دانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967850320200922Reflections on the New-Salafism: Muhammad Al’ Arifi And The impact of rhetoric on influence of ideasتأملی در جریان نوسلفیها؛ محمد العریفی و تأثیر خطابه در نفوذ آراء7477687846910.22059/jpq.2020.202771.1006818FAمحمد مهدیاسماعیلیاستادیار علوم سیاسی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانسید شهابغدیریدانشجوی دکترای علوم سیاسی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20160526Theology of the New-Salafism, like the traditional Salafism believes in a literal interpretation of the texts, it values practice and it has an affinity with technology. New-Salafists, comparing to the traditional Salafi movement, and Vahhabi Salafi, has a more conciliatory approach toward the Western world, women’s right and modernity. Besides, due to the attractive promises, plain literature, and no theological complexities, the New-Salafism has attracted so many Muslims and non-Muslims all around the world. In this study we will introduce Muhammad-ibn Abdul Rahman Al’ Arifi, one of the New-Salafi thinkers. We will examine his books and his influence among social media to investigate the relationship between the rhetoric and literature used in books of this contemporary New-Salafi thinker and his popularity in Islamic world, specifically. As for the lack of studies in this field, it was necessary to refer to the most of his translated books and to classify them according to subjects and their structure in order to get a more comprehensive look on the works and thoughts of this thinker. In this study, we have used heuristic method.<em>نوسلفیگری جریانی است از میان جریانهای کلامی معاصر که در روش همچون سلفیگری به تفسیر تحتالفظی از متون میپردازد. عملگراست و پیوندی نزدیک با فناوری دارد. نوسلفیان برخلاف جریان سلفیۀ سنتی، و سلفیۀ وهابی رویکردی آشتیآمیز نسبت به جهان غرب، حقوق زنان و مدرنیته دارند؛ همچنین بهدلیل وعدههای جذاب، بیان ساده و فارغ از پیچیدگیهای کلامی و فقهی، جذابیت بسیار زیادی برای مسلمانان و غیرمسلمانان دنیا داشتهاند. در این مقاله یکی از متفکران جریان نوسلفی، محمدبن عبدالرحمن العریفی معرفی، و آثار و میزان نفوذ وی در شبکههای مجازی و همچنین نسبت میان فن خطابه و ادبیات این متفکر نوسلفی در متن آثارش با شهرت و محبوبیتش در جهان اسلام، بهطور خاص، بررسی شده است. پرسش اصلی این مقاله به چرایی نفوذ و شهرت روزافزون العریفی میپردازد و بررسی محتوای آثار وی نشان میدهد که روش بیان معارف دینی مبتنی بر فن خطابه است، بهطوریکه خواننده را نه با استدلال، بلکه با تحکمات و مثالهای متعدد روبهرو میکند و آنقدر این رویه را ادامه میدهد تا خواننده به درجۀ اقناع برسد. هدفی که در تمامی متون این آثار دنبال میشود، صرفاً «اقناع» و اکتفا خواننده برای «تبعیت» از نص مقدس است. بدینترتیب فرضیۀ مورد اثبات ما در این مقاله فن خطابه را عامل محوری نفوذ و شهرت آرای العریفی در جهان اسلام میداند.</em>https://jpq.ut.ac.ir/article_78469_590f459b13c4d8700025b1f7cd80e2bc.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967850320200922Deconstruction; result of Mullah Sadra's political -philosophical thoughtشالودهشکنی؛ دستمایۀ اندیشۀ سیاسی- فلسفی صدرالمتألهین شیرازی7697867847010.22059/jpq.2020.232418.1007055FAعلیرضاآقاحسینیدانشیار علوم سیاسی دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان0000-0001-5382-7157زهرابهزادیدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهانJournal Article20170501This study analyzes Mullah Sadra's critiques and innovations and among Islamic philosophers finds his thoughts and attitudes close to the concept of Derrida's "deconstruction "more than anyone else. Accordingly, article introduces Mulla sadra as a dissident and unhappy thoughtful philosopher with radical questioning style that although many do not consider him as a political thinker- Because he has not entered the political sphere-but according to harsh criticism towards Himself contemporary superficials Sufis and with Drawing Transcendental Wisdom, we can put him among Political theorists and philosophers. Mulla sadra propound Innovative topics in Mystical and philosophical sphere like existence, Substantial Motion and Bodily resurrection that seems representing such plans and reveling Adversity of Safavid government. His critique pushed him forward to find a deconstructionist language. In this regard, criticism, exposing contradictions and otherness that is the main factor of “deconstructing”, will be examined in Mullah Sadras Platform. The findings indicate that there are comunalities between Sadra and Derrida. However, we face the fact that in some of issues these two chracters are different from one another. Derrida’s ideology on phenomenology focuses only on human throwness to being in the present world; however, Mullah Sadras emphasizes on the significance of ecology and does not believe that death is the end of Heidegger’s Dasein and Derrida’s subject. Mullah Sadra’s Hermeneutic meaning attempts to determine the author’s intention based on the capacity, While from Derrida’s deconstructionist view, author death is of utmost importance. Derrida’s deconstructionist view contains continuously renewed pessimism toward things affirmed and approved. In contrary, Mullah Sadra believes in illustrative seeking perfection and aggravation in his total deconstructionism. That is, human ignorance is obviating the vitiations specific to his time in this condition.<em>این مقاله درصدد است تا نشان دهد که دو فیلسوف میتوانند در دو گسترة جغرافیای متفاوت و در فاصلة چند قرنی به همدیگر نزدیک شوند و بهرغم فاصلهها و بلکه تفاوتها به یکدیگر پیوند بخورند. نویسندگان مقاله دست آنها را در دست یکدیگر قرار دهند؛ گفتوگو و همزبانی. بنابراین تلاش خواهد شد شباهتها و تفاوتها برجسته شده، با تکیه بر منطق شالودهشکنی اولاً نوآوریهای صدرالمتألهین به بحث گذاشته شود؛ ثانیاً در پرتو راهگشاییهای دریدایی امکان فراروی از اندیشة صدرا مورد توجه قرار گیرد. در ا</em><em>ین زمینه نقد که از اصول اصلی شالودهشکنی است، در مشیء صدرالمتألهین بررسی میشود. یافتهها</em><em>حاکی از این است که با وجود رگههای مشترک شالودهشکنانهای میان اندیشة دریدا و صدرالمتألهین،</em><em>در پارهای از امور با یکدیگر متفاوت میشوند. پدیدارشناسی نگاه دریدا تنها ناظر بر ساحت پرتابشدگی انسان به زیستجهان حاضر است، درصورتیکه صدرالمتألهین ضمن بااهمیت تلقی کردن این زیستبوم مرگ را پایان دازاین هایدگری و سوژة دریدایی بهحساب نمیآورد. صدرالمتألهین با وجود شروع میکند و به مسئلة مهم زمانمندی و حرکت جوهری میرسد، اما نقطة عزیمت دریدا دازاین و امکانات فراروی اوست که پیوندی ناگسستنی با زمانمندی مییابد. فهم هرمنوتیکی صدرالمتألهین در تلاش است تا نیت مؤلف را بهقدر استعداد تبیین نماید، حال آنکه در نگاه شالودهشکنانة دریدا</em><em> امکان کشف نیت مؤلف یا شارع مقدس مطرح نیست. فهم آن چیزی است که در اندیشة مفسر نقش میبندد</em><em>. در نگاه شالودهشکنانة دریدا، نوعی بدبینی تجدیدشده نسبت به آنچه ایجاب و اثبات میشود، همواره وجود دارد، اما صدرالمتألهین در روند کلی شالودهشکنانة خود استکمال و اشتدادهای وجودی را میبیند که از دیدگاه دریدایی میتوان وی را در زمرة نگاههای ا</em><em>ف</em><em>لاطونی طبقهبندی کرد. با ملاحظات مذکور، این مقاله این نظر را دنبال خواهد کرد که شالودهشکنیهای دریدایی </em>شخص خود<em> دریدا را به دست شالودهشکنی میسپرد، اما شالودهشکنیهای صدرایی صرفاً نقادیها را متوجه زمانة پر شر و شور صفویه مینماید! بدون اینکه او خود نیز در معرض چنین واسازی قرار گیرد. </em>https://jpq.ut.ac.ir/article_78470_415c63d50201be8197a59201d48b8a45.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967850320200922Member States Interests or European Norms?
The Theoretical Analysis of European Union's Common Foreign and Security Decision Making Processتنش میان منافع کشورهای عضو و هنجارهای اروپایی: تحلیل نظری فرایند تصمیمگیری سیاست خارجی و امنیتی مشترک اتحادیة اروپا (براساس نظریات بینحکومتگرایی لیبرال و جدید)7878027847110.22059/jpq.2020.250342.1007212FAسید داودآقاییاستاد مطالعات منطقهای دانشکدة حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران0000-0002-5381-0804ناصرحکمت نژاددانشآموخته دکترای مطالعات منطقهای دانشکدة حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20180114EU common foreign and security policy (CFSP) is a milestone in the history of European integration which was born under Maastricht's treaty. Based on the provisions of Maastricht Treaty, the promotion and consolidation of democracy, rule of law, respect for human rights and fundamental freedoms are outlined as objectives of a common foreign and security policy. Since then, the European Union presented itself as ((Normative Power)). The present article seeks to theoretically examine the EU's common foreign and security policy decision-making process and to answer whether it is possible in practice to follow the European norms as announced. The research findings show that due to the intergovernmental nature of the common foreign and security policy decision-making process, the interests of the member states prioritize over European norms and member states only allow the European Union, as long as they are, to operate as a normative power in foreign and security policy that it does not conflict with their vital national interests.<em>سیاست خارجی و امنیتی مشترک نقطة عطفی در تاریخ همگرایی اتحادیة اروپا محسوب میشود که به موجب معاهدة ماستریخت متولد شد. براساس مفاد مندرج در معاهدة ماستریخت توسعه و تحکیم دموکراسی، حاکمیت قانون، احترام به حقوق بشر و آزادیهای بنیادین بهعنوان اهداف سیاست خارجی و امنیتی مشترک ترسیم شدند.</em><em> از این زمان به بعد اتحادیة اروپا خود را بهمثابة «قدرتی هنجاری» مطرح کرد.</em><em>این روند</em><em>در معاهدات اصلاحی بعدی اتحادیه و بهطور خاص در آخرین آنها یعنی، معاهدة لیسبون، ادامه یافت. </em><em>مقالة حاضر تلاش دارد تا با بررسی نظری فرایند تصمیمگیری سیاست خارجی و امنیتی مشترک (بهرهگیری از گزارههای نظریات بین حکومتگرایی لیبرال و جدید) به این موضوع بپردازد که آیا در عمل امکان پیگیری هنجارهای اروپایی آنگونه که اعلام میشود، وجود دارد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بهدلیل ماهیت بیندولتی فرایند تصمیمگیری سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه، منافع دول عضو بر هنجارهای اروپایی برتری مییابند و </em><em>دولتهای عضو تنها تا زمانی به اتحادیة اروپا اجازه میدهند که بهعنوان یک قدرت هنجاری در سیاست خارجی عمل کند که با منافع ملی حیاتی و بنیادین آنها در تضاد قرار نگیرد.</em>https://jpq.ut.ac.ir/article_78471_ec44598ee5cd0c50bfd3212b774bc5a3.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967850320200922Eurocenteric Modernity and the Politicization of Tradition in Islamic Societiesمدرنیتۀ اروپامحور و سیاسی شدن سنت در جوامع مسلمان8038257847210.22059/jpq.2020.275031.1007378FAفرامرزتقی لودانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه تبریزرضاخدابنده لودانشجوی دکتری، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20190105The hegemony of the discourse of political Islam in contradiction with an eurocenteric discourse led to an understanding of tradition that can be defined by projective or political concerns relating to the power sources to take advance. Hence, political Islam resort to tradition as reference base that should act as a criteria to criticize the past and present and also making the future. Furthermore, resort to tradition act as an interaction against the western challenges and defense of self-identity. Meaning tradition in political Islam has been necessary to organize a particular social order and rejection of other eurocenteric rival social orders. This structure is the politicization of tradition under the effect of eurocentric discourse via the political Islam. As a result in a discoursive and anti-essentialist method of research, we in this article want to argue that the production of meaning and idea is always necessary for obtaining and establishing power. Representation and construction of tradition in political Islam is itself affected by power relations in contradiction to eurocentric discourse.<em>غلبه یافتن گفتمان اسلام سیاسی در جدال گفتمانی با مدرنیتۀ اروپامحور موجب فهمی از سنت شده</em><em> است</em><em> که میتوان آن را بیشتر بهواسطۀ دغدغههای سیاسی و</em><em>پیوند آن با منابع «قدرت» فهمید.</em><em> بدینمعنی که اسلام سیاسی از یک سو سنت را بهمثابۀ اصول مرجعی لحاظ میکند که برای ارزیابی انتقادی گذشته و امروز و ساختن آینده باید به آن بازگشت و از سوی دیگر، دعوت به سنت را بهعنوان واکنشی در برابر چالشهای سلطۀ غربی و دفاع از هویت خود بر میسازد. معنادهی به سنت در اسلام سیاسی بهمنظور سازماندهی به یک نظم اجتماعی خودی و طرد دیگر نظمهای اجتماعی است که مشخصاً از اروپامحوری منبعث شدهاند. این ساختار را میتوان سیاسی شدن سنت در عصر مدرن نامید. بر این اساس، برساخت سنت و انسجام عناصر آن را باید با توجه به شکلگیری فهم مدرن از آن، تابعی از روابط قدرت و حوزة تخاصمات گفتمانی درنظر گرفت که بهواسطة آن جریان سنت در مقام یک عامل هویتبخش به خود و تمایزآفرین</em><em>در مقابل دیگری ظاهر میشود. پژوهش حاضر با تکیه بر روش تحلیل گفتمانی و با فرض اینکه</em><em> تولید معنا و اندیشه در تثبیت قدرت ضروری است، </em><em>بازنمایی و برساخت سنت در اسلام سیاسی را تابعی از روابط قدرت دانسته و در تقابل با گفتمان اروپامحوری تحلیل کرده است.</em>https://jpq.ut.ac.ir/article_78472_e7e6c6a3aadbe6d6a0cedc4369cf40e3.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967850320200922How The World Is Administrated?
(On the Nature of the Global Administrative Law)جهان چگونه اداره میشود؟ (تحلیل ماهیت حقوق اداری جهانی)8278417847310.22059/jpq.2020.265958.1007312FAسمانهرحمتی فراستادیار گروه حقوق، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایرانJournal Article20181116Globalization is a daily progress toward transnationalization. At the national level legislative, judicial and executive powers shape the administrative law along the time but at transnational level there is not such an experience and institutions. Therefore it seems the affairs are being dropped into the vacuum. At this situation how could be distinguished global affairs from national one? How and through which systematic process, global affairs are administrated? Which institutions administrate the rules? How are regulations being reviewed? The answer of such questions refers to the two similar phenomena: global governance and global administrative law. Global governance faces two related crises: crisis of legitimacy and effectiveness. Various solutions are proposed to overcome these two crises, which at last lead to the formation of a new legal order as the global administrative law. A legal solution to mitigate the crisis of legitimacy and effectiveness is the application of principles of good governance in the global governance system extensively.<em>جهانی شدن، روند روزمرۀ تَراملی شدنِ امور است؛ در سطح ملی، اداره، تحت نظارت قوۀ قضاییه، مصوبات پارلمان را اجرا میکند و به این ترتیب امور عمومی انجام میگیرد، ولی در سطح تراملی، قدرت مرکزی و قوای سهگانه عینیت ندارند. در این وضعیت امور جهانی چگونه شناسایی میشوند؟ اجرای قواعد توسط چه نهادهایی صورت میگیرد؟ نظارت بر اجرای قاعده چگونه است؟ پاسخها را باید در دو مقولۀ حکمرانی جهانی و حقوق اداری جهانی جستوجو کرد؛ حکمرانی جهانی با دو بحران رویِهمبسته مواجه است؛ بحران مشروعیت و بحران کارامدی. راهکارهای مختلفی برای برونرفت از این دو بحران ارائه میشود که در نهایت به تشکیل تدریجی نظام جدید حقوقی بهعنوان حقوق اداری جهانی، با ماهیتی متفاوت از حقوق اداری ملی، منجر میشود. راهحل تعدیل بحران مشروعیت و کارامدی، اعمال گستردۀ اصول حکمرانی خوب در نظام ادارۀ جهانی است.</em>https://jpq.ut.ac.ir/article_78473_f29b9499c025927ed4a41bb00193f89f.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967850320200922Iran’s Approach to the Nuclear Issue under Khatami Regarding to his Law-Liberty Discourseرویکرد ایران به مسئلۀ هستهای در دولت خاتمی با توجه به گفتمان آزادی-قانونمحور وی8438607847410.22059/jpq.2020.243546.1007148FAسیکاسعدالدیندانشآموختۀ دکتری دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20160711Since discourse is meaning construction and it shapes political relations and power relations, it is one of the effective components in one country’s foreign policy attitude on various issues. In this research, it has been tried to examine the impact of a dominant discourse in a specified time period, the Khatami era, on a specified issue of foreign policy, nuclear issue. The objective is to evaluate the strengths and weaknesses of this discourse toward this issue. The research methods of this article are secondary data analysis and interview based on a descriptive and analytical method. The result of this research is that despite Iran’s attitude on nuclear issue in this period in terms of Iran’s exit from crisis and signing three agreements with three European powers, it also caused withdrawals toward maximum demands of the opposite side. In addition, this attitude could not attract the favorable opinion of the leadership inside the country.<em>با درنظر گرفتن اینکه گفتمان به معنای درک متون در بافت اجتماعی آنها و اینکه چه کسی، چه چیزی را، به کدام مخاطب، به چه شیوهای و چرا میگوید، وابسته بودن آن به شرایط زمانی و مکانی و تأثیر ویژگیهای شخصیتی سازندۀ گفتمان بر نوع گفتمان شکلگرفته مشخص میشود. در پژوهش پیش رو، با توضیح دربارۀ گفتمان دوران ریاست جمهوری خاتمی در چارچوب گفتمان کلان اسلامی پس از انقلاب، تأثیر آن بر رفتار سیاست خارجی ایران در مسئلۀ هستهای، بررسی شده است. روش پژوهش، تحلیل دادههای ثانویه و مصاحبه است. در بخش نتیجهگیری نیز گفته میشود که مزایای رفتار ایران نسبت به مسئلۀ هستهای در این دوران، ممانعت از ارجاع پروندۀ هستهای به شورای امنیت و بازگشت آن به دستور کار آژانس، ایجاد شکاف در جبهۀ ایالات متحده و اروپا و نیز امضای سه توافقنامۀ مهم بود. ضعفهای آن نیز عبارت بود از انعطاف بیشازحد در برخی موارد که به خواستههای حداکثری طرف مقابل منجر شد؛ بیتوجهی به ایجاد اجماع داخلی در میان نهادهای قدرت در خصوص مسئلۀ هستهای و نیز کمتوجهی به تضاد ساختاری اصول انقلاب اسلامی با غرب در این گفتمان.</em>https://jpq.ut.ac.ir/article_78474_af51ee3e51f6618abf556b04c92de7cc.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967850320200922study of Economic achievements of the Islamic Revolutionبررسی دستاوردهای اقتصادی انقلاب اسلامی ایران8618817847510.22059/jpq.2020.39350.1006200FAامیرسیاهپوشاستادیار دانشگاه معارف اسلامی قمJournal Article20140107Efficiency of a society or government system is often compared with the ideals and goals, circumstances, other communities, or the conditions of its formation.<br /> In this paper, we try to using existing data, by Documentary method, Assessment the economic achievements of the Islamic Revolution in Iran . <br /> The results show that in some sectors, such as transportation, communications, dams, military and petrochemical industries, great progress has been made than before the revolution, but in some sectors, such as agriculture, the achievements of so not that big.- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -<em>در این مقاله دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزۀ اقتصاد با بهرهگیری از آمارهای رسمی و تحقیقات انجامگرفته بررسی شده است. در بین شاخصهای متنوع و گاه متعارضی که برای رشد و توسعۀ اقتصادی طرح میشود، در اینجا بر توسعۀ زیرساختها، رهایی از وابستگی به خامفروشی نفت، مسئلۀ تولید ثروت و خودکفایی و توزیع عادلانۀ ثروت در جامعه تأکید شده است. یافتهها نشان میدهد که دستاوردهای انقلاب در توسعۀ زیرساختها و در مقایسه با شرایط قبل از انقلاب بسیار خوب و در مواردی چشمگیر بوده است، بهخصوص در توسعۀ آب، برق، تلفن، گازرسانی به شهرها و روستاها، ساخت مسکن مستحکم و توسعۀ راهها بهویژه در مناطق روستایی و محروم. دستاوردهای اقتصادی در حوزۀ کشاورزی و خودکفایی، رشد درونزای برخی صنایع جدی بوده، اما با وجود توسعۀ صادرات غیرنفتی و رشد صنایع تبدیلی و پتروشیمی همچنان تکیه بر خامفروشی نفت بوده و تحول بنیادینی در این بخش رخ نداده است. در توزیع درآمد و کاهش فاصلۀ مرکز-پیرامون و کاهش فاصلۀ بین نقاط شهری و روستایی تحولات اساسی رخ داده است، هرچند براساس برخی شواهد پس از جنگ و طی سالیان اخیر، با بازگشت به فرهنگ اشرافی فاصلۀ درآمدی اقشار ضعیف و ثروتمند افزایش پیدا کرده است.</em>https://jpq.ut.ac.ir/article_78475_f489ce6f6abc347d93739aef8f013087.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967850320200922Investigation in Evolution of Public Policy making Schools: From Traditional Schools to Chaos Theoryکاوشی در سیر تحول مکاتب سیاستگذاری عمومی: از مکاتب سنتی تا تکامل مکتب نظریۀ آشوب8839067847610.22059/jpq.2020.281792.1007437FAفتاحشریف زادهاستاد مدیریت دولتی دانشکدۀ مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانسیدعلیرضانقوی حسینیدانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشکدۀ مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20190612Public policy studies are transitioning in to a new approach (paradigm) that has questioned assumptions of old approaches. New approach has basic assumptions, ideas and beliefs but hasn’t been developed sub theories and applied methods under its assumptions yet. Purpose of this study is to investigating historical course of public policy schools, identifying assumptions of and critics to each school, comparing basic assumptions of each school and finally Introducing new public policy school. The research is descriptive and dialectical method is used to explain historical evolution of policy-making schools. Library resources and scientific journal articles is used to gather required information. Investigating fundamental implicit or explicit assumptions of public policy schools demonstrate dialectical struggle between fundamental assumptions of three schools: comprehensive rationality, bounded rationality (incrementalism and satisficing) and chaos theory. Therefor basic assumptions and beliefs of three schools are compared. Meta-analysis of literature about change in assumptions of policy-making implies that chaos theory is the last paradigm. The most significant difference between chaos theory paradigm and others is in the way it deal with the future. Finally based on chaos theory assumptions, some suggestions are provided for improvement of public policymaking in Iran.<em>رشتۀ سیاستگذاری عمومی در حال گذار به یک مکتب (پارادایم) جدید است که مفروضات مکاتب گذشته را درنوردیده است. از سوی دیگر، مکتب جدید با وجود مفروضات مشخص، هنوز به توسعۀ نظریههای خرد و روشهای کاربردی منجر نشده است. پژوهش حاضر با هدف کاوش سیر تاریخی مکاتب رشتۀ سیاستگذاری عمومی، شناسایی مفروضات هریک و نیز انتقادات به این مفروضات، مقایسۀ این مکاتب و مفروضات آنها و در نهایت معرفی مکتب سیاستگذاری عمومی جدید انجام گرفته است.</em><em>روش پژوهش، توصیفی و با رویکرد دیالکتیک برای تحلیل تکامل تاریخی مکاتب سیاستگذاری عمومی است و از منابع کتابخانهای و مقالات علمی نشریات معتبر بینالمللی بهمنظور گردآوری اطلاعات استفاده شده است.</em><em>بررسی مفروضات کلی پنهان و آشکار مکاتب سیاستگذاری عمومی، ظهور مکاتب عقلایی جامع، عقلانیت محدود (تدریجی و رضایتبخش) و نظریۀ آشوب در این رشته را نشان میدهد که علاوهبر ترتیب تاریخی، تقابل دیالکتیکی بین مفروضات هر کدام مشهود است. براساس بررسی متون سیاستگذاریعمومی میتوان نظریۀ آشوب را بهعنوان جدیدترین مکتب سیاستگذاریعمومی درنظر گرفت. مهمترین تفاوت مکتب آشوب با سایر مکاتب، نگاه و نحوۀ رویارویی آن با آیندۀ احتمالی است. در نهایت اینکه پیشنهادهایی برای بهبود سیاستگذاری عمومی بر اساس مکتب نظریۀ آشوب، ارائه شده است.</em>https://jpq.ut.ac.ir/article_78476_32a432ad53daf993257a405013a5b341.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967850320200922Analogical Reasoning Approach in Foreign Policy Analysisرهیافت استدلال قیاسی در تحلیل سیاست خارجی9079267847710.22059/jpq.2020.270908.1007349FAصدیقهشیخ زاده جوشانیاستادیار علوم سیاسی دانشکدة حقوق و الهیات دانشگاه شهید باهنر کرمانJournal Article20181224The purpose of this paper is to introduce analogical reasoning approach as a cognitive approach in Foreign Policy Analysis (FPA). In order to achieve this goal, the paper has attempted to take advantage of existing theoretical and empirical literature, to extract and present systematically some discussions in three issue areas including: definition of analogy and analogical reasoning, the way of applying analogical reasoning in foreign policy decision- making process and explanatory value of analogical reasoning in FPA. In according to the author, these issues construct together components of analogical reasoning approach.<em>هدف مقالة حاضر، شناساندن رهیافت استدلال قیاسی بهعنوان یک رهیافت</em><em>شناختی در تحلیل سیاست خارجی است. بهمنظور دستیابی به این هدف، تلاش شده است با بهرهگیری از ادبیات نظری و تجربی موجود، مباحثی در سه زمینة موضوعی شامل تعریف قیاس و استدلال قیاسی، چگونگی بهکارگیری استدلال قیاسی در فرایند تصمیمگیری سیاست خارجی و ارزش تبیینی رهیافت استدلال قیاسی در تحلیل سیاست خارجی، استخراج و بهنحوی نظاممند بیان شود. به باور نویسنده، این مباحث در کنار هم اجزای سازندة اصلی رهیافت استدلال قیاسی را شکل میدهند.</em>https://jpq.ut.ac.ir/article_78477_4e430209058ba7860e5bb1628d14c9b1.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967850320200922Mythical Conceptualization of the Political in Fascismمفهومپردازی اسطورهایِ امر سیاسی در فاشیسم9279457847810.22059/jpq.2020.272989.1007364FAمحسنعباس زاده مرزبالیاستادیار علوم سیاسی دانشکدة حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندرانJournal Article20190112Having motivated by the problem of understanding the relation between ‘the organization manner of political society’ (focusing on the relation between individual, society and state) and ‘mode of thinking of the political’ in Fascism ideology, the present article addresses the matter with focusing on the central question that how one can relate ‘the way of organizing political society’ to ‘epistemological attitude’. To explain the hypothesis, which maintains that there might be a certain relation between ‘totalitarian organization of political society’ and ‘mythical conceptualization of the political’, the paper mainly takes advantage of Ernest Cassirer`s phenomenology of “symbolic form”. It is believed that such a theoretical framework can provide vision to analyze ‘politics of Fascism’ as ‘mythical politics’; politics of kind that is built on a quasi- mythical understanding of the principles of organizing the political life which leads to human passivity and dependence of the political to an essence external to the political society. Consequently, the political society is so organized that assimilates individual and civil society into state (as incarnation of mythical community).<em>مسئلة شکلدهنده به مقالة پیشِرو، فهم نسبتِ میان «نحوة سامانیابی اجتماع سیاسی» (با تمرکز بر نسبت میان فرد، جامعه و دولت) و «نوع نگرش به امر سیاسی» در ایدئولوژی فاشیسم است. پیگیری این مسئله بر این پرسش محوری پایهریزی میشود که چگونه میتوان نحوة سامانیابی اجتماع سیاسی در سیاستِ فاشیسم را از منظر شناختشناسی تحلیل کرد؟ در پاسخ، فرضیة این مقاله بر این است که میتوان نسبت وثیقی میان «ساماندهی توتالیتر جامعة سیاسی» و «مفهومپردازی اسطورهای از امر سیاسی» تصور کرد. در تبیین این فرض، بر این باوریم که رویکرد «پدیدارشناسی فرم سمبلیک» ارنست کاسیرر امکانات نظری راهگشایی در اختیار مینهد که بر مبنای آن میتوان به تحلیل «سیاستِ فاشیسم» بهمثابة «سیاستِ</em><em>اسطورهای» مبادرت ورزید؛ سیاستی که بر نحوهای از شناختِ اصول سامانبخشِ زندگی سیاسی پایهریزی میشود که به وابستگی امر سیاسی به ذاتی بیرون از اجتماع سیاسی و، در نتیجه، به فاعلیتزدایی از انسان میانجامد. به تبع آن، اجتماع سیاسی بهنحوی سامان مییابد که فرد و جامعة مدنی را در دولت (بهمثابة تجسد جماعتِ اسطورهای) منحل میسازد.</em>https://jpq.ut.ac.ir/article_78478_15e0e1f56fb92ee246c3a3c928d2d725.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967850320200922Examining the Reasons Behind Deepening Coptic-Muslim Cleavage in Egypt Based On Migdal’s Theoryبررسی علل تعمیق شکاف قبطی-مسلمان در مصر بر پایۀ نظریۀ میگدال9479657847910.22059/jpq.2020.239803.1007129FAالههکولاییاستاد مطالعات منطقهای دانشکدة حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران0000-0001-9655-0995کمالایرانی دوستدانشجوی دکتری مطالعات خاورمیانه دانشکدة حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20170906Examining the Reasons Behind Deepening Coptic-Muslim Cleavage in Egypt Based On Migdal’s Theory<br /> Abstract<br /> Violence against the Egyptian Orthodox Christian Community-The Copts-has been increasing since the 1970s and especially following 2011 revolution. This research aims to examine the reasons behind the deepening Coptic-Muslim cleavages and in line with this, the relations between the Coptic community and the Egyptian state in different periods since Anwar Sadat came to power in 1970 until the present time is examined based on the “State in Society” theoretical framework which was provided by Joel. S. Migdal. Examining the cases of violence against Copts by the majority Muslim population under Sadat, Mubarak leadership and since the 2011 revolution to date showed that the main cause would seem to be the lack of a strong state and state institutions that can guarantee all citizens’ constitutional rights while the presence of strong social forces and a fragmented social control. Over the last five decades the Egyptian leaders have pursued survival strategies and have become a big part of the problem by practicing divide and rule policy to survive in a fragmented society. Thus, we reached to the conclusion the Migdal theory can be applied to other cases of religious and ethnic cleavages elsewhere in the third world.<br /> Keywords: Egypt, Coptic-Muslim Cleavage, Religious Strife, Weak State, Strong Social Forces, The Politics of Survival, Survival Strategies<em>جامعة مسیحیان ارتدکس مصر که با نام قبطی شناخته میشوند، از دهة ۱۹۷۰ به بعد و بهویژه بعد از انقلابی که حسنی مبارک را سرنگون کرد، هدف خشونت و تبعیض بودهاند. هدف اصلی این مقاله درک علل تعمیق شکاف مذهبی بین مسیحیان قبطی و اکثریت مسلمان در مصر معاصر است. در این زمینه، وضعیت قبطیان از زمان به قدرت رسیدن سادات در سال ۱۹۷۰ تاکنون با تمرکز بر موارد اصلی خشونت و حمله به قبطیان بررسی شده است. چارچوب نظری در این نوشتار نظریة «دولت در جامعه» جوئل اس. میگدال برای تبیین علل تعمیق شکاف است. بررسی موضوع مورد مطالعه نشان داد که علت اصلی عمیق شدن این شکافها از سال ۱۹۷۰، سستی و ناتوانی دولت مصر در کنترل جامعه و برعکس نیرومند بودن گروههای اجتماعی در مصر و ساختار چندپارة جامعه بوده است. در پنج دهة گذشته رهبران مصر یک سیاست بقا بهمنظور حفظ قدرت خود در محیط چندپاره را دنبال کردهاند و بهجای تلاش برای پرکردن شکاف قبطی-مسلمان، خود در موارد بسیاری سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن را در پیش گرفتهاند و ازاینرو دولت خود به بخش بزرگی از مسئلة قبطیها تبدیل شده است. به باور نویسندگان، نظریة میگدال میتواند بهخوبی علت شکافهای قومی و مذهبی مختلف دیگر در جوامع جهان سوم را هم تبیین کند.</em>https://jpq.ut.ac.ir/article_78479_0ea093a47971896d7ac8979e3fd8fbad.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967850320200922National Security Policymakingارائۀ چارچوب نظری راهبرد فرسایش در سیاستگذاری امنیت ملی9679897848010.22059/jpq.2020.303693.1007602FAعباسمصلی نژاداستاد علوم سیاسی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20191012The circumstances governing the international system and global power structure are indicative of the spread of insecurity and crisis at varying local to international scales. As much as the development of pervasive and far-reaching crises has created challenges for the international security systems and requires the need for rearrangement of and transition from security ambiguities, it has similarly added to the importance of adopting efficient strategies and updating the national security policymaking structure of countries. “Erosion” as an ancient and efficient strategy adopted by different countries during wars, crisis control, and change in power balance is rooted in history, and has been used by weak or strong sides of various conflicts as a strategic initiative while incorporating efficient and economical mechanisms. Despite the wide applications of this strategy in national security policymaking, there is no formulated theoretical framework outlining its deep knowledge and effective use at the strategic, operational and tactical levels. The existing literature on erosion is of historical and descriptive nature and does not embody a theoretical framework. For this reason, the present study aims to provide a theoretical framework for the strategy of erosion in national security policymaking through review of theoretical literature and tapping scientific knowledge available in the fields of strategic management and strategic policymaking as well as scientific and historical information on the erosion strategy. The present study was carried out with a qualitative approach and by utilizing an analytical-descriptive method. Information was gathered on a library basis, and a deep qualitative analysis method was adopted for information analysis.<em>شرایط نظام بین</em><em></em><em>الملل و ساختار قدرت جهانی، مبین تسری ناامنی و بحران در مقیاس</em><em></em><em>های مختلف محلی تا جهانی است. امروزه وقوع بحران</em><em></em><em>های پردامنه و فراگیر، سازوکارهای امنیتی نظام بین</em><em></em><em>الملل را با چالش مواجه کرده و ضرورت بازآرایی و گذار از ابهامات امنیتی را ایجاب کرده و به اهمیت به</em><em></em><em>کارگیری راهبردهای کارامد و به</em><em></em><em>روزرسانی ساختار سیاست</em><em></em><em>گذاری امنیت ملی کشورها افزوده است. «فرسایش» بهعنوان یکی از راهبردهای دیرینه و کارامد کشورها در جنگ و کنترل بحران در شرایط تغییر معادلۀ قدرت، قدمتی تاریخی دارد و با سازوکارهای کارامد و مقرونبهصرفه در منازعات مختلف، طرف</em><em></em><em>های قوی یا ضعیف به</em><em></em><em>عنوان ابتکاری راهبردی از آن استفاده کرده</em><em></em><em>اند. با وجود کاربرد گستردۀ این راهبرد در سیاستگذاری امنیت ملی، چارچوب نظری مدونی برای شناخت عمیق و کاربرد اثربخش آن در سطوح راهبردی، عملیاتی و تاکتیکی وجود ندارد. ادبیات موجود دربارۀ آن نیز ماهیت تاریخی و توصیفی داشته و روند نظری مدونی ندارد. براین</em><em></em><em>اساس، پژوهش حاضر با هدف چارچوببندی نظری راهبرد فرسایش در سیاست</em><em></em><em>گذاری امنیت ملی به</em><em></em><em>وسیلۀ ادبیات نظری و دانش علمی رشتههای مدیریت راهبردی و سیاست</em><em></em><em>گذاری راهبردی و نیز اطلاعات علمی و تاریخی راهبرد فرسایش سامان یافته است. این پژوهش ماهیت نظری دارد و با رویکرد کیفی و روش تحلیلی توصیفی انجام گرفته است. داده</em><em></em><em>ها با روش کتابخانه</em><em></em><em>ای گردآوری شده و در تجزیه</em><em></em><em>وتحلیل اطلاعات از تحلیل عمیق و کیفی استفاده شده است. در مباحث علمی سیاست</em><em></em><em>گذاری به رهیافت فرایندی و در موضوع شکل</em><em></em><em>گیری راهبرد، به مکتب توصیفی اتکا شده است. سرانجام براساس مدل مفهومی طراحیشده، اطلاعات علمی و تاریخی راهبرد فرسایش در سه گام «تدوین»، «اجرا» و «ارزیابی» که شامل پنج بخش «کاوش مفهومی»، «کاوش محیطی»، «تصمیم</em><em></em><em>گیری»، «پیاده</em><em></em><em>سازی» و «کنترل و بازخورد» است، متناظر با مراحل فرایندی سیاست</em><em></em><em>گذاری امنیت ملی چارچوب</em><em></em><em>بندی نظری شده است.</em>https://jpq.ut.ac.ir/article_78480_924f567501da5a9119435865114632be.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967850320200922sahabi،s perception on the causes and factors of undevelopment & national development on iranعلل و عوامل عقبماندگی و توسعۀ ملی در ایران از نگاه عزتالله سحابی99110147848110.22059/jpq.2020.223142.1006982FAسید احمدموثقیدانشیار علوم سیاسی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانداودبیاتدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه مفید قمJournal Article20170109sahabi،s perception on the causes and factors of undevelopment & national development on iran<br /> This article attempts to study and analyz the Ezatollah sahabi،s perception on the causes and factors and way out of undevelopment of iran through political economic vision. This article is based on the idea that he is affected In the field of theoretical teachings of Friedrich List and from Practical aspect the experience of the Mossadegh government non-oil economy. In his opinion, In the world based on colonialism and looting for "Iran" no choice except to move in the direction National Development along with the development of "nation-state "national bourgeoisie" and reliance on domestic capital and strengthening Patriotism at the same monitoring Government institutions. therefore, the expansion and strengthening of democracy and public freedoms inseparable part National Development Project.<br /> Native and Independent development Consider Sahabi is Independent process from international capital and relies on efficient and developor government, national bourgeoisie and Civil Society Is based on the productive capacity of foundation and Industrial and Creative and productive work culture<em>این مقاله میکوشد با نگاه اقتصاد سیاسی، علل و عوامل عقبماندگی ایران و راه برونرفت از توسعهنایافتگی ایران را از منظر عزتالله سحابی تحلیل و بررسی کند. فرض نوشتار حاضر بر این ایده استوار است که وی در عرصة نظری از آموزههای مکتب فردریک لیست آلمانی و از حیث عملی از تجربۀ اقتصاد بدون نفت دولت ملی مصدق متأثر شده است. از نظر او، در جهان مبتنی بر استثمار و غارت، برای «ایران» راهی جز حرکت در مسیر «توسعة ملی»، همراه با تکوین «دولت ملی»، «بورژوازی ملی» و اتکا به سرمایههای داخلی و تقویت حس وطندوستی، در عین نظارت بر ارکان دولت متصور نیست. ازاینرو، بسط و تقویت دموکراسی و آزادیهای عمومی بخش انفکاکناپذیر پروژۀ توسعۀ ملیاند. نوشتار حاضر با بهرهگیری از روش توصیفی </em><em>–</em><em> تحلیلی و جامعهشناسی تاریخی، قصد دارد موضوع توسعۀ درونزای ملی را از خلال نگرش اقتصاد سیاسی او بررسی و مختصات و ارکان نظریۀ توسعهای وی را مطالعه کند.</em>https://jpq.ut.ac.ir/article_78481_b89774115e99424b862326cb0c0fecf9.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967850320200922Political analysis of the change of executive power in the Islamic Republic of Iranتحلیل سیاسی تغییر شکل قوۀ مجریه در جمهوری اسلامی ایران101510327848210.22059/jpq.2020.278871.1007405FAابراهیمموسی زادهدانشیار دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران0000-0003-0650-2522Journal Article20190407One of the most important fundamental issues in the policy sphere is the discussion of the organization of the state and the regulation of the internal power relations of the state, in which the type of political system as well as the principle of separation of powers is very influential. Because according to the type of political system and the acceptance of one type of separation of powers, different ways of regulating the ruling powers such as the presidential, parliamentary and semi-presidential-semi-parliamentary system are raised, in which each country, the political system And they have designed a specific structure. In the Islamic Republic of Iran, the system of the Ummah and Imamate as a general framework for the realization of divine sovereignty and religious democracy and the level of regulation of the relations of power, the semi-presidential semi-parliamentary system has been determined. The main theme of this research is the analysis and political assessment of the change in the way the power relations are regulated within the framework of the Ummah Imamate system and the evaluation of the resulting effects. This paper uses the descriptive-analytical method to find the answer to the question of how the change in power relations, especially the executive branch, is evaluated and what works on it? The main findings of this research are that in changing the form of executive power assuming that there are no restrictions on the religious foundations except the necessity of maintaining the system of the Ummah and Imamate, there are, from a political point of view, in the Islamic Republic of Iran, The possibility of changing the form of the executive branch, especially the removal of the post of presidency, faces fundamental constraints, as the main symbol of the republican system is the president.<em>یکی از مهمترین مباحث بنیادی در سپهر سیاست، بحث در زمینۀ سازماندهی دولت و تنظیم روابط قوای درونی دولت است که در این خصوص، نوع نظام سیاسی و همچنین اصل تفکیک قوا بسیار تأثیرگذار است، چراکه براساس نوع نظام سیاسی و پذیرش یکی از انواع تفکیک قوا، روشهای مختلفی از تنظیم قوای حاکم همچون نظام ریاستی، پارلمانی و مختلط (نیمهریاستی-نیمهپارلمانی ) مطرح میشود، که در این زمینه هریک از کشورها، نظام سیاسی و ساختاری خاصی را طراحی و ترسیم کردهاند. در جمهوری اسلامی ایران، استقلال قوا پذیرفته شده و در سطح تنظیم روابط قوا و شکل قوۀ مجریه، نظام شبهریاستی (نیمهریاستی-نیمهپارلمانی) معین شده است. موضوع اصلی این پژوهش، تحلیل و ارزیابی سیاسی تغییر نحوۀ تنظیم روابط قوا و ارزیابی آثار برآمده از آن است. این نوشتار با بهرهگیری از روش تحلیل محتوا در پی پاسخگویی به این پرسش است که تغییر شکل قوۀ مجریه چگونه ارزیابی شده و چه آثاری بر آن بار میشود؟ اجمال یافتههای تحقیق آن است که تغییر شکل قوۀ مجریه و روابط قوا در جمهوری اسلامی ایران به نظام پارلمانی هم به لحاظ مبانی قانون اساسی و هم به لحاظ تجارب تاریخی و آثار سیاسی برآمده از آن امکانپذیر نیست، چراکه در قانون اساسی، اصول و موازینی از نوع نص وجود دارد که امکان تغییر شکل قوۀ مجریه بهویژه حذف پست ریاست جمهوری را با محدودیتهای اساسی مواجه میسازد، بهویژه آنکه نماد اصلی جمهوریت نظام، رئیسجمهور است و از سوی دیگر، پذیرش نظام پارلمانی بازگشت به چالشهای متعدد گذشته است که ناکارامدی آنها تجربه شده و انقلاب اسلامی نیز برای اجتناب از آن ناکارامدیها به ثمر رسیده که این مسئله عیناً در بیانات مقام رهبری نیز انعکاس داشته است.</em>https://jpq.ut.ac.ir/article_78482_eb67e87997f1ee8cdebc9e13a9f191cc.pdf