TY - JOUR ID - 20226 TI - بررسی جامعه شناختی نسبت دموکراسی و سکولاریسم (مطالعه موردی تجربه دموکراتیک فرانسه و ایران) JO - فصلنامه سیاست JA - JPQ LA - fa SN - 1735-9678 AU - قریشی, فردین AU - رفیعی, مهدی AD - دانشگاه آزاد تبریز Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 39 IS - 4 SP - EP - KW - دموکراسی KW - دموکراسی دینی KW - دموکراسی سکولار KW - سکولاریسم KW - نیروهای اجتماعی DO - N2 - هدف این مقاله یافتن پاسخی علمی به این پرسش اساسی است که آیا بین دموکراسی و سکولاریسم نوعی تلازم منطقی برقرار است یا اینکه از یک منظر جامعه شناختی عامل دیگری در سکولاریزه شدن دموکراسی ایفای نقش می کند؟ در جستجوی پاسخ این پرسش از این فرضیه استفاده شده است که مهم ترین عامل تعیین‌کننده نسبت دموکراسی و سکولاریسم، گرایشات ایدئولوژیک نیروهای اجتماعی غالب جامعه است . این فرضیه با روش مطالعه موردی و کنکاش تاریخی بررسی شده است و در همین چارچوب تجربه دموکراتیک فرانسه و ایران مورد توجه قرار گرفته است. نتایج حاصله، فرضیه فوق الذکر را تایید می کند .بر همین اساس می توان گفت بین‌ دموکراسی و سکولاریسم رابطه تلازم منطقی وجود نداشته و شکل گیری دموکراسی سکولار مسبوق به وجود زمینه اجتماعی ویژه ای است. UR - https://jpq.ut.ac.ir/article_20226.html L1 - https://jpq.ut.ac.ir/article_20226_cc555344bbc7d6d3f8819f855dcd0417.pdf ER -