In this article, it is aimed to find a credible explanation based on Foucault’s teachings, for the wave of protest which was sparked by the two films, “Gheysar” and “Gavaznha” against Pahlavi discourse. The authors of the article believe that a theoretical approach to study the Micro-physics power within the pre-revolution cinema as a reason for the overthrow of the Pahlavi discourse has been an important issue that is not attended to as one of the methodical causes of the Pahlavi turnover. Accordingly, the hypothesis we have developed is as follows: cinema, by gathering the creativity of all arts within itself, sets a groundwork for the power Micro-physics, and the force and knowledge relations, with an intention of propagating its discursive statements and non-discursive practices in an effective manner. This propagation, by practicing Micro-resistance and Micro-politics, can make the subjects follow a special trend, as were the two films “Gheysar” and “Gavaznha”. These films could stand as the symbol within the pre-revolution cinema, of Micro-resistance against the order that Pahlavi discourse had created and consequently with political persuasion could propagate the opposition spirit within the members of the society that resulted in violent and non-violent protests against the government order.
ارجمند، جمشید (1379). قیصر، سی سال بعد، مجموعه مقالات قیصر نماد انسان معترض، به اهتمام رضا شکراله و حمید تورانپور، چ اول، تهران: نشر قصیده.
پرکینز، و . ف (1367). فیلم بهعنوان فیلم، درک و داوری فیلمها، ترجمۀ عبدالله تربیت، چ اول، تهران: نشر زیبا.
جینکز، ویلیام (1366). ادبیات فیلم: جایگاه سینما در علوم انسانی، ترجمۀ محمدتقی احمدیان و شهلا حکیمیان، چ دوم، تهران: نشر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
خالقی، احمد (1385). قدرت، زبان، زندگی روزمره در گفتمان فلسفی- سیاسی معاصر، چ دوم، تهران: نشر گام نو.
دریابندری، نجف (1379). قیصر پس از بیست سال سیاهمشق، مجموعه مقالات قیصر نماد انسان معترض به اهتمام رضا شکراله و حمید تورانپور، چ اول، تهران: نشر قصیده.
دریفوس، هیوبرت ال و رابینو، پل (1376).میشل فوکو: فراسوی ساختگرایی و هرمنیوتیک، ترجمۀ حسین بشیریه،چ اول، تهران: نشر نی.
دوایی، پرویز (1379). مرثیهای برای ارزشهای از دسترفته، مجموعه مقالات قیصر نماد انسان معترض به اهتمام رضا شکراله و حمید تورانپور، چ اول، تهران: نشر قصیده.
راش، مایکل (1389). جامعه و سیاست: مقدمهای بر جامعهشناسی سیاسی، ترجمۀ منوچهر صبوری، چ نهم، تهران: سمت.
زیدآبادی، احمد (1379). زمانۀ نامرد، مجموعه مقالات قیصر نماد انسان معترض به اهتمام رضا شکراله و حمید تورانپور، چ اول، تهران: نشر قصیده.
سایمونز، جان (1390). فوکو و امر سیاسی، ترجمۀ کاوه حسینزاده راد، چ اول، تهران: نشر رخدادنو.
شیخمحمدی، علی (1385). «تحرک اجتماعی ضدقهرمانهای فیلم ایرانی (1357- 1347)»،ماهنامۀ کتاب ماه هنر، ش 93 و 94، خرداد و تیر 1385.
طوسی، جواد (1386). «مدخلی بر سینمای اجتماعی، در دل اجتماع خشمگین»،ماهنامۀ نقد سینما، ش 47، مهر 1386.
ظهیرمالکی، سیروس (1374). «مفاهیم اساسی سینما، مفاهیم واقعیت و واقعگرایی در سینما»، ماهنامۀ چیستا، ش 122 و 123، آبان و آذر 1374.
علیخانی، رضا (1379). باز به کیمیایی محتاجیم، مجموعه مقالات قیصر نماد انسان معترض به اهتمام رضا شکراله و حمید تورانپور، چ اول، تهران: نشر قصیده.
فوکو، میشل (1383). اراده به دانستن، ترجمۀ افشین جهاندیده و نیکو سرخوش، چ دوم، تهران: نشر نی.
فوکو، میشل و دیگران (1376). خرد در سیاست، ترجمه و گزیدۀ عزتالله فولادوند، چ اول، تهران: طرح نو.
قوکاسیان، زاون (1364). مروری بر آثار یک سینماگر ایرانی، مجموعه مقالات در نقد و معرفی آثار مسعود کیمیایی، چ اول، تهران: آگاه.
کِی، هرموز (1375). «سینمای ایران در دو حرکت»،فصلنامۀ ایراننامه، شمارۀ 55، تابستان 1375.
گیلاسیان،روزبه (1389). فلسفه در خیابان؛ عبور از فوکو و بودریار، چ اول، تهران: نشر روزبهان.
مارش، کلایو و ارتیز، گی (1384). کاوش در الهیات و سینما، ترجمۀ امیر احمدیآریان و دیگران، چ اول، تهران: نشر بنیاد سینمایی فارابی.
میلر، پیتر (1382). سوژه، استیلا و قدرت در نگاه هورکهایمر، مارکوزه، هابرماس و فوکو، ترجمۀ نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، چ اول، تهران: نشر نی.
نش، کیت (1389). جامعهشناسی سیاسی معاصر جهانی شدن، سیاست،قدرت، ترجمۀ محمدتقی دلفروز، چ هشتم، تهران: نشر کویر.
هاشمی، محمد (1387). «آشناییزدایی از فیلمفارسی در آثار یک فیلمساز جامعهگرا، نگاهی به آثار و اندیشههای مسعود کیمیایی»، ماهنامۀ نقد سینما، ش 60، آذر 1387.
هیندس، باری (1380). گفتارهای قدرت(از هابز تا فوکو)، ترجمۀ مصطفی یونسی، چ اول، تهران: نشر شیرازه.
یزدانجو، پیام (1387). اکران اندیشه: فصلهایی در فلسفۀ سینما، چ دوم، تهران: نشر مرکز.
ب) خارجی
Best, Steven and Kelner, Douglas (1991). Postmodern Theory: Critical Interrogations. New York: The Guilford Press.
Foucault, Michel (1977). Discipline and Punish: The Birth of the prison. Translated by Alan Sheridan. New York: Random House.
Foucault, Michel (1979). The History of Sexuality, Translated by Robert Hurley, vol 1, New York, Vintage book.
Tajik, M. R., & Ghahreman, M. (2017). MICRO-RESISTANCE IN CINEMA OF PROTEST BEFORE THE ISLAMIC REVOLUTION; (CASE STUDY OF THE FILMS “GHEYSAR AND GAVAZNHA”). POLITICAL QUARTERLY, 47(2), 315-332. doi: 10.22059/jpq.2017.61758
MLA
Mohammad Reza Tajik; Meisam Ghahreman. "MICRO-RESISTANCE IN CINEMA OF PROTEST BEFORE THE ISLAMIC REVOLUTION; (CASE STUDY OF THE FILMS “GHEYSAR AND GAVAZNHA”)", POLITICAL QUARTERLY, 47, 2, 2017, 315-332. doi: 10.22059/jpq.2017.61758
HARVARD
Tajik, M. R., Ghahreman, M. (2017). 'MICRO-RESISTANCE IN CINEMA OF PROTEST BEFORE THE ISLAMIC REVOLUTION; (CASE STUDY OF THE FILMS “GHEYSAR AND GAVAZNHA”)', POLITICAL QUARTERLY, 47(2), pp. 315-332. doi: 10.22059/jpq.2017.61758
VANCOUVER
Tajik, M. R., Ghahreman, M. MICRO-RESISTANCE IN CINEMA OF PROTEST BEFORE THE ISLAMIC REVOLUTION; (CASE STUDY OF THE FILMS “GHEYSAR AND GAVAZNHA”). POLITICAL QUARTERLY, 2017; 47(2): 315-332. doi: 10.22059/jpq.2017.61758