانی تجارت,سهمیه های مقداری,عرضه,قیمت نفت,مذاکرات
https://jpq.ut.ac.ir/article_29940.html
https://jpq.ut.ac.ir/article_29940_1f8fc76b2d16bfc17b4055085ddb7988.pdf
دانشگاه تهران
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9686
42
1
2012
03
20
رهبری و حکومت در اندیشه شهید بهشتی «نظریه امت و امامت»
287
310
FA
داود
فیرحی
دانشیار گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
feirahi@ut.ac.ir
10.22059/jpq.2012.29941
آیت الله بهشتی از جمله رهبران تأثیرگذار در جریان انقلاب اسلامی و تأسیس نظام جمهوری اسلامی در ایران است. در این مقاله کوشش شده است؛ دیدگاه این فقیه شهید در باره "رهبری و حکومت" مورد ارزیابی قرار گیرد. این ارزیابی با توجه به نظریه "امت و امامت" و نیز دیدگاه ها و نظرات وی در باره برخی اصول عمده قانون اساسی مصوب 1358 جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. تلاش شد، تفسیر شهید بهشتی از برخی مفاهیم عمده شیعه نظیر امامت، اجتهاد و حکومت به اجمال مطرح شود و آنگاه نسبت رهبری یا ولایت فقیه با حاکمیت ملی، قانون اساسی، حزب، آزادی و انتخاب انسان و ... تحت بررسی قرار گیرد.
امامت,امت,ایران,جمهوری اسلامی,حزب,رهبری,ولایت فقیه
https://jpq.ut.ac.ir/article_29941.html
https://jpq.ut.ac.ir/article_29941_5f2ec973f3f17dd212fb56cef04e6508.pdf
دانشگاه تهران
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9686
42
1
2012
03
20
سیاستگذاری اقتصادی و مسئولیت اجتماعی دولت
311
331
FA
عباس
مصلی نژاد
دانشیار گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
mossalanejad4@mossalanejad.com
10.22059/jpq.2012.29942
امروزه، مسئولیت اجتماعی از مفاهیم کهن خود، همانند نوع دوستی و کمک های انساندوستانه فراتر رفته و طیف گستره فعالیتهای دولت در سطوح محلی، ملی و بین المللی را در بر می گیرد. از آنجا که مسئولیت اجتماعی دولت در حوزههای مختلف وجود دارد؛ بنابراین، سیاستگذاری اقتصادی باید در ارتباط با موضوعاتی همانند حقوق اجتماعی، بهداشت، سلامت، فعالیت بخش خصوصی و نقش شرکت ها در توسعه اقتصادی انجام پذیرد. هر یک از حوزههای یاد شده بخشی از فرآیند مسئولیت اجتماعی و سیاستگذاری اقتصادی دولت ها را شامل میشود. بنابراین، دولتی میتواند مسئولیت بیشتری در حوزه اجتماعی عهدهدار شود که اولاً، از قابلیت های زیرساختی برخوردار باشد؛ ثانیا، بتواند از قابلیت های خود در ارتباط با مسئولیت اجتماعیاش در برابر جامعه و ساختار قدرت در کشور استفاده کند. درباره مسئولیت اجتماعی دولت در برابر گروه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نظریات مختلف ارائه شده است.
حوزه خصوصی,حوزه عمومی,عوامل اخلاقی مسئولیت اجتماعی دولت,عوامل رقابتی در مسئولیت اجتماعی,عوامل قانونی مسئولیت اجتماعی,مسئولیت اجتماعی دولت
https://jpq.ut.ac.ir/article_29942.html
https://jpq.ut.ac.ir/article_29942_d212b0b12402ac10ebea6bae648cc9da.pdf
دانشگاه تهران
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9686
42
1
2012
03
20
گونهشناسی نظریههای انقلاب
233
249
FA
مصطفی
ملکوتیان
دانشیار گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
malakootian@gmail.com
خرم
بقایی
کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
baghayee@yahoo.com
هومن
نیری
کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
nayeri@yahoo.com
10.22059/jpq.2012.29943
نظریهپردازان حوزه انقلاب با ارایه نظریه های متعدد و بعضا ناسازگار علاقهمندان این حوزه را با سردرگمی مواجه ساختهاند. از این رو برخی درصدد برآمدهاند تا با طبقهبندی این نظریهها اندکی از این سردرگمی کاسته و راه را برای مطالعه انقلاب هموارتر سازند. در این بین جک گلدستون از جمله افرادی است که به دستهبندی انقلابها تحت عنوان نسلهای انقلاب پرداخته است. وی سه نسل از نظریههای انقلاب را شناسایی کرده و بر این باور است که با توجه به نقطه ضعفهایی که این سه نسل در تبیین انقلابها با آن مواجه بودهاند ، در حال حاضر ما در حال گذار به سوی نسل چهارم نظریههای انقلاب هستیم که در مقام مقایسه با سه نسل نخست از قابلیت تعمیمی بیشتری برخوردار بوده و میتواند در نقش مکمل سه نسل پیشین ظاهر شود. مقاله حاضر بر گونهشناسی نظریههای انقلاب از دیدگاه گلدستون استوار میباشد.
انقلاب,گونه شناسی نظریه ها,نسلهای نظریهها,نظریه انقلاب,نظریه تعمیمی,نظریه توصیفی,نظریه ساختاری
https://jpq.ut.ac.ir/article_29943.html
https://jpq.ut.ac.ir/article_29943_a5b9f6ff26e74317514e91367c7014dc.pdf
دانشگاه تهران
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9686
42
1
2012
03
20
بازشناسی مفاهیم آزادی مثبت و منفی: رویکردی انتقادی
351
369
FA
علی اشرف
نظری
استادیار گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
aashraf@ut.ac.ir
10.22059/jpq.2012.29944
آیزایا برلین در صدد بر آمده است تا نشان دهد چگونه تضاد میان مونیسم و پلورآلیسم خود را در دو مفهوم بسیار متفاوت از آزادی یعنی آزادی «مثبت» و «منفی» جلوهگر ساخته است. اساس نگاه کثرتگرای برلین مبتی بر این فرض است که امکان های بسیار برای انتخاب وجود دارد که قابل تلفیق و ترکیب نیستند و باید با آزادی عمل میان آنها دست به انتخاب زد. او در صدد بر میآید با رد مونیسم معرفتی، پایههای کثرتگرایانه روش خود را بنیان نهد و اندیشه و عمل را از حوزهای تک سویه به حوزهای چند سویه مبدل کند تا از این راه دغدغه اصلی او یعنی فراهم کردن بسترهای آزادی تحقق یابد.
آزادی مثبت و منفی,آیزایا برلین,اندیشه سیاسی,عقلانیت,گزینش,مونیسم
https://jpq.ut.ac.ir/article_29944.html
https://jpq.ut.ac.ir/article_29944_d689489bba7be3797250059b6f4482d6.pdf
دانشگاه تهران
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9686
42
1
2012
03
20
راهبرد ایالات متحده آمریکا و سیاست خارجی دولت ایران(1326-1320)
371
389
FA
نورالدین
نعمتی
استادیار گروه تاریخ دانشگاه تهران
nemati453@yahoo.com
10.22059/jpq.2012.29945
دولتمردان آمریکایی پس از جنگ دوم جهانی با درک اهمیت موقعیت ژئوراهبردی و ژئوانرژی، راهبرد خود را در خصوص ایران تغییر دادند و راهبرد جدید سد نفوذ را تدوین کردند. بر اساس این راهبرد، دفاع از ایران را مسأله حیاتی و مرتبط با امنیت ملی و منافع کشور خود دانستند. دولتمردان ایران نیز با درک شرایط بینالمللی و منطقهای پس از جنگ دوم، اندیشة راهبردی نیروی سوم را تداوم بخشیدند و با درگیر کردن آمریکاییان در امور کشور، بستر را برای فعالیتهای دیپلماتیک فراهم کردند و با بهرهگیری از شرایط بوجود آمده بر بحرانهای داخلی فائق آمدند و توانستند استقلال و تمامیت ارضی کشور را حفظ کنند.
انگلیسی,ایالات متحده,ایران,راهبرد,ژئوانرژی,ژئوراهبردک,شوروی
https://jpq.ut.ac.ir/article_29945.html
https://jpq.ut.ac.ir/article_29945_a6b7ca950239241961f1e136ca060e9f.pdf