الف) فارسی
1. آبادیان، حسین و محمد بیطرفان (1392)، «تحلیل مبانی مشروعیت و نامشروعیت نهاد سلطنت از دیدگاه علمای عصر صفوی»، پژوهشنامۀ تاریخ اسلام، شمارۀ 10.
2. آقاجری، هاشم (1389)، مقدمهای بر مناسبات دین و دولت در عصر صفوی، تهران: طرح نو.
3. آقاگلزاده، فردوس (1385)، تحلیل گفتمان انتقادی؛ تکوین تحلیل گفتمان در زبانشناسی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
4. آئینهوند، صادق و دیگران (1389)، «تحولهای دینی عصر صفویه و نقش عالمان عاملی: مطالعۀ موردی محقق کرکی و شهید ثانی»، جستارهای تاریخی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال اول، شمارۀ دوم، پاییز و زمستان.
5. الافندی، میرزا عبدالله (1401ه.ق)، ریاض العلماء حیاض الفضلاد، قم: مطبعه خیام.
6. انگلبرت، کمپفر (1350)، در دربار شاهنشاه ایران، ترجمۀ کیکاوس جهانداری، تهران: انتشارات انجمن آثار ملی.
7. افتخاری، اصغر (1383)، «شرعیسازی قدرت سیاسی، درآمدی بر جایگاه امنیت در اندیشه و عمل فقهای شیعه در عصر صفویه»، فصلنامۀ مطالعات راهبردی، سال هفتم، شمارۀ دوم، تابستان، ص 275-298.
8. بنانی، امین و دیگران (1380)، صفویان، مجموعه مقالات، ترجمۀ یعقوب آژند، تهران: انتشارات مولی.
9. پایا، علی(1383)، فلسفۀ تحلیلی: مسائل و چشماندازها، چاپ دوم، تهران: طرح نو.
10. جعفریان، رسول (1376)، «اندیشههای یک عالم شیعی در دولت صفوی، آیتالله علینقی کمرهای»، حکومت اسلامی، سال دوم، شمارۀ سوم.
11. ----------- (1379)، دین و سیاست در دورۀ صفوی، قم: انصاریان.
12. دریفوس، هیوبرت و پل رابینو(1379)، میشل فوکو فراسوی ساختگرایی و هرمنوتیک، ترجمۀ حسین بشیریه، تهران: نشر نی.
13. دلاواله، فیشر (1284)، سفرنامه، ترجمۀ شجاعالدین شفا، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
14. رنجبر، محمدعلی و محمدتقی مشکوریان (1389)، «مواجهۀ کرکی با استقرار حاکمیت صفوی در عصر شاه اسماعیل اول»، پژوهشهای تاریخی، زمستان، شمارۀ 8، ص 107-136.
15. سانسون (1346)، سفرنامۀ سانسون، تهران: ابن سینا.
16. سیوری، راجر (1382)، تحقیقاتی در تاریخ ایران عصر صفوی(مجموعه مقالات)، ترجمۀ عباسعلی غفاری فرد و محمد باقر آرام، تهران: امیرکبیر.
17. -صفتگل، منصور (1381)، ساخت نهاد و اندیشۀ دینی در ایران عصر صفوی، تهران: رسا.
18. ضیمران، محمد (1378)، میشل فوکو: دانش و قدرت، تهران: هرمس.
19. فوکو، میشل (1378)، مراقبت و تنبیه تولد زندان، ترجمۀ نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، تهران: نشر نی.
20. کچوئیان، حسین (1382)، فوکو و دیرینهشناسی دانش، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
21. کچوئیان، حسین و قاسم زائری (1388)، «ده گام اصلی روششناختی در تحلیل تبارشناسانۀ فرهنگ (با اتکا به آرا میشل فوکو)»، نشریۀ راهبرد فرهنگ، شمارۀ هفتم، ص 7-30.
22. گاندی، لیلا (1388)، پسا استعمارگرایی، ترجمۀ مریم عالمزاده و همایون کاکاسلطانی، تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی با همکاری انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
23. لکهارت، لارنس (1368)، انقراض صفویه و ایام استیلای افاغنه در ایران، چاپ سوم، تهران: نشر مروارید.
24. مجلسی، محمدباقر(1382)، عین الحیات، تهران: نشرقدیانی.
25. میراحمدی، مریم (1369)، دین و دولت در عصر صفوی، تهران: امیرکبیر.
26. منصوربخت، قباد و سید محمد طاهری مقدم (1389)، «جایگاه علما در دستگاه قدرت دورۀ صفویه (دوران شاه عباس اول، شاه صفی و شاه عباس دوم)»، مجلۀ تاریخ ایران، بهار، شمارۀ64، ص 123-144.
27. میلز، سارا (1389)، گفتمان، ترجمۀ فتاح محمدی، تهران: نشر هزاره سوم.
28. نجفزاده، مهدی (1389)، «صورتبندی مذهبی، سیاسی جامعۀ ایران در عصر صفوی»، فصلنامۀ سیاست، بهار، دورۀ 40، شمارۀ1، ص337- 354.
29. نوایی، عبدالحسین و عباسقلی غفاری فرد (1388)، تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران در دورۀ صفویه، تهران: سمت.
30. نیازمند، سیدرضا (1383)، شیعه در تاریخ ایران، تهران: حکایت قلم نوین.
31. هیندس، بار(1390)، گفتارهای قدرت: از هابز تا فوکو، ترجمۀ مصطفی یونسی، تهران: پردیس دانش.
ب) خارجی
32. Focault, Michel(1994) , the Archaeology of knowledge, London: Routledge.
33. Howarth, David(2000) Discourse Theory and PoliticalAnalysis, Manchester: Manchester University press.
34. Drjk, A.van(1991) Interdisciplinary of New as Discourse, in k.b Jensen and n.w. Jan kowsk., A Handbook of Qualitgtive Methodologies for Mass .