دانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967844220140823DISCURSIVE CONCEPTUALIZING OF STUDENT MOVEMENT IN IRAN
(CASE STUDY: OFFICE FOR STRENGTHENING UNITY)مفهومسازی گفتمانی جنبش دانشجویی در ایران (مطالعۀ موردی دفتر تحکیم وحدت)2192495238810.22059/jpq.2014.52388FAحسینکچویاندانشیار گروه جامعهشناسی دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهرانعبدالحسینکلانتریاستادیار گروه جامعهشناسی دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article20121210The objective of the paper is to conceptualizing and discursive periodization of<br />Office for Strengthening Unity since its establishment, based on Foucauldian<br />discourse theories and conceptions like archaeology and genealogy, using discourse<br />analysis for understanding tradition and modernity. Furthermore, the aim of this<br />paper is, by clarifying discursive characteristics of every period, in terms of its<br />relevance to tradition-modernity discourse, to show discursive formation of different<br />periods and their thresholds. Then, by applying Foucauldian archaeology and his<br />methodological strategies, one determined propositions (influential verbal and<br />nonverbal actions) as population and purposed sampling as sampling method that<br />continued until no new data appear. Findings showed that one can distinct five<br />periods including: “Evolution from religious intellectualism to pure Islam<br />discourse”; “reproduction of pure Islam discourse”; “evolution from pure Islam<br />discourse to religious intellectualism”; and “evolution from religious intellectualism<br />to modern discourse and intensifying of discursive scattering points” and “formation<br />and deepening of two conflicting discourses (modern discourse and pure Islam<br />discourse”.هدف این مقاله آن است که با اتکا به نظریات گفتمانی فوکو و استفاده از ظرفیتهای دیرینهشناسانه و برخی از امکانات تبارشناسانۀ وی و نیز با اتخاذ سطح تحلیل گفتمانی در فهم سنت و تجدد و نسبت میان آنها، به مفهومسازی و دورهبندی گفتمانی دفتر تحکیم وحدت از آغاز شکلگیری تاکنون بپردازد و افزونبر مشخص نمودن ویژگیهای گفتمانی هر دوره از حیث نسبت با گفتمان سنتی و تجددی، نشان دهد که در هر دوره چه نوع صورتبندی گفتمانی در دفتر تحکیم صورت گرفته و این صورتبندیها تا کدامین آستانه پیش رفتهاند. در این مسیر، روش دیرینهشناسانۀ فوکویی و استراتژیهای روششناختی وی مبنای کار قرار گرفت و پس از تعیین گزارهها (کنشهای کلامی و غیرکلامی مؤثر) به عنوان جامعۀ آماری، نمونهگیری هدفمند تا آنجا ادامه یافت که به اشباع رسید و دادههای برآمده از نمونههای جدید، چیزی بر اطلاعات پیشین ما نیفزود. با توجه به چنین مبنای نظری و روشی، مشخص شد که پنج دورۀ «تطور از گفتمان روشنفکری دینی به گفتمان اسلام ناب»، «بازتولید گفتمان اسلام ناب»، «تطور از گفتمان اسلام ناب به سمت گفتمان روشنفکری دینی»، «تطور از گفتمان روشنفکری دینی به گفتمان تجددی و تشدید نقاط تفرق گفتمانی» و «صورتبندی و تعمیق دو گفتمان متعارض (گفتمان مدرن و اسلام ناب) در دو تحکیم وحدت مجزا» را میتوان از هم جدا نمود.دانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967844220140823CONSTITUTIONALISM IN THE WEST OF IRAN:
THE CASE OF LAK AND LUR TRIBES IN WETERN ZAGROSمشروطه در حوزۀ زاگرس غربی؛ مطالعۀ ایلات لک و لر2512705238910.22059/jpq.2014.52389FAحمیداحمدیاستاد گروه علوم سیاسی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران0000-0001-6867-7139صبریهکرمشاییدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20111114The main concern of this article is to explain why the Iranian Constitutional<br />Revolution, which with its anti despotic nature attracted many Iranian cities around<br />the country, was not welcomed among the Iranian basically tribal areas of the<br />Western Zagros Mountain and why the local elites did not supported the new<br />established constitutional government. In fact there was not a coherence reaction to<br />this political event in Iran. The authors focus on Simarah area of western Zagros, or<br />Pishkooh and Poshtkooh as the local Lak and Lor tribes and others used to call it.<br />Two concepts of nomadic-tribal discourse and urban-constitutional discourse are<br />used to analyze and thus explain the causes of such lack of support to<br />constitutionalism. The constitutional discourse was not welcomed, except for<br />specific cases, by Simarah tribes. This went back to the influence of a political<br />discourse in which factors such as the love for the king (Shah), across borders living,<br />and centre fugal tendencies played the main role as contrast to the discourse of<br />constitutionalism based on the spirit of urbanism, centralization and<br />authoritarianism.این مقاله در پی پاسخ به این پرسش است که چرا استبداد که در آغاز انگیزۀ اصلی همراهی بیشتر شهرهای ایران با مشروطه بود، در زاگرس غربی عامل اصلی همگامی با آن نشد. به عبارتی، چرا سران منطقه از شکل اصلی حکومت نوپای مشروطه استقبال نکردند؟ از حوادث مهم سیاسی ایران در قرن اخیر، جریان مشروطهخواهی ایرانیان بود که واکنش یکدستی از سوی اشخاص، گروهها و طبقات اجتماعی نسبت به آن صورت نگرفت. در اینجا بهطور خاص حوزۀ جغرافیایی زاگرس غربی یا منطقۀ سیمره شامل پیشکوه و پشتکوه (محل اصلی زندگی ایلات لک و لر) موضوع پژوهش قرار گرفته است. دراین بررسی از دو گفتمان والینشینی(گفتمان کوچنشینان) و گفتمان مشروطیت (گفتمان شهرنشینان) بهره گرفته شده است. پژوهشها نشان داده است، ایلات سیمره از گفتمان مشروطهخواهی (جز درمواقع خاص) استقبال نکردهاند. این موضوع به نفوذ تاریخی گفتمانی برمیگشت که عناصر آن عمدتاٌ بر پایۀ شاهپرستی، مرزنشینی و تمرکزگریزی شکل میگرفت؛ بنابراین گفتمان مشروطیت که مبتنی بر روح شهرنشینی و تمرکزگرایی و تمامیتخواهی بود، نمیتوانست با پذیرش چندانی روبرو شود.دانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967844220140823CAPITALISM AND WORLD FOOD PROBLEMسرمایهداری و معضل جهانی غذا2732895239010.22059/jpq.2014.52390FAمحمودغفوریدانشیار گروه علوم سیاسی دانشکدۀ حقوق و الهیات دانشگاه شهید باهنر کرمانمحمدداونددانشجوی کارشناسی ارشد دیپلماسی و سازمانهای بینالمللی دانشگاه شهید باهنر کرمانJournal Article20131104Studies show that there is enough food for all of people of the world, but in recent<br />decades the number of those who suffer from hunger is increasingly rising.<br />Although much effort has been done to reduce or even eradicate hunger by<br />international organizations and agreements, yet the problem exists so far. Therefore<br />this article tries to analyze the consequences of seemingly contradictory actions of<br />capitalism regarding hunger. First the relationship of capitalism and food problem is<br />described. Then the role of international organization and treaties in reducing hunger<br />is discussed. Later it is shown how capitalist system intensifies hunger. Finally the<br />impact of hunger on world affairs is described.بررسیها نشان میدهند غذای کافی برای تمامی مردم دنیا وجود دارد، اما در چند دهۀ اخیر شمار افرادی که از گرسنگی رنج میبرند، در حال افزایش است. گرچه تلاشهای زیادی بهوسیله سازمانها و توافقات بینالمللی بهمنظور کاهش و حتی ازبین بردن مشکل گرسنگی صورت گرفته، اما این مشکل همچنان به قوت خود باقی است.
بنابراین تحلیل نتایج و عواقب برخورد متناقض نظام سرمایهداری با نبود امنیت غذایی، خمیرمایۀ اصلی این مقاله را تشکیل میدهد. ازهمینرو، نخست ضمن توصیف ابعاد و اضلاع نظام سرمایهداری، ارتباط آن با مسئلۀ غذا مشخص میگردد. سپس به نقش سازمانها و معاهدات بینالمللی در کاهش کمی و کیفی ابعاد معضل گرسنگی پرداخته میشود. در ادامه، در خصوص عواملی که سرمایهداری بهوسیلۀ آنها کمبود غذا و گرسنگی را تشدید میکند بحث میشود و در پایان، نتایج و عواقب ناگوار پدیدۀ نبود امنیت غذایی در سطح جامعۀ بینالمللی بررسی میگردددانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967844220140823RUSSIA’S RESURGENCE IN THE INTERNATIONAL SYSTEM AND THE INCREASE IN US RUSSIAN
RELATIONS; 2000-2008قدرتیابی دوبارۀ روسیه در نظام بینالملل و افزایش تنش در روابط امریکا و روسیه (2008- 2000م)2913125239110.22059/jpq.2014.52391FAفرهادعطاییدانشیار گروه روابط بینالملل دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانفاطمهتفتیانکارشناس ارشد دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20111226After the collapse of Soviet Union and the end of Cold War, during the 1990s, there<br />were different periods of peaceful and strained relations between the United States<br />and the Russian Federation. George Bush’s coming to power in U.S. and Vladimir<br />Putin’s in Russia in 2000 marked a new era in U.S.-Soviet relations. This era started<br />peacefully and after 11 September, Putin’s support for the US increased. He also<br />continued his support for America’s war in Afghanistan. But, as USA considered<br />Russia’s regime oppressive and non-democratic, U.S.-Russia relations became<br />strained. Tensions heightened by later events and culminated during Russia-Ossetia<br />war in 2008. In fact, Washington-Moscow relations from 2000 to 2008 slowly<br />deteriorated. This article suggests that one major reason behind the increased<br />tensions between the two countries was Russia’s resurgence on the international<br />scene. It provided Russia an opportunity to react more forcefully against the US’s<br />unilateral policies. This, in turn, induced America’s response to Russia’s actions,<br />resulting in a period of tensions in U.S-Russia relations.پس از فروپاشی شوروی و پایان جنگ سرد، طی دهۀ 1990 میلادی دورههای متفاوتی از روابط مسالمتآمیز و تنشآلود میان ایالات متحد امریکا و روسیه بهوجود آمد. با به قدرت رسیدن جورج بوش در امریکا و ولادیمیر پوتین در روسیه در سال 2000، دورۀ جدیدی از روابط میان واشنگتن و مسکو آغاز شد. این روابط نخست به گرمی شکل گرفت و با وقوع حوادث یازده سپتامبر، حمایت پوتین از واشنگتن افزایش یافت و این همکاری در جنگ ایالات متحد امریکا علیه افغانستان ادامه پیدا کرد. اما پس از آنکه امریکا رژیم روسیه را مستبد و غیر مردمسالار خواند، این روابط با تنش همراه شد و در جریان حوادث بعدی این تنش افزایش یافت و سرانجام در جنگ اوستیا در سال 2008 به اوج خود رسید. درواقع، رابطۀ واشنگتن و مسکو از سال2000 تا 2008 میلادی بهتدریج تیره شد. نگارندگان این مقاله بر این باورند که یک دلیل عمدۀ این افزایش تنش، قدرتیابی دوبارۀ روسیه و ارتقای جایگاه بینالمللی این کشور در نظام بینالملل است که زمینۀ واکنش جدیتر این کشور را در قبال سیاستهای تکروانه امریکا در دورۀ یادشده فراهم کرد و به دنبال آن واکنش امریکا به اقدامات روسیه فصلی از تنش در روابط دو کشور را رقم زد.دانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967844220140823STUDYING POLITICAL-SECURITY RELATIONSHIP OF U.S.A WITH INDIA, (2008-2012)بررسی مناسبات سیاسی- امنیتی امریکا با هند (2012-2008)3133325239210.22059/jpq.2014.52392FAسید داوودآقاییاستاد گروه علوم سیاسی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانسید هدایت الهعقداییکارشناس ارشد روابط بینالملل دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20120509Through termination of cold war and in the way of attempts of U.S.A for continuing<br />cooperation with newly established powerful counties in order to obtain modern<br />global discipline the relationships between U.S.A and India was increased and<br />reached to its climax during presidency of George Bush. Nevertheless, this growth<br />of bilateral relationship was very reduced by selecting Obama as president of U.S.A.<br />Therefore, this question is raised that what is the main reason for reducing bilateral<br />relationship between U.S.A and India during presidency of Obama? It seems that<br />incompatibility of U.S.A and India benefits and changing attitude of U.S.A toward<br />global problems, regional and international rivals during presidency of Obama, is of<br />the principal reasons of reducing their bilateral relationship. Whereas importance of<br />cooperation between India and U.S.A and great influence for mutual relationship of<br />both countries as important variable, this article investigates political-security<br />relationship of U.S.A and India and related evolutions after presidency of Obama<br />from 2008 until 2012.با پایان یافتن جنگ سرد، روابط هند و امریکا به موازات تلاشهای امریکا برای همکاری با قدرتهای نوظهور منطقه بهمنظور استقرار نظم نوین جهانی گسترش یافت و در دورۀ ریاست جمهوری جورج بوش به اوج خود رسید. اما این رشد و شکوفایی همزمان با آغاز ریاست جمهوری اوباما رو به افول نهاد. لذا این پرسش مطرح میشود که علل اصلی کاهش سطح روابط هند و امریکا در دوره ریاست جمهوری اوباما چیست؟ در این خصوص بهنظر میرسد تطابق نداشتن منافع هند و امریکا و همچنین تغییر رویکرد و نوع نگاه امریکا در دورۀ اوباما نسبت به مسائل جهانی و رقبای منطقهای و بینالمللی هند، از جمله چین، عوامل اصلی کاهش سطح روابط هند و امریکا باشد. با توجه به اهمیت همکاری هند و امریکا برای هر دو کشور و نیز تأثیرگذاری نوع و سطح روابط هند با امریکا به عنوان متغیری مهم در مناسبات هند با دیگر کشورها، از جمله ایران، در مقالۀ حاضر به بررسی ابعاد سیاسی_ امنیتی این روابط و تحولات آن پس از حضور اوباما بهعنوان رئیسجمهور امریکا در میانۀ سالهای 2012-2008 میلادی پرداخته خواهد شد.دانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967844220140823LEGITIMATION FACTORS IN POLITICAL SYSTEMSعناصر مشروعیتیابی در نظامهای سیاسی3353505239310.22059/jpq.2014.52393FAابراهیممتقیاستاد گروه علوم سیاسی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانفرهادکرامتاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه پیام نورJournal Article20110312Legitimacy is one of the factors by which governments justify their dominance and<br />application of power, therefore each State that suffers from the lack of legitimacy<br />cannot apply its power as it used to do, but recourses to the rude force to rule upon<br />people. In this article, our discussion is about the quality of the legitimization of<br />governments in order to continue their authority. In the other words, the political<br />systems justify their own legitimacy through emphasizing upon a series of certain<br />factors; therefore rightness, acceptance, lawful and effectiveness.مشروعیت یکی از مسائلی است که حکومتها حکمرانی و اعمال قدرت خود را با آن توجیه میکنند. لذا هر حکومتی که دچار عدم مشروعیت شود مانند گذشته نمیتواند قدرت خود را اعمال کند، بلکه به زور خام برای حکمرانی متوسل میشود. در این نوشته، نگارندگان به این بحث پرداختهاند که چگونه دولتها برای خود مشروعیتسازی میکنند تا به قدرت خود دوام بخشند. در این مقاله بر عوامل مشروعیتبخش قدرت، شامل حقانیت، مقبولیت، قانونمندی و کارآمدی، تأکید شده است.دانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967844220140823POLITICAL CULTURE IN SAUDI ARABIA, ANALYSIS OF STATICNESS AND ONCOMING CHALLENGESفرهنگ سیاسی در عربستان؛ تحلیل ایستایی و چالشهای فرارو3513705239410.22059/jpq.2014.52394FAخلیل الهسردارنیادانشیار گروه علوم سیاسی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیرازحسیننوروزی امیریدانشجوی کارشناسی ارشد دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20140107Political culture is combination of beliefs, attitudes and awarenesses that shape<br />political behavior of a group or nation. In past, political culture of nations had been<br />institutionalized but today has been changed to participatory political culture by<br />reasons such as structural developments, information and communication revolution<br />and globalization. In this article, the authors by using the approach of political<br />economy try to answer this question, why has been static and continuance the<br />subjugate political culture in Saudi Arabia? And too, by using the political<br />sociological approach, explain the important reasons for the metamorphose in the<br />political culture of Saudi society specially educates and urban youth from subjugate<br />to participatory. The authors believe that such changes from 1990s onward<br />especially at two last days, has made serious challenges for Saudi government and in<br />the future, these challenges would oblige the government to the acceptation of more<br />reformation.فرهنگ سیاسی آمیزهای از باورها، نگرشها و شناخت و آگاهی سیاسی است که رفتار سیاسی یک گروه یا ملت را شکل میدهد. در گذشته، فرهنگ سیاسی ملتها از نهادینگی و استمرار برخوردار بوده است، اما امروزه به دلایلی همچون تغییر و تحولات ساختاری، انقلاب ارتباطات و جهانی شدن دگردیسییافته، به سمت فرهنگ مشارکتی سوق پیدا کرده است. در این نوشتار، نگارندگان درصددند از رهگذر رهیافت اقتصاد سیاسی به این پرسش پاسخ دهند که چرا فرهنگ سیاسی تابعیتی در جامعۀ عربستان از استمرار و ایستایی برخوردار بوده است، و نیز با استفاده از رهیافت جامعهشناختی سیاسی، مهمترین دلایل دگردیسی قابلتوجه در فرهنگ سیاسی جامعۀ عربستان بهویژه تحصیلکردهها و جوانان شهری از فرهنگ تابعیتی به سمت فرهنگ مشارکتی را بررسی و تحلیل کنند. نگارندگان بر این باورند که چنین تحولی در فرهنگ سیاسی از دهۀ 1990 به این سو، بهویژه در دو سال اخیر چالشهای جدی برای حکومت سعودی ایجاد کرده است. این چالشها در آینده جدیتر شده، حکومت را به پذیرش اصلاحات بیشتر ملزم خواهد ساخت.دانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967844220140823THE ANALYSIS OF CULTURAL, LINGUISTIC AND POLITICAL MOVEMENT OF CATALONIA (CATALANISM)کالبدشکافی جنبش فرهنگی-زبانی و سیاسی کاتالونیا (کاتالانیسم)3713895239510.22059/jpq.2014.52395FAحسینزحمتکشاستادیار گروه مطالعات منطقهای دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانناصرحکمت نژاددانشجوی دکتری مطالعات اروپا دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20140107One of the most important issues in current Catalonia's politics is the catalanism<br />movement. Catalanism is a cultural, linguistic and then political movement that<br />advocates for the cultural and political recognition of catalonia within spain. The<br />present article aims to discover the establishing process of this movement. Research<br />findings show that Catalonia's movement, at the beginning, had a cultural and<br />linguistic nature. In nineteenth century, 3 critical junctures (a period of significant<br />change) including failure of the building of nation-state in Spain; economic<br />differences between the two territories (Catalonia and Spain) and Catalonia's<br />military occupation by Spain occurred and have formed the Catalonia's cultural and<br />linguistic movement. These 3 pre-conditions interacted with 3 other critical<br />junctures in twentieth century naming passing a new law to judge civil cases under<br />the military rule, putting an end to the second republic in Spain (1931-1939) by<br />Franco, and finally the transition from dictatorship to democracy, and laid the<br />foundations of political nationalism. In the second and third parts of this essay, to<br />better understand the Catalanism movement, catalonia's cultural and linguistic<br />structure and the European Union's position towards catalonia's independence will<br />be discussed.<br /><br />یکی از مهمترین مسائل در تاریخ کاتالونیا به جنبش کاتالانیسم برمیگردد که در حال حاضر در سیاست کاتالونیا از اهمیت بالایی برخوردار است. کاتالانیسم یک جنبش فرهنگی، زبانی و سپس سیاسی است که از شناسایی فرهنگی و سیاسی کاتالونیا از سوی دولت اسپانیا حمایت میکند. مقالۀ حاضر تلاش دارد تا به کندوکاو چگونگی شکلگیری این جنبش بپردازد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که جنبش کاتالونیا از آغاز ماهیتی فرهنگی- زبانی داشت. در قرن نوزدهم میلادی سه رخداد مهم که عبارت بود از شکست فرایند دولت-ملتسازی در اسپانیا، تفاوت اقتصادی میان کاتالونیا و اسپانیا، و اشغال نظامی کاتالونیا از سوی دولت مرکزی، باعث شکلگیری جنبش فرهنگی- زبانی (ناسیونالیسم مبتنی بر فرهنگ) شد. سه رخداد یادشده به سه حادثۀ حساس تاریخی دیگر در قرن بیستم که عبارت بود از تصویب قانون جدید برای قضاوت در خصوص دعاوی تحت نظارت حکومت نظامی، سرکوب جمهوری دوم (1939-1931م) در اسپانیا از سوی فرانکو، و دورۀ انتقال از دیکتاتوری فرانکو به دموکراسی، پیوست و زمینه را برای حرکت از ناسیونالیسم فرهنگی (جنبش فرهنگی، زبانی) به ناسیونالیسم سیاسی (خواهان استقلال) فراهم ساخت. همچنین در بخش دوم و سوم این مقاله برای شناخت بهتر این جنبش، به ترتیب به ساختار فرهنگی- زبانی کنونی کاتالونیا و موضع اتحادیۀ اروپا در قبال استقلال کاتالونیا پرداخته شده است.دانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967844220140823THE ROLE OF POLITICAL ISLAM POLITICAL PRE-PLANNING ROLE MANAGEMENT SYSTEMنقش پیشتدبیری سیاسی در نظام مدیریت سیاسی اسلام3934055239810.22059/jpq.2014.52398FAحسینمتفکراستادیار گروه علوم سیاسی و روابط بینالملل دانشگاه پیام نورJournal Article20121014This paper describes the extension of the measure is that much of the thinking<br />To prevent the occurrence of corporate events and political system. Hence, we tried<br />to explain the importance and necessity of political management, futures planning,<br />the need to resort to the strategy plan. The conditions and factors that are driving<br />mobile applications pre-planning models: Cause-and-effect model - Ring. The role<br />of knowledge and insight on the political, theological creeds and scientific matters<br />relating to the splitting angles and finally Essential and fundamental principles of<br />design in political management programs are offered as a conclusion.هدف این مقاله تشریح و گسترش نقش پیشتدبیری- که بخشی از تدبر شمرده میشود- برای پیشگیری از بروز وقایع سازمانی و نظام سیاسی است. ازاینرو تلاش شده است ضمن تشریح اهمیت و ضرورت آیندهپژوهی و آیندهنگاری در برنامهریزیهای مدیریت سیاسی، زمینههای لازم برای مبادرت به پیشتدبیری طرح، و شرایط و عوامل مؤثر که هدایتکنندۀ برنامههای پیشتدبیری میباشد همراه دو مدل علّی– حلقوی بررسی شوند. آنگاه نقش آگاهی و بینش در امور سیاسی، احکام و فرمانهای الهی و امور علمی برای طرح زوایای مربوط شکافته میشود، و درخاتمه مبانی لازم و بنیادین پیشتدبیری در برنامههای مدیریت سیاسی به عنوان نتیجهگیری ارائه میگردد.دانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967844220140823CIVIC VIRTUE IN MOWLANA’S IRFANIC THOUGHTفضیلت مدنی در اندیشۀ عرفانی مولانا جلالالدین محمد بلخی4074295239910.22059/jpq.2014.52399FAعباسمنوچهریدانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرسیداللههنریاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلیسینا همدانJournal Article20130722One of the basic components of political thought is the notion of "civic virtue".<br />Civic virtue is an important concept that the accomplishment of the ultimate<br />objectives of politics depends on its development in human society.<br />In this article, we review the important writings of great Iranian aref, Jalal-al-din<br />Muhammad Balkhi, known as Mowlana, and analyze political capacities and<br />capabilities of his thoughts based on Sprigens' theoretic framework and<br />paradigmatic-implicative theory. The article claims that, based on cognitive,<br />normative and explanatory implications of Mowlana's thoughts, his thoughts contain<br />important elements like love, friendship, tolerance, and politico-social criticism. یکی از مؤلفههای شاخص و بنیادینِ اندیشۀ سیاسی، مفهوم «فضیلت مدنی» است که تحققِ غایت سیاست وابسته به بسط و گسترش و تعمیق آن در میان انسانهاست. در این نوشتار ضمن واکاوی آثار مهم عارف بزرگ ایرانی، جلالالدین محمد بلخی مشهور به مولوی، ظرفیت و امکانات سیاسی اندیشۀ وی در چارچوب نظری اسپریگنز و نظریۀ دلالتی– پارادایمی بررسی و تحلیل شده است. مدعای مقاله این است که با توجه به دلالتهای معرفتی، تبیینی و هنجاری اندیشۀ مولوی، اندیشۀ وی متضمن عناصر و مؤلفههای مهمی چون عشق، دوستی، مدارا و نیز نقد سیاسی و اجتماعی به عنوان شاخصترین فضیلتهایی است که آشکارا وجه و صبغۀ مدنی دارنددانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967844220140823FOUCAULT AND HABERMAS DIALOGUE ABOUT THE FOUNDATIONS OF MODERNITY: HUMANISM, DISCOURSE
AND DEMOCRACYدیالوگ فوکو و هابرماس دربارۀ بنیانهای مدرنیته؛ انسانگرایی، گفتمان و دموکراسی4314465240010.22059/jpq.2014.52400FAسیدحسیناطهریاستادیار گروه علوم سیاسی دانشکدۀ اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد0000-0001-7332-4848Journal Article20121224Over other competing discourses importance to debate on his fundamental issues. It<br />Seems ideal position of modernity cannot reach to final conclusions about its<br />propositions But it is a defense possibility of some kind of contrapuntal.<br />Philosophical debate about the foundations of modernity including results that has<br />brought the polyphonic. Different people with different views Engage in critical<br />dialogue on the basis of this foundations and adds the interpretation above other<br />previous interpretation about it. From this endless debate Arise Methodological<br />perspectives lead to important results about reform of current trends. Foucault and<br />Habermas were great thinkers of this century that their debate reflects a sound of<br />polyphonic. Modernity is the important issues that have discuss these two together<br />about his central themes. it seems to have conflicting views on this issue However,<br />both sounds are considered within modernity. In fact, his views on the modernity<br />they have given serious warnings about its future .The main purpose of the present<br />article is examination of Habermas and Foucault debate about modernity and its<br />three pillars, namely humanism, dialogue and democracy.مدرنیته بیش از دیگر گفتمانهای رقیب، به مناظره و گفتگو بر سر موضوعات بنیادین خود اهمیت میدهد و بهنظر میرسد وضعیت ایدئال مدرنیته، امکان نوعی چندصدایی در جامعه است. مجادلههای فلسفی دربارۀ بنیانهای مدرنیته از جمله نتایجی است که این چندصدایی بهبار آورده است. افراد مختلف از دیدگاههای گوناگون به گفتگوهای انتقادی دربارۀ این بنیانها پرداخته و تأویلی بر تأویلهای پیشین افزودهاند. فوکو و هابرماس از جمله اندیشمندان بزرگ قرن بیستم بودند که مجادلههای آنان این چندصدایی را بازتاب میدهد. مدرنیته از جمله مباحث مهمی است که این دو دربارۀ آن و موضوعات محوریاش با یکدیگر بحث و گفتگو داشتهاند. بهنظر میرسد هرچند در ظاهر، آنها دیدگاههای متضادی را در این زمینه اتخاذ کردهاند، هر دو صداهایی در درون مدرنیته شمرده میشوند. آنها در نظریات خویش پیرامون مدرنیته، هشدارهای جدی دربارۀ آیندۀ آن دادهاند. هدف اصلی این مقاله بررسی تعاملات فکری فوکو و هابرماس در باب مدرنیته و سه محور اصلی آن، یعنی انسانگرایی، گفتمان و دموکراسی میباشد.دانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967844220140823DELIBERATIVE DEMOCRACY, SOCIAL MOVEMENTS AND THE WORLD’S PUBLIC SPHERE
(ON JÜRGEN HABERMAS’S COMMUNICATIVE RATIONALITY)دموکراسی رایزنانه؛ جنبشهای اجتماعی و حوزۀ عمومی جهانی (با تأکید بر نظریۀ عقلانیت ارتباطی هابرماس)4474615240110.22059/jpq.2014.52401FAعلیرضاسمیعی اصفهانیاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه یاسوجسجادمیرالیدانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه یاسوجJournal Article20130430Certainly, democracy, the public sphere of human activity, why do people in this<br />area tend to interact with each other and Express their demands and interests. Social<br />movements, which Expresses the demands of the people, in the public arena are<br />formed and are active. But to explain the activities of new social movements, such<br />as the mobilization of additional benefits based on rational choice theory, would be<br />helpful. The reason for this change of representation, and in particular the objectives<br />of these movements the way activities. The movements of the other follows<br />Individual and group interests are focused on the use of instrumental rationality<br />theories are trivial. What is the main concern of the study, methods of analysis and<br />explain how the activities and purposes, by the new social movements. With regard<br />to the active The public sphere ities of these movements are spreading out and based<br />on dialogue and communication are, the basic relationship can be drawn between<br />them and Hagerman’s theory of deliberative democracy .thus, on the one hand, the<br />activities of these movements in its limitless, and on the other hand, the world wide<br />intents and purposes they are and what binds these two together, the sense of<br />Hagerman’s communicative rationality. In fact, this research seeks to explore and<br />demonstrate the implications of Hagerman’s theory of communicative rationality is<br />that the social movement has gone way up. According to the world wide conjectural<br />goalsT both from the perspective of Hagerman’s Deliberative Democracy, and new<br />social movements, and also the mode of communication and dialogue, on bedsides<br />can be significant coordination between the two was observed. This paper argues<br />that, as a new social movement, like movement for disarmament, green movement,<br />borrowed from the Hagerman’s deliberative democracy, whether in practice or in<br />terms of this theory have been affected, various aspects of this relationship that is<br />trying to be portrayed. Methods of this descriptive-analytical and using library<br />resources and documents.دموکراسی، بیتردید، عرصۀ عمومی فعالیتهای انسانی است؛ چراکه انسانها در این حوزه به تعامل با یکدیگر میپردازند و درخواستها و علاقهمندیهای خود را بیان میکنند. جنبشهای اجتماعی که بیانکنندۀ تقاضاهای مردمی هستند، در همین عرصۀ عمومی شکل میگیرند و به فعالیت میپردازند. این پژوهش به دنبال بررسی و ارزیابی میزان تأثیراتی است که عقلانیت ارتباطی نظریۀ هابرماس، بر شیوۀ فعالیت و سازماندهی جنبشهای اجتماعی نوین و نیز نوع روشها، راهبردها و استراتژیهای اتخاذشدۀ آنها برای دستیابی به اهدافشان دارد. با توجه به جهانگستر بودن اهداف، هم از منظر دموکراسی رایزنانۀ هابرماس، و هم از نگاه جنبشهای اجتماعی جدید، و نیز با توجه به شیوۀ مفاهمهای و گفتگوییِ هردو طرف، میتوان هماهنگیها و سنخیتهای قابلملاحظهای را میان این دو مشاهده کرد. استدلال نوشتار حاضر این است که جنبشهای اجتماعی جدید مانند جنبش سبز (محیط زیستگرایی)، خلع سلاح و...، با اقتباس از شیوۀ دموکراسی رایزنانۀ هابرماس، چه در سطح عمل و چه در سطح نظر، از این نظریه متأثر شدهاند. در ادامه تلاش میگردد جنبههای متفاوت این رابطه، با تأکید بر دو جنبش سبز و وال استریت به تصویر کشیده شود. روش پژوهش، کیفی از نوع تبیین علّی و روش تحلیل، توصیفی_ تبیینی و با بهرهگیری از منابع کتابخانهای و اسنادی است.دانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967844220140823Abstractچکیده انگلیسی1125240210.22059/jpq.2014.52402FAJournal Article20150107