دانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967843120130321THE ACHIEVEMENTS OF HEIDEGGER’S
PHENOMENOLOGY IN HUMAN SCIENCES AND
POLITICAL RESEARCHدستاوردهای پدیدارشناسی هایدگر
در علوم انسانی و پژوهش سیاسی3233530310.22059/jpq.2013.35303FAاحمدخالقی دامغانیاستادیار گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانمهدینصردانشجوی دکتری گروه اندیشه سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20110618Phenomenology is the most eminent philosophical school of the past and present century. Some claims of this school has destroyed the construction of lots of the postulates of the tradition of western philosophy, of which we have been using in human sciences. Unfortunately we still see that the researchers in human sciences resort to obsolete theories that Heidegger has proved their falsity. The purpose of this article is to show that in Heidegger’s view, phenomenology as a constitutive logic can eliminate this basic fault in western philosophy. <em>Being and Time</em> as his major work proposes “fundamental ontology” in order to solve the problems of western metaphysics. This articles challenges some methodologies in human sciences who ignore the ontological structure of human Dasein and claim that they can obtain a new truth in humanities. In addition, some of the disagreements between Husserl and Heidegger is going to be worked out and it will be judged in behalf of hermeneutic phenomenology in Heidegger’s point of view.
<em>پدیدارشناسی برجستهترین گرایش فلسفی قرن بیستم و حتی قرن فعلی است. برخی از مدعیات این نحله فلسفی بنای بسیاری از گرایشات پیشین فلسفی که در علوم انسانی آنها را به کار میبردیم ویران نموده است. ولی متاسفانه شاهد آنیم که پژوهشگران علوم انسانی بدون توجه به انتقادات وارده از جانب پدیدارشناسان بزرگی همچون هایدگر به راه غلط پیشین خود گام گذاشته و دستاوردهای ابطال شده قبلی را همچنان بسط و گسترش میدهند. هدف این نوشتار نشان دادن این موضوع است که پدیدارشناسی هایدگر به عنوان منطقی برسازنده میتواند این نقص بنیادین گرایشات سنت فلسفی غرب را بر طرف ساخته و با طرح انتولوژی بنیادین شیوه هستی دازاین در جهان را مورد واکاوی قرار داده و خلا بسیاری از روششناسیهای معمول در علوم انسانی را پر کرده و باعث شود تا این روششناسیهای از مدعیات پیشین خود مبنی بر دست یافتن به حقیقتی جدید دست بردارند و مداقه بیشتری درباره ماهیت هستی انسان داشته باشند.</em>https://jpq.ut.ac.ir/article_35303_adbc1be6f74b457408fc1dd96fe60e36.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967843120130321THE IMPACT OF ISLAMIC REVOLUTION OF IRAN ON ISLAMIC AWAKENING IN NORTH AFRICA (2010-2012): THE CASE STUDY OF TUNISIA, EGYPT AND LIBYAتاثیر انقلاب اسلامی ایران بر جنبش بیداری اسلامی شمال آفریقا (2012-2010) مطالعه موردی کشورهای تونس، مصر و لیبی27523530410.22059/jpq.2013.35304FAکیامرثجهانگیراستادیار گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانمرتضیاسمعیلیدانشجوی دکترای علوم سیاسی، گرایش مسائل ایران، دانشگاه تهرانJournal Article20120627The recent events in most of the Middle East countries have engaged the minds of authors, journalists and theorists in political, social, media, etc. and each one of them are considering quality and reasons of this phenomena in particular view. Heretofore, many of them knew the political transformation in the Middle East and North Africa as a dream for their nations and even their people who were under the shadows of permanent authoritarian and patriarchal systems, could not expect such awakening and rise. But suddenly, Fire lies at the heart of region’s people became to headline of many media after the self-immolation of a young Tunisian vegetable seller and his irritant photos were published on websites, blogs and social networks. Regardless of addressing the reasons of these changes, this research will focus on North African countries and analyze Tunisia, Egypt, Libya; and try to answer whether Islamic Awakening in North Africa (Tunisia, Egypt, Libya) is a new and independent phenomena or is rooted in past? In order to answer this question, this hypothesis will be our guide that Islamic Awakening in North Africa not only is a new phenomenon in these countries, but also have deep roots which the most important one is Islamic Revolution of Iran.<em> وقوع جنبش های اخیر در اکثر کشورهای خاورمیانه ذهن نویسندگان، روزنامه نگاران و تئوری پردازان در حوزه های سیاسی، اجتماعی، رسانه ای و غیره را به خود مشغول داشته و هر یک از آنان در این روزها از دیدگاهی ویژه به تبیین چرایی و چگونگی این پدیده پرداختهاند. بسیاری از آنان تا دیروز دگرگونی سیاسی در خاورمیانه و شمال آفریقا را تنها رویایی خوشبینانه برای ملت های آن می دانستند و حتی خود مردمان این منطقه در سایه نظامهای چندین و چند ساله خودکامه و پدرسالار، چنین بیداری و خیزشی را سرابی بیش نمی پنداشتند. صرفنظر از پرداختن به چرایی وقوع این تحولات در این پژوهش ضمن تمرکز بر کشورهای شمال آفریقا و بررسی کشورهای تونس، مصر و لیبی به دنبال پاسخگویی به این سوال خواهیم بود که آیا بیداری اسلامی در شمال آفریقا پدیده ای جدید و مستقل است و یا برعکس پدیده ای ریشه دار در گذشته می باشد؟ در راستای پرداختن به سوال فوق این فرضیه را راهنمای خود قرار می دهیم که بیداری اسلامی نه تنها پدیدهای جدید در این کشورها نمی باشد بلکه دارای آبشخورها و ریشه هایی عمیق در گذشته می باشد که مهم ترین آن انقلاب اسلامی در ایران بودهاست.</em>https://jpq.ut.ac.ir/article_35304_66c5e3137ece25ab09c8d339c0d2a0e8.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967843120130321TWO-PARTY SYSTEM AND THE REASONS FOR
THE FAILURE OF THIRD PARTIES IN THE UNITED STATESنظام دوحزبی و علل عدم موفقیت حزب سوم در آمریکا55753530510.22059/jpq.2013.35305FAسید محمد علیموسویدانشیار گروه مطالعات آمریکای شمالی دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهرانمرضیهجوادی ارجمنددانشجوی دکتری مطالعات آمریکای شمالی، دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهرانJournal Article20120509Since the formation of the Republican Party in 1854 and its replacement with the Whig Party, the Democratic and Republican parties have dominated the political scene of the United States and either of these two parties has won all presidential elections since then. This article intends to find out the reasons why the two-party system has persisted so far in the United States. Looking at the election system in the United States it is shown that this system itself serves as a barrier to the success of third parties. In addition, other barriers such as lack of financial resources, lack of ballot access, cultural and psychological barriers, flexibility of the two major parties in absorbing the important and challenging platform of third parties, and their monopoly over the current US politics boost the two-party system. Meanwhile, lack of media attention to third parties and negative coverage of third party candidates in the media as well as lack of elite support for third parties have contributed to their being considered as unimportant players in the Uni9ted States’ political scene. <em>با شکلگیری حزب جمهوریخواه در سال 1854 و جایگزینی آن با حزب ویگ، دو حزب دموکرات و جمهوریخواه دو حزب حاکم بر صحنه سیاسی آمریکا شدند طوری که تاکنون همواره یکی از این دو حزب پیروز انتخابات ریاست جمهوری بودهاند. این مقاله با در نظر گرفتن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پی یافتن پاسخ به این پرسش است که چرا نظام دو حزبی در آمریکا تا کنون پایدار مانده است. بررسی ساختار سیستم انتخاباتی آمریکا نشان میدهد که خود نظام انتخاباتی حضور احزاب سوم را بسیار دشوار میکند. علاوه بر این موانع دیگری از قبیل کمبود منابع مالی، عدم دسترسی به برگه رأی در همه ایالات، موانع فرهنگی و روانشناختی،انعطافپذیری دو حزب اصلی در جذب ایدههای احزاب سوم مهم و تلاش حداکثری آنها برای حفظ انحصار خود نیز سبب تقویت و پایداری نظام دو حزبی شده است. در این میان نادیده گرفتن و یا نگرش منفی رسانهها به احزاب سوم و عدم حمایت نخبگان از آنها نیز سبب غیر مهم جلوه دادن احزاب سوم و به حاشیه راندن آنها شده است.</em>https://jpq.ut.ac.ir/article_35305_bd266aecc1e6a215abecb210e184f985.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967843120130321THE RULE OF MODERN AND TRADITIONAL
GROUPS IN POWER FORMATION IN AFGHANISTANنقش گروه های سنتی و مدرن
در شکل بندی قدرت در افغانستان77953530610.22059/jpq.2013.35306FAمحمدجعفرجوادی ارجمنداستادیار گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران0000-0001-5671-1723محمد اکرمعارفیاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه کابل افغانستانJournal Article20120910The formation of power in Afghanistan is affected by the socio-traditional structure of the country. The elite, the spirituals and, in the last decades, the jihadists form the main social structure in Afghanistan. At some periods in the history of this country – like when Shah Amanullah (1298 1307) and Mohammad Zaher Shah (1342 1352) were reigning, efforts <em>were</em> made to introduce some changes in the political structure from tradition to modernity, but because the middle class had not yet grown and the organized social groups had yet to be formed, the innovative efforts could not sustain itself. The reformists’ efforts could only affect a little the formation of new educated clusters such as the intellectuals, the technocrats and the bureaucrats; thus, the political structure became more flexible and sharing at the same rate.
The power structure turned into an authoritative entity owing to the supremacy the traditional groups enjoyed. Therefore, the government was not able to initiate indexes of political development like institutionalization, rationalization of decision making process and increase in the political participation. <em>ساخت قدرت در افغانستان ممیزه کاملا سنتی دارد. بررسی عوامل اجتماعی این ساخت قدرت، هدف این مقاله را تشکیل می دهد. به لحاظ شکل بندی گروه های اجتماعی اشراف، روحانیون و در دهه های اخیر نیروهای جهادی ساختمان بندی اصلی گروه های اجتماعی در افغانستان را تشکیل می دهند. در مقاطعی از تاریخ این کشور مانند دوران شاه آمان الله (1298-1307ه.ش) و محمد ظاهر شاه (1342-1352ه.ش) اقداماتی در جهت توسعه سیاسی انجام گرفت اما به دلیل فقدان زیر ساختها و شتاب زدگی در روند نوسازی، با مقاومت منفی گروه های سنتی اجتماعی رو برو شده است. این اقدامات به نوبه خود توانست زمینه شکل گیری نیروهای تحصیل کرده، روشنفکر، تکنوکرات و بوروکرات را فراهم نماید.</em>
<em>ساخت قدرت به دلیل نیرومندی گروه های اشراف و روحانیون، ماهیت پیچیده پیدا کرده و دولت نتوانسته شاخص های توسعه یافتگی سیاسی مانند: نهادسازی ، عقلانی کردن فرایند تصمیمگیری و افزایش مشارکت سیاسی را به وجود آورد. </em>https://jpq.ut.ac.ir/article_35306_40955e10801b762c01e066a3c1d52ee8.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967843120130321A COMPARATIVE TYPOLOGY OF DISTRIBUTIVE AND
REDISTRIBUTIVE REGIMES: TOWARD A FUNCTIONAL APPROACHگونه شناسی تطبیقی رژیم های توزیعی و بازتوزیعی:
به سوی رهیافت کارکردی971133530710.22059/jpq.2013.35307FAعباسحاتمیاستادیار گروه علوم سیاسی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهانJournal Article20110411Functional theory of state is one of the most important Theories in the study of state, but literature on Comparative typology of political regimes has ignored this theory. Instead, the author in this paper by using of the functional theory of state tries to offer a functional typology of political regimes. Paper in its distinctive typology, identifies Rentier regime, Welfare regime and Populist regime that emphasis on distributive and Redistributive function more than other regimes, so that we call all of them distributive and Redistributive regimes. Since the comparative method requires attention to similarities and differences, the paper emphasizes on functional similarity of these regimes on the one hand, and some their differences on the other hand. Finally, paper concludes that despite this functional similarity, these political regimes have so many different characteristics which partly related to this similar function.<em>در حالی که نظریه کارکردی دولت از نظریه های عمده در مطالعه دولت است؛ اما ادبیات مربوط به گونه شناسی تطبیقی نظام های سیاسی از این نظریه بی بهره مانده است. به همین دلیل این مقاله در نظر دارد با بهره گیری از نظریه کارکردی دولت، نوعی گونه شناسی کارکردی و متمایز از نظام های سیاسی ارائه کند. مقاله در گونه شناسی متمایز خود، نظامهای سیاسی پوپولیستی، رفاهی و رانتیر را شناسایی می کند که بر کارکردهای توزیعی و بازتوزیعی تاکیدِ بیشتر داشته اند و به همین دلیل آنها را ذیل گونه های فرعی رژیم های توزیعی و بازتوزیعی دسته بندی می کند. از آنجا که روش تطبیقی توجه همزمان به وجوه تشابه و تمایز را ایجاب می کند؛ مقاله پس از تاکید بر این تشابه کارکردی، بر وجوه تمایز این رژیم ها در حوزه های گوناگون متمر کز شده و نشان می دهد که رژیم های سیاسی مزبور برغم اشتراک در کارکرد بازافتراق در وجوه ملازم با همین کارکرد اشتراکی دارند. بدین سان تاکید بر کارکرد نظام های سیاسی به جای تاکید بر ماهیت آنها و همین طور یافتن پایگاه نظری در اقتصاد سیاسی به جای جامعه شناسی سیاسی، گونه شناسی مقاله را از گونه شناسی های رایج تا حد زیادی متمایز می سازد.</em>https://jpq.ut.ac.ir/article_35307_f058f4213e258ae8a891e61120a2f18d.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967843120130321BAHRAIN; LEGAL-POLITICAL
DIMENSIONS OF SEPARATION FROM IRANبحرین و ابعاد حقوقی- سیاسی جدایی آن از ایران1171363530810.22059/jpq.2013.35308FAسید فضل اللهموسویاستاد گروه حقوق عمومی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانسید مهدیچهل تنیدانشجوی دکتری گروه سیاستگذاری علم و فناوری دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهرانJournal Article20120922<span>During the Qajar dynasty, due to the weakness of the Iranian government, British government undertakes security of Persian Gulf and its islands. This Sovereignty has been opposed by Iranian government scince one hundred and fifty years ago. In 1336, in accordance to Bill of state divisions, Bahrain called as the fourteenth divisions of Iran and sparked a wave of opposition in Arab countries. Shah, because of his dependency to the west power, declared his decision to ignore Iran longstanding claims to Bahrain. On 11 May 1970 the United Nations Security Council resolution (278), According to Bahraini expedition, declares that the majority of the population of Bahrain want to be apart from Iran. In this article, statute of Iran sovereignty on Bahrain, transition events and Claims of self-determination will be discussed.</span><em>در دوران سلطنت</em><em>قاجارها، انگلیسیها به علت ضعف دولت ایران، طی قراردادی، حفظ امنیت خلیج فارس و جزایر آن را بر عهده گرفتند. این حاکمیت یکصد و پنجاه سال</em><em>ه</em><em>مورد مخالفت دولت ایران قرار گرفت. در سال 1336 شمسی در لایحه تقسیمات کشوری، بحرین استان چهاردهم ایران اعلام شد و موجی از مخالفت در کشورهای عربی</em><em> برانگیخت. شاه به دلیل وابستگی به غرب یکباره تصمیم خود را مبنی بر چشمپوشی از ادعاهای دیرینه ایران نسبت به بحرین اعلام نمود. در 11 مه1970 شورای امنیت سازمان ملل متحد طی قطعنامه 278، بر اساس گزارش هیئت اعزامی به بحرین، تمایل اکثریت اهالی بحرین برای استقلال را اعلام نمود. در این مقاله، وضعیت حاکمیت ایران بر بحرین پیش از جدایی از ایران بررسی شده، وقایع دوره انتقال و ادعای حق تعیین سرنوشت مطرح شده در قطعنامه شورای امنیت، بررسی خواهد شد.</em>https://jpq.ut.ac.ir/article_35308_af18362965e7e0c2f580593530aad245.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967843120130321A COMPARATIVE STUDY OF ANTI-CORRUPTION POLICY MAKING IN ISLAMIC REPUBLIC OF IRAN, TURKEY, PAKISTAN AND DESIGNING DESIRABLE MODELسیاستگذاری مبارزه با فساد اداری در جمهوری اسلامی ایران
و ارائه الگوی مطلوب: مطالعه تطبیقی ترکیه و پاکستان1371543530910.22059/jpq.2013.35309FAحمیدرضاملک محمدیدانشیار گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانمحمد جوادحق شناسدانشجوی دکتری گروه سیاستگذاری عمومی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20121224In this paper the author compares process of anti-corruption policymaking in the Islamic Republic of Iran, Turkey and Pakistan and thereby identify barriers of policymaking. Based on the results, while Turkey has tried to strengthen the private sector and civil society organizations and political parties established a good correlation between public, private and civil society that result was control of corruption. But in the Islamic Republic of Iran and Pakistan, for various reasons, it has not been achieved yet. Desirable model of anti-corruption in this article comes from the notion of good governance in which based on partnership of public, private sectors, and civil society in all aspects of economic, political, cultural - social and management.<em>در نوشتار پیشرو فرایند سیاستگذاری مبارزه با فساد اداری در جمهوری اسلامی ایران با دو کشور همسایه (ترکیه و پاکستان) مقایسه شده و از این رهگذر، تلاش شده تا موانع موجود شناسایی و مدل مطلوب سیاستگذاری مبارزه با فساد در ایران ارائه گردد. بر اساس نتایج به دست آمده در حالی که ترکیه سعی کرده است با تقویت بخش خصوصی و نهادینه کردن فعالیت نهادهای جامعه مدنی و احزاب سیاسی رابطه نسبتاً مناسبی بین سه بخش دولتی، خصوصی و جامعه مدنی برقرار کند -که نتیجه آن کنترل فساد اداری بوده است در جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به دلایل مختلف این ارتباط به شکل مناسب برقرار نشده است. الگوی مطلوب مبارزه با فساد اداری در این مقاله برگرفته از انگاره «حکمرانی خوب» مبتنی بر همکاری و مشارکت بخشهای دولتی، خصوصی و جامعه مدنی در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی- اجتماعی و مدیریتی است.</em>https://jpq.ut.ac.ir/article_35309_52b523d5391babea4882fe2835144ada.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967843120130321MEMORY, MYTH AND IRANIAN
IDENTIFICATION AMONG TRIBES AND CLANSخاطره، اسطوره و هویت ایرانی در میان ایلات و طوایف1551743531010.22059/jpq.2013.35310FAسیدعطاء اللهسیناییاستادیار گروه معارف دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکردJournal Article20111114During recent years, different studies have published about the concept of Iranian identification as well as extensiveness and deepness of its perception among elites and masses. <br />Researchers have pay attention to the outstanding role of tribes and clans at the changes of transition of power in the thirteen centuries ago. But these researchers have considered tribes and clans without any awareness and common perception to Iranian identification. Furthermore, they admit the important role of tribes at attacks, struggles and continual disturbance of history of Iran. Also this role is obvious in expanded illiteracy, tribal intense variety, divergence, introvert of social structure of tribes and clans. <br />Some others, with reference to extended variety in Iran as a mosaic society, overreach and claim that all the history of thirteen centuries ago before constitution movement and emerging Pahlavi government is without awareness. <br />But, this article with the reference to the different historical evidences, in spite of what was said, how tribes and clans of Iran aware of Iranian identification at the form of didactics system, interchange of oral culture and literature. These tribes identify themselves with the Iranian myth.<em>در سال های اخیر مطالعات گوناگونی در خصوص مفهوم هویت ایرانی، و نیز گستره و عمق درک آن در میان نخبگان و توده ها، منتشر شده است. در این میان برخی پژوهشگران ضمن توجه به نقش برجستهی ایلات و طوایف در تحولات انتقال قدرت در ایران؛ یورش ها، کشمکش ها و آشفتگی مدوام، بی سوادی فراگیر و تنوع شدید اجتماعی و واگرایی و درون گرایی نهادمندِ ساختار اجتماعی ایلات و طوایف، این جوامع را فاقد آگاهی نسبت به هویت ایرانی خویش قلمداد کرده اند. برخی نیز پای را فراتر نهاده، با اشاره به تنوع وسیع ایلی و طایفه ای، به عنوان یک جامعه موزائیکی، اساساً کل تاریخ سیزده قرن اخیر ایران، تا پیش از جنبش مشروطیت و برآمدن حکومت پهلوی، را فاقد چنین آگاهی برشمرده اند. امّا، این مقاله می کوشد با ارجاع به شواهد گوناگون تاریخی، توضیح دهد، که به رغم آنچه گفته شد، چگونه اقوام و ایلات ایران در قالب یک نظام تعلیم و تربیت و تبادل شفاهی فرهنگی، به هویت ایرانی آگاهی می یافتند و خویش را با اسطورهی ایرانی تعریف می کردند.</em>https://jpq.ut.ac.ir/article_35310_89f6258203687b3b350776aaf83a791a.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967843120130321JURISPRUDENCE AND THE POLITICAL ISSUEآخوند خراسانی، فقه و امر سیاسی1771963531110.22059/jpq.2013.35311FAمنصورمیراحمدیدانشیار گروه علوم سیاسی دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20111114Akhund Khurasani is a jurisprudential thinker, deals with the political issue in a rational approach. Referring to the theoretical and practical contexts of his jurisprudential and political thinking, this essay tries to understand the nature of his jurisprudential and political thought and shows the relationship of jurisprudence and political issue. The author definitely studies his jurisprudential attitude about Velayate Fagheh (a theory of Islamic governance) and Mashrotiyyaht (constitutional movement in Iran) as the main cases of political issues of that era and believes that his attitude in these cases is compatible with his jurisprudential and political approach.<em>آخوند خراسانی، اندیشمندی اصولی است که با نگرشی عقل گرایانه به تأمل اجتهادی درباره امر سیاسی میپردازد. مقاله حاضر، با اشاره به بسترهای عینی و فکری اندیشهورزی فقهی سیاسی وی، تلاش دارد به منطق درونی اندیشه فقهی سیاسی وی راه یافته و از این طریق پیوند فقه و امر سیاسی را نشان دهد. نگارنده به طور مشخص دیدگاه فقهی وی در باره ولایت فقیه و مشروطیت را به مثابه مهم ترین مصادیق امر سیاسی این دوره بررسی کرده و بر این باور است که دیدگاه وی در این باره با نگرش اصولی و فقهی وی سازگاری دارد.</em>https://jpq.ut.ac.ir/article_35311_87e988dd54fbe029457188662b692fa4.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967843120130321THE ROLE OF TRANSNATIONAL
ENVIRONMENTAL MOVEMENTS ON GLOBAL GOVERNANCEنقش جنبشهای فراملی در تدبیر جهانی امور زیستمحیطی1992153531210.22059/jpq.2013.35312FAحمیرامشیرزادهدانشیار گروه روابط بینالملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران0000-0002-7983-1397سیده فاطمههاشمیکارشناس ارشد روابط بینالملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20111114In the last few decades environmental problems such as global warming, climate change and ozone layer depletion have been growing and their global impacts have become a major concern. In this regard, various actors including states, international organizations, NGOs, transnational corporations, European Union, United Nations, and transnational movements have become engaged in the process of transnational environmental policy making. Social movements with direct and indirect measures have become an active participant in global environmental governance. The main functions of these movements are raising public awareness, impacting transnational corporations’ policies in order to promote environmental protection, holding international conferences, and influencing state policies, international organizations and epistemic communities. This article reviews the role of transnational environmental movements in global governance. <em>در چند دهه گذشته بحرانها و مشکلات زیستمحیطی تشدید شده و به مسائلی بدل شدهاند که ابعاد جهانی دارند و آثارشان تمام نقاط جهان را دربر میگیرد. در این چارچوب تلاشهای جهانی در قالب تدبیر جهانی امور زیستمحیطی برای مواجه با این مسائل رشد پیدا کرده است و کنشگران گوناگونی همچون دولتها، سازمان ملل، اتحادیه اروپا، سازمانهای غیرحکومتی، جنبشهای اجتماعی و شرکتهای فراملی در آن دخیل هستند. در این نوشتار چگونگی نقشآفرینی جنبشهای اجتماعی فراملی (به رغم محدودیت منابع قدرت آنها) در تدبیر جهانی امور در ابعاد مختلف آن بررسی میشود.</em>https://jpq.ut.ac.ir/article_35312_2b1a40134478b64889d81cc231dfdb7a.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967843120130321IDENTITY CRISIS IN CONTEMPORARY IRAQ:
SEARCHING CAUSES AND FIELDSبحران هویت در عراق معاصر: واکاوی علل و زمینه ها2172353531310.22059/jpq.2013.35313FAعنایت اللهیزدانیدانشیار گروه علوم سیاسی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهانمختارشیخ حسینیدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم قمJournal Article20120206Some of the states particularly in the Third World are facing with a problem of the failure of their collective identity in the political realm. Indeed, there is no common sense between the members of these states in order to identify their government from others. The failure of collective identity is quiet important which is regarded as a significant factor for creating crisis for such governments. Iraq is one of the countries that from 1921 have been faced such with problem. Political and social realities have led this country to the way that from Monarchic to dictatorship government and even in the nowadays democratic system still Bagdad is facing with this obstacle. The questing is that what are main factors which have caused the identity crisis in Iraq particularly after 2003.This paper has attempted to answer this question.<em>بسیاری از</em><em>دولت</em><em></em><em>ها خصوصا در جهان سوم با مساله شکل نگرفتن هویت جمعی در قلمرو سیاسی خود مواجه هستند. تکوین یک شعور مشترک بین اعضای این دولت</em><em></em><em>ها که با آن خود را از دولت</em><em></em><em>های دیگر تمییز دهند به تاخیر افتاده است</em><em>؛ </em><em>شکل نگرفتن هویت جمعی برای سامان سیاسی دولت</em><em></em><em>ها به حدی مهم است که از آن به عنوان یکی از مهمترین زمینه</em><em></em><em>های ایجاد بحران برای دولت</em><em></em><em>ها یاد می</em><em></em><em>شود.</em>
<em>عراق از زمان شکلگیری در 1921م تا امروزه یکی از کشورهایی است که با این مشکل روبرو بوده است. ساختار سیاسی و واقعیات اجتماعی، این کشور را به سمتی سوق داده است که از دولتهای پادشاهی تا حکومتهای دیکتاتوری و حتی در سیستم دموکراتیک امروزی عراق این مشکل یکی از زمینههای بحرانزا به شمار میرود. سوال اصلی این پژوهش بررسی عوامل دخیل در شکلگیری بحران هویت در عراق با تاکید بر عراق بعداز 2003م است.</em>https://jpq.ut.ac.ir/article_35313_03f3cbe6147582198ea7ba9030ae10da.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967843120130321AN ANALYSIS ON THE POLITICAL- LEGAL SOLUTIONS
OF FIGHT AGAINST INTERNATIONAL TERRORISMتحلیلی بر راهکارهای سیاسی – حقوقی
مقابله با تروریسم بین الملل2372563531410.22059/jpq.2013.35314FAداودآقایی خواجه پاشادکترای علوم سیاسی آکادمی ملی حقوق اودساJournal Article20120701International terrorism is to create an insecure collective system. But despite the different ratifications of punitive and preventive conventions against terrorism by UN security council and general assembly, the current non successful status of fighting against terrorism show that the legal-politic framework of fighting against terrorism is not efficient. In this paper it is concluded that any edition of coherent legal-politic procedure against international terrorism needs the consensus of the governments and must take into consideration the needs of the nations. So, the goal of this paper is to explain and analyze the suggested legal-politic procedures in fighting against international terrorism as a global threat accurately and scientifically. So, it is concluded that any success of global punitive and preventive procedure against terrorism needs different theoretical and practical pre conditions like the preference of reasoning cognition of terrorism against the effect of terrorism.
<em>تروریسم بین الملل به دنبال ایجاد نظام ناامنی دسته جمعی است.اما با وجود تصویب کنوانسیونهای متعدد تنبیهی و پیشگیرانه بین المللی در مقابله با تروریسم</em><em>از سوی شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد، و وضعیت ناموفق کنونی مبارزه با تروریسم بیانگر این واقعیت است که چارچوب سیاسی- حقوقی مبارزه با تروریسم کاملاً ناکارآمد بوده است. در این مقاله استدلال می شود که تدوین هرگونه راهبرد منسجم سیاسی- حقوقی مبارزه با تروریسم بینالملل مستلزم اجماع دولت ها و در نظر گرفتن خواسته جمعی ملتها است. بنابراین هدف اصلی این مقاله تحلیل و تبیین علمی و دقیق راهکارهای پیشنهادی سیاسی- حقوقی مقابله با تروریسم بین الملل به مثابه یک تهدید جهانی است.</em><em>در این راستا تحلیل و استدلال می شود که موفقیت هرگونه راهبرد جهانی پیشگیرانه و تنبیهی علیه تروریسم مشروط به کاربست نظری و عملی پیش شرط های متعددی از جمله تقدم شناخت علّی تروریسم بر مقابله با معلول تروریسم می باشد</em>.
<em> </em>https://jpq.ut.ac.ir/article_35314_8378c07342b03736b163733fca914758.pdf