دانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967841420111222THE NATURE OF POLITICAL PHILOSOPHY IN THE ERA OF ISLAMIC IRANماهیت فلسفه سیاسی در ایران دوره اسلامی11929838FAعارفبرخورداریدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article19700101The history of Iranian political thought during the Islamic era can be divided in 2 parts: middle era and modern era. In the middle era which ended in Mashroota revolution, political thought tended to be united with religion, with the rules of thought –genera being based upon religions tents, and the role of reason being only limited to uncritical exposition of the predecessor’s ideas. As a result the political thought was characterized as authoritative. In the modern era, the restoration of traditional concepts was restarted after an interval, and modern Iranian political thought gave up its authoritative character. This article aims to demonstrate that Iranian political thought during the Islamic era missed its philosophical essence after Farabi.فلسفه سیاسی در ایران دوره اسلامی به دو دوره؛میانه و معاصر تقسیم میشود. در دوره میانه که به انقلاب مشروطه ختم می شود فلسفه سیاسی به یگانگی با دین تمایل دارد و قواعد تولید تفکر و فلسفه سیاسی، مبتنی بر سلطه متون دینی بوده و اهمیت عقل در توضیح بی تذکر آرای گذشتگان خلاصه می شود و به نوعی فلسفه سیاسی به ارشاد نامه نویسی، سیاست نامه نویسی و شریعت نامه نویسی تبدیل می شود. در عین حال، فلسفه سیاسی تفسیری اقتدار گرایانه به خود میگیرد. در دوره دوم به تبعیت از دوره اول به دنبال احیاء مفاهیم سنتی هستند و عقل و اندیشه به دنبال شرح و تفسیر است ولی در عین حال، اقتدار گرایی در آن از بین میرود. به عبارت دیگر، در دوره دوم هم در زمینه فلسفه سیاسی و هم در زمینه اقتدار گرایی با نوعی خلأ مواجه هستیم.https://jpq.ut.ac.ir/article_29838_0eef3586fa11cc52f3948d63c3cf90d9.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967841420111222BASED- EFFECT OPERATION; USA STRATEGY IN AFGHANISTANعملیات تأثیر محور؛ استراتژی ایالات متحده در افغانستان213729839FAمحمدرضاتخشیداستادیار گروه روابط بین¬الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانیاسرمیریدانش¬آموخته کارشناسی ارشد روابط بین¬الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article19700101In the past two decades, the world as a whole and the USA in specific, were confronted by new kinds of threats. In this era, USA has tried to change it’s strategies to encounter these threats especially after 9/11. Dealing with them, requires a new strategy that includes different variables such as political, military, economic and etc. The goal of this strategy is to leave the most affects on enemy's behavior with the least costs. According to this strategy, the USA has to follow “Effect-Based Operation” against radicalism and terrorism in Afghanistan. In this era, the USA assumes that it’s security depends on establishing peace and security in the countries which can be safe heaven for terrorist organizations.دگرگونی های نظام بین الملل در دو دهه اخیر، جهان را به طور عام و ایالات متحده را به طور خاص با تهدیداتی نوین آشنا کرد که برخورد با آنها نیازمند تغییر در استراتژی ها است. این مهم به خصوص با وقوع رویداد 11 سپتامبر نمایی تازه تر به خود گرفت. برخورد با چنین تهدیدات نوپیدا بی شک مستلزم تدوین راهبردی جامع است که متغیرهای مختلف نظامی، سیاسی، اقتصادی، فن آوری و ... را به طور همزمان در برگیرد تا با صرف هزینه های کمتر بتواند بیشترین تأثیر را بر رفتار دیگری داشته باشد. ایالات متحده با چنین رویکردی، عملیات تأثیرمحور را استراتژی خود در مقابله با تروریسم و افراطی گری در افغانستان قرار داده است؛ چرا که ایالات متحده برقراری امنیت خود را در برقراری امنیت در کشورهایی می داند که خیزشگاه عناصری است که می توانند منافع و امنیت آن را تهدید کنند.https://jpq.ut.ac.ir/article_29839_7568128613291112b22d749250bfa2c9.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967841420111222CRITICAL NATURALISM AND SOCIO-POLITICAL METATHEORYطبیعت گرایی انتقادی و فرانظریه اجتماعی ـ سیاسی395829840FAفرامرزتقی لواستادیار علوم سیاسی دانشگاه تبریزJournal Article19700101Socio-political metatheories based on ontological and epistemological foundations, could be devided to different objectivist and subjectivist fronts. According to such a devide, different interpretation of individual-society and agent-structure could be renderd. In contrast,critical metatheories that seek to transcend the contradiction between objectivity-subjectivity in the individual-society and agent-structure relation, render some kinde of critical approach that at the same time conciders the positive and negative capabilities of both fronts in representing the socio-political reality.Critical realism as an total approach to philosophy of science in the first place, introduce the critical naturalism as a metatheorical foundation in respect of socio-political ontology and epistemology to transcend the objectivity-sujectivity dichotomy between individual-society and agent-structure.The importance of such transcending especially in the realm of political theory is that it brings with itself a realistic justification of theory-practice rationality that relates to the objectivity-subjectivity and fact-value distinction.نظریههای اجتماعی و سیاسی بر پایه مبادی فرانظری خود که دلالت بر هستیشناسی اجتماعی و نتایج معرفت ـ روششناختی حاصل از آن دارد، بویژه در تاریخ معاصر به اردوگاههای مختلف عینیّتگرایانه و ذهنیتگرایانه تقسیم شده و بدین ترتیب، قرائتهای مختلف از رابطة فرد ـ جامعه و ساختار و کارگزار را عرضه کردهاند. درمقابل فرانظریههای انتقادی که درصدد فرارفتن از تقابل عینیتگرایی ـ ذهنیتگرایی در مورد رابطة فرد ـ جامعه و ساختار ـکارگزار بودهاند، به ارائه رویکردهایی انتقادی پرداختهاند که همزمان ضمن توجّه به قابلیتها و نکات مثبت جریانهای رقیب در باب واقعیت اجتماعی ـ سیاسی، به دور از جوانب نقص آنها در باز نمودن واقعیت اجتماعی ـ سیاسی باشد.https://jpq.ut.ac.ir/article_29840_1da029b318f2245c3eed8a102dfc555a.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967841420111222FRAGILE GEOPOLITICS, CONVERGENCE FACTOR IN APPROACHING OF IRAQI KURDS TO ISRAELژئوپلتیک شکننده کردستان عراق ، عاملی همگرا در نزدیکی کردهای عراق به اسرائیل597529841FAصادقزیباکلاماستاد گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانمحمدرضاعبدالله پوردانشجوی دکتری گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article19700101This study aims to indicate how two geopolitics images, vulnerable and fragile, of Iraq Kurdistan region put on three cultural cleavages of Arab, Fars and Turk and non- reliance to these area causes looking to the outputs of Iraq and a convergence glance with Israel as strategic ally. Iraq Kurdistan is located in the area of pulling and pushing three cultural areas of Iran, Arab and Turk. After Iraq occupied and pressurized y these three areas and uncertainty against USA policies, it inevitably influenced by geopolitical force and pulled towards Israel. This study hypothesize that against regular looks to Israel as the main beneficiary related to Kurds, regarding to the geopolitics complications and regional desperation of Iraq Kurds from their traditional neighborhoods and security syndrome present in their neighborhood countries than them, they are seeking to converge with Israel.این تحقیق نشان می دهد که چگونه دو انگاره ژئوپلتیک آسیب پذیر منطقه اقلیم کردستان عراق از سوئی و روی سه گسل تمدنی عرب ، فارس و ترک واقع شدن و بی اعتمادی به این سه حوزه باعث نگاه همگرایانه کردهای عراق به اسرائیل به عنوان متحدی استراتژیک میشود. کردستان عراق در حوزه جزر و مد سه حوزه تمدنی ایرانی، عرب و ترک قرار دارد. بعد از اشغال عراق و تحت فشار این 3 حوزه و عدم اطمینان در قبال سیاستهای آمریکا، ناچار متأثر از گونهای تعبد ژئوپلتیک به سوی اسرائیل کشیده شده است. استدلال این پژوهش آن است که بر خلاف نگاههای رایج که اسرائیل را منتفع اصلی در ارتباط با کردها می داند، کردهای عراق با توجه به مضائق ژئوپلتیک و استیصال منطقه ای به دنبال همگرایی با اسرائیل هستند.https://jpq.ut.ac.ir/article_29841_17b65f4cc537ac1b0cb6423ef9e96be8.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967841420111222NEW PUBLIC DIPLOMACY: CONCEPTUAL AND PRACTICAL FRAMEWORKدیپلماسی عمومی نوین: چارچوب های مفهومی و عملیاتی779529842FAسید محمد کاظمسجادپوردانشیار دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجهموسی الرضاوحیدیدکتری روابط بین الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article19700101The aim of this essay is to elaborate the question of why and how new public diplomacy has became important in current international relations and what structure and function it has. Two hypotheses will be given based on inputs and study of international trends:
1. It argues that the new global public sphere has turned new public diplomacy into main elements to enhance the soft or smart power of different states and to extend their influence in international politics.
2. The additive important of public diplomacy in new form was the main factor of changing in national diplomatic systems. This evolution caused these systems to contour theoretical and functional framework for conducting and management of actions, discourses and images in international politics.در این نوشتار به این سئوال اصلی پاسخ داده می شود که دیپلماسی عمومی نوین چرا و چگونه در روابط بین الملل کنونی مطرح شده و چه ساختار و کارکردهایی دارد؟ در پاسخ دو گزاره بر اساس داده ها و روندهای مربوط به تحولات محیط بین المللی عرضه می شود.
1.شکل گیری قلمرو عمومی جدید جهانی باعث شده که دیپلماسی عمومی نوین به یکی از عناصر اصلی افزایش قدرت نرم و یا هوشمندانه دولت های مختلف جهان و توسعه نفوذ آنها در عرصه سیاست جهانی تبدیل شود.
2.اهمیت فزاینده دیپلماسی عمومی در شکل نوین، عاملی اساسی در تحول دستگاه های دیپلماتیک ملی بوده و آنها را واداشته تا چارچوب های نظری و عملیاتی لازم را برای مدیریت کنشها، گفتمانها و تصاویر در عرصه سیاست جهانی تدوین کنند.https://jpq.ut.ac.ir/article_29842_f580ac59b6d9fe15a640386bc684c5b1.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967841420111222International System, SupraRegional Powers, Regional Power, Iran-West Challenges (United States and Europe)قدرت منطقه ای ایران و چالش های خارجی پیش روی آن9711829843FAعلیرضاسمیعی اصفهانیاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه یاسوجعلیامیربیکدانش آموخته کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article19700101Although Iran`s accesses to the first position of region not to be far away, but encounter with very challenges and limits, the solution of these challenges both in international and external area is pathfinder for our country to get it `s real status. Thus, the first pace in this way will be recognize these challenges. On the one hand, encountering part of Islamic Republic of Iran`s foreign policy with some of International system `s current norms, on the other hand, the existence of difficulties in relationship with regional powers, for power distribution in the region, provided Iran with challenges to be regional power. Therefore the main purpose of this article is to study and recognize these challenges and offering the techniques in order to overcome them and also promoting the ground of consolidating Iran`s regional power.دستیابی ایران به جایگاه نخست منطقه اگر چه دور از دسترس نیست؛ اما با چالش ها و محدودیت های بسیاری روبروست. در این راستا در عرصه خارجی، تقابل بخشی از سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به جهت خاستگاه اعتقادی و آرمانگرای آن، با برخی هنجارهای رایج در نظام بین الملل، وجود روحیه ضدامپریالیستی و عدم سرسپردگی در برابر قدرت های خارجی از یک سو و وجود مشکلاتی در روابط با قدرت های منطقه ای به جهت رقابت بر سر توزیع قدرت در منطقه از سوی دیگر، چالش ها و محدودیت هایی برای تبدیل ایران به قدرت نخست منطقه ای ایجاد کرده است. از این رو، هدف اصلی نوشتار حاضر بررسی و شناسایی دقیق این چالش ها و ارائه راهکارهایی جهت تقویت زمینه های ارتقا قدرت منطقه ای ایران است. این پژوهش به روش تحلیلی ـ توصیفی به بررسی و تحلیل چالش های خارجی پیشاروی ایران می پردازد.https://jpq.ut.ac.ir/article_29843_b3bfc77054b58e5f0332577adb8f35d7.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967841420111222THE NORDIC MODEL AND THE EUROPEAN WELFARE STATESمدل نوردیک و دولت های رفاهی اروپا11913429844FAمحمد علیشیرخانیدانشیار روابط بین الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانمهردادچشمه علاییدکتری روابط بین الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article19700101The national welfare state systems of the European countries are usually grouped and studied in four different social policy models: Anglo-Saxon, Continental, Mediterranean and Nordic. Economic analysis sponsored by the European Commission, suggest that the Nordic model with high spending on social security and high taxes, little job protection but high employment security has been as successful as the Continental model at both providing welfare & preventing poverty with relatively less burden on public spending, but what has worked for miniature Nordic states is not expected to easily work for much larger and far less homogeneous cultures and societies in the rest of the Europe.تجربیات دولت های عضو اتحادیة اروپا در طرح و اجرای سیاستهای تامین اجتماعی، عمدتاً در قالب چهار مدل اصلی با نام های مدل آنگلوساکسون، مدل کانتینتال، مدل مدیترانهای (یا جنوبی) و مدل نوردیک مورد بحث و بررسی قرار میگیرد. بررسی ها نشان میدهد مدل تامین اجتماعی نوردیک با تحمیل کمترین هزینه به منابع بخش عمومی قادر به تامین سطحی از رفاه و عدالت اجتماعی برای مردم ساکن در کشورهای نوردیک بوده که از نظر کیفیت هم طراز با مدل تامین اجتماعی بسیار پرهزینهتر کانتینتال است. اما عدم تجانسهای اجتماعی و فرهنگی، دلیل اصلی غیر قابل اجرا بودن بسیاری از الگوهای اجتماعی به اجرا در آمده در کشورهای کم جمعیت نوردیک در کشورهای پرجمعیتتر اروپایی است.https://jpq.ut.ac.ir/article_29844_3dee491d156eec258259d5fda3b18278.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967841420111222THE RELATION BETWEEN ISLAM AND DEMOCRACY: CASE STUDY OF DEEP DEMOCRACY AND COMMITTED DEMOCRACYنسبت اسلام و دموکراسی در ایران معاصر13515429845FAعبدالرحمنعالماستاد گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانفرامرزمیرزازاده احمد بیگلودکتری علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article19700101In This Essay Is Trying to Study The Relation Between Islam and Democracy In Model of Deep Democracy and Commmitted Democracy. Thus, I Study This Relationin on Seven Factors of Concepts of Democracy (Political or Philosophical), Awareness From outside, Multi Approach to Democracy, Communinty nd Self Interaction, Communiction, Situated Self and Pluralism, That Are Beyond of Current Liberal Democracy in The West, and Criticize It. This Factors Are Basis of Deep Democracy. And, Because Committed Democracy IsTaking From Shariati,s Thought, Then This Democracy Relyed on Shariati,s Thought. Finally, Is Resulted That, Shariati,s Reading on Islam, in This Sight, Is Democratic.در این مقاله تلاش می شود نسبت اسلام و دموکراسی در قالب دموکراسی ژرف و دموکراسی متعهد (از دیدگاه شریعتی) بررسی شود. بنابراین، این نسبت در هفت مولفة مفهوم دموکراسی، آگاهی از دنیای بیرون، رهیافت چندگانه به دموکراسی، تعامل اجتماع و فرد، ارتباط کلامی، خود موقعیت مند و کثرت گرایی سنجیده شده است مولفه هایی فراتر از لیبرال دموکراسی رایج در غرب و هم در انتقاد به آن هستند. چون دموکراسی متعهد از آراء علی شریعتی برگرفته شده، در دموکراسی متعهد به دیدگاه های وی استناد کرده ایم. در نهایت، نتیجه گرفته می شود که در این قالب، دیدگاه های اسلامی شریعتی عمدتاً دموکرتیک است.https://jpq.ut.ac.ir/article_29845_451675dfccfd029f4b2b82464fcdbfa9.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967841420111222CASE STUDY: JAMIYATE FADAIAN- ISLAMچیستی سنت فکری رادیکالیسم اسلامی در ایران (بررسی موردی: جمعیت فدائیان اسلام)15517429846FAابراهیمعباسیاستادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیرازJournal Article19700101This essay tries to study the context of rise, establishment, developments and social and class status of Jamiyate Fadaian- Islam on the basis of documents & oral history of them in the Iran’s documentary archives. The main hypothesis of this study is Jamiyate fadaian- Islam was a new community in Iran & has critical criticism to conservatism of Hoze-haye- elmiye & cultural reforms of Reza shah. Members of this community consisted of market shop-boys, young clergymen & loutiha. The average of their age was 21. They rose from hayat-haye-mazhabi (religious associations) & finally were dissolved in them. Their documents & investigation files, make available new narratives that are different from others.این مقاله سعی دارد بر اساس اسناد موجود در آرشیوهای اسنادی کشور و تاریخ شفاهی (خاطرات) جمعیت فدائیان اسلام، بستر ظهور، تحولات و پایگاه اجتماعی آنها را به بحث گذارد. فرض مهم این نوشتار آن است که آنها اجتماعی جدید در ایران بودند و نقد اساسی به تحولات فرهنگی رضاشاه و حوزه های علمیه داشتند. اعضای آنها بیشتر شاگردان بازاری، برخی از روحانیان سطح خوانده شامل می شد و ارتباط بسیار با شأن اجتماعی مهم به نام لوطیان داشتند. متوسط سن، بیست و یک ساله و از درون هیآت های مذهبی که خاص جامعه ایرانند برخاستند. اسناد و صورت بازجویی های بجا مانده، امکان ارائه روایتی جدید از آنها فراهم میکند که متفاوت با روایت همدلانة بازماندگان و روایت متنفرانة مستشرقان است.https://jpq.ut.ac.ir/article_29846_81f42c84b7d81681d61e7a088f4d1900.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967841420111222IRAN’S REVOLUTION AND GEO-CULTURE OF RESISTANCE IN INTERNATIONAL POLITICS (1979-2011)انقلاب ایران و ژئوکالچر مقاومت در سیاست بین الملل (2011-1979)17519129847FAشهربانوعلیدادیدکتری روابط بین الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article19700101Political developments in The Middle east expanded in February 2011 and led to the fall of Ben Ali’s regime in Tunisia, Mobarak in Egypt and Ali Abdollah Salleh in Yemen. In this new conditions, cultural and identity symbols found more pivotal roles and places. Marginal players changed the power equation in the center, and Westphalian features of power and authority lost their functions. In this new international climate , Identity acts more importantly than that of classical age of positivism and rationalism .Therefore, some aspects of geo-cultural changes that formed in the regional fields , have caused struggle between different forces . In this climate, some factors such as geo - politics of resistance are to be mentioned .The process means an emergence of confrontation between resistance rooted in identity, and models based on attempts to save status quo politics.تحولات سیاسی خاورمیانه در فوریه 2011 گسترش یافت. این امر به پایان حکومت بن علی در تونس، مبارک در مصر و علی عبدالله صالح در یمن منجر شد. در شرایط جدید نشانه های فرهنگی و هویتی از جایگاه و نقشی محوری تر برخوردارند. بازیگران حاشیه ای معادله قدرت در مرکز را دگرگون کرده و جلوه های وستفالیایی قدرت و حاکمیت کارکرد خود را از دست داده اند. در محیط جدید بین المللی هویت فراتر از عصر اثبات گرایی و خردگرایی کلاسیک نقش ایفا می کند. در این شرایط، جلوه هایی از دگرگونی های ژئوکالچریک در محیط های منطقه ای شکل گرفته که زمینه های تعارض نیروهای مختلف را علیه یکدیگر فراهم آورده است. در این فضا می توان به مؤلفه هایی همانند ژئوپلتیک مقاومت اشاره داشت. این روند به منزله رویارویی مقاومت ناشی از هویت با الگوهای مبتنی بر سیاست حفظ وضع موجود محسوب می شود.https://jpq.ut.ac.ir/article_29847_a9b88da216d5cbdac3e0f285af2f4df2.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967841420111222DIMENSIONS, TRENDS AND FACTORS AFFECTING ON POLITICAL DEVELOPMENTS IN IRAN AFTER THE ISLAMIC REVOLUTIONابعاد، روند و عوامل مؤثر بر تحولات سیاسی در ایران بعد از انقلاب اسلامی19320429848FAیحییفوزیدانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوینJournal Article19700101In this article, political developments in Iran after the Islamic Revolution has been studied to answer this question we Describe and identify the nature of Iran's political system and mechanisms of change in these political systems and we try to prove this hypothesis that Political developments in Iran in this period has been involved changes in government. This changes have affected by competition between different sub-discourses of Islamic thought on the one hand and social and economic changes after the revolution in Iran on the other hand. Furthermore, external factors have had an important marginal role in these developments. ..., ...., ..,در این مقاله تلاش شده است ابعاد تحولات سیاسی در ایران بعد از انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار گیرد و به این سوال پاسخ داده شود که تحولات سیاسی در ایران بعد از انقلاب متاثر از چه عواملی بوده است؟ برای پاسخ به این سوال ضمن توصیف ماهیت نظام سیاسی در ایران و شناسایی مکانیسم تحول در این گونه نظام های سیاسی این فرضیه اثبات شد که تحولات سیاسی در ایران طی سی سال گذشته عمدتاً شامل تحولات در سطح دولت بوده است که این تحولات با توجه به ماهیت دمکراتیک و مردمی جمهوری اسلامی عمدتا متاثر از رقابت بین خرده گفتمان های مختلف اندیشه اسلامی در ایران از یکسو و تغییرات اجتماعی و اقتصادی بعد از انقلاب بوده است که به رشد نیروهای اجتماعی و اقشار اجتماعی جدید در ایران منجر شد. هرچند عوامل خارجی به عنوان عوامل مهم حاشیه ای در این تحولات نقشی مهم داشته اند.https://jpq.ut.ac.ir/article_29848_04c89136ba83ba4949f9683fb6ac2187.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967841420111222LOCALISM IN THE AGE OF GLOBALIZATIONبومی گرایی در عصر جهانی شدن ها20522429849FAمحمد تقیقزلسفلیاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه مازندرانJournal Article19700101A considerable part of the current thought has allocated to various debates on the “globalization age” and “Different Globalizations”. Globalization as a phenomenon which has tightened social, cultural and political relations is deepening and expanding in a daily manner. Despite of this generalism, a kind of exceptionalism in form localist theories has been remarked in the globalization context. The authors’ hypothesis is that, localism in its different epistemological, political and historical aspects has serious conflictions with globalization (e.g. continuation of modernity). The paper will survey the notion of globalization, its consequences and concept of localism; then to examine the author’s hypothesis, paradoxes of localism theory will be explained. The approach of the paper is descriptive-analytical.اندیشهی معاصر مملو از بحثهای متنوع و گوناگون دربارهی «عصر جهانی» و «جهانی شدن ها» است. جهانی شدن به مثابه ی پدیده ای که سبب فشرده شدن روابط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی شده است؛ روز به روز تعمیق و گسترش بیشتر می یابد. با این همه، هم زمان با چنین روند عام گرایی، وجهی از « خاص گرایی»ها در شکل نظریه های «بومی گرایانه» (نظریههای اصالت) مورد استقبال قرار گرفته است. نگارنده در نوشتار حاضر این فرضیه را به آزمون میگذارد که بومی گرایی از ابعاد مختلف معرفتی، سیاسی و تاریخی به تضادهای جدی در برابر جهانی شدن همچون ادامه مدرنیته برمیخورد. به این منظور پس از تشریح و تعریف اجمالی جهانی شدن و پیامدهای آن و طرح بحث درباره معنای « بومی گرایی» به چند پارادوکس موجود در نظریه ی مزبور به عنوان نشانه های تائید فرضیه اشاره می شود. رویکرد مقاله ی حاضر توصیفی تحلیلی است.https://jpq.ut.ac.ir/article_29849_4632f0c073455778305270e89ce7836e.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967841420111222ELEMENTS OF PROGRESS IN QAJAR ERA,
BASED ON ANALYSIS OF "PARVARESH" CONTENTSاندیشه ترقی و توسعه در روزنامه پرورش22524429850FAالههکولاییاستاد گروه مطالعات منطقه¬ای دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران0000-0001-9655-0995محمدرادمردکارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article19700101Based on many different experiences of development in various societies, there are common elements in all of these patterns. Changes in the mind and beliefs of the people, is one these factors. In Iran, in the Qajar era, this kind of elements had been appeared. There was a wave of expansion of intellectuals in the society, and publication of modern newspapers, which played an influential role in the upgrading peoples’ awareness. One of these newspapers was Parvaresh. In this article, the authors analysis its contents to find important factors for changing the society in the path of development and progress.پیشرفت و توسعه در هر جامعه تنها زمانی به نتیجه می انجامد که دارای پشتوانه های نظری قدرتمند باشد. عقب ماندگی ایران دوره قاجار و پیشرفت شتابان غرب بسیاری از روشنفکران آن دوره را به دنبال پاسخ این سوال برد که چرا ایران این چنین در سراشیب زوال پیش می رود. بر این اساس و در جستجوی یافتن راه حلی برای برون رفت از عقب ماندگی، روزنامه پرورش توجه خود را به مولفه های فرهنگی توسعه معطوف داشته و ایرانیان را به "تلاش" و "کوشش"، "علم جویی"، "اتحاد و همدلی"، "وطن دوستی" و "توجه به اخلاقیات" دعوت می کرد. در این نوشتار، نویسندگان در پی پاسخ این سوال هستند که روزنامه پرورش چه مولفه هایی را برای پیشرفت و ترقی ایران ضروری می دانست؟ برای نیل به مقصود، مطالب این روزنامه مورد جستجو و تحلیل قرار گرفته است.https://jpq.ut.ac.ir/article_29850_87fc40e4c80792bd252cd675f4df0774.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967841420111222AN ANALYSIS OF THE U.S. NUCLEAR WAR PLANS AND MILITARY THREAT ASSESSMENT OF THE ISLAMIC REPUBLIC OF IRANتحلیل نقشه های جنگ اتمی امریکا و برآورد تهدید نظامی برای جمهوری اسلامی ایران24526429851FAسعیدهلطفیاندانشیار گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article19700101The main objective of this article is to examine the U.S. nuclear war plans, which have led to the transformation of the grand strategy of the United States since 1945, and they have also a significant impact on the nuclear programs of the nuclear – weapon states (NWS), defense policies of NATO and international security. Research questions include: What are the similarities and differences in U.S. nuclear war plans? Is there any credible information about U.S. nuclear forces deployed outside its territory, particularly in the Middle East? What are the main differences between the Obama administration's nuclear strategy and the past U.S. strategies? What are the implications of U.S. nuclear war plans for the national security of non-nuclear – weapon states (NNWS), and especially for the Islamic Republic of Iran?هدف اصلی این پژوهش تحلیل نقشههای جنگ اتمی امریکا است، که از جنگ جهانی دوم نه تنها به تحول در استراتژی کلان امریکا و ناتو منجر شده، بلکه برنامه تسلیحات اتمی کشورهای دارنده توانایی هستهای، سیاستهای دفاعی ناتو و امنیت جهانی را تحت الشعاع قرار داده است. پرسشهای پژوهشی عبارتند از: وجوه اشتراک و افتراق در نقشههای جنگ اتمی امریکا چیست؟ آیا اطلاعات معتبری در مورد نیروهای اتمی امریکا به ویژه در خاورمیانه وجود دارد؟ تفاوتهای عمده در راهبرد اتمی دولت اوباما با دولتهای پیشین امریکایی چیست؟ نقشههای جنگ اتمی امریکا چه پیامدهایی برای امنیت ملی کشورهای غیر اتمی و به ویژه جمهوری اسلامی ایران دارد؟ نتیجه کلی این بررسی تحلیلی- تاریخی این است، که نقشههای جنگ و نیروهای اتمی امریکا با ایجاد تنش در سطح بینالمللی بر امنیت ملی ایران و سایر کشورهای فاقد جنگافزارهای هستهای تاثیر منفی داشته است.https://jpq.ut.ac.ir/article_29851_1f2aa8eff0af2d0e540092063cc316e4.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967841420111222EXPLANATION OF THEORETICAL BASE OF WORLD ORDER ANALYSIS IN POST COLD WAR ERAتبیین مبنای تئوریک تحلیل نظم جهانی در دوران پساجنگ سرد26528229852FAابراهیممتقیاستاد گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانعلیرضارضاییدکتری روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article19700101The International Relations is shaped to answer of order dilemma. The most important topic the theories of this discipline deal with is presenting a model of order by the players acting in the arena of international system. The purpose of the present article is to know what the theoretical approach of international relations concerning the problem of post Cold War is. It seems that the discipline of international relations encounters multi-paradigms in explaining its topic (order) due to change in its performance framework, that is, international system. Thus, to find the causes of order and disorder, some important guidelines such as balance, institutional, idea and justice centric orders have been offered. We will explain the dimensions of each. Finally, attempt is made to suggest the indexes of the desirable model of order in the current international system.علم روابط بین الملل در پاسخ به معمای نظم شکل گرفته است. مهم ترین موضوع فراروی تئوری های این رشته، ارائه الگویی از نظم در بین بازیگرانی است که در عرصه نظام بین الملل در حال کنش هستند. پرسش این است که برداشت تئوری های روابط بین الملل از مسأله نظم در نظام بینالملل پساجنگ سرد چیست؟ به نظر می رسد رشته روابط بین الملل در تبیین موضوع خود (نظم) به دلیل تحول در چارچوب کارکردی اش یعنی نظام بین الملل، با کثرت پارادایم ها روبرو است. به همین جهت در پاسخ به علل بی نظمی و مساله نظم، راهکارهایی مهم نظیر نظم موازنه محور، نظم نهاد محور، نظم ایده محور و نظم عدالت محور را ارائه کرده اند که به تشریح ابعاد هر یک پرداخته می شود. در پایان سعی بر آن است تا شاخص های الگوی مطلوب از نظم در نظام بین الملل کنونی ارائه شود.https://jpq.ut.ac.ir/article_29852_fe26518d1c36e376036dfb3eef7e05b1.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967841420111222THE NATURE AND FINAL OF FOREIGN REFORM PLANS IN PERSIAN GULF COUNTRIES AND THEIR IMPACTS ON SHIITE` SITUATIONماهیت و نهایت طرح اصلاحات سیاسی در کشورهای عرب حوزه جنوب خلیج فارس و تاثیر آن بر وضعیت شیعیان28330129853FAحبیب اللهملکوتی فردکتری روابط بین الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article19700101The necessity of reform in Persian Gulf region brought by itself the question of “imposed democracy”. The most important plan in this context was the Broader Middle East and North Africa Initiative” that is directed by United States. Examining the consequences of this plan prove the relative changes in Shiite situation first; then that the Initiative is still working and; third the effect of violation of promises given in the new Arab uprising is important .
The necessity of reform in Persian Gulf region brought by itself the question of “imposed democracy”. The most important plan in this context was the Broader Middle East and North Africa Initiative” that is directed by United States. Examining the consequences of this plan prove the relative changes in Shiite situation first; then that the Initiative is still working and;ضرورت اجرای اصلاحات سیاسی در ساختارهای حاکم بر دولت های عرب حاشیه جنوب خلیج فارس موجب شد مسئله دمکراسی تحمیلی مطرح شود. در این راستا بزرگترین طرحی که مطرح شد طرح موسوم به طرح خاورمیانه بزرگ است. با بررسی اقداماتی که تحت این طرح در منطقه انجام پذیرفت: اولا، در وضعیت کلی سیاسی و اجتماعی شیعیان تغییراتی قابل اعتنا ایجاد شد؛ ثانیا، طرح مورد اشاره پس از نتایج اولیه که به بار آورد فروکش کرده اما شکست نخورد؛ و ثالثا، تاثیراتی که وعدههای انجام نشده در جریان این طرح بر خیزش کنونی اعراب برجاگذاشت، در خور توجه است.
ضرورت اجرای اصلاحات سیاسی در ساختارهای حاکم بر دولت های عرب حاشیه جنوب خلیج فارس موجب شد مسئله دمکراسی تحمیلی مطرح شود. در این راستا بزرگترین طرحی که مطرح شد طرح موسوم به طرح خاورمیانه بزرگ است.https://jpq.ut.ac.ir/article_29853_f41cd007ff248151af4b1cef476c57b4.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967841420111222ROLE AND FUNCTION OF UNIVERSITY STUDENTS’ ACTIVITIES IN THE SOCIETY COMPARATIVE STUDY OF STUDENTS’ MOVEMENTS AND FORMATIONS IN IRAN AND FRANCEبررسی تطبیقی تشکل های دانشجویی در فرانسه و ایران30332229854FAاحمدنقیب زادهاستاد گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانعلیرضاجانزادهدکترای علوم اجتماعی دانشگاه استراسبورگ 2Journal Article19700101With respect to major changes which have been made in the viewpoints and functions of students’ organization in the past few decades, it seems that today students’ activities along with considering national propagation and information (by students) is taking practical steps towards establishments to overcome students’ problems as well as paying attention to future employment of students. This paper gives a short history on the development of students’ organization in France and the mental and practical foundations of those establishments and introduces three major students unions in France and their ideas in students’ election polls. It also gives a brief account on some of the viewpoints of French students on their life and education affairs. A history of students’ movements in Iran before and after Islamic revolution has been introduced.بر خلاف جنبش های دانشجویی که بیشتر دل مشغول مسایل جامعه هستند و زمانی شکل سازمانی به خود می گیرند که رابطه میان جامعه و سیاست حاد شده باشد؛ تشکل های دانشجویی به دنبال خواستهای دانشجویی در وضع عادی هستند. در این مختصر با اشاره به تاریخچه کوتاه پیدایی سازمانهای دانشجویی در فرانسه و بنیان های فکری و عملی ایجاد این تشکل ها و نیز معرفی سه اتحادیه عمده دانشجوئی فرانسه و بیان ایدههای آنان در انتخابات دانشجویی به اختصار به برخی از دیدگاههای دانشجویان فرانسوی در خصوص زندگی و امور تحصیلیشان اشاره شده است. سپس به تاریخچه تحرکات دانشجویی در ایران در قبل و بعد از انقلاب اسلامی توجه و بعد به طبقه بندی تشکل های دانشجویی و نقش و کارکرد آن در ایران پرداخته شده است. در پایان به تفاوت ها و شباهتها در انگیزه تحرکات دانشجویی در فرانسه و ایران بطور مختصر اشاره شده است.https://jpq.ut.ac.ir/article_29854_296d240c91be0e8eac043168efa9255e.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967841420111222ENHANCING THE EFFICIENCY OF LARGE-SCALE GOVERNMENT PLANSبسترهای کارآمدساز طرح های بزرگ دولتی32333529855FAمجیدوحیداستادیار گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article19700101From ancient times, governments have laid emphasis – albeit with varying degrees – on large-scale plans and their impact on society and have thus resorted to them. The Iranian government is of course no exception; both before and after the 1979 Revolution, the different administrations of the country maintained that employing large-scale plans was fruitful and applied them accordingly. Although neo-liberalism deterred governments from adopting such an approach for a period of time, the economic meltdown of the first decade of the new millennium prompted the active participation of governments in the domain of pubic policymaking and applying more or less large-scale plans. The Government of the Islamic Republic of Iran has of course consistently pursued an advocacy for plans and it is currently implementing certain large-scale plans, among them the one for adjusting subsidies.دولت ها از دیرباز با فراز و فرودهایی به طرح های بزرگ و تاثیر آن در جامعه باور داشتهاند و بدان تمسک جستهاند. دولت ایران نیز از این دست دولتهاست که چه پیش از انقلاب و چه پس از آن به نتیجه بخش بودن اقدام در قالب طرحهای بزرگ معتقد بوده و بدان دست زده است. نئولیبرالیسم برای زمانی چند دولتها را از چنین نگرشی بازداشت؛ اما بحران اقتصادی دهه آغازین قرن حاضر سبب تاکید بر اهمیت حضور دولت در صحنه سیاستهای عمومی و طرحهای کم و بیش بزرگ آن شده است. دولت جمهوری اسلامی ایران، البته، همواره دولتی طرحگرا بوده است و اکنون نیز طرحهایی بزرگ را در سر و در دست اقدام دارد که طرح هدفمندسازی یارانهها از جمله آنهاست. کوشش ما در این مقاله بر این است که بر سامانی تاکید ورزیم که چشماندازهای امکانپذیری طرحهای بزرگ دولتی را پررنگتر میسازد.https://jpq.ut.ac.ir/article_29855_e52d8553a99e7d6d04f22f54ddd3db8b.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967841420111222ANALYSIS OF THE OBSTACLES OF TURKEY’S ACCESSION TO THE EUROPEAN UNION (EU)بررسی موانع الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا (EU)33735329856FAعنایت اللهیزدانیدانشیار روابط بین الملل گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهانجلالحاجی زادهدانش آموخته ارشد گروه علوم سیاسی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهانJournal Article19700101This paper aims to address the obstacles of accession of Turkey to the European Union (EU). For this the paper discusses some obstacles in the way of Turkey’s application to accede to the European Union that have caused delay in its membership in EU. The paper explains all the efforts that Turkey has made to achieve this goal, on one hand. On the other hand, considering all existing obstacles, it discusses why this goal has not achieved. According to the paper’s findings, Turkey faces ten structural as well as political obstacles including: the progress of Human rights, the development of real democracy, the rights of ethnic and religious minorities, as well as other important issues. It seems that this country is far beyond ideals of European Union and has a long way to go.مقاله حاضر در پی بررسی و تبیین موانع الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا است. در این رهگذر، موانعی بر سر راه عضویت ترکیه در این اتحادیه مطرح شده و پیوستن این کشور به اتحادیه اروپایی را به تعویق انداخته است. در این بررسی از یک سو فرایند تلاش ترکیه در تحقق این خواست و از دیگر سو، علل و عوامل عدم تحقق آن با تکیه بر موانع موجود، مورد مطالعه و تبیین قرار گرفته است. مطابق یافته های پژوهش ترکیه با ده مانع ساختاری و نیز سیاسی از قبیل: روند حقوق بشر و گسترش دمکراسی واقعی، حقوق اقلیتهای قومی- مذهبی و همچنین موارد عمده ی دیگر روبروست که به نظر می رسد هنوز با ایده آل های مورد نظر اتحادیه اروپا بسیار فاصله داشته و راهی دراز فراروی آن قرار دارد.https://jpq.ut.ac.ir/article_29856_8e30be7cc560f88dfc0f2421c1c4794d.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967841420111222NEW APPROACH ON FOREIGN POLICY MAKINGرویکردهای نوین تصمیم گیری در سیاست خارجی35736429857FAمحمدجعفرجوادی ارجمنداستادیار گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران0000-0001-5671-1723سکینهببری گنبددانشجوی دکتری روابط بین الملل، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات اصفهانJournal Article19700101This book makes abundantly clear the sustained freshness of Snyder path-breaking and dauntingly original work, which has long set the agenda for the systematic explanation of foreign policy decisions. Thevery thoughtful essays prepared for the present volume demonstrate dramatically the continued centrality of the issues Snyder and his associates raised more than 40 years ago. Prescient in its focus on the effects on foreign policy of individuals and their preconceptions, organizations and their procedures, and cultures and their values, Foreign Policy Decision-Making is of continued relevance for anyone seeking to understand the ways foreign policy is made. in the end, addresses the evaluation and general explanation of the book and defense of essays in the area of Decision Making .کتاب «تصمیم گیری در سیاست خارجی» که از شاخه های اصلی تحلیل سیاست خارجی (FPA) است در نیمه نخست جنگ سرد به چاپ رسید. در آن دوره طرح نظاممند دولت ها جریان مسلط در نظریه روابط بین الملل بود. اما پایان جنگ سرد باور به استحکام، ثبات و پیش بینی پذیری نظام ها را متزلزل کرد. موج جدید برساخته گرایی در دهه آخر قرن بیستم تلاش کرد نشان دهد انگاره ها نحوه برداشت از قدرت و ساختار نظام را تغییر می دهند. بدین ترتیب، اسنایدر نقطه تلاقی نظریه روابط بین الملل را دولت نمی داند بلکه قائل به انسان تصمیم گیرنده است. این نقد و بررسی به مقالات این کتاب از چاپ نخست آن در نیمه قرن بیستم و آخرین نسخه آن در هزاره سوم اشاره دارد.https://jpq.ut.ac.ir/article_29857_6680c971aff724f63fc6550f3ee14c8c.pdf