2024-03-29T00:36:39Z
https://jpq.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=9052
فصلنامه سیاست
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9678
1397
48
3
صفحات آغازین
2018
09
23
1
5
https://jpq.ut.ac.ir/article_68277_5f4268a69b1f44f5d856a8a9d1bfb0e5.pdf
فصلنامه سیاست
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9678
1397
48
3
تأملی در اندیشۀ سیاسی غزالی با بهرهگیری از الگوی روششناسی اسپریگنز
محمد مهدی
اسماعیلی
میثم
عباسی
امام محمد غزالی از بزرگترین متفکران جهان اسلام است. ویژگی بارز وی کثرت تألیفات در موضوعهای مختلف است. او در بعضی اوقات در موضوع واحد، حرفِ مختلف زده است. چنین مینماید که ابوحامد شخصیت یکپارچه و منسجمی نداشته است و این یکپارچگی و وحدتنداشتن در آثار، قبل از همه بر میگردد به حوزههای متعددی که او در آن زمینهها قلمفرسایی کرده است. این موضوع را میتوان با بررسی رویدادهای زندگی وی و بحرانی توضیح داد که در زمانة او وجود داشت. این پژوهش بهدنبال آن است تا با بهرهگیری از الگوی روششناسی توماس اسپریگنز، اندیشۀ سیاسی غزالی را با توجه به شرایط بحرانیای که بر عصر وی حکمفرما بود بررسی کند. این الگو چهار مرحله دارد: 1. مشاهدۀ بینظمی؛ 2. مرحلۀ تشخیص درد؛ 3. بازسازی آرمانی جامعۀ سیاسی؛ 4. ارائه راهحل. هدف در این نوشتار، بررسی ربط عمیق میان اندیشه و آثار غزالی با بحران زمانۀ وی است.
باطنیه
بحران
تصوف
غزالی
فقه
فلسفه
کلام
2018
09
23
551
570
https://jpq.ut.ac.ir/article_68160_c373e4ff161180848c5606eb143bd90f.pdf
فصلنامه سیاست
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9678
1397
48
3
قبض و بسط واگراییهای فروملی در پرتو سیاستهای اتحادیۀ اروپا
سید داوود
آقایی
عبدالله
مهربان
در حالی که کشورهای اروپایی چند دههای است برای تحکیم همگرایی و تشکیل واحدی فراملی باعنوان اتحادیۀ اروپا گام برمیدارند و بخشی از حاکمیت و استقلال خود را به این نهاد واگذار کردهاند، در بسیاری از این کشورها جریانهای جداییطلب، خواستار گسست از دولت متبوعشان هستند و روند فزایندهای به خود گرفتهاند. این مقاله در پی تبیین همبستگی میان همگرایی و گرایشهای جداییطلبانه در اروپاست. بررسیهای موجود نشان میدهد که بهکارگیری سیاستهای اتحادیۀ اروپا دربارۀ اقلیتها از جهتی هویتهای قومی و محلی را تقویت میکند و به آنها اجازه خواهد داد تا در تصمیمگیریهای مرتبط با سرنوشت خود نمایندگانی داشته باشند؛ بنابراین دریچهای برای گریز از چارچوبهای متصلب دولتهای متبوعشان بر روی آنها میگشاید. از سویی دیگر با تعدیل حاکمیتهای ملی کشورهای عضو، مجالی برای نقش پررنگتر اقلیتها در سیاستهای ملی باز میکند.
اتحادیۀ اروپا
اقلیتهای قومی
جداییطلبی
سیاستگذاریهای فروملی
2018
09
23
571
588
https://jpq.ut.ac.ir/article_68161_064963b452e88628c4238a8ea0998497.pdf
فصلنامه سیاست
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9678
1397
48
3
مدرنیته، جهانیشدن و پدیدۀ تروریسم مدرن و پسامدرن
سیدمحسن
آلغفور
رضا
صادقیان
فهم پدیدۀ تروریسم در عصر جهانیشدن و ارتباط میان آن دو، با توجه به تحولات صورتگرفته در فضای فکری مدرنیته امکانپذیر است. مدرنیته، تنها عامل ظهور گروههای تروریستی نیست؛ بلکه از عوامل اصلی بروز تروریسم مدرن و پسامدرن است. آنچنان که میتوان در یک دستهبندی کلی از سه گروه متفاوت تروریست نام برد: تروریستهای سنتی، مدرن و پسامدرن. تروریستهای مدرن و پسامدرن برآمده از تحولاتی هستند که با موج فزایندۀ مدرنیته و بهتبع آن جهانیشدن پا به عرصه گذاشتهاند. در تمام تحرکات صورتگرفته از سوی این دو گونه میتوان نشانهها و رگههای جدی از ستیز و دشمنی با جهانیشدن را مشاهده کرد؛ در صورتی که تروریستهای سنتی با روشیدیگر فعالیت میکردند. اهداف تروریستهای سنتی محدود بود؛ در حالی که تروریستهای مدرن و پسامدرن اهداف خود را فراتر از اشخاص سرشناس و ترور مسئولان دولتی انتخاب میکنند. همانند اندیشۀ مدرنیته که هیچ محدودکنندهای را نمیپذیرد، تروریستهای مدرن و پسامدرن نیز راهی را برای تفکراتشان راهِ برداشته نشدنی نمیدانند. مکتوب پیشرو میکوشد تا نشان دهد که پدیدۀ تروریسم مدرن و پسامدرن برخلاف تروریسم سنتی واکنشی به پیامدهای مدرنیته و جهانیشدن است.
تروریسم
تروریسم پسامدرن
تروریسم مدرن
جهانیشدن
مدرنیته
2018
09
23
589
608
https://jpq.ut.ac.ir/article_68162_4e17601229ea7707e6fe82c9311a1ac7.pdf
فصلنامه سیاست
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9678
1397
48
3
همکاری های نوین منطقهای اسیای مرکزی و چشمانداز آیندۀ آن
حسین
پوراحمدی میبدی
عارف
بهرامی
پس از فروپاشی اتحاد شوروی در دهۀ 1990 و رکود اقتصادی چشمگیر حاصل از آن در منطقۀ آسیای مرکزی، در دهۀ نخست سال 2000، منطقه روند رشد سریع اقتصادی و ادغام داخلی و خارجی را تجربه کرد. ادغام در آسیای مرکزی، اتصال بین قزاقستان، قرقیزستان افغانستان و رشد سریع در روابط اقتصادی با برخی از همسایگان بزرگ، بهویژه چین و روسیه بود. این فرایندِ ادغام آسیای مرکزی بخشی از روند بزرگتر ادغام فضای اقتصادی اوراسیا بوده است. در این معنا، یکپارچگی اقتصادی آسیای مرکزی یک واقعیت است؛ اما در این فرایند این شکافهای جدی وجود دارد: رویۀ عملی بستۀ برخی از کشورهای منطقه به تجارت درونمنطقهای بهویژه توسط ترکمنستان و ازبکستان، بستهشدن مرزها، همکارینداشتن در زمینههای انرژی و آب، حکومتها و سازمانهای منطقهای ضعیف. همکاریهای منطقهای مؤثر در میان کشورهای آسیای مرکزی، رؤیایی دور باقی مانده است؛ ولی چهار تحول اخیر بهشدت از روند همکاریهای منطقهای در آسیای مرکزی حکایت دارد: 1. نیت آشکار چین برای استفاده از سازمان همکاری شانگهای بهعنوان ابزاری مؤثر برای حمایت از همکاریهای اقتصادی منطقهای؛ 2. روند جامعۀ اقتصادی اوراسیا به رهبری روسیه و پیشرفت آن در ایجاد یک اتحاد گمرکی؛ 3. تلاش اروپا و آمریکا برای حمایت از روند ادغام منطقهای افغانستان؛ 4. تلاشهای مداوم، با حمایت چین برای تقویت برنامۀ همکاری اقتصادی منطقهای آسیای مرکزی.
برنامۀ همکاری اقتصادی منطقهای آسیای مرکزی
برنامۀ ویژه برای اقتصاد آسیای مرکزی
طرحهای متمرکز منطقهای در افغانستان
همکاریهای منطقهای نوین در آسیای مرکزی
2018
09
23
609
629
https://jpq.ut.ac.ir/article_68163_68888e1225032703d5bf83b594a44bd4.pdf
فصلنامه سیاست
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9678
1397
48
3
کنکاشی بر مناسبات نهاد دانش و قدرت در دورۀ صفوی با تأکید بر روابط علما و پادشاهان
سمیه
حمیدی
پیمان
زنگنه
گفتمان مجموعهای از احکام و گزارههاست که شرایط را برای عاملان اجتماعی معنادار میکند. در رویکردهای گفتمانی، برخی از مفاهیم و موضوعها کنارگذاشته میشوند؛ زیرا نظام گفتمانی بنا به ماهیتی که دارد برخی از موضوعها و مفاهیم را برجسته میکند و برخی دیگر را به کنار مینهد. در نظام گفتمانی برخی از دانشها بر اساس مطلوبهای نظام قدرت برجسته میشوند؛ زیرا آن دانشها بنا به ماهیتی که دارند به آن نظام سیاسی مشروعیت میبخشند. در دورۀ صفویه که نقطۀ عطفی در تاریخ تشیع محسوب میشود، دانش فقه به نهاد قدرت مشروعیت میبخشید؛ زیرا در این دوره بسیاری از کردارهای پادشاهان بر مبنای تعالیم و آموزههای تشیع شکل گرفته بود. در این زمان بسیاری از علما از سایر شهرهای اسلامی به ایران میآمدند و تحت تأثیر فضای مساعدی که پادشاهان صفوی ایجاد کرده بودند، آموزههای شیعی را ترویج میکردند. ماهیت روابط علما و پادشاهان صفوی از آنجا اهمیت دارد که بسیاری از علمای شیعی در مشروعیتبخشی و تحکیم موقعیت حاکمان صفوی نقش ارزندهای را ایفا کردهاند؛ اما برخی از این علما در قالب همان ساختار دانشی که به پادشاهان مشروعیت میداد، از نزدیکشدن به پادشاهان صفوی خودداری میکردند و با رویکردی انتقادی، بسیاری از رفتارهای آنان را تأیید نمیکردند. پرسش این پژوهش آن است که عالمان دینی در دورۀ صفویه در ارتباط با پادشاهان به تولید چه دانشی اقدام کردند؟ این نوشتار برآن است تا با تکیه بر روش گفتمان دانش قدرت میشل فوکو، نوع رویکردهای موافق و مخالف علما در نهاد تولید دانش فقه را نسبت به ساختار قدرت صفوی بررسی و کنکاش کند.
پادشاهان صفوی
دانش
علما
قدرت
گفتمان مشروعیتزا
گفتمان مشروعیتزدا
2018
09
23
631
650
https://jpq.ut.ac.ir/article_68164_fa0f87cac32fedbbde881b53f23ee0e6.pdf
فصلنامه سیاست
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9678
1397
48
3
رخدادها و سنجش تغییر در باورهای رهبران (مطالعۀ موردی: باراک اوباما و انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در ایران)
علیرضا
خسروی
شایان
افراسیابی
رهبران سیاسی اطلاعات مربوط به موقعیت را بر اساس ادراکات یا به بیان دقیقتر باورهای خود پردازش میکنند و به برداشتی از موقعیت میرسند. با وجود اینکه باورها اغلب در مقابل تغییر مقاومت میکنند، تحول در آنها منتفی نیست و ممکن است به علتهای گوناگونی از جمله وقوع رخدادی خارجی دچار تغییر شوند. در این مقاله چنین تغییری را در باورها بررسی خواهیم کرد. بهدلیل اهمیت نقش رئیس جمهور آمریکا در سیاست خارجی این کشور، بر تغییر احتمالی باورهای باراک اوباما رئیس جمهورآمریکا پس از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در ایران متمرکز خواهیم شد. فرضیهای که در چارچوب نظریۀ رمزگان عملیاتی و با روش ویآیسیاس مورد آزمون قرار میگیرد، این است که تغییر در باورهای اوباما جزئی و محدود، ولی در جهت جلب همکاری بیشتر بوده است. یافتههای ما جدا از دلایل و زمینههای تغییر، این فرضیه را تأیید میکند.
باراک اوباما
تغییر رمزگان عملیاتی
رویکرد ادراکی
سیاست خارجی آمریکا
2018
09
23
651
670
https://jpq.ut.ac.ir/article_68165_a5c2b195927a4cfc0ff201fd1361e79d.pdf
فصلنامه سیاست
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9678
1397
48
3
اصالت صلح در اندیشۀ سیاسی اسلام و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
بهادر
زارعی
صلح و همزیستی مسالمتآمیز انسانها و ملتها با یکدیگر، هم در درون مرزها و هم در عرصۀ نظام بینالملل از ضرورتهای ارکان پایدار تمدن بشری و منطبق بر فطرت و طبیعت بشر در طول تاریخ بوده است. اسلام، آیات متعدد قرآن کریم، اندیشمندان و فقهای جهان اسلام نیز بر اصالت صلح در روابط جوامع و ملتها تأکید و توجه جدی دارند. با توجه به تأثیر مستقیم اصول شریعت اسلام در شکلگیری نظام جمهوری اسلامی ایران و تدوین قانون اساسی و اصول سیاست خارجی، همانگونه که ملاحظه میشود، در طول بیش از سه دهه حیات جمهوری اسلامی، روابط ما با سایر ملتهای دنیا تا حدودی رفتاری صلحآمیز و مبتنی بر احترام متقابل بوده و به اصالت صلح در اسلام و بهتبع آن در سیاست خارجی، بهعنوان اصلی مسلم و بدیهی توجه جدی شده است. دولتمردان در ایران همواره دو رویکرد متفاوت نسبت به اصل صلح در این مدت به جامعۀ جهانی عرضه کردهاند که یکی پذیرفته شده و دیگری نادیده انگاشته شده است.
اسلام
صلح
جهاد
قرآن کریم
سیاست خارجی
جمهوری اسلامی ایران
2018
09
23
671
689
https://jpq.ut.ac.ir/article_68166_57fce9283e4b0cd245f7b29e8d95de17.pdf
فصلنامه سیاست
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9678
1397
48
3
مقایسۀ عملکرد کمیسیون و شورای حقوق بشر در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران
مهدی
عباسزاده فتحآبادی
زهرا
شجاعی
به سبب اهمیت مباحث حقوق بشر جهانی، سازوکارهای بینالمللی ایجادشده در این زمینه اهمیت خاصی دارند. از سازوکارهایی که سازمان ملل متحد ایجاد کرده است، میتوان به کمیسیون حقوق بشر و در پی آن شورای حقوق بشر اشاره داشت. وظیفۀ این ارکان توسعه، ترویج، حمایت و نظارت بر وضعیت حقوق بشر در کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران بوده است. بررسی وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران از زمان تأسیس کمیسیون آغاز شده و در شورای حقوق بشر ادامه پیدا کرده است. نکتهای که شایان توجه است ضرورت توجه به شباهتها و تفاوتها در عملکرد کمیسیون و شورای حقوق بشر یا بهبیان دیگر مقایسۀ عملکرد این دو نهاد است. این موضوع پرسش اصلی پژوهش حاضر را تشکیل میدهد. فرضیۀ این پژوهش این است که با وجود تغییرات سازمانی در شورای حقوق بشر از لحاظ عملکرد و انتقادهای واردشده به جمهوری اسلامی ایران تفاوت محسوسی در روند کاری شورای حقوق بشر نسبت به کمیسیون حقوق بشر ایجاد نشده است. همچنین جو سیاسی حاکم بر کمیسیون حقوق بشر در روند کاری شورای حقوق بشر نیز محسوس است. بدین ترتیب با وجود تلاشهای جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد کانالهای ارتباطی با شورای حقوق بشر، شاهد هستیم که تفاوت شایان توجهی در ارتباط ایران و شورای حقوق بشر، نسبت به ارتباط ایران و کمیسیون حقوق بشر رخ نداده است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفیتحلیلی و شیوۀ گردآوری اطلاعات بهصورت کتابخانهای است.
جمهوری اسلامی ایران
حقوق بشر
سازمان ملل متحد
شورای حقوق بشر
کمیسیون حقوق بشر
2018
09
23
691
707
https://jpq.ut.ac.ir/article_68167_97385f6a87f0d81f4663dbbb225bc9a9.pdf
فصلنامه سیاست
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9678
1397
48
3
بررسی تحلیلی مفهوم سلاحهای کشتار جمعی و تطبیق آن بر دیدگاه اسلامی با تأکید بر آرای مقام معظم رهبری امام خامنهای (مدظله العالی)
حسن
عبدی
محمد جواد
هاشمی
در این مقاله با استفاده از روش توصیفیاسنادی، تلاش شده است ضمن بررسی مؤلفههای سلاحهای کشتارجمعی، تعریفی جامع از سلاحهای کشتار جمعی ارائه شود. در ادامه برخی ابعاد سلاحهای کشتار جمعیمطابق با معیار ارائهشده، بر اساس آراء دینشناختی مقام معظم رهبری امام خامنهای (مدظلهالعالی) بررسی شده است. بر اساس یافتههای پژوهش منظور از سلاحهای کشتارجمعی سلاحهایی است که بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم از راه تخریب محیط زیست یا تخریب سازههای ساخت بشر به انسانها آسیب میرساند و این آسیبرساندن برگشتناپذیر است یعنی امکان ترمیم و بهبود به وضع اولیه را ندارد یا به کشتار گروهیِ انسانها منجر میشود و نمیتوان در کاربرد این سلاحها و آسیبرسانی آنها میان نظامیان و غیرنظامیان تفکیکی داشت؛ بهگونهای که هرگاه از این سلاحها استفاده میشود در کنار نظامیان، شمار بسیاری از غیرنظامیان هم کشته میشوند یا آسیب میبینند. همچنین بررسی بیانات مقام معظم رهبری امام خامنهای (مدظلهالعالی) نشان میدهد که از نظر ایشان استفاده از سلاحهای کشتارجمعی نه تنها به کشتار و تخریب گسترده منجر میشود؛ بلکه میان آحاد ملت، نظامی و غیرنظامی، کوچک و بزرگ، زن و مرد و کهنسال و خردسال تمایزی قائل نمیشود و آثار ضدبشری آن مرزهای سیاسی و جغرافیایی را در مینوردد؛ حتی به نسلهای بعدی نیز خسارتهای جبرانناپذیر وارد میسازد؛ بنابراین هرگونه استفاده و حتی تهدید به استفاده از این سلاح، نقض جدی مسلمترین قواعد بشردوستانه و مصداق بارز جنایت جنگی بهشمار میآید و بهلحاظ شرعی حرام است.
سلاحهای شیمیایی
سلاحهای کشتار جمعی
سلاحهای میکروبی
سلاحهای هستهای
مقام معظم رهبری
2018
09
23
709
732
https://jpq.ut.ac.ir/article_68168_03f846c2880b7df41cd349b5ed3a6a15.pdf
فصلنامه سیاست
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9678
1397
48
3
شورای امنیت و مدیریت بحرانهای منطقهای (مطالعۀ موردی: بحرانهای سوریه و اوکراین)
نسرین
مصفا
مریم
عبادی
بحرانها بهعنوان متغیرهای دائمی سیاست بینالملل هنگامی که بهوقوع میپیوندند از سوی بازیگران مؤثر نظام بینالملل برای مدیریت و کنترل آنها اقداماتی صورت میگیرد. شورای امنیت بهعنوان مسئول اصلی حفظ صلح و امنیت بینالملل یکی از این بازیگران است. با توجه به اقدامات این نهاد در بحرانهای متعدد این پرسش مطرح است که ایفای نقش آن در بحرانها متأثر از چه عواملی است؟ در پاسخ، این فرضیه مطرح میشود که ایفای نقش شورای امنیت در مدیریت بحرانها متأثر از ماهیت بحران، گستردگی بحران و سیاست قدرتهای بزرگ است. یافتههای پژوهش هم نشان میدهد که عواملی همچون گستردگی بحران، تنوع مسائل در آن و حضور بازیگر مداخلهگر مؤثر در موضعگیریها و اقدامات این نهاد، تأثیرگذار است.
اوکراین
سوریه
شورای امنیت
قطعنامه
مدیریت بحران
2018
09
23
733
751
https://jpq.ut.ac.ir/article_68169_6d0c4bc5456a14e9227707cdc4d3926b.pdf
فصلنامه سیاست
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9678
1397
48
3
اقلیتشدن بهمثابۀ کنشی انقلابی مقدمهای بر ایدۀ «دموکراسی اقلیتی»
محمود رضا
مقدم شاد
در روزگار ما شاید بیش از هر مقطع تاریخی دیگری مسئلۀ اقلیتها ذهن اندیشمندان و دستاندرکاران سیاست را درگیر کرده است. اینکه اقلیتها چه نقش و جایگاهی در پیشبرد پروژۀ دموکراسی دارند؟ پرسش اصلی این مقاله است. در این مقاله ضمن ارائۀ تعریف جدیدی از مفهوم اقلیت که الهامگرفته از فلسفۀ سیاسی دلوز و گوتاری است تلاش میکنیم تا ابعاد گوناگون «موقعیت ویژۀ» اقلیتها در جوامع دموکراتیک امروزی را بررسی کنیم. بر مبنای چشماندازی که در برابر ما گشوده خواهد شد، سیاست بدیلی را برای دفاع از حقوق اقلیتها پیشنهاد خواهیم کرد که نه تنها جایگزینی کارآمد برای جنبشها و جریانهای اجتماعیسیاسی ملهم از «سیاست هویتی» باشد؛ بلکه مسیر شالودهشکنی از دوگانۀ اکثریتاقلیت را هموار کند. در نهایت نشان خواهیم داد که چگونه با کنارگذاشتن انگارههای پیشین در رابطه با هویت اکثریت و هویت اقلیت تصویر بیسابقهای از دموکراسی جلوهگر میشود که اصل «اقلیتشدن» در بَطن جریان انقلابی آن قرار دارد.
بیگانه
دموکراسی اکثریتی
سیاست اقلیتی
سیاست هویتی
کینتوزی
موقعیت ویژۀ اقلیتها
هویت اکثریت
2018
09
23
753
770
https://jpq.ut.ac.ir/article_68170_de6e416487f24bacc09745bf02ef8574.pdf
فصلنامه سیاست
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9678
1397
48
3
زمینههای اجتماعی و اقتصادی موج دوم توسعۀ نئولیبرال در ترکیه
احمد
موثقی
مرجان
کوه خیل
دومین مرحلة لیبرالیزهسازی اقتصاد، جامعه و نهادهای سیاسی ترکیه در سالهای 2002 تا 2014 شکل گرفته است. در سالهای 2014 تا 2018 نشانههایی از پوپولیسم و سیاستهای اقتصاد کنترلی پدیدار شده است. علت چنین فرایندی را باید در تحول نقش اردوغان و بهرهگیری از حزب عدالت و توسعه در ساختار قدرت ترکیه دانست. در سالهای 2002 تا 2014 حزب عدالت و توسعه توانست روند لیبرالیزهسازی اقتصاد و جامعه را به موازات یکدیگر پیگیری و سازماندهی کند. مهمترین نشانة نوسازی ترکیه در دوران حزب عدالت و توسعه را باید پیوند موضوعهای اجتماعی، ساختاری و اقتصادی در فرایند لیبرالیزهسازی قدرت و کنش اقتصادی دانست. در سالهای 2014 تا 2018 حزب عدالت و توسعه همانند سلطانسلیم سوم و سلطانمحمود دوم از پادشاهان امپراتوری عثمانی، درصدد برآمد تا ساختار دولت را متمرکز و یکپارچه سازد. کودتای ناموفق علیه اردوغان به یکپارچهسازی پوپولیستی جامعة ترکیه منجر شد که شکلبندیهای اقتصاد و سیاست جامعه را با تغییراتی نسبت به اولین دهة قرن 21 همراه ساخته است. پرسش اصلی مقاله این است که «زمینهها و نشانههای لیبرالیزهشدن اقتصاد، سیاست و نظام اجتماعی ترکیه در سالهای 2014 تا 2018 کدام بوده است؟» فرضیة مقاله به این موضوع اشاره دارد که «موج دوم لیبرالیزهشدن اقتصاد ترکیه به توازن بین درآمد ملی، رشد اقتصادی، میزان سرمایهگذاری، تراز بازرگانی براساس مقیاس واردات و صادرات با تولید ناخالص داخلی» منجر شده است. با الهام از «رهیافت اقتدارگرایی بوروکراتیک ساخت دولت» میتوان در این دوران، زمینه برای سازماندهی نهادهای اجتماعی و اقتدار بوروکراتیک در مقیاس گستردهتری نسبت به گذشته فراهم شده است.
اقتدار بوروکراتیک
اقتدارگرایی پوپولیستی
عدالتگرایی حزبی
لیبرالیزهسازی اقتصادی
2018
09
23
771
788
https://jpq.ut.ac.ir/article_68171_79256b340cfff3b0f317782350c0eb39.pdf
فصلنامه سیاست
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9678
1397
48
3
اسلام سیاسی از منظر علی شریعتی با تکیه بر واقعۀ عاشورا
سید مرتضی
هزاوئی
علی
زیرکی حیدری
اهمیت بررسی افکار شریعتی در این است که ضرورت بررسی مضمون فکری او و چگونگی تأثیرگذاریش بر نسل جوان جامعه را هرچه بیشتر بر ما آشکار میسازد. ضرورت بررسی و تبیین ابعاد مختلف اندیشۀ سیاسی شریعتی در راستای هرگونه پژوهش پیرامون تحولات سیاسی و اجتماعی ایران معاصر بهویژه دهۀ منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی آشکار میشود. برای تحدید موضوع، در نوشتار حاضر وجهۀ دیناندیشی شریعتی را با تکیه بر حادثۀ عاشورا با استفاده از روش توصیفیتحلیلی بررسی میکنیم. در این زمینه، پرسش اصلی پژوهش این است که خوانش شریعتی از اسلام سیاسی، بهویژه واقعۀ عاشورا دارای چه ویژگیهایی بوده است؟ در پاسخ به این پرسش مدعای پژوهش عبارت است از اینکه با توجه به ویژگی نواندیشانهای که در تفکر دینی شریعتی وجود داشت، میتوان خوانش وی از تاریخ اسلام را خوانشی نوآیین خواند که امروزه با عنوان «اسلام سیاسی» شناخته میشود. بر این اساس، این نوشتار در سه محور اصلی بررسی و ارائه خواهد شد: 1. مفهومشناسی «اسلام سیاسی» و شاخصههای آن در اندیشۀ سیاسی شریعتی؛ 2. خوانش جدید از تاریخ اسلام بهمثابۀ «اسلام سیاسی» در مجموعۀ افکار شریعتی؛ 3. تجلی عاشورا بهمثابۀ نماد «اسلام سیاسی» در اندیشۀ شریعتی.
اسلام سیاسی
شهادت
عاشورا
علی شریعتی
2018
09
23
789
808
https://jpq.ut.ac.ir/article_68172_24d3688ce259f4d106d0d426c86db479.pdf
فصلنامه سیاست
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9678
1397
48
3
مکتب ژئوپلیتیک آمریکایی و شبکۀ ژئوپلیتیکی منطقه ای ساختار نوین نظام بین الملل
احسان
یاری
مهدی
اسفندیاری
ژئوپلیتیک بهعنوان تحلیل علمی عوامل جغرافیایی حاکم بر روابط بینالملل و هدایتکنندۀ تعاملات سیاسی، رهیافتی است قدرتمحور و برآمده از سنت واقعگرایی در روابط بینالملل. ژئوپلیتیک بهدنبال بررسی این موضوع است که چگونه جغرافیا و متغیرهای آن از جمله سرزمین، جمعیت، موقعیت راهبردی، منابع و... هم بهعنوان عامل تأثیرگذار بر رفتار کشورها و هم بهعنوان صحنۀ عملیات راهبردی، بر روابط بین دولتها و تلاش برای کسب قدرت و برتری بر دیگران مؤثرند و میتوانند یاریبخش یا محدودکنندۀ بازیگران برای دستیابی به اهدافشان باشند. بدین لحاظ، پژوهش حاضر با شیوۀ توصیفیتحلیلی سعی در کالبدشکافی نظری در مطالعات ژئوپلیتیک از منظر مکتب ژئوپلیتیک آمریکایی و درک واقعی از مفاهیم آن با تأکید بر تعامل میان زمینههای جغرافیایی و نیروهای ژرف و بنیادین قدرت، اقتصاد و فرهنگ مطرح در شبکۀ ژئوپلیتیک منطقهای در ساخت نوین بینالمللی دارد. هدف آن نیز نشاندادن کاربست نظریههای مکتب ژئوپلیتیک آمریکایی در شکلگیری شبکۀ ژئوپلیتیک منطقهای ساخت نوین نظام بینالملل است.
ژئوپلیتیک
سیستم نوین بینالملل
شبکۀ ژئوپلیتیکی منطقهای
مکتب ژئوپلیتیک آمریکایی
2018
09
23
809
833
https://jpq.ut.ac.ir/article_68173_f1e635abb280b2bb6e991e1a17a7985c.pdf
فصلنامه سیاست
فصلنامه سیاست
1735-9678
1735-9678
1397
48
3
چکیده های انگلیسی
2018
09
23
1
14
https://jpq.ut.ac.ir/article_68276_d5ec0299537267da754888305f5735bf.pdf