2024-03-28T18:28:16Z
https://jpq.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=11042
فصلنامه سیاست
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9678
1400
51
3
صفحات آغازین
2021
11
22
4
1
https://jpq.ut.ac.ir/article_85236_dd7023ce5299025c9169940765d31182.pdf
فصلنامه سیاست
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9678
1400
51
3
سازمانهای بینالمللی غیردولتی و جهانشهر شدن تهران
آرش
بیدالله خانی
مجید
حسینی
کلانشهرهای امروزی سند راهبردی ویژهای برای بینالمللی شدن و ارتباطات فراملی با سازمانهای مختلف دارند. شهر تهران بهعنوان پایتخت ایران و یکی از شهرهای بزرگ و مدرن خاورمیانه، میتواند محور و مرکز تعاملات بینالمللی کشور و قطب منطقه خاورمیانه باشد. هدف اصلی این پژوهش، تحلیل اسناد فرادستی ارتباطات بینالمللی شهر تهران در مورد تبدیل این کلانشهر به مرکزی منطقهای و بینالمللی، در رابطه با فعالیت سازمانهای بینالمللی غیردولتی، بر مبنای الگوی جهانشهر شدن تهران است. پرسشهای اصلی پژوهش عبارتاند از: 1. مزیت اصلی فعالیت سازمانهای بینالمللی غیردولتی در کلانشهر تهران چیست؟ و 2. افزایش این فعالیتها چگونه بر توسعه شهری در تهران تأثیر خواهند داشت؟ برای پاسخگویی به این پرسشها از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده میشود تا با بررسی و تشریح اسناد فرادستی مربوط به ارتباطات بینالمللی شهر تهران، نقش تعاملات سازمانهای بینالمللی غیردولتی در خصوص بینالمللی شدن تهران و تبدیل شدن آن به جهانشهر واکاوی شود. در فرضیه پژوهش استدلال میشود که فعالیت این سازمانها با افزایش مراوده های بینالمللی شهر تهران، سپس ارتباطات تعاملی بین ایران و سایر کنشگران منطقهای و بینالمللی سبب افزایش نفوذ کشور در نظام بینالمللی خواهد شد. نگارندگان در دستاورد پژوهشی خود، رابطه بین فعالیت سازمانهای بینالمللی غیردولتی در شهر تهران را از راه کمک به ارتقای سطح مراوده های بینالمللی تهران در سطوح منطقهای و جهانی، و گسترش نفوذ برونمرزی جمهوری اسلامی تبیین میکنند.
بینالمللی شدن
تهران
سازمانهای بینالمللی
غیردولتی
کلانشهر
2021
11
22
667
639
https://jpq.ut.ac.ir/article_84600_1986653905b00a481df60dc6a3a245d6.pdf
فصلنامه سیاست
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9678
1400
51
3
جنگ و تحریم های اقتصادی در سیاست خارجی امریکا در دوران پساجنگ سرد
محمدرضا
تخشید
فریبا
علی کرمی
با افزایش استفاده از ابزار تحریم، و همزمان کاهش توسل به جنگ در سیاست خارجی امریکا در چند دهه اخیر، پرسشهایی در مورد اهمیت نسبی این دو ابزار اجبار در سیاست خارجی و احتمال جایگزینی تحریمهای اقتصادی بهجای جنگ بهعنوان ابزار غالب در این سیاست مطرح شده است. بروز رویدادهای بینالمللی مانند مداخله نظامی امریکا در بوسنی، افغانستان و عراق، و حضور نیروهای نظامی غرب در خاورمیانه برای مبارزه با تروریسم، به پررنگتر شدن اهمیت جنگ در مقایسه با ابزار غیرنظامی برای رسیدن به اهداف سیاست خارجی واشنگتن کمک کرد. در این پژوهش به این پرسش پاسخ داده خواهد شد که چگونه از ابزار تحریم بهعنوان زمینهساز یا جایگزین جنگ در سیاست خارجی ایالات متحده استفاده شده است. با در نظر گرفتن تفاوت بین تحریمهای مذاکرهای و تنبیهی، لزوم کاستن از فشار تحریمی در پاسخ به همکاری دولت هدف، و نگاه به تحریم بهمنزله جایگزین جنگ، فرضیه مورد آزمون طرح شده است. ازاینرو، استدلال میشود که در سیاست خارجی امریکا، میزان فشار تحریمی (حذف، کاهش یا افزایش تحریمها) به اهمیت تحریم بهعنوان جایگزین، زمینهساز یا مکمل جنگ بستگی دارد و به میزان همکاری دولت هدف چندان وابسته نیست. برای آزمون این فرضیه از روش مطالعه موردی مقایسهای اعمال تحریم و یا اقدام به جنگ علیه کره شمالی و عراق در بازه زمانی مشخص، تحلیل رویدادها و مواضع اعلامی دولت واشنگتن با توجه به نظرهای کارشناسان استفاده شد.
ابزار اجبار
تحریم اقتصادی
تحریم مذاکره ای
تحریم تنبیهی
سیاست خارجی امریکا
2021
11
22
691
669
https://jpq.ut.ac.ir/article_84596_d8691e42b92fee26dd400b160c321af7.pdf
فصلنامه سیاست
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9678
1400
51
3
تحلیل «اقتصاد سیاسی مقاومتی» در چارچوب نظریه «اقتصاد ملی فردریک لیست»
محمدجعفر
جوادی ارجمند
علی
علیزاده
«اقتصاد سیاسی مقاومتی» که ریشه در اندیشههای اقتصادی رهبران انقلاب اسلامی و قانون اساسی ایران دارد، توجه تحلیلگران اقتصاد سیاسی را جلب کرده است. یکی از اهداف این پژوهش پاسخگویی به دو پرسش است: 1. مهمترین مؤلفه و ویژگیهای اقتصاد سیاسی مقاومتی ایران در چارچوب نظریه اقتصاد ملی فردریک لیست کدام است؟ 2. چگونه توسعه مبتنی بر اقتصاد مقاومتی بر قدرت ملی و رفاه عمومی تأثیرگذار خواهد بود؟ در چارچوب نظریه اقتصاد ملی، مؤلفههای مهم اقتصاد مقاومتی شامل آداب و رسوم اجتماعی، شرایط خاص تاریخی کشور و ملت، قوانین، کارکرد و تکامل نهادهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعیاند. در فرضیه استدلال میشود که ارتقای بنیه تولید ملی برای افزایش کیفیت زندگی مردم، و توان رقابت اقتصادی بهعنوان دو هدف مهم سیاستهای توسعه مبتنی بر اقتصاد سیاسی مقاومتی به افزایش رفاه عمومی و قدرت ملی منجر میشود. این مطالعه کیفی با رویکردی نهادی در چارچوب نظریه اقتصاد لیست، و با استفاده از ارزیابی یافتههای سایر پژوهشگران در زمینه تحلیل مفهومی پایداری اقتصاد، تابآوری اقتصادی، توسعه پایدار و نیز پیامدهای سیاستهای اقتصادی موفق در سایر کشورها، و تحلیل کیفی مواضع و دیدگاههای اقتصادی رهبران ایرانی به این نتیجه میرسد که در فرایند نهادسازی اقتصاد مقاومتی، تأکید بر دو سیاست (الف، درونزایی و خوداتکایی اقتصادی با استفاده از ظرفیتهای بومی و ملی برای تولید، به موازات توجه به فرهنگ اقتصادی اسلامی، و ب، برونگرایی تعاملی همگرایانه اقتصادی برای رونق تجارت و صادرات تولید داخلی)، به افزایش رفاه ملی و ارتقای قدرت ملی در عرصه بینالمللی میانجامد.
ایران
اقتصاد سیاسی مقاومتی
بنیه تولید ملی
پایداری اقتصاد
خودکفایی
2021
11
22
714
693
https://jpq.ut.ac.ir/article_84598_317b75bb9627a3017b61afa2a94a7474.pdf
فصلنامه سیاست
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9678
1400
51
3
تأثیر شکافها و تضادها بر بحران اجماع و مسئله توسعه در ایران
صادق
زیباکلام
مرتضی
قندهاری
سیاستگذاری درباره توسعه در ایران نیازمند بازتعریف اهداف و انتخاب رویکردهایی است که در سطوح خرد و کلان به اتفاقنظر، همافزایی و همکاری سازنده منجر شود. شکافهای متعددی پیشروی توسعه ایران است، این شکافها از مبانی هویتی سهگانه ایرانیان (اسلامی- غربی و ملی) ریشه گرفته و موجب شکاف نظری (تضادهای فکری، هویتی و نگرشی) و بحران اجماع شده است. در جمهوری اسلامی ایران برخی نخبگان و بخشهایی از حاکمیت، از الگوی توسعه مرسوم در جهان پیروی کرده و شماری دیگر الگوی پیشرفت را بهجای توسعه مطرح میکنند. این تضاد مفهومی تغییر و تحول در ایران را به مسئلهای پیچیده تبدیل کرده است. پرسشهای پژوهشی عبارتاند از: 1. مهمترین عوامل ناکامی الگوها و برنامههای توسعه در ایران چیست؟ 2. الگوی حکمرانی خوب چگونه میتواند مسئله توسعه در جمهوری اسلامی ایران را حل کند؟ در فرضیه پژوهش استدلال میشود که شکاف نظری و بحران اجماع مهمترین عوامل ناکامی الگوها و برنامههای توسعه در ایران بودهاند و میتوانند به ناپایداری منجر شوند. بهنظر میآید الگوی حکمرانی خوب که در دنیا از آن بهعنوان کلید و راهحل معمای توسعه یاد میکنند، میتواند مسئله توسعه ایران را نیز حل کند. اجماعمحوری یکی از مشخصههای حکمرانی خوب است، زیرا حکمرانان باید با همکاری جامعه مدنی و بخش خصوصی، حکمرانی خوب را پی بگیرند تا بتوانند بحران اجماع را پایان دهند و مسئله توسعه حل شود.
بحران اجماع
توسعه
جمهوری اسلامی ایران
حکمرانی خوب
شکاف
2021
11
22
736
715
https://jpq.ut.ac.ir/article_84649_340c32d04a27eb4e3e3f04ddf93e2324.pdf
فصلنامه سیاست
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9678
1400
51
3
بازاندیشی سیاست خارجی ترامپ در پرتو ملیگرایی اقتصادی
مختار
صالحی
در دوره ترامپ، اندیشههای مرتبط با تفکر ملیگرایی اقتصادی در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفت. هرچند این تفکر در دولت ترامپ احیا شد، هنوز شمار زیادی از سیاستمداران، احزاب و گروههای سیاسی خواهان اجرای اصول ملیگرایی اقتصادی در سیاست خارجی کشور خود هستند. در همین زمینه، به پرسشهای پژوهشی زیر پاسخ داده خواهد شد: 1. چه عواملی به رونق تفکر ملیگرایی اقتصادی در ایالات متحده منجر شده است؛ 2. تا چه حد ملیگرایی اقتصادی بر سیاست خارجی دولت ترامپ تأثیر داشته است؟ در فرضیه پژوهش بیان میشود که تفکر ملیگرایی اقتصادی با تأکید بر حمایتگرایی تجاری، قدرتمحوری، یکجانبهگرایی، انباشت ثروت ملی، جداسازی اقتصاد کشور از اقتصاد جهان، اولویتبخشی به هویت ملی و ملتسازی، تأثیر انکارناپذیری بر سیاست خارجی امریکا در دوران ترامپ داشته است. با استفاده از نظریه دولتمحور رابرت گیلپین، سیاست خارجی ترامپ در پرتو تفکر ملیگرایی اقتصادی ارزیابی و اطلاعات و دادههای لازم با روش مطالعه موردی کیفی گردآوری و تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد که در پرتو گسترش تفکر ملیگرایی اقتصادی، سیاست خارجی دولت ترامپ به ابزاری برای حمایتگرایی تجاری تبدیل شده و عملکرد آن نیز براساس میزان تولید ثروت با هدف افزایش قدرت ملی سنجیده میشد.
ملی گرایی اقتصادی
حمایتگرایی
سیاست خارجی ترامپ
جداسازی اقتصادی
امریکا
2021
11
22
762
737
https://jpq.ut.ac.ir/article_85124_bfa39ad8dd48329662a7d670c2c66536.pdf
فصلنامه سیاست
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9678
1400
51
3
جهانی شدن، تشدید شهرنشینی و افول تنوع زبانی
علی
صباغیان
ابراهیم
علومی
پدیده جهانی شدن در عصر کنونی سبب بروز تحولات عمیق و گستردهای در زندگی انسانها شده است. بر اثر جهانی شدن و رشد سرمایهگذاری، روند حرکت نیروی انسانی به شهرها افزایش یافته و شهرنشینی تشدید شده است. شهرنشینی افزونبر تغییرات جمعیتی، تغییر در شیوه زندگی، نظام ارزشی و در یک کلام تحول فرهنگی افراد را نیز با خود بههمراه دارد. مهمترین عنصر فرهنگی که بهعلت شهرنشینی در جوامع چندفرهنگی از دست میرود، زبان است. هدف این مقاله پاسخگویی به این پرسش است که جهانی شدن چگونه از راه شهرنشینی بر تنوع زبانی تأثیر میگذارد؟ فرضیه مقاله این است که جهانی شدن با تشدید شهرنشینی به دو گونه بر زبانها تأثیر منفی میگذارد و سبب افول تنوع زبانی میشود: نخست، از راه همانندسازی و ادغام مهاجران در جامعه جدید شهری؛ و دوم غرق شدن جمعیت میزبان در جمعیت مهاجر. این دو صورت از تأثیر شهرنشینی بر زبان در بستر تغییر «نگرش زبانی» گویشوران اتفاق میافتد. پژوهشها نشان میدهد که شهرنشینی به دلایل گوناگون با تغییر «نگرش زبانی» گویشوران زبان اقلیت یا محلی، موجب نگرش منفی گویشوران زبان محلی به زبان خود و نگرش مثبت به زبان معتبرتر میشود، و به انتقال ندادن بیننسلی یک زبان و حذف یا مرگ آن زبان منجر میشود. این مطالعه با تجزیه و تحلیل آمارهای گردآوری شده در پژوهشهای کارشناسان و گزارشهای رسمی یونسکو و دسا درباره تأثیر پدیده جهانی شدن بر تحولات زبان، و نیز پیامدهای جهانی رشد شهرنشینی و براساس چارچوب مفهومی جهانی شدن، شهرنشینی و تنوع زبانی انجام میشود. تأثیر شهرنشینی بر زبانها نشان میدهد که چگونه این عامل میتواند در از بین رفتن تنوع زبانی عمل کند و عامل همگونی زبانی در جهان باشد.
تنوع زبانی
جهانی شدن
شهرنشینی
نگرشهای زبانی
2021
11
22
788
763
https://jpq.ut.ac.ir/article_84604_cce804f5bcb4dc12776a9aa733d2a5d2.pdf
فصلنامه سیاست
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9678
1400
51
3
همکاری ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در ایجاد راه گذر شمال– جنوب و تأثیر آن بر امنیت ملی ایران
الهه
کولایی
عابد
نوروزی زرمهری
طرحهای اقتصادی بزرگ در منطقه اوراسیا، ریشه در بازیهای بزرگ کسب قدرت و دستیابی به جایگاه ویژه و باثبات در نظام بینالملل دارد. راهگذر شمال- جنوب، طرحی اقتصادی است که با هدف تسهیل حملونقل و افزایش تجارت جهانی طراحی شده است. پرسش اصلی پژوهش این است که همکاری ایران، جمهوری آذربایجان و فدراسیون روسیه در این راهگذر چه تأثیری بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دارد؟ با استفاده از نظریه گیلپین در مورد اقتصاد جهانی، نگارندگان درصدد آزمون این فرضیه اصلی برآمدند که استدلال میکند همکاری جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان و فدراسیون روسیه در راهگذر بینالمللی شمال- جنوب با تسهیل حملونقل سبب ارتقای سطح روابط سیاسی ایران با کشورهای اوراسیا، کاهش تهدیدهای منطقهای و افزایش منافع اقتصادی ایران در منطقه میشود. با گردآوری دادههای دستدوم موجود در منابع علمی و دادههای دستاول گردآوریشده با استفاده از روش پیمایشی، پرسشنامههایی به کارشناسان ارائه شد تا میزان تسهیل تجارت بر امنیت سیاسی و اقتصادی ایران در قفقاز بررسی شود. یافتههای پژوهش نشان میدهد که همکاری مبتنی بر راهگذر شمال- جنوب برای برخورداری از مزیت رقابتی لازم بهدلیل رقابت ایران و روسیه در تجارت انرژی، نیازمند اهرمهای سیاسی اقتصادی قدرتمند کشور و اقدامهای همکاریجویانه با اوراسیاست.
ایران
جمهوری آذربایجان
روسیه
امنیت ملی
راهگذر شمال– جنوب
2021
11
22
811
789
https://jpq.ut.ac.ir/article_84595_0b840f47e132ec96d89db5a103db27b4.pdf
فصلنامه سیاست
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9678
1400
51
3
رقابت قدرتهای بزرگ و تداوم دشمنی در روابط ایران و امریکا
سعیده
لطفیان
مهدی
فقیه
هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر تشدید رقابت قدرتهای بزرگ بر روابط ایران با امریکا در حوزه امنیتی است. چین (و شاید روسیه) در تلاش بودهاند تا موقعیت فرومایه قدرت خود را در مقایسه با قدرت امریکا درنظام بینالملل تغییر دهند، و ممکن است در نهایت موفق شوند که بهعنوان رهبر جهانی از ایالات متحده سبقت بگیرند. با تشویق دشمنان و رقبای منطقهای ایران که تلاشهای مربوط به حلوفصل منازعات با هدف پایان دادن به دشمنی طولانیشده دو کشور را به چالش کشیدهاند، سیاستمداران واقعگرا و نومحافظهکار امریکایی متقاعد شدهاند که از ایرانهراسی (ترس غیرمنطقی از ایران) بیشترین سود را بهدست میآورند، حتی به قیمت تشدید تنشها که میتواند جنگ سرد بین دو کشور را به وضعیت همیشگی روابط متقابل تبدیل کند، و امنیت منطقهای را تهدید کند. پرسش اصلی پژوهش این است که «چرا و چگونه هژمونی ایالات متحده و رقابت قدرتهای بزرگ بر روابط متقابل ایران و امریکا تأثیر داشته است؟» در چارچوب نوواقعگرایی، و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی بیانات مقامات و مهمترین اسناد دولتی امریکایی در مورد راهبردهای امنیت ملی، و نیز تحلیل دادههای آماری نشاندهنده ابعاد قدرت نسبی امریکا فرضیه زیر آزمون میشود: هرچه فشارهای اقتصادی بر ایران بر اثر تعلل اروپاییها و امریکا برای رفع تحریمها بیشتر شود، ایران برای مقابله با دشمنی امریکا ناگزیر به نزدیکتر شدن به چین و روسیه خواهد شد، و سیاستمداران امریکایی مصممتر میشوند که روابط خود را با همپیمانان و شرکای منطقهای تقویت کنند. نتیجه کلی این است که رقابت قدرتهای بزرگ برای گسترش برتری جهانی افزایش خواهد یافت و تأثیر نامطلوبی بر امنیت خلیجفارس خواهد گذاشت. با افزایش تنش بین امریکا، چین و روسیه، شاهد تداوم دشمنی در روابط ایران با امریکا و نزدیکترین همپیمانان منطقهای آن خواهیم بود. در این شرایط مسابقه تسلیحاتی بهویژه در زمینه گسترش برنامه موشکهای بالستیک و پهپادها از یک سو، و درگیریهای نامنظم و هیبریدی تشدید خواهند شد.
روابط ایران-امریکا
هژمونی
دشمنی
رقابت قدرتهای بزرگ
موازنه تهدید
2021
11
22
837
813
https://jpq.ut.ac.ir/article_84594_2f06203b35ca66527aa5760622bcbbe6.pdf
فصلنامه سیاست
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9678
1400
51
3
ژاک لاکان و خیال سیاسی
حسین
معین آبادی
رسول
تقی زاده
ژاک لاکان فیلسوف و روانکاو فرانسوی با خارج کردن روانشناسی از حوزه فردی، مفاهیمی را ارائه کرده که بسیار مورد توجه فیلسوفان و اندیشمندان سیاسی- اجتماعی قرار گرفته است. از مهمترین این مفاهیم، مفهوم «خیال» است. در این مقاله تلاش میشود تا با رویکرد واکاوی مفهوم «خیال» (فانتزی) در نظریه لاکان، کارکرد سیاسی- اجتماعی «خیال» بهعنوان مفهومی که از راه خلق گفتمانهای آرمانگرا و بسیجگر، در خدمت بازتولید اجتماعی ایدئولوژی زور در ساختارهای تمامیتخواه قرار گرفته، با استفاده از روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف بررسی شود. نخست، در بخش چارچوب نظری بیان میشود که براساس نظریه لاکان سوژه در فرایند سوژگی خود همواره بهدنبال وصول به تمامیت است، تلاشی که تنها «خیال» دستنیافتنی است، زیرا تمامیت در ساحت واقع قرار دارد؛ جایی که دستنیافتنی بوده و نقش «خیال»، تنها پوشاندن این ناکامی و فروزان نگهداشتن شعله میل است. سپس مشخص میشود که «خیال»، مفهومی است که پیش از آنکه فردی باشد، اجتماعی است و میتوان بسیاری از کنشهای سیاسیِ جمعی و بهویژه کنشهای آرمانطلبانه و تودهای را براساس آن تبیین کرد. بر همین اساس، مفسران لاکان طرح همه ایدئولوژیها و مکاتب سیاسی برای تشکیل آرمانشهرهای تمامیتطلب را، تنها نوعی «خیال» تعبیر میکنند که با سودای رسیدن به مدینه فاضلهای که اساس آن بر تمامیت وحدت و یکپارچگی است، در واقع زمینههای برقراری تمامیتخواهی (توتالیتاریسم) را فراهم کنند.
«خیال»
ساحت نمادین
دیگری بزرگ/کوچک
«خوش آیش»
آرمانشهر
2021
11
22
865
839
https://jpq.ut.ac.ir/article_85125_b9e988396f0aef3184991525ffac439e.pdf
فصلنامه سیاست
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9678
1400
51
3
تصویر حکومت در ادبیات داستانی ایران، 1320-1300
مهدی
نصر
محمود رضا
مقدم شاد
از کودتای اسفند 1299 تا ورود نیروهای متفقین به ایران بهتدریج نوع جدیدی از حکمرانی شکل گرفت که بر مبنای تصویری از حکومت استوار بود که ایدههای آن نهتنها در گفتمان جاری میان جریانهای سیاسی گوناگون، بلکه در یقینیات زندگی روزمره توده مردم بازتاب مییابد. پرسشهای پژوهشی این مقاله عبارتاند از: 1. آیا این حکمرانی جدید براساس تصویر معینی از حکومت شکل گرفته است که در جهانبینی دوران و یقینیات زندگی روزمره مردم عادی ریشه دارد؟ 2. چه عوامل مهمی در عرصههای گوناگون تصویر حکومت را شکل دادهاند؟ 3. تا چه حد ردپای این تصویر در ادبیات داستانی این دوره آشکار است؟ فرضیه اصلی این است که دولت مدرن در دوره پهلوی اول براساس تصویری از حکومت شکل گرفته که ریشه در یقینیات زندگی روزمره مردم ایران داشته است؛ و دوگانگیهایی نظیر اقتدارگرایی/مردمسالاری را در عرصههای گوناگون نمایان میسازد که در ادبیات داستانی این دوره مشاهده میشود. در این مقاله، با عنایت به روش تحلیل شخصیتهای تیپیک در جامعهشناسی رمان جرج لوکاچ و چارچوب نظری جامعهشناسی معرفت مانهایم، چگونگی این انتظارها و ایدههای مرتبط با حکومت در رمانها و داستانهای اجتماعی ایران در دوره زمانی 1320-1300 بررسی میشود. بررسی ادبیات داستانی این دوره به واکاوی و رمزگشایی از برخی جنبههای پنهان اما مؤثر بر شکلگیری و بازشکلگیری حکومت در عرصههای گوناگون سیاست داخلی، سیاست خارجی، سیاست اقتصادی و نیز سیاست فرهنگی (جهانبینی) یاری میرساند که بهترتیب در دوگانگیهایی مانند اقتدارگرایی/مردمسالاری، استقلال/الگوبرداری، منافع عمومی/مالکیت خصوصی و در نهایت دوگانگی ارزشی-هنجاری مسئلهپردازی میشود.
اقتدارگرایی
جامعهشناسی رمانها
داستانهای ایرانی
دولت مطلقه
وجوه اتوپیایی و ایدئولوژیک
2021
11
22
890
867
https://jpq.ut.ac.ir/article_84603_e4b02fb12580e0d31ea742830f7acd81.pdf
فصلنامه سیاست
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9678
1400
51
3
چکیده های انگلیسی
2021
11
22
915
891
https://jpq.ut.ac.ir/article_85477_cf10c0f409fac5ed32f444442bf80684.pdf