REFLECTIONS ON THE POLITICAL THOUGHTS OF GHAZALI, USING THE THEORETICAL FRAMEWORK OF SPRINGS

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor; Political Science, University of Tehran

2 PhD Student; Political Science, University of Tehran

Abstract

Imam Mohammad Ghazali is,  one of the greatest Thikers in the Islamic world. He is characterized by many books on various subjects, and he sometimes states the same thing in a different manner. It sounds like abu Hamed lacked an integrated personality, integrity and unity in his works, that first of all refers to numerous spheres of context in which he has worked. This can be explained as a critical situation to the investigation of events in his life. According to al-Ghazali’s political thought and the critical circumstances in his life, this research aims to use the methodology of Thomas Springs, which has four steps: 1. Noticing disorder; 2. Identifying distress; 3. The rehabilitation of political society and 4. Providing solution. The purpose of this paper is to investigate the deep relations between the thought  and works of Al-Ghazali’s era of crisis.

Keywords


. ابراهیمی‌دینانی، غلامحسین (1370)، منطق و معرفت در نظر غزالی، تهران: امیرکبیر.
2. ابن‌طفیل (1391)، حی بن یقظان، ترجمۀ بدیع‌الزمان‌ فروزانفر، تهران: علمی و فرهنگی.
3. اسپریگنز، توماس (1392)، فهم نظریه‌های سیاسی، تهران: آگه.
4. افلاطون (1391)، جمهوری، ترجمة فواد روحانی، تهران: علمی و فرهنگی.
5. زرین‌کوب، عبدالحسین (1364)، فرار از مدرسه: دربارۀ زندگی و اندیشۀ ابوحامد غزالی، تهران: امیرکبیر.
6. سروش، عبدالکریم (1378)، قصّۀ ارباب معرفت، تهران: مؤسسۀ فرهنگی صراط.
7. شیخ، سعید (1369)، مطالعات تطبیقی در فلسفۀ اسلامی، ترجمۀ محقق داماد، تهران: خوارزمی.
8. طباطبایی، سید جواد (1365)، «منحنی تحول در اندیشۀ سیاسی غزالی»، معارف، شمارۀ 9، صص 55 تا 78.
9. عابدالجابری، محمد (1389)، نقد عقل عربی، ترجمۀ محمد آل مهدی، تهران: نسل آفتاب.
10. غزالی، ابوحامد محمد (1364)، احیاء علوم الدین، ترجمۀ مویّدالدّین محمد خوارزمی، به کوشش حسین خدیو جم، ج 1، تهران: علمی و فرهنگی.
11. __________________ (1362)، شک و شناخت (المنقذ من الضّلال)، ترجمۀ صادق آئینه‌وند، تهران: امیرکبیر.
12. __________________ (1349)، اعترافات (المنقذ من الضلال)، ترجمۀ زین‌الدین کیائی‌نژاد، تهران: عطائی.
13. __________________ (1333)، مکاتیب فارسی غزالی به نام فضائل الانام من رسائل حجه الاسلام، به تصحیح مویّد ثابتی، تهران: کتاب‌فروشی ابن‌سینا.
14. فاخوری، حنا و خلیل جر (1390)، تاریخ فلسفه در جهان اسلامی،ترجمۀ عبدالمحد آیتی، تهران: علمی و فرهنگی.
15. فیرحی، داوود (1378)، قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام (دورۀ میانه)،تهران: نی.
16. قادری، حاتم (1370)، اندیشۀ سیاسی غزالی، تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی.
17. کاسیرر، ارنست (1377)، اسطورة دولت، ترجمة یدالله موقن، تهران: هرمس.
18. لائوست، هانری (1354)، سیاست و غزالی، ترجمۀ مهدی مظفّری، ج 1، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
19. محمودی، سید علی (1378)، «کاوش عناصر نظریۀ دولت در اندیشۀ سیاسی امام محمد غزالی»، نامۀ فرهنگ، شمارۀ 32، صص 154 تا 167.
20. کربن، هنری (1352)، تاریخ فلسفۀ اسلامی از آغاز تا درگذشت ابن رشد، ترجمۀ اسدالله مبشری، تهران: امیرکبیر.
21. میر، ایرج (1380)، رابطۀ دین و سیاست: تفسیرهای امام محمد غزالی و خواجه نصیرالدین طوسی از پیوند دین و سیاست، تهران: نی.
22. همائی، جلال الدّین (1318)، غزالی‌نامه، تهران: کتاب‌فروشی فروغی.