دانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967846320160922VIRTUAL SOCIAL MEDIA AND FIELD OF POLITICS IN IRAN (AN INVESTIGATION INTO THE TENTH PRESIDENTIAL ELECTIONS AND URBAN CARNIVAL IN TEHRAN)رسانههای اجتماعی مجازی و عرصۀ سیاست در ایران (بررسی موردی انتخابات دهم ریاست جمهوری و کارناوالهای شهری در تهران)5535725917110.22059/jpq.2016.59171FAمحمد رضاتاجیکدانشیار گروه علوم سیاسی دانشکدة علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتیسمیهخداخواه آذردانش آموختۀ ارشد روابط بینالملل دانشکدۀ علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20150217Using virtual social media and networks widely and relations based on electronic communication have transformed political and social activities in recent decades. The current essay aims to review the effects of virtual social media on the field of politics in Iran. Therefore, this essay propounds the questions: “how has the virtual social media caused transformation on the field of politics in Iran? What is the effective evidence of such media?” In reply to these questions, this hypothesis is propounded that virtual social media provided the possibility of direct activities for the Iranian citizens in the political field of the country by putting power on the citizen’s hand on the one side. On the other side, these media through easing possibility for individual activity make such a possibility for the Iranian activists to be independent to some extent and to challenge formal viewpoints. Considering the nature of the propounded questions, we have utilized a mixed method for study in this research. Through this, by review and describing views of intellectuals such as Lyotard, Baudrillard, Castells and Bakhtin, we are trying to examine the propounded hypothesis. At this direction, the evidence for debate includes the tenth presidential elections and urban carnival in Tehran parks that were carried out through arrangements by a group of youth on the virtual social networks.استفادۀ گسترده از رسانهها و شبکههای اجتماعی مجازی و روابط مبتنی بر ارتباطات الکترونیکی، فعالیت سیاسی و اجتماعی را در دهۀ اخیر بسیار متحول کرده است.از این رهگذر در این مقاله در پی آنیم تا تأثیر رسانههای اجتماعی مجازی بر عرصۀ سیاست ایران را بررسی کنیم. بنابراین این مقاله این پرسش را مطرح میکند که چگونه رسانههای اجتماعی مجازی موجب تحول در عرصۀ سیاست ایران شده است؟ مصادیق اثرگذاری این رسانهها چیست؟ در پاسخ به این پرسشها این فرضیه مطرح میشود که رسانههای اجتماعی مجازی، از یک سو با قرار دادن قدرت در دست شهروندان، امکان کنشگری بلاواسطه را در عرصۀ سیاسی کشور برای شهروندان ایرانی فراهم کردند و از سوی دیگر، این رسانهها با تسهیل امکان کنشگری فردی، به کنشگران ایرانی این امکان را میدهند که تا حدی مستقل باشند و دیدگاههای رسمی را به چالش بکشند. با توجه به ماهیت پرسشهای مطرحشده، در این پژوهش از روش ترکیبی مطالعه بهره بردهایم. از این رهگذر با بررسیوتشریحآرای متفکرانی چون لیوتار، بودریار، کاستلز و باختینسعی بر آن خواهد بود تا فرضیۀ مطرحشده، آزمون شود. در این زمینهمصادیق مورد بحث انتخابات ریاست جمهوری دهم وکارناوالهای شهری در پارکهای تهران، که با قرار گروهی از جوانان عضو شبکههای اجتماعی مجازی صورت گرفت، است.https://jpq.ut.ac.ir/article_59171_30b01ff62e9f43943aaf4e806bd0d1ce.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967846320160922MODERN KNOWLEDGE STRUCTURES AND REFUSING REPRODUCTION OF MODERNITY IN IRANIAN LIFE WORLDسازۀ دانایی مدرن و امتناع بازتولید مدرنیته در زیستجهان ایرانی5735925917210.22059/jpq.2016.59172FAمجیدتوسلی رکن آبادیدانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانمحمدنژادایراناستادیار گروه روابط بینالملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملاردJournal Article20141008Development of the modern education system and Iranian high interest in studying the new science and broad government support government over the last century of the modern educational system, and high costs to expand and improve its quality by no means imply the entrance of science and scientific attitude to Iranian relations. System of economic production and social relations and political structure of modern knowledge continues to exist independently with reliance on traditional ties with. Iran. The modern science bond with everyday life in European Life World gave an undeniable role to modern science in modern life which Iranian Life World never experienced.گسترش کمی نظام آموزشی مدرن و علاقۀ وافر ایرانیان به تحصیل در علوم جدید و حمایت گستردۀ حکومتها طی یک قرن اخیر از نظام آموزشی مدرن و صرف هزینههای زیاد برای گسترش و بهبود کیفیت آن بههیچوجه به معنای ورود علم و نگرش علمی به مناسبات زیستی ایرانیان نیست. نظام تولید اقتصادی و مناسبات اجتماعی و ساختار سیاسی مستقل از سازۀ دانایی مدرن و با اتکا به مناسبات سنتی پیشامدرن در ایران به حیات خود ادامه میدهد. پیوند دانش مدرن با زندگی روزمره در زیستجهان اروپایی به علم و دانش مدرن نقش انکارناپذیر در زندگی مدرن داد که زیستجهان ایرانی هرگز آن را تجربه نکرد.https://jpq.ut.ac.ir/article_59172_ba947a8950d06280ab222921d317ff32.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967846320160922EXPLAINING THE SOCIOLOGICAL-IDENTITY APPROACH OF FORMATION OF TERRORIST VIOLENCE, WITH AN EMPHASIS ON THE IDEAS OF JOHN BURTONتبیین رویکرد جامعهشناختی-هویتی شکلگیری خشونتهای تروریستی با تأکید بر آرای جان برتون5936125917310.22059/jpq.2016.59173FAسعیدحاجی ناصریاستادیار گروه علوم سیاسی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانسید محمد حسیناکرمیاندانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20141227With the intensification of violent terrorist operations in the world, many academic researchers have been performed in terms of the structural causes of terrorism. The active area of terrorism does not only include physical variables but other variables such as ideological, psychological, environmental and cultural-identity should also be tracked. The reasons are complex and varied regarding the phenomenon of terrorism and its roots cannot be explained in a particular area of research. A theoretical framework is used for explaining the formation of terrorist groups, particularly in the Middle East.با شدت گرفتن عملیات خشونتبار تروریستی در جهان، در زمینۀ علل ساختاری شکلدهندۀ تروریسم، تحقیقات آکادمیک بسیاری صورت گرفته است. برخی محققان، متغیرهای مادی را در افزایش امکان تروریسم بررسی کرده و نشان دادهاند که با بهبود شرایط محیط اجتماعی-اقتصادی، میتوان امکان شکلگیری تروریسم را کاهش داد. گروهی دیگر از محققان نیز نشان دادهاند حتی با افزایش هزینههای مادی فرصت استفاده از تروریسم و بهبود زمینههای ساختاری نیز مواردی را میتوان یافت که تروریسم به تداوم خویش ادامه داده است. این محققان معتقدند متغیرهای مادی تنها زمینۀ فعال کردن تروریسم نیستند و باید متغیرهای ایدئولوژیک و روانی، زیستفرهنگی - هویتی را نیز لحاظ کرد. پدیدۀ تروریسم دلایل پیچیده و متنوعی دارد و نمیتوان علل و ریشههای آن را در یک حوزۀ بهخصوص جستوجو کرد. در این مقاله با دیدگاهی توصیفی-تحلیلی پس از معرفی و نقد رویکردهای روانشناختی، رفتارگرایی عقلانی، رویکرد جامعهشناختی در حوزۀ هویت، بهعنوان چارچوبی نظری برای فهم دلایل شکلگیری گروههای تروریستی در جهان کنونی معرفی میشود. این چارچوب نظری میتواند محققان را در تبیین شکلگیری گروههای تروریستی بهخصوص در منطقۀ خاورمیانه یاری رساند. این مقاله با شیوهای کتابخانهای، بر این فرض استوار است که تروریسم کنونی در خاورمیانه متأثر از عوامل و محرومیتهای هویتی است. رویکرد جامعهشناختی تروریسم بهعنوان راهکار فهم هویتی تروریسم، علل شکلگیری این پدیده را در نیازهای هویتی معرفی میکند که با ارجاع به آرای جان برتون، این عوامل تبیین میشود. با توجه به افزایش خشونتهای تروریستی، ضرورت فهم هویتی این خشونتها در محیط آکادمیک کشور بیش از پیش اهمیت یافته است.https://jpq.ut.ac.ir/article_59173_4b6699b3e280f221d139054ea1d041f5.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967846320160922WESTERN THINKERS' VIEWS ON JUSTICE FROM THE PERSPECTIVE OF THE CONFLICT BETWEEN RIGHT AND GOODآرای اندیشمندان غرب دربارۀ عدالت از زاویۀ منازعۀ «حق» و «خیر»6136325917410.22059/jpq.2016.59174FAجلالدرخشهاستاد علوم سیاسی دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع)مرتضیفخاریدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع)Journal Article20160125The question of the relation between the concept of "right" and "good" and the precedence of each about another has been one of the important issues of normative ethics. Since the fundamental issues of ethics are not restricted to the personal ethics and the responses to them will be applied in political thoughts, the question of this essay has led to intellectual trends and prescriptions in political thought, especially justice studies. Studying some important western opinions and theories of justice from antiquity to the present by a descriptive-analytical method, the essay purports to illustrate that the thinkers ,whether they have faced the question of right and good as a direct problem, have always tended to one side of the dilemma (right and good) and their attitude toward the dilemma had a central role in the formation of their opinions about justice.پرسش از نسبت دو مفهوم «حق» بهمعنای درستی و «خیر» بهمعنای غیرارزشی آن و تقدم و تأخر یا اولویت هر یک نسبت به دیگری از مسائل مهم حوزۀ هنجارهاست که نخست در قلمرو نظری فلسفۀ اخلاق، بخش شایان توجهی از مباحث اندیشمندان را به خود اختصاص داده است. ازآنجا که مباحث بنیادین فلسفۀ اخلاق در خصوص هنجارها منحصر به حوزۀ اخلاق فردی نیست و پاسخ به پرسشهای آن ساحت اندیشۀ سیاسی را نیز بهعنوان بخش دیگری از حکمت عملی درمینوردد، پرسش یادشده نیز در اندیشۀ سیاسی و بهطور خاص عدالتپژوهی، گرایشهای فکری و در نتیجه تجویزهای مختص خود را بهوجود آورده و در مقابل یکدیگر قرار داده است. این نوشتار درصدد است با خوانش برخی آرای مهم اندیشمندانغرب درباره عدالت از دوران باستان تا دوران معاصر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، نشان دهد که اندیشمندان عدالت اعم از اینکه با اصل پرسش از منازعۀ حق و خیر بهعنوان یک سؤال مستقل مواجه بودهاند یا نه، همواره به یک جانب این دوگانه (حق و خیر) گرایش داشتهاند و نوع نگرش به این منازعه نقشی محوری در شکلگیری آرای ایشان دربارۀ عدالت داشته است.https://jpq.ut.ac.ir/article_59174_817d547853a0a0430f783ea33a104fd7.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967846320160922THE BENEFITS OF FOREIGN POLICY ANALYSIS FROM THE PERSPECTIVE OF DECISION MAKERمزایای تحلیل سیاست خارجی از منظر تصمیمگیر6336525917510.22059/jpq.2016.59175FAغلامعلیسلیمانیاستادیار گروه تاریخ و تمدن و انقلاب اسلامی دانشکده معارف و اندیشۀ اسلامی دانشگاه تهرانJournal Article20150829The current research aims to consider the importance of decision maker level of analysis in the study of foreign policy. This capability is created in regard to the role of man in foreign policy and international relations theories. However, the main research question is whether the decision maker level of analysis will be the theoretical support for the analysis of foreign policy and what the benefits of decision maker level of analysis in the study of foreign policy are. This research, in addition to a positive response to the above question, argues that the rely of decision maker level of analysis can solve the level of analysis problem, complete the models of decision-making and ultimately be helpful in the possibility of theoretical synthesis between the material and semantic factors<strong>.</strong>هدف این پژوهش، طرح اهمیت سطح تحلیل تصمیمگیر در مطالعۀ سیاست خارجی است. حوزۀ تحلیل سیاست خارجی با عنایت به تحولات عملی و نظری بعد از جنگ سرد بهویژه رخت بربستن نظریههای ساختارگرا، تصمیمگیری را به کانون اصلی بررسی سیاست خارجی وارد کرده است. چنین امکانی با عنایت به نقش انسان در نظریههای سیاست خارجی و روابط بینالملل فراهم آمده است. با این وصف، سؤال اصلی پژوهش این است که آیا سطح تحلیل تصمیمگیر میتواند بنیان و تکیهگاه نظری مطمئنی برای بررسی و تحلیل سیاست خارجی باشد و در این صورت مزایای حاصل از تکیه بر سطح تحلیل تصمیمگیر در مطالعة سیاست خارجی چیست؟ پژوهش حاضر ضمن پاسخ مثبت به پرسش مذکور استدلال میکند که تکیه بر سطح تصمیمگیر میتواند در حل مشکل سطح تحلیل، تکمیل و تحول در نظریه و مدلهای تصمیمگیری و در نهایت امکان تلاقی نظری بین عوامل مادی و معنایی راهگشا باشد.https://jpq.ut.ac.ir/article_59175_83ca8b35c06ffc84458fdf320581eb50.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967846320160922ISLAMIC JURISTS IN POLITICAL CAPACITY: A COMPARISON BETWEEN LEGALIST AND POLITICAL APPROACHES IN ISLAMIC GOVERNANCEفقیهان در مسند سیاست مقایسۀ نگرش حقوقی با نگرش سیاسی در حکومت اسلامی6536715917610.22059/jpq.2016.59176FAمحمدسمیعیاستادیار گروه مطالعات ایران دانشکدۀ مطالعات جهان دانشگاه تهرانJournal Article20150519After the victory of the Islamic Revolution of Iran, a great number of Islamic jurists entered the political scene, an event which put Iranian politics to a great extent under a legalist approach. Considering the structure of law and the way jurists look at reality, they have a different type of personality from other politicians. Using the ideal type method, this paper attempts to study Islamic jurists’ personality and their specifications in their worldview, methods and resources. This type of personality can impact their political approach and behavior. It is generally concluded that once Islamic jurists enter politics, they are relatively more definite and more decisive, less compromising, more conservative, more duty-based, more predictable, more technicalist and finally more literalist. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، فقیهان بهصورت وسیعی وارد عرصة سیاست شدند و ازآنجا که فقه همان حقوق اسلامی است، میتوان نتیجه گرفت که سیاست کشور تا اندازهای تحت مدیریت حقوقدانان قرار گرفت. به اقتضای ساختار علم حقوق و نوع نگرش حقوقدانان به واقعیت، این گروه، ساختار شخصیتی ویژهای دارند که با سایر سیاستمداران متفاوت است. این مقاله با استفاده از روش تحلیل نمونة آرمانی به بررسی ساختار شخصیتی حقوقدانان و ویژگیهای آنان در جهانبینی، روشها و منابع میپردازد. براساس بررسی انجامگرفته، این ساختار شخصیتی تأثیراتی را در منش و روش فقیهانی که در مسند سیاست قرار میگیرند بهجا میگذارد. در پایان نتیجهگیری میشود که هنگامیکه فقیهان وارد سیاست شوند به نسبت، جزمیتر و قاطعترند؛ در مرحلة اجرای احکام، کمتر سازشپذیرند ولی در مرحلة صیانت از ساختار کلی نظام محافظهکارترند؛ نیز تکلیفمدارتر، پیشبینیپذیرتر، فنمدارتر و متنگراترند.https://jpq.ut.ac.ir/article_59176_2cedada0dc1020c9c5f311735b09e24d.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967846320160922A THEORETICAL APPROACH TO ISLAMIC REVOLUTION: A STUDY OF SHARIATI'S THOUGHTS ABOUT THE ISLAMIC REVOLUTIONرویکرد نظری به انقلاب اسلامی: بررسی اندیشۀ سیاسی شریعتی دربارۀ انقلاب اسلامی6736915917710.22059/jpq.2016.59177FAعلیرضاصدرادانشیار گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانمحمدرضاشمسادانش آموخته دکتری علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20110618Iranian Islamic revolution since its victory has been analyzed from different perspectives but in these analyses, the theoretic point of view and searching a theoretic foundation for the revolution has been neglected. In fact, most of the books and articles on the Iranian revolution interpret it as a political and social phenomenon and based on this view, political, economic and social causes of the Iranian revolution have been studied. On the other hand, some thinkers believe that the Iranian revolution is the ideological or discursive system and we should look for its causes in socio-economic conflicts or the strategy of repression, exclusion and making other on behalf of adversaries' discourses. The authors in this dissertation believe that the reason of lack of theoretic analysis and theoretic foundation of the Iranian revolution is rooted in negligence presented in Dr. Shariati' books and writings among the research resources on the Islamic revolution. These writings provide theoretical resources for phenomenon of Islamic revolution.انقلاب اسلامی از زمان وقوع از دیدگاههای مختلفی تحلیل شده است، اما مسئلهای که در مطالعۀ پدیدۀ انقلاب اسلامی مغفول مانده، تحلیل آن از منظر نظری و جستوجو برای یافتن یک بنیان نظری برای آن است. در واقع بیشتر مقالات و کتابهایی که در زمینة انقلاب اسلامی نگاشته شده است یا از انقلاب تلقی پدیدۀ سیاسی- اجتماعی داشتهاند و ازاینرو در پی یافتن علل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آن بودهاند یا آن را نظام ایدئولوژیکی یا گفتمانی میپنداشتند و علت آن را در منازعات اجتماعی و اقتصادی یا راهبردهای طرد، سرکوب و غیریتسازی گفتمانهای رقیب میجستند. ادعای این تحقیق مبنی بر ضعف تحلیل نظری از انقلاب اسلامی و نبود بنیان نظری برای آن، در این است که آثار و نوشتههای دکتر شریعتی در میان منابع مطالعاتی انقلاب اسلامی مغفول مانده است؛ آثاری که بیش از دیگر آثار متفکران، منابع نظری برای پدیدۀ انقلاب اسلامی در آن فراهم شده است.https://jpq.ut.ac.ir/article_59177_0ea91073e91524c47481d2b3193910bd.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967846320160922NATIONALISM AND MODERNISM; A COMPARISON OF ANTHONY D. SMITH (SCHOOL OF HISTORICAL SOCIOLOGY) AND MODERNISTS’ APPROACHناسیونالیسم و مدرنیسم: مقایسۀ دیدگاه آنتونی اسمیت (رویکرد جامعهشناسی تاریخی) و مکتب نوگرا6937085917810.22059/jpq.2016.59178FAحبیب اللهفاضلیاستادیار علوم سیاسی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهراننوذرخلیل طهماسبیدانشجوی کارشناسیارشد دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20150829Nationalism and modernism, and the relationship between them from the perspective of different scholars and schools of thought have always been a subject of debate. Many scholars have concerned themselves with the concepts of ethnicity, nation, and nationalism and their relationship with modernism and modern age. The main controversy among scholars and schools of thought has been centered on the issue of whether the formation of nation, as it is with nationalism, is a function of modernism or not. While the most illustrious exponents of the modernist approach see a causal relationship between nationalism and nation-state, some scholars such as Anthony Smith have criticized such a view. This paper is an attempt to investigate Anthony Smith’s and modernists’ viewpoint on nationalism and modernism. The main theme is that while modernists consider nation and nationalism to be the products of the changes of the modern era, Anthony Smith, although definitely recognizes some relationship between nationalism and modernism, does not establish a causal relationship between these two phenomena. More specifically, he does not conclude that nation is an inevitable result of modernism.ناسیونالیسم و مدرنیسم و ارتباط آنها از دیدگاه متفکران گوناگون و جریانهای فکری مختلف،همواره مورد بحث بوده است. متفکران بسیاری در زمینۀ مقولات قومیت، ملت و ملیگرایی و ارتباط آنها با مدرنیته به اظهار نظر پرداختهاند. اختلاف نظر اصلی میان اندیشمندان و جریانهای فکری مختلف همواره بر سر این موضوع بوده که آیا میتوان شکلگیری ملت را نیز همانند شکلگیری ملیگرایی در ارتباط با مدرنیسم قلمداد کرد یا خیر. درحالی که مدرنیستها نوعی رابطۀ علّی بین ناسیونالیسم و دولت- ملت برقرار میکنند، نظریهپردازانی همچون آنتونی اسمیت چنین نظری را نقد میکنند. مقالۀ حاضر در پی پاسخگویی به این پرسش است که تفاوت دیدگاه آنتونی اسمیت و مکتب نوگرا در مورد ناسیونالیسم و مدرنیسم چیست؟ ایدۀ حاکم بر مقاله این است: درحالی که نوگرایان ملت و ملیگرایی را حاصل تحولات عصر مدرن قلمداد میکنند، آنتونی اسمیت معتقد است بین ناسیونالیسم و مدرنیسم ارتباطی قوی وجود دارد، اما این رابطه علّی نیست و ملت را ضرورتاً محصول مدرنیته نمیداند.https://jpq.ut.ac.ir/article_59178_9c913c5b601f745e5b184d15ef841d7e.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967846320160922DIGITAL POLITICS AND POLITICAL DECAY IN WEAK STATES: THE EXPERIENCE OF ARAB REVOLUTIONSسیاست دیجیتال و تباهی سیاسی در دولتهای ضعیف: تجربۀ انقلابهای عربی7097265917910.22059/jpq.2016.59179FAحجتکاظمیاستادیار گروه علوم سیاسی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20151116The digital revolution as a great transformation is leading to the formation of new spaces for the political action. This paper was intended to criticize the viewpoint which would uncritically consider digital politics to be the bedrock for the creation of general area and the formation and establishment of democracy finally. In contrast to this optimistic approach, the experience of Arab revolutions indicated that both digital tools and social networks caused various impacts during the different phases of such experiences. The impacts were quick and severe when the Arab authoritarian regimes started to collapse, and they dwindled away in the formation phase of the alternative democratic system. Finally, the capabilities of such networks were misused as a tool to spread the ethnic and religious hatred and to escalate violence. It has been argued that the diversity of results caused by the promotion of digital politics in various states had to be analyzed as a consequence occurring when the social structure and certain politics of each society would face this phenomenon. According to the theory of "weak states-strong societies", it was demonstrated how the structural weakness of states and a completely dispersed and incoherent society in the Middle East had to be considered the key to understanding the quick and severe impact of the digital politics in the collapse phase of Arab authoritarian regimes. It was also indicated why such tools would become the factors intensifying the process of political decay in such countries when their revolutions were derailed.درحالیکه دیدگاه مسلط رابطۀ ضروری میان گسترش دسترسی به رسانههای دیجیتال و بسط ظرفیتهای استقرار و تثبیت دموکراسی قائل است، تجربۀ انقلابهای عربی، نتایجی خلاف این دیدگاه خوشبینانه پیش روی ما قرار میدهد. مقاله نشان میدهد که رسانههای دیجیتال در مراحل مختلف تحولات کشورهای عربی، تأثیرات مختلفی برجای گذاشتهاند. در مرحلۀ فروپاشی رژیمهای اقتدارگرا، این تأثیر بسیار سریع و شدید بوده است؛ در مرحلۀ شکلگیری نظم بدیل دموکراتیک، این تأثیرگذاری اندک بوده و در نهایت در مرحلۀ آخر، از قابلیتهای این شبکهها بهعنوان ابزاری در خدمت نفرتپراکنی قومی و دینی و تشدید خشونت استفاده شده است. براساس الگوی «دولتهای ضعیف- جوامع قوی» نشان دادهایم که چگونه ضعف ساختاری دولت و وجود یک جامعۀ بهشدت پراکنده، فاقد انسجام و «قوی» در خاورمیانه باید بهعنوان کلید درک تأثیرگذاری سریع و شدید سیاست دیجیتال در مرحلۀ فروپاشی رژیمهای اقتدارگرای عرب و بدل شدن این ابزارها به عنصر تشدیدکنندۀ روند تباهی سیاسی این کشورها در مرحلۀ انحطاط انقلابهای عربی لحاظ شود.https://jpq.ut.ac.ir/article_59179_049e24661e1e769102d6e84a1fcbe8d3.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967846320160922VARIOUS APPROACHES TO REPUBLICANISM IN IRANIAN HISTORYبرداشتهای گوناگون از مفهوم جمهوریت در تاریخ جمهوریخواهی ایران7277405918010.22059/jpq.2016.59180FAمحسنمدیر شانه چیدانشیار گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهدحسینشریعتیدانشجوی دکتری گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article20151101Many political concepts as well as technology entered various regions of the world from Europe after renaissance, industrial revolution and Protestantism. Meanwhile, western technology and concepts of political philosophy came to Iran since nineteenth century. Republicanism was one of these concepts. This concept and idea as one of the most important factors in Iranian contemporary political-social transformations since its introduction in Qajar era till Islamic revolution has diversely been interpreted. The current paper aims to study these approaches.جمهوریخواهی در ایران از زمان طرح در دورۀ قاجار تا زمان وقوع در انقلاب اسلامی و پس از آن با برداشتها و تفاسیر گوناگون ارائه و پیگیری شده است. ایرانیان که بر اثر سابقۀ طولانی حکومتهای پادشاهی مطلقۀ وراثتی، فاقد تجربۀ دموکراسی بودند، بر اثر کسب آگاهیهای ناشی از ورود مفاهیم سیاسی جدید، به اعتراض علیه حکومت استبدادی پرداختند. سلطنت، نماد استبداد و اصلیترین مانع تحقق ارادۀ سیاسی ایرانیان دانسته میشد. در نتیجه بهرغم آمیختگی سلطنت با سنت و کسب مشروعیت از جانب مذهب، جامعۀ ایران خواستار محو سلطنت شد. بدیهی است که جایگزین سلطنت، جمهوری است. در نتیجه جمهوریخواهی ایرانی بیش از آنکه مفهومی ایجابی و در راستای ایجاد یک نظام دموکراتیک باشد، مفهومی سلبی بود که صرفاً در پی محو نظام سلطنتی به عنوان نماد استبداد مطلقه بوده است.https://jpq.ut.ac.ir/article_59180_ded454d6e94c828ed8064512437c2dea.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967846320160922HISTOTY OF THE "OTHER" IN IRAN'S FOREIGN RELATIONS FROM THE EMERGENCE OF THE SAFAVID STATE (1502 A.D.) TO THE FIRST DECADE OF THE FOUNDING OF THE ISLAMIC REPUBLIC REGIME (1989 A.D.)ساخت و تثبیت "دیگری" در روابط خارجی ایران از تکوین حکومت صفوی (907ق/ 1502م) تا ده سال نخست تأسیس نظام جمهوری اسلامی (1368ش/ 1989م)7417595918110.22059/jpq.2016.59181FAسیدعلیمنوریاستادیار گروه روابط بینالملل دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی0000-0002-5725-2255Journal Article20140617This paper is an attempt to examine, with narrative explanation technique, the notion of the “other” in the history of Iran’s foreign relations from the perspective of Historical Sociology in International Relations. It covers the historical period following the founding of the Safavid state in 1502 A.D. through the first decade of the Islamic Republic (1989 A.D.).From the perspective of how the “other” is perceived, and based on theoretical and methodological considerations, Iran’s foreign relations are divided into three periods; in the Safavid period, it is the internal events that affect the way the “other” is perceived. In the Qajar and Pahlavi eras, however, it is the external developments that shape the way the “other” is seen. In the Islamic Republic, it is both the internal and external events that affect this perception of the “other” in the country’s foreign relations. Based on the above-mentioned ideas, it is suggested that the perception of the “other” in Iran’s foreign relations go through the phases of emergence, transformation, and establishment within a framework of a chain of narratives regarding internal and external developments. In this process, one should also consider the role of human beings, and the main decision-making actors and their influence on the perception of the “other”. It is suggested that during the Safavid period, it is the inter-religious conflicts vis-à-vis the Sunni Ottoman Empire that shape the perception of the “other”. This perception was transformed during the Qajar and Pahlavi eras in confrontation with major colonial powers of the 19<sup>th</sup> century and continued during the Cold War era. Finally, it reached its peak and was institutionalized in the first decade of the Islamic Republic. To sum up, affected by the internal and the external events, the “other” evolves from the construction phase to the establishment phase in the history of Iran’s foreign relations.این مقاله تلاشی است برای تحلیل و ارزیابی مسئلۀ "دیگری" در تاریخ روابط خارجی ایران از منظر جامعهشناسی تاریخی در روابط بینالملل. نویسنده در چارچوب رویکرد جامعهشناسی تاریخی و استفاده از تکنیک تبیین روایی از این رهگذر مسئلۀ "دیگری" را در روابط خارجی ایران برمیکاود. بهلحاظ زمانی این مقاله دورۀ کلان تاریخی متعاقب تکوین حکومت صفوی تا ده سال نخست تأسیس نظام جمهوری اسلامی را در برمیگیرد. به نظر نویسنده با توجه به رویدادهای داخلی و خارجی مرتبط با روابط خارجی ایران، عنصر "دیگری" در عصر صفوی با توجه به تضاد مذهبی یا دروندینی با عثمانی سنیمذهب <em>تکوین</em> یافت، در اعصار قاجار و پهلوی با توجه به مواجهۀ ایران با قدرتهای بزرگ سدۀ نوزدهم میلادی و ابرقدرتهای جنگ سرد بهترتیب <em>تحول</em> و <em>تداوم</em> یافت، و در عصر جمهوری اسلامی در سایۀ تأسیس نظام جمهوری اسلامی <em>تثبیت</em> شد و به اوج نهادینگی رسید.https://jpq.ut.ac.ir/article_59181_000b78a2c43ee1d3377562f5df4f1e88.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967846320160922TRANSFORMATIONS IN THE POLITICAL CULTURE OF TURKEY AND THE RISE OF MODERATE ISLAMدگردیسی در فرهنگ سیاسی ترکیه و غلبۀ گفتمان اسلامگرایی میانهرو7617775918210.22059/jpq.2016.59182FAسید احمدموثقیدانشیار گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانجعفرنوروزی نژاددانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه یاسوجJournal Article20111226Analysis of the continued success of the moderate Islamic discourse over other discourses in Turkey in a social environment where secularism and Western orientation has been the basis of social, political and cultural changes is the central issue of many articles. This article goes beyond the ideological debates in the analysis of this fundamental change in this Country as a long process. The main question of this paper is “what is the main moderate Islamic discourse over other discourses in Turkey?” The main hypothesis of this paper is the transformation of Turkish political culture in the shadow of adjustment of the gap savailable in this country is the most important factor in overcoming the political and social discourse in such a Jacobon secular-oriented structure.واکاوی پیروزی و تداوم گفتمان اسلامگرایی میانهرو بر دیگر گفتمانهای موجود در ترکیه در یک محیط اجتماعی که نزدیک به یک قرن در آن غربیسازی و سکولارگرایی مهمترین مبنای تغییرات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بوده، محوریترین بحث مقالۀ پیش رو است. این مقاله فراتر از بحثهای ایدئولوژیک موجود، در پی واکاوی نحوۀ شکلگیری این تغییر بنیادین بهعنوان یک فرایند طولانی در این کشور است. در همین زمینه، پرسش مطرح در این مقاله این است که: مهمترین عامل غلبۀ گفتمان اسلامگرایی میانهرو بر دیگر گفتمانهای موجود در ترکیه چیست؟ در پاسخ به این پرسش، فرضیۀ اصلی مقاله این است که: دگردیسی در فرهنگ سیاسی ترکیه در سایۀ تعدیل شکافهای موجود در این کشور مهمترین عامل غلبۀ این گفتمان در این ساختار سیاسی و اجتماعی سکولارگرای ژاکوبینیستی است.https://jpq.ut.ac.ir/article_59182_0a7315c89f0e9bb246da0d5cc59e44e7.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967846320160922AYATOLLH MIRZA MOHAMAD REZA MOJTAHED AND CONSTITUTIONAL REVOLUTIONآیتالله میرزا محمدرضا مجتهد و نهضت مشروطهخواهی7797955918310.22059/jpq.2016.59183FAجلالمیرزاییاستادیار گروه علوم سیاسی دانشکدة حقوق و الهیات دانشگاه شهید باهنر کرمانJournal Article20151116One of most important socio-political events in Iranian History is constitutional Revolution in spite of passage of more than one century and writing many books and articles about that, there are still unknown facts about the issue. One of these unknown issues is the role of one of Kerman Olamas named "Mirza Mohammad Reza Mojtahed" in the revolution. In the small migration, protestors wanted the government to bring him back from the deportation. His name was mentioned as one of the leaders of the revolution in some books written about the revolution. Author describes his role in Kerman socio-political development in the era of the revolution. The findings show that he was one of the effective actors in Kerman but contrary to the common thought he was not Liberal and Constitutionalist. According to a Realistic approach, his role is related to the event of his punishing and hitting by then Kerman governor. This event gave the opportunity to the protesters to protest against Eynoddowla and his dictatorship.یکی از مهمترین وقایع سیاسی و اجتماعی تاریخ ایران، انقلاب مشروطه است که با وجود تألیفات فراوان در این زمینه، هنوز مجهولاتی از آن باقی مانده است. یکی از این مجهولات نقش یکی از علمای کرمان بهنام آیتالله میرزا محمدرضا مجتهد است که در طی مهاجرت صغری یکی از خواستههای متحصنین، بازگشت ایشان از تبعید بود. در برخی آثار مربوط به مشروطه از او نام برده شده و در مواردی از پیشگامان مشروطه معرفی شده است. هدف این مقاله بررسی عملکرد این روحانی در روند حوادث و تحولات نهضت مشروطه است. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که ایشان یکی از نیروهای تأثیرگذار در تحولات مشروطه در کرمان بوده، اما برخلاف آنچه نقل شده مشروطهخواه نبوده است. نقش ایشان در انقلاب مشروطه منحصر به فرصتی است که از موقعیت فلک کردن او توسط حاکم وقت کرمان نصیب آزادیخواهان در تهران شد تا به نظام استبدادی و عینالدوله بتازند و خواهان حاکمیت مشروطه در ایران شوند.https://jpq.ut.ac.ir/article_59183_7ce4dd22c373abe25d7332d5e44caf41.pdfدانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967846320160922A COMPARISON OF THE PRINCIPLES OF LEGITIMACY IN ACHAEMENID AND SASSANID'S STATESمقایسة مبانی مشروعیت در دولتهای هخامنشی و ساسانی7978155918410.22059/jpq.2016.59184FAاحمدنقیب زادهاستاد گروه علوم سیاسی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانامیر محمدایزدیکارشناسیارشد علوم سیاسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Journal Article20140617Since the beginning of human history, one of the basic dilemmas that every political institution must solve is how to exercise legitimate authority- that is, how to govern with the consent. “You can’t sit on bayonets,” goes an old political expression. This is a way of saying that although a state can exercise its power through the use of police force or coercion, in the long run the use of force will not be sufficient to govern a society. For political sociologists since Weber’s time, the answer to this question begins with the concept of legitimacy. According to discussions considered in this paper, and Historical review of two systems- Achaemenid and Sassanid- we can conclude that thought in Iranian social from Achaemenid to Sassanid was evolving and according to weber's idea, although LEGAL AUTHORITY is for modern society, the thought that political authority comes ‘from below’ and the concept of social contract existed in ancient iran.از ابتدای تاریخ بشر، یکی از مشکلات پیش روی هر دولتی، این است که چگونه براساس رضایت عمومی حکومت کند. این عبارت سیاسی قدیمی که "شما نمیتوانید بر روی سرنیزه جلوس کنید" حکایت از این دارد که اگرچه دولت میتواند قدرت خود را برمبنای اجبار سیاسی بهکار بندد، برای مدت زیادی استفاده از اجبار نمیتواند برای حکومت جامعه کافی باشد. جامعهشناسان سیاسی از زمان وبر به بعد، در پاسخ به این پرسش که چرا مردم رضایت میدهند بدون استفاده از زور بر آنان حکومت شود، از مفهوم مشروعیت استفاده کردهاند. با توجه به مباحث مطرحشده، و بررسی تاریخی دو نظام هخامنشی و ساسانی، نتیجه میشود که اندیشة جامعه از زمان هخامنشیان تا ساسانیان در حال تکامل بوده و اگرچه بنا بر نظر وبر مشروعیت قانونی خاص جامعة نو است، اندیشة اقتدار از پایین و مفهوم قرارداد اجتماعی در جامعة عصر ساسانی وجود داشت و برطبق آن عمل میشد.https://jpq.ut.ac.ir/article_59184_95939fa615292db389fc36474325cbf7.pdf