دانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967851120210321The Epistemic Principles of Republicanism in Imam Khomeini’s Political Thoughtمبانی معرفتی جمهوریت در اندیشۀ سیاسی امام خمینی1188039310.22059/jpq.2021.245362.1007174FAمحمدمهدیاسماعیلیاستادیار گروه علوم سیاسی دانشکدة حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانمحسندشتکوهیدانشآموختة گرایش اندیشة سیاسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20171112Imam Khomeini emphasized the role and the position of the people in the Islamic state in the historical stages before and after the 1979 Islamic Revolution in Iran. However, he did not systematically explain his philosophy of republic based on his religious thinking, and subsequently different people with different theoretical approaches have presented different interpretations of republicanism and its theoretical foundations in his political thought. The main research question here is, what is the basis of Imam Khomeini's thinking about republicanism based on its epistemic foundations? The tentative answer is that republicanism in the political thought of Imam Khomeini stems from the anthropological and ontological point of view in his epistemic system based on mysticism. The present paper uses an analytical and interpretive approach to explain the principles of republicanism in the political thought of Imam Khomeini. Notably, republicanism in the thought of the Imam is based on the principles such as human freedom and serving the people in the mystical thought of the Imam. In the mystical thought of Imam, the establishment of the government is aimed at serving the people. Obviously, serving the people will include satisfaction and popular will. Furthermore, in the epistemic system of Imam Khomeini, human rights and religious rights are not considered to be separate. Therefore, it is concluded that republicanism in political thought of the Imam is considered to be both part of human rights as well as Islamic and religious law.<em>امام خمینی در مقاطع تاریخی پیش و پس از انقلاب اسلامی همواره بر نقش و جایگاه مردم در حکومت اسلامی تأکید داشت، اما چون مبانی فلسفی و دینی اندیشۀ جمهوریت را بهصورت نظاممند تبیین و تشریح نکرده بود، در نتیجه افراد مختلف با رویکردهای نظری متفاوت تفسیرها و تأویلهای متفاوتی از جمهوریت و مبانی نظری آن در اندیشۀ سیاسی ایشان ارائه دادهاند. حال پرسش این است که اندیشۀ امام خمینی در خصوص جمهوریت از کدام مبانی معرفتی مشتق شده است؟ پاسخ فرضی آن است که جمهوریت در اندیشۀ سیاسی امام خمینی ناشی از نگاه انسانشناسانه و هستیشناسانۀ نظام معرفتی عرفانی ایشان است</em>. <em>مقالۀ حاضر به شیوۀ تحلیلی و تفسیری در پی تبیین اصول و مبانی معرفتی جمهوریت در اندیشۀ سیاسی امام خمینی است. نتیجۀ بهدستآمده این است که جمهوریت در اندیشه و نگاه عرفانی امام مبتنی بر اصولی نظیر آزادی انسان و خدمت به خلق است. در اندیشۀ عرفانی امام تأسیس حکومت با هدف خدمت به مردم انجام میگیرد. بدیهی است که خدمت به خلق دربردارندۀ رضایت و خواست مردمی خواهد بود. از سوی دیگر، در نظام معرفتی امام خمینی حقوق انسانی و حقوق </em><em>دینی دو امر جداگانه بهحساب نمیآیند، در نتیجه میتوان گفت که در اندیشۀ امام جمهوریت در همان حال که جزء حقوق انسانی است، جزء حقوق اسلامی و دینی نیز محسوب میشود. </em>https://jpq.ut.ac.ir/article_80393_779c584a295fef980116cc1585f55298.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967851120210321Reflecting on the Notions of Good and Right in Political Thought of Farabi and Rawlsبازخوانی مفاهیم خیر و حق در اندیشۀ سیاسی فارابی و راولز19378039410.22059/jpq.2021.291777.1007513FAرضااکبری نوریاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبانسیهصالحیدانش آموخته دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبJournal Article20191101<em>Good </em>or benefit is one the most important concepts whose continuation and expansion destroys the principle of fairness and entitlement in society. The concept of <em>right</em> is being addressed today in a variety of areas, including the relation of man to himself, God, nature and material, and relations to other human beings, comprising the relationships of individuals, individuals with governments, and governments with governments. The authors have attempted to compare and analyze the main pillars of political philosophy of Rawls and Farabi, and ultimately evaluate their different views on good and right. In Farabi's philosophy, virtue and happiness are two fundamental goals, and therefore <em>being</em> is the essence of the world as well as a kind of the root and source of good. Farabi believes that the provision of superiority and perfection depends on Medina. The opposite of Farabi is Rawls, who has substituted righteousness to avoid undermining fairness. According to Rawls, right is a concept that has the capacity to organize the society reasonably and equitably. His criterion in this process is the preference of right over good. In short, those cases and quantities of the citizens’ expectations are selected that conform to the standards of the concept of right. خیر یا فایده از مهمترین مفاهیمی است که تداوم و گسترش آن، اصل انصاف و استحقاق را در جامعه از بین میبرد. مفهوم حق نیز امروزه در حوزه های گوناگونی از جمله نسبت انسان با خود، خدا، طبیعت و جمادات، و نسبت با انسانهای دیگر، اعم از روابط افراد با هم، افراد با حکومت و نیز حکومت ها با یکدیگر مطرح میشود. در فلسفۀ فارابی، فضیلت و سعادت دو هدف بنیادین محسوب میشوند، بنابراین هستی، جوهر جهان خیر و بهنوعی ریشه و منبع خیر است. فارابی، تأمین خیر و کمال برتر را در گرو مدینه میداند. درحالیکه راولز برای جلوگیری از تضییع انصاف، خیر را با حق جایگزین کرده است. به نظر راولز حق مفهومی است که قابلیت ساماندهی معقول و منصفانۀ جامعه را دارد. معیار او ترجیح مفاهیم حق بر مفاهیم خیر است؛ یعنی آن موارد و مقادیر از انتظارات شهروندان انتخاب میشود که منطبق بر معیارهای مفهوم حق باشد. در این پژوهش با بهره گیری از روش توصیفی-تحلیلی به توصیف و تحلیل ارکان اصلی فلسفۀ سیاسی راولز و فارابی (مفاهیم خیر و حق) پرداخته شده و در نهایت ارزیابی کلی از نظریۀ آنها بهعمل آمده است. فارابی و راولز دیدگاه های متفاوتی در مورد خیر و حق دارند.https://jpq.ut.ac.ir/article_80394_84c7a6a0123702fb9b8ad03129016622.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967851120210321An Analysis of the Strategic Status of the Islamic Revolution and A Strategic Assessment to Achieve the Optimal Statusسنجش موقعیت راهبردی انقلاب اسلامی و تدوین برآورد راهبردی برای رسیدن آن به موقعیت مطلوب39538039610.22059/jpq.2019.281368.1007431FAمحسنپالیزباندکتری علوم سیاسی گرایش مطالعات ایران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20160516The main objective of this paper is to analyze the strategic status of the Islamic revolution and to determine the actual and optimal status in various economic, political and military areas. The author studies the Islamic Republic of Iran’s strengths, weaknesses, opportunities and threats in each of these areas, and describes the nature of strategic status including offensive, defensive, competitive, and cautious. Based on Iran's 1404 Vision Plan, he explores the ways in which the IRI can move from the present strategic situation to a desired status by confronting the security challenges and overcoming the weaknesses. <em>سنجش موقعیت راهبردی انقلاب اسلامی و تعیین اینکه انقلاب اسلامی در هر بخش و در شرایط موجود و مطلوب در کدام موقعیت راهبردی (تهاجمی، محافظه</em><em></em><em>کارانه، رقابتی و تدافعی) قرار دارد، از طریق ارزیابی عوامل راهبردی شامل قوت</em><em></em><em>ها، ضعف</em><em></em><em>ها، فرصت</em><em></em><em>ها و تهدیدهای آن بخش امکانپذیر است. ضمن اینکه توصیف و تبیین موقعیت راهبردی و شناخت چالش</em><em></em><em>های راهبردی در مسیر رسیدن از شرایط موجود به شرایط مطلوب تسهیل</em><em></em><em>کنندۀ طراحی و تدوین راهبردها برای دستیابی به مطلوبیت راهبردی در هر بخش خواهد بود.</em>https://jpq.ut.ac.ir/article_80396_a4ee8108cfe13cb00eac055d67f04bed.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967851120210321An Action Analysis of ISIS Violence in Iraq and Syria, with an Emphasis on Social Learning Theoryتحلیل بنیادین کنشهای معطوف به خشونت داعش: با تأکید بر نظریۀ یادگیری اجتماعی55798039710.22059/jpq.2021.226183.1007008FAشهرهپیرانیاستادیار دانشگاه شاهد گروه علوم سیاسی و مطالعات انقلاب اسلامیعلی اشرفنظریدانشیار علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20170127Social learning theory is one of the theories used to analyze situation- disposition roots of violence. Using social learning theory, the authors analyze the ISIS (or <em>Daesh</em>) actions in Iraq and Syria. To study the extremist groups such as ISIS, they attempt to find answers to the following research questions: How has the ISIS recruited from various countries? What factors have led to the violent actions of this group from the standpoint of social cognitive learning? What factors have influenced the nature and extent of ISIS violence? The research hypothesis is that the emergence of Islamic extremist idea as a historical imperative is rooted in social learning processes. The group has used a variety of ways, including personal interaction, activities in mosques, seminars and lectures to spread the Salafi beliefs. The emergence of the radical Muslim youth has begun decades ago, and the consequence has been mounting violent actions in Iraq and Syria. Using the descriptive-analytical method, and an extensive literature review to find the written materials on the historical events and actions committed by the ISIS, the hypothesis is tested. The authors present their analysis of the underlying factors influencing the violent actions committed by ISIS in the Middle East.نظریۀ یادگیری اجتماعی از نظریات موقعیتگرا- خلقگرا در تحلیل خشونت است. در این مقاله به تحلیل کنش داعش براساس نظریۀ یادگیری اجتماعی میپردازیم و در پی پاسخگویی به این پرسش هستیم که گروههای افراطی مانند داعش از چه طریقی به جذب نیرو از کشورهای مختلف دنیا پرداختهاند؟ مبانی خشونت این گروه از دیدگاه نظریۀ یادگیری شناختی اجتماعی کدام است؟ براساس این نظریه کدام عوامل در تمایل اعضای داعش به خشونت نقش دارد؟ فرضیۀ اصلی مقاله این است که ظهور ایدههای خشونتبار داعش بهمثابۀ امری تاریخی، ریشه در فرایندهای یادگیری اجتماعی دارد و آنها با استفاده از دامنۀ وسیعی از سازوکارها، همانند تعامل شخصی، فعالیت در مساجد، سمینارها و سخنرانیها بهمنظور گسترش باورهای سلفی، روند افراطی کردن جوانان مسلمان را از دههها پیش آغاز کردهاند که پیامد آن تصاعد کنشهای خشونتبار در عراق و سوریه است. روش مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی- تحلیلی و براساس مطالعات کتابخانهای و جستوجو در اسناد و منابع مکتوب و سایتهای علمی گوناگون است. در پایان، مدلی تحلیلی با هدف درک بنیادین عوامل و زمینههای شکلگیری کنش خشونتبار داعش، ارائه خواهد شد.https://jpq.ut.ac.ir/article_80397_2eb27fc20b4e1451303f9f8020aafe30.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967851120210321An Analysis of Media Policymaking: A Transition from Classical Institutionalism to New Institutionalismبررسی مؤلفههای الگوی سیاستگذاری در حوزۀ رسانه (گذر از نهادگرایی کلاسیک به نهادگرایی جدید)81978039810.22059/jpq.2021.236366.1007087FAمحمدتوحیدفامدانشیار علوم سیاسی- اندیشۀ سیاسی و مسائل ایران، دانشکدۀ علوم سیاسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0002-0775-7482علیتوسرکانیدانشجوی دکتری علوم سیاسی (گرایش سیاستگذاری) گروه علوم سیاسی، دانشکدۀ حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20170624The ever-increasing trend of communication and movement of information by various media in the era of globalization has caused the actors of national and official media to compete with other media actors. The policymaking in general and the media policymaking processes in particular need to take an effective stance in the face of this new situation. The main research question is: Given the presence of multiple media actors, what changes do media policymaking require? The authors try to test the following hypothesis: The increasing trend of media globalization, and the emergence of multiple media actors have necessitated media policy-making’s simultaneous attention to governmental (formal) and non-governmental (informal) media at all stages of policy-making. The descriptive-analytical method is used to examine the available documents in order to test this hypothesis within the framework of new institutionalist approach. The findings indicate that due to the increasing presence of media actors, the expansion of informal-governmental media and the expansion of interoperable communication networks for an effective media policy require the presence of informal actors alongside formal actors. The policymakers must pay attention to the audience within the community instead of simply consolidating the official media. It is recommended that privatization and deregulation of the media ought to be considered in order to achieve a desired outcome.روند گسترش روزافزون ارتباطات و جابهجایی اطلاعات توسط رسانههای متعدد و متنوع در عصر جهانی شدن، سبب شده است تا بازیگران رسانههای ملی و رسمی در کنار خود، بازیگران رسانهای دیگر را نیز مشاهده کنند. علم سیاستگذاری بهطور عام و روند سیاستگذاری رسانهای بهطور خاص نیز نیازمند آن است که در مواجهه با این وضعیت جدید موضعگیری کارامدی داشته باشد. در پاسخ به این پرسش اصلی که «سیاستگذاری رسانهای در مواجهه با حضور بازیگران رسانهای متعدد نیازمند چه تحولاتی است؟»، فرضیۀ این مقاله با توجه به روند روزافزون جهانی شدن رسانهها عبارت از آن است که «سیاستگذاری رسانهای در مواجهه با حضور بازیگران رسانهای متعدد نیازمند توجه همزمان به رسانههای دولتی و غیردولتی بهعنوان نهادهای رسمی و غیررسمی در تمامی مراحل سیاستگذاری است». در این مقاله سعی شده تا با استفاده از روشهای کتابخانهای- اسنادی و روششناسی نهادگرایی جدید، فرضیۀ اصلی آزمون شود. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که با توجه به افزایش حضور بازیگران عرصۀ رسانه، گسترش انواع رسانههای غیررسمی ـ دولتی و گسترش شبکههای متداخل ارتباطی، سیاستگذاری رسانهای کارا و موفق نیازمند «توجه به بازیگران غیررسمی در کنار بازیگران رسمی»، «توجه به مخاطب درون اجتماع بهجای تحکیم رسانۀ رسمی» و «توجه به خصوصیسازی و مقرراتزدایی رسانهای» است تا توان دستیابی به اهداف تعیینشده را به بهترین شکل داشته باشد.https://jpq.ut.ac.ir/article_80398_f7ab8c7aa9867a96dd2a6156e5be051f.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967851120210321The Concept of Political Judgment and Its Relation to Pluralism in the Thought of Hannah Arendt and Martha Nussbaumمفهوم داوری سیاسی و نسبت آن با تعددگرایی در اندیشۀ هانا آرنت و مارتا نوسبام991328039510.22059/jpq.2021.310528.1007670FAسید علیرضاحسینی بهشتیدانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرسمحمودعلی پوردانش آموخته دکتری علوم سیاسی گرایش اندیشه سیاسی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20200901In Western political philosophy, the concept of <em>judgment</em> is considered as a <em>right</em>, which is related to civil status. In Kant's view, civil status basically means argument and competition between "people’s judgement" and "rulers" with each other. Citizens apply some kind of desirable judgment in civil life by using this right and autonomously. At the same time, the concept of judgment had another fate: it sought to find an answer to the question of whether "our perceptions of things" should be subject to fixed patterns and pre-established standards, or should each citizen make his or her own judgment? Hannah Arendt and Martha Nussbaum are among the philosophers who have begun a philosophical and political confrontation with the concept of judgment. Influenced by the Aristotelian concept of <em>phronesis</em> and its function in specific and changing circumstances, these two thinkers try to offer a pluralistic conception of political judgment, which seeks to establish a good and Eudaemonist life based on a political-normative reading. Using a comparative method, the authors have tried to evaluate the relationship between judgment and pluralism in the thought of these two philosophers. In addition, they express the commonalities and differences between these two philosophers in the field of political judgment.در فلسفۀ سیاسی غرب، مفهوم «داوری» همواره بهعنوان یک «حق» درنظر گرفته شده که با وضعیت مدنی درهمتنیده است. به تعبیر کانت، اساساً وضعیت مدنی به معنای حق مشاجره و رقابتِ «داوری مردم» و «حاکمان» با یکدیگر است؛ حقی که بهواسطۀ آن و بهصورت خودآیین، داوری مطلوب را در زندگی مدنی بهکار ببرند. مفهوم داوری سرنوشت دیگری نیز داشته است؛ اینکه آیا «ادراک و دریافت ما از چیزها»، باید تابع الگوها و استانداردهای ثابت از قبل تعیینشده باشد یا هر شهروند داوری خاص خودش را میسازد. ازاینرو داوری سیاسی از جهتی اساسی و انتقادی با تعددگرایی یا تکثرگرایی پیوند میخورد، چراکه بسیاری از متفکران سیاسی وجود استانداردهای واحد در امر داوری را خالی از اشکال نمیدانند. هانا آرنت و مارتا نوسبام از جملۀ این فیلسوفان هستند که مواجههای فلسفی و سیاسی را با مفهوم داوری آغاز کردهاند. این دو متفکر تحت تأثیر مفهوم «فرونسیسِ» ارسطویی و کارکرد آن در شرایط و موقعیتهای خاص و تغییرپذیر، میکوشند برداشتی تعددگرا از داوری سیاسی ارائه دهند که در پی استوارسازی زندگی خوب و سعادتمندانه بر مبنای قرائتی سیاسی/هنجاری است. در این مقاله ابتدا نسبت داوری و تعددگرایی سنجیده شده و پس از آن آن وجوه اشتراک و افتراق این دو فیلسوف در این زمینه ارزیابی میشود.<br /> https://jpq.ut.ac.ir/article_80395_1b0849c9b3a5b0b6c6163316011af75d.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967851120210321Modernity Theories, from Self-founded Reason to Communicative Reasonنظریههای تجدد، از عقل خودبنیاد تا عقل ارتباطی1331518039910.22059/jpq.2021.295056.1007536FAبهروزدیلم صالحیاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه ازاد اسلامی، واحد چالوس- ایرانکمالپولادیاستادیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد چالوس- ایرانJournal Article20200107Modernity theories occupy a vast scope in the literature, representing philosophical, historical-civil, sociological-historical approaches, and sociology of religion. Various analytical methods and theories with specific titles and characteristics have been developed within any of these approaches. The present research started with the assumption that all these approaches in this wide-ranging spectrum revolve around action and reaction concepts on one hand, and self-founded and communicative reason on the other. By using this framework, the above-mentioned notions can be conceptualized and differentiated as the main focus of this study. Our research hypothesis states that modernity theories began with the self-founded and autonomic action and then were extended to communicative reason and interaction. It follows that, the theorists’ who attempted to explain the essence of modernity moved from philosophy to sociology in form of a process by which the society was rationalized while conceptualizing reason made a passage through transcendental to instrumental and then to communicative reason. The focus of this research is on the exploration of this path by the use of a historical-hermeneutical approach.نظریههای تجدد (مدرنیته) در دنیای دانشپژوهی و نظریهپردازی گسترۀ شایان توجه و دامنۀ وسیعی را در برمیگیرد. این گستره از رویکردهای فلسفی، تا رویکرد تاریخی- تمدنی، رویکرد جامعهشناسی تاریخی و سرانجام جامعهشناسی دین را در بردارد. در درون هریک از این رویکردها نیز شیوههای تحلیل و نظریههایی با نام و هویت خاص خود ظهور یافته است. پژوهش پیشرو از این باور آغاز کرده است که تمام این گسترۀ بزرگ از نظریهها را میتوان حول دو مفهوم کنش و همکنشی از یک سو و عقل خودبنیاد و عقل ارتباطی از سوی دیگر، مفهومبندی و از یکدیگر متمایز کرد و بر این مبنا نقد و تحلیل کرد. فرضیۀ پژوهش این است که نگرش به مفهوم تجدد از عقل خودبنیاد و کنش خودآیین آغاز شد و تا عقل ارتباطی و همکنشی امتداد یافت و طی این مسیر، توضیح سرشت تجدد در قالب صورتبندی فرایند عقلانی شدن جامعگی از فلسفه به جامعهشناسی منتقل شد، درحالیکه مفهومبندی عقل از عقل استعلایی به عقل ابزاری و از آنجا به عقل ارتباطی گذر کرد. تمرکز این نوشته بر پییابی این مسیر گذار با رهیافت تاریخی- تأویلی است.https://jpq.ut.ac.ir/article_80399_b04b80ad7aba727f710444dfbc7fa459.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967851120210321The Concept of Public Good and the Political Thought of Jürgen Habermasتحلیل مفهوم خیر عمومی و برساخت آن در اندیشۀ سیاسی یورگن هابرماس1531798040010.22059/jpq.2021.316293.1007726FAحسینرضاییدانشآموختۀ دکتری علوم سیاسی، گروه علوم سیاسی دانشکدۀ حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0001-8062-1824جلالدرخشهاستاد گروه علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع) – تهران ، ایرانJournal Article20201018Public good as one of the basic concepts in political thought has not been distinctly explored. Similar to key concepts such as public interest, public policy, public goods, shared interests and common good, this concept has been the basis of most of the debates of various schools of thought. In the popular discourse of political science, public good refers to those material, cultural, or institutional possibilities in which members of a community share interests. Public good is an important concept in political philosophy and political thought, because it plays an important role in philosophical thinking about the public and private dimensions of social life. While recognizing and analyzing the concept of public good and related concepts, the authors examine Jürgen Habermas's views on the public good. Habermas considers the starting point of the concept of public good in the formation of communicative action in such a way that this action should be based on the mechanism of dialogue ethics and the principle of understanding and communication as its main form. Hence, in an ecosystem and communication system, one can expect the development of citizens’ benevolent and charitable actions, which lead to public good in an ideal society.خیر عمومی بهعنوان یکی از مفاهیم اساسی در اندیشۀ سیاسی تاکنون بهصورت مستقل بررسی نشده است. درحالیکه این مفهوم در کنار مفاهیمی چون منافع عمومی، مصالح عمومی، سیاستگذاری عمومی، کالاهای عمومی و منافع مشترک و خیر مشترک، اساس و بنمایۀ اغلب رویکردها و جدالهای مکاتب گوناگون را شکل بخشیده است. در گفتمان متداول علوم سیاسی، خیر عمومی به امکانات مادی، فرهنگی یا نهادی گفته میشود که اعضای یک جامعه در آن اشتراک منافع دارند. خیر عمومی مفهوم مهمی در فلسفۀ سیاسی و اندیشۀ سیاسی است، زیرا نقش مهمی در تفکر فلسفی دربارۀ ابعاد عمومی و خصوصی زندگی اجتماعی دارد. در این مقاله ضمن بازشناسی و تحلیل مفهوم خیر عمومی و مفاهیم مرتبط با آن؛ دیدگاههای یورگن هابرماس در ارتباط با مقولۀ خیر عمومی بررسی شده است. هابرماس نقطۀ آغاز مفهوم خیر عمومی را در شکلگیری کنش ارتباطی میداند، بهگونهای که این کنش میبایست مبتنی بر سازوکار اخلاق گفتوگویی شکل بگیرد و اصل تفاهم و مفاهمه شاکلة اصلی آن باشد. در این صورت میتوان در یک زیستجهان و نظام کنش ارتباطی، تصور شکلگیری کنش خیرخواهانه در شهروندان را داشت که به خیرعمومی در جامعۀ ایدهآل منجر میشود. این مقاله میکوشد به شیوۀ توصیفی – تحلیلی و با استفاده از منابع معتبر کتابخانهای مفهوم خیر عمومی را در اندیشۀ سیاسی یورگن هابرماس بررسی کند.https://jpq.ut.ac.ir/article_80400_0a4e5bc0169f8314b3ff965fcc8a7881.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967851120210321Japan's Regime-building in East Asiaرژیمسازی ژاپن در شرق آسیا1812078040110.22059/jpq.2021.274128.1007374FAبهارهسازمنددانشیار مطالعات منطقهای دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران0000-0003-4838-8430احمدرمضانیدانشجوی دکتری مطالعات منطقه ای دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران0000-0003-4276-4554Journal Article20190126Japan, as the most influential country in East Asia, has played an active role in shaping the region's structure over the past three decades. In pursuit of its goals and safeguarding its interests, Japan has encountered a number of obstacles such as the rise of China. Because of its strategic significance and economic weight, it has consistently been striving to consolidate its role as a regional leader. Since the establishment of the Asian Development Bank (ADB) in 1966, Japan has tried to play a leading role in the Asian region within the framework of the Bank. In the late 1990s, and particularly in the aftermath of the 1997 financial crisis in East Asia, regime-building in this region intensified. The authors’ main question is: Why has Japan created or supported regimes in the East Asian region and beyond? In the research hypothesis, regime-building is the independent variable, the consolidation of regional economic status is dependent variable and balancing is the control variable. It is argued that since the 1997 crisis, Japan has pursued the goal of promoting its economic status and controlling the growing power of China. As a result, it has initiated or supported the proposals to establish an Asian Monetary Fund, to form ASEAN+6 or the East Asia Summit, the Comprehensive Economic Partnership for East Asia, Trans-Pacific Partnership, and has indicated its commitment to provide $110 billion in 2015 and to increase it to $200 billion in 2017.<em>ژاپن</em><em>بهعنوان</em><em>تأثیرگذارترین</em><em>کشور</em><em>آسیای</em><em>شرقی،</em><em>در</em><em>سه</em><em>دهۀ</em><em>اخیر</em><em>نقش</em><em>فعالی</em><em>در</em><em>شکلدهی</em><em>به</em><em>ساختار</em><em>منطقه</em><em>داشته</em><em>است. اگرچه</em><em>در</em><em>پیشبرد</em><em>اهداف</em><em>و</em><em>دستیابی</em><em>به</em><em>منافع</em><em>حداکثری</em><em>خود،</em><em>با</em><em>موانعی</em><em>مانند</em><em>ظهور</em><em>فزایندۀ</em><em>چین</em><em>روبهرو</em><em>شد،</em><em>بهدلیل</em><em>اهمیت</em><em>و</em><em>وزنۀ</em><em>اقتصادیای</em><em>که</em><em>دارد،</em><em>پیوسته</em><em>در</em><em>تلاش</em><em>بوده</em><em>است</em><em>تا</em><em>نقش</em><em>خود</em><em>به</em><em></em><em>عنوان</em><em>رهبر</em><em>منطقهای</em><em>را</em><em>تثبیت</em><em>کند. از</em><em>اقدامات</em><em>ژاپن</em><em>میتوان</em><em>به</em><em>تأسیس</em><em>بانک</em><em>توسعۀ</em><em>آسیایی</em><em>در</em><em>سال 1966 اشاره</em><em>کرد</em><em>که</em><em>ژاپن</em><em>در</em><em>چارچوب</em><em>بانک،</em><em>نقش</em><em>رهبر</em><em>منطقۀ</em><em>آسیا</em><em>را</em><em>بازی</em><em>میکرد. در</em><em>اواخر</em><em>دهۀ 1990 و</em><em>در پی</em><em>بحران</em><em>مالی</em><em> 1997</em><em> شرق</em><em>آسیا،</em><em>رژیمسازی</em><em>در</em><em>آسیای</em><em>شرقی</em><em>شدت</em><em>گرفت. سؤال</em><em>اصلی</em><em>این</em><em>است</em><em>که</em><em>چرا</em><em>ژاپن</em><em>رژیمهایی</em><em>را</em><em>در</em><em>منطقۀ</em><em>شرق</em><em>آسیا</em><em>و</em><em>فراتر</em><em>از</em><em>آن</em><em>ایجاد</em><em>کرده</em><em>است</em><em>یا</em><em>از</em><em>ایجاد</em><em>آنها</em><em>حمایت</em><em>میکند؟</em><em>متغیرهای</em><em>مقاله</em><em>بدینشکل</em><em>است</em><em>که</em><em>رژیمسازی</em><em>به</em><em></em><em>عنوان</em><em>متغیر</em><em>مستقل</em><em>و</em><em>تثبیت</em><em>و</em><em>ارتقای</em><em>جایگاه</em><em>اقتصادی</em><em>و</em><em>همچنین</em><em>موازنهسازی</em><em>به</em><em></em><em>عنوان</em><em>متغیرهای</em><em>وابسته</em><em>درنظر</em><em>گرفته</em><em>میشوند. با</em><em>عنایت</em><em>به</em><em>استفاده</em><em>از</em><em>روش</em><em>تبیینی</em><em>و</em><em>با</em><em>بهرهگیری</em><em>از</em><em>نظریات</em><em>رژیم</em><em>و</em><em>موازنهسازی،</em><em>در</em><em>پاسخ</em><em>به</em><em>پرسش</em><em>اصلی</em><em>استدلال</em><em>میشود</em><em>ژاپن</em><em>بعد</em><em>از</em><em>بحران</em><em> 1997</em><em> برای</em><em>تثبیت</em><em>و</em><em>ارتقای</em><em>جایگاه</em><em>اقتصادی</em><em>و</em><em>مهار</em><em>قدرت</em><em>فزایندۀ</em><em>چین،</em><em>راهبرد</em><em>خود</em><em>را</em><em>در</em><em>قالب</em><em>پیشنهاد</em><em>تأسیس</em><em>صندوق</em><em>پول</em><em>آسیایی،</em><em>پیشنهاد</em><em> داد </em><em>و</em><em>حمایت</em><em>شدید</em><em>از</em><em>آسهآن</em><em>بهعلاوۀ</em><em>شش</em><em>یا</em><em>سران</em><em>آسیای</em><em>شرقی،</em><em>حمایت</em><em>از</em><em>طرح</em><em>مشارکت</em><em>اقتصادی</em><em>جامع</em><em>شرق</em><em>آسیا،</em><em>حمایت</em><em>از</em><em>موافقت</em><em></em><em>نامۀ</em><em>مشارکت</em><em>فرا</em><em>پاسیفیک</em><em>و</em><em>همچنین</em><em>تعهد</em><em>به</em><em>تأمین</em><em>سرمایهای</em><em>به</em><em>ارزش 110 میلیارد</em><em>دلار</em><em>در</em><em>سال</em><em>2015 و</em><em>افزایش</em><em>آن</em><em>به 200 میلیارد</em><em>دلار</em><em>در</em><em>سال</em><em> 2017</em><em> را پیش</em><em>برد. روش</em><em>گردآوری</em><em>منابع</em><em>نیز</em><em>اسنادی</em><em>است.</em>https://jpq.ut.ac.ir/article_80401_21c592766a661b4d88f9f1a93b02ed29.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967851120210321International Forced Migration from the Viewpoint of Afghan Women in Iran: A Case Study of Migrant Women in Tehranمهاجرت اجباری بینالمللی از منظر زنان افغانستانی مقیم ایران (نمونۀ موردی: زنان مهاجر ساکن تهران)2092328040210.22059/jpq.2021.297188.1007553FAفردینقریشیاستاد روابط بین الملل،دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20200218In the international area, one of the most important problem is forced migration, particularly for women. Therefore, it is essential to examine the causes and consequences of forced migration for women. The main objective of this study is to investigate the attitude of Afghan women toward non-voluntary migration. For the purpose of data collection, qualitative research method and in-depth interview technique were used. Using the snowball method, a sample of thirty Afghan women living in Tehran were selected for interview. The Afghan women who were included in this study mentioned insecurity, Taliban repression, ethnic strife, inadequacy of health and educational facilities, poverty and unemployment as the reasons for their migration to Iran. These causes of migrations could be divided into three general categories: 1- war with a foreign enemy and internal conflict, 2- the collapse of the country's economic infrastructure, and 3- family reasons. It was clear that these women who were largely subordinated to their husbands, fathers, or other male family members, had nonetheless played a significant role in the migration process directly or indirectly.مهاجرت اجباری از جمله موضوعات مورد بحث در حوزۀ روابط بینالملل است. بخش عظیمی از جمعت مهاجران اجباری را زنان تشکیل میدهند، گروهی که کمتر به آنها پرداخته میشود. هدف این پژوهش بررسی علل مهاجرت اجباری از دیدگاه زنان افغانستانی است. بدینمنظور از روش تحقیق کیفی و تکنیک مصاحبۀ ژرف برای گردآوری دادهها استفاده شد. با بهکارگیری روش گلولهبرفی با تعداد 30 زن افغان مقیم تهران مصاحبه شد. تجزیهوتحلیل نهایی دادهها با روش تئوری زمینهای (GMT) صورت گرفت. مصاحبهشوندگان از ناامنی، اختناق طالبان، اختلافات قومی، نبود امکانات بهداشتی و آموزشی، فقر و بیکاری بهعنوان دلایل مهاجرت به ایران یاد میکردند. این مفاهیم بهطور کلی در سه مقولۀ اصلی جنگ با دشمن خارجی و منازعات داخلی، فروپاشی زیرساختهای اقتصادی کشور و دلایل خانوادگی تقسیم شدند. در پی تحلیل مصاحبهها روشن شد زنان بهاجبار تابع همسر، پدر یا سایر مردان خانواده بودهاند؛ با وجود این مستقیم یا غیرمستقیم در فرایند مهاجرت نقش مؤثر داشتهاند.https://jpq.ut.ac.ir/article_80402_99fccd7eb7e94acdc4b0593dba3e920f.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967851120210321Pandemics and Politics: The Post-Pandemic Opportunities and Threats in Iranبحرانهای پاندمیک(بیماریهای همهگیر) و سیاست: فرصتها و تهدیدات پساکرونایی (کووید 19) در ایران2332608040410.22059/jpq.2021.308682.1007649FAابراهیمعباسیاستادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیرازoooo-ooo2-1420-9556Journal Article20200826The focus of this article is on the relationship between pandemics and politics, with an emphasis on the COVID-19 pandemic which has transformed into a crisis with political and security consequences. The research hypothesis is that some epidemics in Iran’s history have caused political crises, and by creating environmental entropy have led to changes in the country. The Covid-19 pandemic provides an opportunity for institutional reform, national solidarity, acceptance of public participation and jurisprudential improvements, but it could also generate serious threats for the country. Because of Iran’s current state of affairs caused by the global pressures, and domestic challenges of inefficiency, identity challenges and power transition, if the importance of the issue is not realized, an abysmal situation awaits Iran.مسئلۀ محوری این مقاله بررسی رابطۀ پاندمیها و سیاست با تأکید بر پاندمی کروناویروس و تبدیل آن به بحران و سپس رویداد در ایران و پیامدهای سیاسی و امنیتی آن است. در پاسخ به پرسش آثار سیاسی و امنیتی پاندمیها در ایران با تأکید بر بحران کرونا چیست؟ این فرضیه مطرح میشود که پاندمیهای تاریخ ایران، با ایجاد بحرانهایی در سیاست، برخی به رویداد تبدیل شده و ضمن ایجاد آنتروپی محیطی به تغییراتی در ایران منجر شدهاند. هرچند هیچکدام هنوز برههای سرنوشتساز را رقم نزدهاند، اما در صورت بیتوجهی، ممکن است تهدیدات فاجعهگونهای را برای یک کشور رقم بزنند. کرونا نیز بهسبب شرایط خاص ایران و تقارن نامیمون آن با فشارهای جهانی و بحران ناکارامدی و چالشهای هویتی و گذار قدرت، فرصتی برای اصلاح و گذر نهادی، همبستگی ملی و پذیرش مشارکت مردمی و بهسازیهای فقهی است، اما اگر اهمیت مسئله درک نشود، موقعیتی مغاکگونه (ترومای تمدنی) در انتظار ایران است. روش تحقیق، کیفی و از نوع مطالعات اسنادی با رویکرد تبیینی برای فهم دگرگونیهای تاریخی-سیاسی است.https://jpq.ut.ac.ir/article_80404_c2a075c74274b37901b6b1103cf676b5.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967851120210321Trump’s Pan-Americanism and the Rising Blacks' Deprivation in the United States: The Consequences of Racismپان آمریکانیسم دونالد ترامپ و محرومیتهای فزایندة سیاهپوستان در ایالات متحده؛ تبیین پیامدهای نژادپرستی در دو سطح خرد و کلان2612838040310.22059/jpq.2021.305705.1007614FAحسینمسعودنیادانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان0000-0001-9916-0570عبدالرضاعالیشاهیدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-4122-3118Journal Article20200707Although the roots of modern racism date back to the nineteenth century to the theory of Joseph Arthur de Gobineau, in many advanced industrial societies today the concept does not constitute the superiority of one ethnic group over another, but evokes the concept of control. In other words, the main reason for the racist actions of the majority is the fear of the minority gaining power. Meanwhile, the United States has a long history of racism. The main racist structures in the United States include slavery, racial segregation, separate schools for Indians, and large camps for the detention of foreign asylum seekers. This article seeks to answer the following questions: What has been the most important challenges for blacks in the United States, especially since Donald Trump's presidency? And what have been the main consequences of racism? By using Gurr's theory of relative deprivation and method of historical sociology, the authors show evidences of political, economic, civil, and security deprivations of blacks in the United States. The consequences of this issue include deepening the national divide, changes in the power distribution, deep divisions among the Republicans, the growth of radical black movements, the increasing independence of some states, and intensification of insecurity.هرچند ریشههای نژادپرستی مدرن به قرن نوزدهم و به نظریة کنت دوگوبینو برمیگردد، اما این مفهوم در بسیاری از جوامع توسعهیافتة صنعتی امروزی بهمثابة تثبیت برتری یک قوم بر دیگری نیست، بلکه تداعیکنندة مفهوم کنترل است. به دیگر سخن، علت اصلی اعمال نژادپرستی از سوی اکثریت، بیم از قدرت گرفتن اقلیت است. در این میان، ایالات متحده پیشینهای طولانی در مسئلة نژادپرستی دارد. عمدهترین ساختارهای نژادپرستانه در آمریکا شامل بردهداری، جداسازی نژادی، مدارس جداگانه برای سرخپوستان و اردوگاههای بزرگ بازداشت پناهجویان خارجی بوده است. مقالة حاضر درصدد ارائة پاسخی متقن به این پرسش است که مهمترین چالشهای سیاهپوستان در ایالات متحده بهویژه از زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ چه بوده است و در ادامه مهمترین پیامدهای این مسئله را چه مواردی میتوان دانست؟ یافتههای مقاله که با استفاده از تئوری محرومیت نسبی تد رابرت گر و استفاده از روش جامعهشناسی تاریخی (روش تحقیق) است، نشاندهندة محرومیتهای اقتصادی، سیاسی، مدنی و امنیتی سیاهان در ایالات متحده است. پیامدهای این مسئله نیز در سطح خرد شامل مواردی همچون تعمیق شکاف میان دولت- ملت، تغییر در هندسة قدرت و شکافهای فزاینده در میان جمهوریخواهان است و در سطح کلان نیز میتوان به سه مسئلة شکلگیری جنبشهای رادیکال سیاهان در آمریکا، استقلال و جدایی برخی از ایالتها و تشدید ناامنیها اشاره کرد.https://jpq.ut.ac.ir/article_80403_9466484bdc30b7ae0519d8d50bdcceda.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967851120210321European Neighborhood Policy and Its Impact on the Republic of Moldova’s Political Developmentسیاست همسایگی اروپا و تأثیر آن بر توسعۀ سیاسی جمهوری مولداوی2853108040510.22059/jpq.2021.304032.1007603FAرکسانانیکنامیاستادیار مطالعات منطقهای دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران0000-0003-4694-4835Journal Article20170507Moldova is the eastern border between the European Union and the outside world, and this has increased the country's geopolitical importance. Cooperation between the European Union and Moldova began after the country's independence. Since 2009, Moldova has committed itself to complying with EU standards. This compliance was shown in the context of Europe's Neighborhood Policy and the Eastern Partnership. The bond between the two actors culminated in the conclusion of a cooperation agreement. Under these policies, Moldova undertook fundamental reforms in the structure of its institutions in order to reach the level of European standards. In fact, ENP seeks to stimulate members’ motivation to converge with Europe. The present study seeks to answer the question of what effect will the implementation of ENP and especially EaP have on the political development of this country. The author’s research hypothesis is that ENP, in the form of the principle of conditionality and the principle of socialization, has put pressure on the implementation of political reforms in Moldova, but the developmental impact of these policies has been superficial and unpredictable. To test this hypothesis, the theory of Europeanization of Frank Schimmelfenning has been used. This theory is a tool for understanding the internal changes of Moldavia and the process of its development.مولداوی مرز شرقی میان اتحادیۀ اروپا و جهان خارج است و همین مسئله، سبب اهمیت ژئوپلیتیک این کشور کوچک شده است. همکاری میان اتحادیۀ اروپا و مولداوی پس از استقلال این کشور آغاز شد. از سال ۲۰۰۹ مولداوی خود را متعهد به تبعیت از استانداردهای اتحادیۀ اروپا کرد. این تبعیت، در قالب سیاست همسایگی اروپا و طرح مشارکت شرقی متبلور شد. پیوند میان دو بازیگر با انعقاد موافقتنامۀ همکاری به اوج خود رسید. ذیل این سیاستها، مولداوی دست به اصلاحات اساسی در ساختار نهادی خود زد تا بتواند به سطح استانداردهای اروپایی نزدیک شود. در واقع سیاست همسایگی اروپا، در پی راهی برای تحریک انگیزۀ کشورهای عضو در جهت همگرایی با اروپاست. پژوهش حاضر درصدد پاسخگویی به این پرسش است که اجرای سیاست همسایگی اروپا و بهطور مشخص طرح مشارکت شرقی، چه تأثیری بر وضعیت توسعۀ سیاسی در این کشور داشته است. در پاسخ میتوان این فرضیه را مطرح کرد که سیاست همسایگی اروپا در قالب اصل مشروط بودن و اصل جامعهپذیری، سبب اعمال فشارهایی در جهت اجرای اصلاحات سیاسی در مولداوی شده است؛ اما تأثیر توسعهای این سیاستها سطحی و غیرفراگیر بوده است. برای آزمون این فرضیه از نظریۀ اروپایی شدن ِفرانک شیملفنینگ استفاده شده است. نظریۀ اروپایی شدن، ابزاری بهمنظور درک تغییرات داخلی مولداوی و روند توسعۀ آن است.https://jpq.ut.ac.ir/article_80405_845442431d944a2101fea71be1962336.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967851120210321The Role of Ethnic Groups in Shaping Afghan Political Structure and Governance since 2001جایگاه اقوام در شکلگیری ساختار سیاسی و حاکمیت افغانستان بعد از 2001 میلادی3113348040610.22059/jpq.2021.300845.1007572FAکیومرثیزدان پناهدانشیار جغرافیای سیاسی، دانشکده جغرافیا دانشگاه تهرانسید جلالاحمدیدانش آموخته کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20200415Among the main topics in political geography, one can see the discussion of formation and accumulation of ethnic groups in geographical areas, and the method of ethnic and racial groups’ interactions. The authors seek to analyze the role of ethnic groups in the formation of the political structure and governance of Afghanistan since 2001 by using a descriptive-analytical approach. They study the political and administrative structure of the post-Taliban government. The findings show that the ethnocentric structure of power in the past, backed by the ideology of ethnic nationalism, fostered tribalism among the non-ruling ethnic groups. This in turn has made ethnicism a natural and widespread phenomenon in all walks of life and has caused a crisis of national identity in Afghanistan. Long-term ethnic domination has led to a society in which ethnic norms and interests determine the political behaviors of individuals and socio-political groups. In this situation, the basic goal of behaviors and actions is ethnicity and the provision of ethnic interests, and political ideologies are accepted and supported to the extent that they serve this purpose. Consequently, today the rise of ethnicism is at a high level in the country.از جمله مباحث مورد توجه در جغرافیای سیاسی، بحث اقوام، شیوههای شکلگیری و تجمع اقوام در گسترههای جغرافیایی و شیوة تعامل درونقومیتی و برونقومیتی آنان با سایر گروههای قومیتی و نژادی بوده است. بحث از آن منظر بیشتر مورد توجه است که اقوام در افغانستان در اشکال مختلف در شکلگیری پدیدهای به نام کشور با ادغام قومیتی نقش بسزایی داشتهاند. ازاینرو کشور افغانستان که موضوع محوری این پژوهش است، در چارچوب قاعدة مذکور و در ابعاد مختلف جغرافیایی بهویژه جغرافیای سیاسی قابل بررسی، مطالعه و بررسی شده است. بنابراین این تحقیق با روش توصیفی- تحلیلی در پی شناسایی جایگاه اقوام در شکلگیری ساختار سیاسی و حاکمیت افغانستان بعد از 2001 میلادی است. نتایج این تحقیق و برخی تحقیقات نشان میدهد ساختار قوممدارانة قدرت در گذشته با پشتوانة ایدئولوژی ناسیونالیسم قومی، به تبارگرایی و قومگرایی در میان اقوام غیرحاکم نیز دامن زده، قومگرایی را به پدیدهای طبیعی و شیوعیافته در همة ارکان جامعه تبدیل کرده و موجب بحران هویت ملی در افغانستان شده است. سلطة طولانیمدت قومی سبب شده تا جامعه به وضعیتی برسد که در آن معیارها و منافع قومی تعیینکنندة رفتار سیاسی افراد و گروههای سیاسی اجتماعی باشد. در این وضعیت، هدف اساسی رفتار و کردارها قومیت و تأمین منافع قومی است و ایدئولوژیها و روشهای سیاسی تا آنجا مورد پذیرش و حمایت قرار میگیرند که در خدمت این هدف بهکار آیند و امروزه نیز افزایش قومگرایی را در ردههای بالای ساختار سیاسی و اداری دولتهای پساطالبانیسم شاهدیم. از سوی دیگر افغانستان بهعلت تکثر و تنوع اقوام و طوایف، موزة بزرگی از نژادها و ملل گوناگون توصیف شده است. در این کشور مردمانی از نژادهای پشتون، هزاره، تاجیک، ازبیک، ترکمن، بلوچ، قیرقیز، قزلباش، ایماق، نورستانی، کشمیری، هندو، سیک و... سکونت دارند. از آنجا که جامعة افغانستان دارای ساختار قومی و قبیله است، طبیعی است که فعل و انفعالات ساختار سیاسی و گردش قدرت سیاسی، تنها در درون قوم و قبیلة خاصی انجام میپذیرد و بر این اساس، نظام سیاسی در این کشور بهجای ارتباط با نظام اجتماعی، بیشتر با زیرنظام های جمعیتی در قالب قوم و قبیله مرتبط بوده است.https://jpq.ut.ac.ir/article_80406_c5ae2bd6e0ff467bd3306bfaf6a93c6f.pdf