TY - JOUR ID - 86811 TI - روایت کسنوفونی از فلسفه سیاسی سقراطی: شرحی بر درباره تربیت کوروش JO - فصلنامه سیاست JA - JPQ LA - fa SN - 1735-9678 AU - مقیمی زنجانی, شروین AD - استادیار، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 51 IS - 4 SP - 1171 EP - 1149 KW - کسنوفون KW - تربیت کوروش KW - سقراط KW - فلسفه‌ سیاسی سقراطی KW - شیوه‌ زندگی DO - 10.22059/jpq.2022.322425.1007787 N2 - اصلی‌ترین دستاورد نوشتاری کسنوفون در فلسفه سیاسی، تربیت کوروش است. اگر خاطرات در میان قطب سقراطی نوشتارهای کسنوفون در مرکز قرار داشته باشد، هسته اصلی قطب کوروشی نوشتارهای او، تربیت کوروش است. تربیت کوروش، به مانند جمهوری افلاطون، یک اثر تربیتی در معنای سقراطی آن و بدین اعتبار یک متن اصلی در سنت فلسفه‌ سیاسی سقراطی است. صورت زندگینامه‌نویسی این اثر در واقع ناشی از غرض تربیتی نویسنده‌ آن است که می‌خواهد با تمرکز بر افعال کوروش، خواننده را به پرسش از بهترین شیوه زندگی برای آدمی برانگیزد. اگر بپذیریم که خاطرات سقراط نیز صورتی از زندگینامه است، آنگاه به‌خوبی می‌توانیم آن را با تربیت کوروش که آن هم صورتی از زندگینامه است، مقایسه کنیم. یکی از اهداف اصلی پژوهش حاضر این است که به دو پرسش زیر پاسخ دهیم: 1. چگونه توصیف کسنوفون از کوروش به تجسم والاترین نمونه از شیوه‌ زندگی سقراطی تبدیل می‌شود؟ 2. چگونه کسنوفون وزن این والاترین نمونه از شیوه‌ زندگی سیاسی را در پرتو والاترین نمونه از شیوه‌ زندگی فلسفی، از حیث مدخلیت آن در رساندن آدمی به سعادت، می‌سنجد؟  در این مقاله تلاش شده تا نشان داده شود که کسنوفون با طرح مقایسه‌ شیوه‌ زندگی سقراط و شیوه‌ زندگی کوروش ، و با وجود تحسینی که در این اثر نسبت به کوروش وجود دارد، در نهایت از برتری شیوه‌ زندگی سقراطی (یا فلسفی) در برابر شیوه‌ زندگی کوروشی (یا سیاسی) دفاع می‌کند. این عمیق‌ترین لایه‌ تربیتی در فلسفه سیاسی کسنوفون است که در پس پشتِ نقاب تربیت سیاسی در قاموس کوروشی آن پنهان می‌شود. فهم این نکته مستلزم اتخاذ رویکردی خاص به متن این اثر است؛ رویکردی که بتواند از رهگذر جدی‌ گرفتن به‌مثابه‌ یک کل معنادار، غرض مؤلف را از لابه‌لای سطور آن فراچنگ آورد. به همین منظور، برای خواندن تربیت کوروش، از هرمنوتیک اشتراوسی بهره خواهیم گرفت.   UR - https://jpq.ut.ac.ir/article_86811.html L1 - https://jpq.ut.ac.ir/article_86811_d63fac56f91598e0e26b22bc86127ece.pdf ER -