دانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967845420151222Investigation of the effects of social networks on political participation (Case study: Tehran)بررسی تأثیرات شبکههای اجتماعی مجازی بر مشارکت سیاسی (مطالعۀ موردی: شهر تهران)8258415594610.22059/jpq.2015.55946FAکیومرثاشتریاندانشیار گروه علوم سیاسی دانشکدة حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانمحمدرضاامیرزادهدانش آموختۀ کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20131120Political participation is an important factor for political survival of the society and government. This concept is a symbol showing people’s presence at actions of government, and it is a substantial index for people’s satisfaction in democratic countries. Election can be the most important symbol of political participation. This is why people’s presence in election is carefully investigated by governments, because it’s rising or dropping trend shows some important points regarding people’s viewpoints towards the government. Several parameters can affect people’s participation. In this article, we study the effects of social networks on participation by survey methodology and questionnaire tool. The results approved the main hypothesis of this work and it was observed that there is a reciprocal relationship between the use of social networks and participation.<em>مشارکت سیاسی در ابعاد گوناگونِ آن، عامل مهمی برای ادامة حیاتِ سیاسی جوامع و حکومتها محسوب میشود. این مفهوم نماد حضور مردم در اعمال حکومت به حساب میآید و در کشورهای دموکراتیک، شاخص مهمی برای رضایتمندی مردم تلقی میشود. انتخابات مهمترین نماد مشارکت سیاسی به حساب میآید، تا آنجا که میزان مشارکت مردم در عرصة انتخابات همواره از سوی حاکمان به دقت دنبال میشود، چرا که روند صعودی یا نزولی آن در</em><em>بردارندة نکات مهمی از نگاه و نگرش مردم نسبت به ارکان اساسی مشروعیت حکومت است. عوامل مختلفی بر مشارکت مردم اثرگذار است. هدف ما در این مقاله، بررسی تأثیرات شبکههای اجتماعی مجازی بر مشارکت است. برای انجام این تحقیق از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه استفاده شده است. طبق نتایج بهدستآمده از تحلیل پرسشنامهها فرضیة اصلی این پژوهش تأیید و مشخص شد که بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و مشارکت رابطة منفی و معناداری وجود دارد.</em>دانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967845420151222A discourse analysis of Islamism in Turkey and its impact on Ankara’s foreign policy (Case study: Turkey and Israel Relations in 2002 - 2015)تجزیه و تحلیل گفتمانی اسلام گرایی در ترکیه و تأثیر آن بر سیاست خارجی آنکارا (مطالعۀ موردی: روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی در سال های 2002 تا2015)8438585594710.22059/jpq.2015.55947FAعلیامیدیدانشیار گروه روابط بین الملل دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهانمصطفیخیریدانشجوی دکتری گروه روابط بینالملل دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهانJournal Article20150519This study explains the formation of Islamist discourse in Turkey and its impact on its foreign policy (with an emphasis on Justice and Development Party -AKP). The findings which are based on discourse analysis of Ernesto Laclau and Chantal Mouffe, indicate that the Islam-minded modern Turkey actors (in AKP) could weaken one of the main aspects of Kemalist ideology in a democratic and peaceful way: Unconditional compliance with the policies of the West, especially supporting Israel. Islamist discourse in Turkey is characterized by such factors as coexistence between Islamism, modernism and democracy in this country. AKP’s rule and Neo-Ottomanism arising out of it as a foreign policy doctrine, has given rise to relative tension in relations between Turkey and Israel. The otherness of this discourse is not necessarily anti-Western and anti-Israeli, but it can coexist with the West and its world policy which is categorically directed to supporting Israel, as the trade volume of Turkey and Israel not only has not decreased, but has also expreinced a slight increase in AKP era.این پژوهش با بررسی و تبیین شکلگیری گفتمان اسلامگرایی در ترکیة معاصر، به نقش و تأثیر آن بر سیاست خارجی دولتمردان جدید (با تأکید بر حزب عدالت و توسعه) در این کشور میپردازد. طبق یافتههای پژوهش که براساس روش تحلیل گفتمان لاکلاو- موفه بهدستآمده است، اسلامگرایان نوین ترکیه (در قالب حزب عدالت و توسعه) بازیگرانیاند که بهطور عملی توانستهاند یکی از دالهای مرکزی گفتمان کمالیستی مبنی بر پیروی بیقید و شرط از سیاستهای غرب، از جمله عدم چالش رژیم صهیونیستی را در این کشور به روشهای دموکراتیک و مسالمتجویانه تضعیفکنند، گفتمان تازة اسلامگرایی را با شاخصهایی چون همزیستی اسلام، مدرنیسم و دموکراسی، در این کشور به منصة ظهور برسانند. حاکمیت گفتمان اسلامگرایی در داخل و نوعثمانیگرایی برخاسته از دل آن به منزلة دکترین سیاست خارجی به تنش نسبی در روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی منجر شده است. ولی غیریتسازی گفتمان اسلامگرایی ترکیه ضرورتاً ضدغربی و ضد رژیم صهیونیستی نیست، بلکه با ظرفیت همزیستی دارد، همانگونه که حجم مبادلات تجاری ترکیه و رژیم صهیونیستی در دورة اردوغان نهتنها کاهش نیافته، بلکه افزایش اندکی نیز داشته است.دانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967845420151222Dialogue contextualization in cultural policies of the 1st Pahlaviبسترسازی گفتمانی در سیاست فرهنگی پهلوی اول (1320-1304هجری شمسی)8598765594810.22059/jpq.2015.55948FAپروین دختاوحدیاستادیار گروه تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمیکاظمحاجی رجبعلیدانشجوی دکتری گروه تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمیJournal Article20150712Dialogue contextualization in the 1st Pahlavi cultural policies, refers to the intellectual issues, and relevant discussions during that period introduced by influential cultural-political figures to the first Pahlavi era and the mindset of the society. Dialogue contextualization in this era, had a function beyond usual because the Pahlavi family strongly needed it to influence people’s minds and attitudes to facilitate their desired actions. Furthermore, it was used to guarantee their legitimacy. 1st Pahlavi succeeded to introduce itself to intellectuals of the era as an unavoidable necessity and the best possible choice for government in addition to engaging some of the intellectuals in a wide range of activities thereby preparing the ground for cultural transformations. The current article aims to prove that this discourse in its relation with the mentioned intellectual flow has the nature of “effect to cause”. In other words, 1st Pahlavi was provided the ground for a special kind of intellectual flow during that period. This article by clarifying the reasons for this association, introduces attitude and fundamental contradiction of this discourse as the cause of inefficiency and failure of those policies, the contradiction which described indispensable meaning and realization of civilization and progress as Secularism, and the unavoidable introduction of improvement and development as Dictatorship.بسترسازی گفتمانی در سیاست فرهنگی پهلوی اول، همان طرح موضوعات فکری، فضاسازیها و انجام مباحثات مربوط به آن، در دورة مذکور است که توسط رجال مؤثر فرهنگی- سیاسی عصر پهلوی اول و در فضای فکری جامعة ایران صورت گرفت. بسترسازی گفتمانی در این دوره، توجیه و کارکردی بیش از حد معمول داشت، زیرا دودمان پهلوی به شدت خود را نیازمند آن مییافت تا علاوه بر زمینهسازی در اذهان و افکار عمومی برای سهولت اقدامات مورد نظر خود، مشروعیت خود را نیز تضمین کند. پهلوی اول توانست رویکارآمدنش را در نزد روشنفکران آن عصر، ضرورتی اجتنابناپذیر و بهترین انتخاب ممکن بشناساند و گسترة وسیعی از آنها را به خدمت گیرد و مجموعاً بستری از تحولات فرهنگی را فراهم بیاورد. نویسندگان در این مقاله به اثبات این نکته پرداختهاند که این گفتمان در نسبتش با جریان روشنفکری یادشده، ماهیت معلول به علت دارد؛ یعنی، پهلوی اول از جهات متعدد مجری طرز تفکر خاصی از جریان روشنفکری آن روز بوده است. این نوشتار با تبیین دلایل این همراهی، تناقض فکری و مبنایی این گفتمان را علت ناکارآمدی و شکست آن سیاستها معرفی میکند؛ تناقضی که لازمة معنا و تحققِ تمدن و پیشرفت را سکولاریسم، و مقدمة اجتنابناپذیر عمران و آبادانی را دیکتاتوری معرفی میکرد.دانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967845420151222Islamic fundamentalists influence in Central Asia on the National Security in Afghanistan after the withdrawal of international forcesتأثیرگذاری بنیادگران اسلامی آسیای مرکزی بر امنیت ملی افغانستان پس از خروج نیروهای بین المللی8778945594910.22059/jpq.2015.55949FAاحمدجانسیزاستادیار گروه علوم سیاسی دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلانمحسنزمانیدانشجوی دکتری روابط بینالملل دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلانJournal Article20150517This article aims to explain how Islamic fundamentalism in Central Asia could challenge Afghan national security following the withdrawal of international forces. In this paper, the authors focusing on two jihadi Islamists groups in Central Asia, called the IMU (Islamic movement of Uzbekistan) and Islamic Jihad Union (Islamic Jihadism of Uzbekistan) believe that high adaptability in the wake of forced migration in Waziristan, Pakistan, since 2001, soft structural changes that occurred over the years in these groups, and relationship with Jihadist groups in Waziristan, Pakistan contribute to the growing power of these groups. Such that the absence of a stable political institution by international forces in Afghanistan, and consequently the weakness and lack of clear strategy in the wake of America's withdrawal from Afghanistan, two- faction split between ethnic groups in northern Afghanistan, and lack of a charismatic leader on the one hand, as well as cohesion and solidarity among the Central Asian militant jihadi groups, on the other, has turned them into potentially dangerous groups. It can be a wake-up call for the region, in addition, it carries the signs of intentions of these groups to make Afghanistan insecure and to return to Central Asia. Our hypothesis in this paper is that the Central Asian Islamic fundamentalist groups, i.e. the Islamic Movement and Islamic Jihad Union, are serious threats to stability and security in Afghanistan and potentially dangerous for countries of the region in the wake of the withdrawal of international forces since 2014. This paper measures the probability of the hypothesis, that is, whether these groups are dangerous or not.مقالۀ حاضر سعی در تبیین این مسئله دارد که چگونه بنیادگرایان اسلامی در آسیای مرکزی میتوانند امنیت ملی افغانستان را در پی خروج نیروهای بینالمللی به چالش بکشند. نگارندگان ضمن تمرکز بر دو گروه اسلامگرایان جهادی آسیای مرکزی به نامهای جنبش اسلامی ازبکستان و اتحادیۀ جهادی اسلامی، اعتقاد دارند انطباقپذیری زیادی که این گروهها در پی کوچ اجباری به وزیرستان پاکستان پس از سال 2001 از خود نشان دادند و تغییرات ساختاری و ماهوی که طی این سالها در این گروهها بهوجود آمده و ارتباط گسترده با دیگر گروههای جهادی مستقر در وزیرستان پاکستان، موجب قدرتگیری و نفوذ روزافزون این گروهها شده است؛ بهطوریکه ایجاد نشدن نهادهای سیاسی – امنیتی پایدار توسط نیروهای بینالمللی و بهتبع آن ضعف این ساختارها در افغانستان و نبود راهبرد روشن و مشخص از سوی آمریکا در پی خروج از افغانستان و دودستگی و شکاف بین گروههای قومی شمال افغانستان و نبود رهبر کاریزماتیک بین آنها و در طرف مقابل انسجام و اتحاد گروههای جهادی آسیای مرکزی با دیگر گروههای جهادی فعال در حوزۀ افغانستان، از آنان گروههای بالقوه خطرناکی ساخته است که ضمن اینکه ممکن است زنگ خطری برای کشورهای منطقه باشند، نشانههایی از قصد آنان برایناامن کردن افغانستان و بازگشت به منطقۀ آسیای مرکزی در فرصت مناسب دیده میشود که خروج نیروهای بینالمللی از افغانستان، میتواند این فرصتطلایی را در اختیار این گروهها قرار دهد. فرضیۀ ما در این مقاله این است که دو گروه بنیادگرای اسلامی آسیای مرکزی به نام «جنبش اسلامی» و «اتحادیۀ جهادی اسلامی»، گروههایی بالقوه خطرناک و تهدیدی جدی برای ثبات و امنیت افغانستان و کشورهای منطقه در پی خروج نیروهای بینالمللی از افغانستان هستند. در این مقاله ابعاد و احتمالات مختلف این فرضیه یعنی تهدیدآمیز بودن یا نبودن این گروهها بررسی میشود.دانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967845420151222Wave of transition to democracy in Islamic Republic of Iranموج گذار به دموکراسی در جمهوری اسلامی8959135595010.22059/jpq.2015.55950FAاحمدجوانیاستادیار گروه معارف دانشکده علوم انسانی دانشگاه امام حسین(ع)Journal Article20130910“Transition to democracy” is one of the significant results of social movements. Inefficient domination using hardware method by the control system led the West to encourage liberal democracy using software method in order to change non-democratic governments, referred to as “Transition Period” or velvet revolution- The approach of Transition theory holds that change is also necessary in Iran (after Revolution). Huntington describes the emergence of reformers as a precondition for Transition Period; accordingly, the formation of reform front in Iran opened the door for fundamental changes. However, the ground was not fully prepared for this transition and change due to nature of Islamic system and its structural difference with other systems. Therefore, the current paper aims to examine the reason of transition failure in Iran using explanatory and qualitative method.«گذار به دموکراسی» از نتایج قابل کنترل برخی جنبشهای اجتماعی است که در مسیر لیبرال دموکراسی هدایت میشود. ناکارآمدی سلطهگری نظام سلطه با روش سختافزاری، غرب را ناچار به ترویج لیبرال دموکراسی با روش نرمافزاری برای تغییر حکومتهای غیردموکراتیک کرد که «دورة گذار» یاد میشود. روش نوینی که با افزایش شکافهای اجتماعی، اصل رضایتمندی شهروندان را هدف قرار داده و بستر انقلابهای نوین (مخملی) را فراهم کرده است و به فروپاشی نظام سیاسی ختم میشود. رویکرد نظریة گذار معطوف به این است که در ایران نیز تغییر، امری اجتنابناپذیراست. هانتینگتون در نظریة خود ظهور اصلاحطلبان را از ملزومات «دورة گذار» دانسته که در ایران اسلامی نیز با شکلگیری جبهة اصلاحات انتظار تغییرات بنیادی میرفت. اما بستر و زمینة این تغییر و گذار به خاطر ماهیت نظام اسلامی و تفاوت ماهوی با سایر نظامها بهصورت کامل میسر نشد. لذا، با روش تبیینی و کیفی سعی شده است چرایی ناکامی گذار در ایران تبیین شود.دانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967845420151222Branding and political marketing; a new model for the development of participatory political communicationبرندسازی و بازاریابی سیاسی؛ الگویی جدید برای توسعۀ ارتباطات سیاسی مشارکتی9159365595110.22059/jpq.2015.55951FAمجیدحسینیاستادیار گروه علوم سیاسی دانشکدة حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانآرشبیدالله خانیدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشکدة حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20140122Nowadays, one of the main goals of each organization, person or profession is having a good image and implications associated with it, intelligence and basically a good brand. Generally, political advertising and image management or management of political image has been one of the fundamental principles for democracy and modern society. Planning of public image needs a careful control of information. The concept of branding in marketing means labeling of a product and its recognition. The same meaning extends to political science and political and electoral marketing. This paper aims to examine the changing patterns of political communication through conceptualization of political branding and marketing. Also this paper explains the concept of branding and political branding and the change in meaning of politics. Basically, political branding is the changing pattern of political participation.امروزه تصویر و دلالتهای ضمنی متضمن آن، ذهنیت و بهطور کلی برچسب خوشایند، یکی از اهداف اساسی هر سازمان، شخص یا حرفهای است. بهطور کلی، تبلیغات سیاسی و مدیریت تصویر سیاسی یکی از اصول اساسی دموکراسیهای رایج و مدرن بوده است. طرحریزی تصویری عمومی، نیاز به کنترل دقیق اطلاعات دارد. مفهوم برندسازی در بازاریابی که به معنای عمومی برچسبخوردن کالا و شناختهشدن محصول تولیدی توسط آن برند است، نیز بر اساس همین معانی وارد چرخۀ علوم سیاسی و متعاقباً بازاریابی سیاسی- انتخاباتی شده است. تمرکز اصلی این مقاله نیز تشریح تغییر الگوی ارتباطات سیاسی با استفاده از مفهومسازی برندسازی و بازاریابی سیاسی است. بر همین اساس، این مقاله ضمن توضیح این دو مفهوم، بر این امر تأکید میکند که این دو مفهوم معنایی جدید از سیاست تولید میکند که سبب تغییر الگوهای قدیمی ارتباطات سیاسی سختافزاری و گسترش مشارکت میشود. در واقع، خروجی اساسی برندسازی و بازاریابی سیاسی، تولید و گسترش معنای مشارکتی سیاست در جوامع مدنی است.دانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967845420151222The reading of Socrates works according to the tragedy of Aeschylus (review on Apology)خوانش سقراط از رهگذر تراژدی آیسخولوس (نگاهی دوباره به آپولوژی)9379465595210.22059/jpq.2015.55952FAصمدظهیریاستادیار، گروه علوم سیاسی، دانشگاه پیام نورتورجرحمانیاستادیار، گروه علوم سیاسی، دانشگاه پیام نورJournal Article20100317The current study aims to examine the relationship of Socrates with classic tragedy and assess these two cases. The rise of poetic tragedy in the form of dramas of “Aeschylus” was accompanied with periods of enhancement of Socrates. Socrates got familiar with the dramas of Aeschylus in his youth in Athen. Being inspired by the religious content of tragedy based on fate, justice and righteousness as well as the elements of sorrow and pain embedded in it which give rise to compassion and fear, Socrates changed his trial to drama; furthermore, his drama and its sorrowful end is an undeniable reality distinguishing it from other dramas which are characterized by presence of imagination.بررسی ارتباط سقراط با تراژدی کلاسیک و نسبتسنجی این دو، هدف این نوشتار است. اوجگیری شعر تراژدی در قالب نمایشنامههایی از «آیسخولوس» همزمان با دوران رشد و بالندگیهایی مواجه بوده است که آیسخولوس به اجرا درمیآورد و اوج زندگی شهر آتن محسوب میشد. وی با تأثیرپذیری از محتوای دینی تراژدی مبتنی بر سرنوشت، حق و عدالت و نیز عنصر درد و رنج در آن، که مایة ترحم و ترس میشود، و بسیاری الهامات دیگر از درونمایة تراژدی، واقعة محاکمة خود را تبدیل به نمایشی تراژیک کرد. تفاوت آن با نمایشنامههای آیسخولوس در این بود که برخلاف حضور تخیل در اشعاری از این نوع، نمایشنامة سقراط و پایان اندوهناک آن، واقعیتی انکارناپذیر است.دانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967845420151222The capacity of religious democracy in the Sunni scholars’ thoughtsظرفیت شناسی مردم سالاری دینی در اندیشۀ متفکران اهل سنت9479655595310.22059/jpq.2015.55953FAنیرهقویاستادیار گروه مطالعات علوم سیاسی و انقلاب اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامیJournal Article20150519One of the best examples of Islamic government is Religious Democracy, with a focus on key factors of Islam and public. Religious Democracy has several configurability capacities in the envelope of ideas perceived by Shia-Sunni. In post-Islamic revolution Iran, one of its forms has been realized and undoubtedly can inspire the Muslim Society in line with preparing the ground for the establishment of “Islamic Unified Nation”. If we consider the main elements of the realization of religious democracy in categories such as governance, people, the link between religion and politics, wisdom, leadership, law and justice, then we can identify the core elements of the Islamic government by recognition of Sunni scholars’ thoughts, and evaluate whether the political thought of Sunni thinkers is capable of formation of Islamic Government based on religious democracy model to become an exemplar. The question we are going to answer through this article is that: “is it possible to extract different models of religious democracy by focusing on the political thoughts of the Sunnis?” To answer this question, the assumption is that: “there is initial capacity to develop a model of religious democracy in the political thoughts of contemporary Sunni Mutazili scholars." This research is a qualitative research performed by descriptive-analytical method. This article analysis is in-text and based on the samples of Sunni contemporaries. The data collection method is the study of library resources.یکی از مصادیق حکومت اسلامی، مردمسالاری دینی، با تکیه بر عناصر کلیدی دین اسلام و مردم است. مردمسالاری دینی با قرار گرفتن در مظروف اندیشههای متصور شیعه و سنی، قابلیت شکلپذیریهای مختلفی دارد. در ایران، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از اشکال آن طرح و محقق شده است و میتواند الهامبخش همگرایی امت مسلمان در راستای زمینهسازی تشکیل «امت واحدة اسلام» باشد. چنانچه مؤلفههای اصلی تحقق مردمسالاری دینی را در مقولاتی نظیر حاکمیت، مردم، پیوند دین و سیاست، عقل، رهبری و عدالت بدانیم، میتوانیم با بازشناسی اندیشةه متفکران اهل سنت، عناصر اصلی حکومت اسلامی را شناسایی کنیم و به بررسی این موضوع بپردازیم که اندیشة سیاسی اندیشمندان اهل تسنن قابلیت تحققبخشی تشکیل حکومت اسلامی بر مبنای مدل مردمسالاری دینی جهت تبدیلشدن به الگو را دارد. سؤال این مقاله عبارت است از اینکه: «آیا با تکیه بر اندیشة سیاسی اهل تسنن امکان استخراج الگوهای مختلف مردمسالاری دینی وجود دارد؟» فرضیة مورد نظر آن است که «در اندیشة سیاسی اندیشمندان اهل تسنن ظرفیتهای اولیه جهت تدوین الگوی مردمسالاری دینی وجود دارد». این تحقیق از نوع تحقیقات کیفی و با روش توصیفی- تحلیلی است. نوع تحلیل این مقاله، درونمتنی بر اساس نمونههایی از معاصران اهل تسنن است. روش گردآوری مطالب، مطالعة کتابخانهای است.دانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967845420151222Developmental state and development in Iranدولت توسعه خواه و زمینه های توسعه در ایران9679895595410.22059/jpq.2015.55954FAسید احمدموثقیاستادیار گروه علوم سیاسی دانشکدة حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانعلیرضاکاههدکتری گروه علوم سیاسی، دانشکدة حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهرانJournal Article20120627By using a model of Development, called Developmental State, which appeared during the history of development in East Asia region, the current essay tries to present a review on possibility of Iran’s transition to economic development. It is supposed that the ground is prepared for Iran’s transition to development through effective state intervention in economy. Unlimited access of Iran to a very rich material and human resources including oil and natural gas, and also human capital, are among the main factors that can support the state to reach its developmental goals. Meanwhile, the possibility to transition to the development in Iran through state intervention in economy is faced with a critical risks and challenges which originate from special features of Iran’s economy which are inefficiency of state-owned economy and the way of oil revenues’ expenditure in economy by the state.این مقاله سعی دارد با استفاده از مدل توسعهای که در مقاطعی از تاریخ توسعة شرق آسیا پدیدار شد و با عنوان «دولت توسعهخواه» از آن یاد میشود، امکان گذار به توسعه در ایران را بررسی کند. فرض بر این است که زمینههای گذار به توسعه از مسیر دخالت مؤثر دولت در اقتصاد ایران فراهم است که دسترسی دولت به منابع غنی مادی و انسانی، شامل منابع نفت و گاز و نیروی انسانی کشور، از جمله پشتوانهها و زمینههایی است که به دولت در رسیدن به اهداف توسعهای خود یاری میرساند. همزمان امکان عملیاتیشدن گذار به توسعة کشور از مسیر دخالت دولت در اقتصاد، در جمهوری اسلامی ایران نیز با چالشها و موانع جدی روبهروست که برخاسته از ویژگیهای خاص اقتصاد ایران یعنی گستردگی اقتصاد ناکارآمد دولتی و شیوة هزینهکرد درآمدهای نفتی توسط دولت است.دانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967845420151222Critique and deconstruction of the concept of political liberalism and the theory of Carl Schmittبازخوانی انتقادی مفهوم امر سیاسی در نظریۀ کارل اشمیت99110145595510.22059/jpq.2015.55955FAعلی اشرفنظریدانشیار گروه علوم سیاسی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20141209<strong><br /> </strong>Carl Schmitt (1985-1888), is one of the most controversial legal and political thinkers and one of the leading theorists of the twentieth century. Schmitt’s views can be criticized from some aspects: ignoring friends and enemies, reducing human and dominance of an individualistic perspective, de-politicization and de-humanization (loss of identity of the subject due to political suspension, emergence of indifference and meaninglessness and dominance of the spirit of consumerism), the risk of losing political experience, and no attention to ethical nature of political issue. Influenced by a realistic approach, Schmidt believes that government and politics are inseparably linked. Government is like a superpower which has an autonomous nature and makes all political decisions. Basically the border between politics and non-politics is determined by government's decision in making a distinction between friend/ enemy. The distinction between friend/ enemy can be considered as the political core of Schmidt’s intellectual discourse. Distinction between friend/ enemy as a quasi-transcendental theme specifies political theme, based on which existence of a real enemy and coexistence with other political entities will be assumed. The enemy here is not derived from personal hatred or enmity, but is a general sense (our enemies) and refers to a community of people fighting against another group, merely a public enemy and an enemy in the most obvious sense in relation to other people. This paper aims to present the criticisms directed to politics from a liberal perspective, an understanding of the concept of political issue and its limitations in political analysis and understanding fundamental aspects. کارل اشمیت (1985-۱۸۸۸) یکی از بحثبرانگیزترین متفکران سیاسی و حقوقی و از نظریهپردازان برجستة قرن بیستم است. از دیدگاه اشمیت، لیبرالیسم بر ایدة تضاد دولت و جامعه و دولت حداقلی استوار است و از چند نظر قابل نقد است: عدم تلازم لیبرالیسم با دموکراسی، تحلیل رویهای بهجای تحلیل ستیزش و تأکید لیبرالیسم بر رویهگرایی و نادیده گرفتن جدال و ستیزش و دوست و دشمن، تقلیل جایگاه انسان و سیطرة نوعی دیدگاه فردگرا، سیاستزدایی و انسانزدایی (بیهویتی سوژه بهدلیل تعلیق امر سیاسی، بروز بیتفاوتی و بیمعنایی و غلبة روحیة مصرفگرایی)، خطر از دست رفتن تجربة امر سیاسی و بیتوجهی به ماهیت اخلاقی امر سیاسی. متأثر از رویکرد واقعگرایانه اشمیت، دولت و سیاست پیوندی جداییناپذیر یافتند و بهعنوان یگانه موضوع سیاست مورد توجه قرار گرفتند. دولت بهمثابۀ قدرقدرتی است که ماهیتی خودفرمان دارد و تمام تصمیمات سیاسی را میگیرد. اساساً مرز سیاست و غیرسیاست با تصمیم دولت در تمایز دوست/ دشمن مشخص میشود. بحث تمایز دوست/ دشمن را باید بهمثابۀ دال مرکزی امر سیاسی در گفتمان فکری اشمیت دانست. تمایز دوست- دشمن بهعنوان یک پیشفرض شبهاستعلایی درونمایۀ امر سیاسی را مشخص میکند که بر پایة آن وجود واقعی یک دشمن و همزیستی با موجودیت سیاسی دیگر پیشفرض گرفته میشود. دشمن در اینجا، نه برآمده از کینه یا خصومتی شخصی، بلکه دارای مفهومی عمومی (دشمن ما) و در اشاره به یک جماعت رزمنده از مردم در مقابل جماعتی دیگر و در روشنترین معنا در مورد ملتی دیگر است. هدف مقالۀ حاضر، ارائۀ نقدهای ایرادشده به سیاست از چشمانداز لیبرالی، درک مفهوم امر سیاسی و امکانات و محدودیتهای آن در تحلیل سیاسی و فهم ساحتهای بنیادین و ارزیابی است.دانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967845420151222Economic development process in South Korea in the framework of pattern of non-democratic developmental stateبررسی فرایند توسعۀ اقتصادی کرۀ جنوبی در چارچوب الگوی دولت توسعه گرای غیر دموکراتیک101510325595610.22059/jpq.2015.55956FAاحمدنقیب زادهاستاد گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانمحمد تقیدلفروزدکتری جامعهشناسی سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20141209Today, South Korea has become a successful pattern for less- developed countries. This article attempts to explain its successful experience in economic development in the framework of pattern of non-democratic developmental state. In this pattern developed by Adrian Leftwich, the main focus is on political-sociological context affecting economic development. The main characteristics of developmental states examined here are developmental elites, state autonomy, effective bureaucracy and weak civil society.امروزه، کرة جنوبی به الگوی توسعة کشورهای کمتر توسعهیافته تبدیلشده و حتی کشورهای توسعهیافته نیز مایلاند به منظور حفظ پویایی اقتصادشان از تجربة کرة جنوبی درسآموزی کنند. این کشور که تا اواخر دهة 1950 عمدتاً کشور کشاورزی محسوب میشد در پرتو نرخهای رشد بالا و مداوم طی چند دهه بعد به نقطهای از پیشرفت رسید که در سال 1995، دومین دولت آسیایی پس از ژاپن بود که در سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) که مجمع کشورهای پیشرفتة صنعتی است پذیرفته شد. در این مقاله تلاش بر آن است که در چارچوب الگوی دولت توسعهگرا تبیینی سیاسی- جامعهشناختی از علل موفقیت اقتصادی این کشور ارائه شود.دانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967845420151222A Survey of how to create alternative methodology in social sciences based on grounded theory modelبررسی چگونگی ایجاد روش شناسی آلترناتیو در علوم اجتماعی بر اساس الگوی نظریه زمینه ای103310525595710.22059/jpq.2015.55957FAحسینهرسیجدانشیار گروه علوم سیاسی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهانرئوفرحیمیدکتری گروه علوم سیاسی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهانJournal Article20141006The present study aims to examine how to create alternative methodology in social sciences by using qualitative approach of grounded theory and implementing focus group workshops and performing semi-structured interviews with expert professors in social science methodology. The method of the present research is qualitative approach of grounded theory; focus group workshops were held and semi-structured interviews with expert professors in methodology were carried out in several groups during 1392-93. Necessity of using qualitative method in this research is recognition of background factors. Data analysis of research and the theoretical model suggest that causal and structural conditions of cultural and methodological diversity, confusion in the choice of methodology and the lack of any existing methodology in the social sciences, lead to different strategies for combining qualitative and quantitative methods, and establishing interaction between existing methodologies affected by confounding conditions such as interaction between subject and method, and taking into account everything in its context, lead to establishment of alternative and native methodologies. In this article, model of alternative and native methodology in the social sciences will be presented.هدف پژوهش حاضر، بررسی چگونگی ایجاد روششناسی آلترناتیو در علوم اجتماعی با استفاده از رهیافت کیفی نظریۀ زمینهای و اجرای کارگاههای گروه متمرکز و مصاحبۀ نیمهساختارمند با استادان متخصص در روششناسی علوم اجتماعی است. روش پژوهش، کیفی و رویکرد، نظریة زمینهای است که در سال 93-1392، کارگاههای گروه متمرکز و مصاحبۀ نیمهساختارمند با مشارکت استادان متخصص در روششناسی در چند گروه انجام گرفت. ضرورت استفاده از روش کیفی در این پژوهش، شناخت عوامل زمینهای است. تحلیل دادههای پژوهش و مدل نظری، بیانگر این است که شرایط عِلی و ساختاری تکثر فرهنگی و روششناسی، سردرگمی در انتخاب نوع روششناسی و ناقص بودن هر یک از روششناسیهای موجود در علوم اجتماعی، به راهبردهای ترکیب متفاوت روش کمی و کیفی و برقراری تعامل بین روششناسیهای موجود منجر میشود که تحت تأثیر شرایط مداخلهگری مانند تأثیر متقابل موضوع و روش بر یکدیگر و نگریستن به هر چیز در بستر خودش، به شکلگیری روششناسی آلترناتیو منجر میشود. در این مقاله الگوی روششناسی آلترناتیو در علوم اجتماعی ارائه میشود.دانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967845420151222Did The Fourth Awakening In The Middle East Happen In The Persian Gulf?خلیج فارس؛ میزبان بیداری چهارم عربی؟105310745595810.22059/jpq.2015.55958FAسید محمدهوشی ساداتاستادیار گروه مطالعات منطقه ای دانشکدة حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20141216The post-2011 uprisings in the Middle East and North Africa (MENA) have been the awakening of the Arab population who have lived under the rule of dictators for more than four decades, as the post-colonial period. The world has; furthermore, witnessed nothing less than the awakening of the dignity, civil and democratic rights, social and economic justice, national self-determination, Sharia legitimacy of authority and, ultimately pluralism in the framework of a political system during the "post post-colonial" period. This was not the first time people in the MENA had taken to the streets demanding fundamental changes. The first Arab Awakening, as a new pan-Arab consciousness, reflected an outbreak of nationalist sentiment against European masters. The desire to create one pan-Arab state, derived from the Arab national ethnicity, from the ruins of the Ottoman Empire’s Arabic-speaking provinces was dashed at the altar of British and French ambition. These states, mostly successors of the Islamic Ottoman Empire, maintained a supra-state identity, despite inter-Arab leadership competition during the 1950s and 1960s. The second wave of Arab Awakening rose against Arab governments that were doing the bidding of colonial powers. The differentiating factor was between Arab nationalist republics, usually quasi-socialist and Pan-Arabist in orientation. Now, there are numerous signs that the next wave of revolutionary upsurge may soon be on the agenda in the Persian Gulf Sheikhdoms that could be entitled the Fourth Arab Awakening.جهان عرب در قرون اخیر سه موج بیداری را پشت سر گذارده که بیداری نخست عربی بهویژه پس از جنگ جهانی اول و با هدف کسب استقلال کشورهای عربی از امپراتوری عثمانی به اوج رسید. در موج دوم که پس از جنگ جهانی دوم شکل گرفت، این کشورها با رویکرد پانعربیسم در پی رهایی از سلطة استعمار بودند. دو موج مذکور فرهنگ نخبهگرایانة سیاسی را بر جهان عرب حاکم ساخت که به گسترش و استحکام اقتدارگرایی انجامید. موج سوم بیداری اعراب که از سال 2011 ایجاد شده، نوعی تلاش بیشتر به منظور احیای کرامت انسانی و هویت در ابعاد گوناگون مبتنی بر ارزشها و هنجارهای شکلگرفته به شمار میرود. درحالی که امواج اول و دوم بیداری عرب بر محور قومیتگرایی و ملیگرایی رادیکال عربی استوار بود، موج سوم تحت هدایت نسل جوان و با ماهیت داخلی، دوران جلوة فرهنگ سیاسی مشارکتی، کسب آزادیهای سیاسی و اجتماعی بههمراه احقاق حقوق اقتصادی و مدنی، همچنین احیای هویت مذهبی محسوب میشود. اگرچه پادشاهان محافظهکار، بهویژه در حوزة خلیج فارس، به دنبال تسرّی موج سوم به این منطقه از خود مقاومت نشان دادند، به نظر نمیرسد در چشمانداز آتی عربی علیرغم شرایط متفاوت اقتصادی این شیخنشینها در مقایسه با جمهوریهای عربی قادر باشند با موج چهارم بیداری عربی مقابله کنند که البته با سه موج پیشین بیداری نیز تفاوتهایی خواهد داشت.دانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967845420151222Armenian Diaspora: opportunities &threats facing Iranدیاسپورای ارمنی: فرصت ها و تهدیدهای پیش روی ایران107510945595910.22059/jpq.2015.55959FAاکبرولی زادهاستادیار گروه مطالعات منطقهای دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانشیواعلی زادهدانشجوی دکتری مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20150217Armenians of Iran account for a part of the Armenian diaspora, scattered around the world and have a symbolic homeland named Armenia, on the one hand, and they have shared history with other Iranians over the centuries, on the other, and Iran is considered as their real home country. As an Iranian ethnic group, they have had a brilliant role in very eventful periods of our history especially since the last decades of 19<sup>th</sup> century. And today also, appropriate context must be provided for realizing their capacities to solve domestic and international problems with which Iran is dealing. In the current paper, we have tried to find out: "Considering the presence of Armenian diaspora in Iran, what are the opportunities and threats facing the Islamic Republic of Iran?" Our hypothesis is that: "The presence of a part of Armenian diaspora in Iran, considering the capacities and abilities of the larger Armenian community in different parts of the world, will provide Islamic Republic of Iran with opportunities in the spheres of domestic and foreign policy, which are more significant than probable threats in terms of number and importance." This subject has been investigated in the article using descriptive-analysis approach.ارامنۀ ایران از سویی بخشی از جمعیت دیاسپورای ارمنی پراکنده در جهان به شمار میروند و میهنی نمادین به نام ارمنستان دارند. از سوی دیگر، تقریباً در هیچ دورهای از تاریخ، سرنوشتی جدا از سایر ایرانیان نداشتهاند و ایران میهن واقعیشان به شمار میرود. آنان به مثابة یکی از اقوام ایرانی، در بسیاری از تحولات کشورمان، بهویژه از اواخر قرن نوزدهم به بعد، نقش برجستهای داشتهاند. امروز نیز باید بستر لازم برای نقشآفرینی این مردم و بهرهگیری از توانمندیهای آنان در جهت حل مشکلات داخلی و خارجی کشور فراهم باشد. در این نوشتار تلاش شده است به این سؤال پاسخ گفته شود: «حضور دیاسپورای ارمنی در ایران چه فرصتها و تهدیدهایی را پیش روی جمهوری اسلامی ایران قرارمیدهد؟» فرضیۀ اصلی مقاله این است که حضور بخشی از جمعیت دیاسپورای ارمنی در ایران با توجه به ظرفیتها و توانمندیهای این گروه در سطح جهان، فرصتهایی را در عرصۀ سیاست خارجی و داخلی برای جمهوری اسلامی ایران به ارمغان میآورد که اهمیت آنها به مراتب بیش از تهدیدهای احتمالی است. این پژوهش با رویکرد توصیفی- تحلیلی به بررسی این موضوع میپردازد.دانشگاه تهرانفصلنامه سیاست1735-967845420151222English Abstractsچکیده های لاتین1145718010.22059/jpq.2015.57180FAJournal Article20160403