Utopia is the society that man has always sought to establish; an ideal, hoped-for society that any human would desire and long for; a place where all people live together happily, in health, and free from paucity or ignorance. The idealism in seeking the establishment of the utopian, ideal government that corresponds such idealistic prospects has ceaselessly occupied thinkers’ minds. Muslim thinkers of the Islamic philosophy have made great attempts to bring about Utopia. Farabi and Nasir al-Din Tusi are among the thinkers that theorized Utopia and paved the way for major developments either in philosophy, legislation, and theory, or in practical and governmental areas. Farabi mainly rests on philosophy and brings philosophical and theoretical discussions in his sketches of Utopia. Nasir al-Din, on the other hand, depicts a Utopia with practical, legislative features; in his theory of Utopia, he has developed a Shiite theory of Imamat through some philosophical-theological debates. The present study discusses that, despite the commonality that stems from the dissemination of Farabi’s model of Utopia to that of Tusi, the two thinkers remain distinct; one in his philosophical and theoretical approach and the other in his practical, legislative thinking.
دورانت، و. (1374). لذت فلسفه. ترجمة عباس زریاب. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
رمضانیفرد، ح. (1384). مدیریت سیاسی از دیدگاه خواجه نصیر. تهران: اندیشة معاصر.
سگال، ا. (1385). انسان در گذرگاه تکامل. ترجمة محمدتقی بهرامیحران. ج2. تهران: کتابهای سیمرغ تهران.
شیخالاسلامی، ج. (1373). خداوندان اندیشة سیاسی. ج1. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
طباطبایی، س.ج. (1376). درآمدی فلسفی بر تاریخ اندیشة سیاسی. تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی.
غرایاق زندی، د. (1382). نظام سیاسی و دولت در اسلام. تهران: سمت و مؤسسة آموزش عالی باقرالعلوم.
غرایاق زندی، د. (1384) «دانش و رهبری در اندیشههای فارابی و ابن سینا». رسالة دکتری. بهراهنمایی دکتر حاتم قادری. تهران: دانشگاه تربیت مدرس. دانشکدة علوم انسانی.
فارابی، ا.ن. (1378). «کتاب المله». ترجمة محسن مهاجرنیا. مجلة علوم سیاسی. س2. ش6.
ــــــــــ (1364). احصاء العلوم. ترجمة حسین خدیوجم. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
ــــــــــ (1405). الجمع بین رابی الحکیمین. قدم له و علق علیه. نصری نادر. طبقه الثانیه. ایران: المکتبة الزهراء.
ــــــــــ (1382). فصول منتزعه. ترجمة حسن ملکشاهی. تهران: سروش.
ــــــــــ (1379.) آرای اهل مدینة فاضله. ترجمه و تحشیة سیدجعفر سجادی. تهران: سازمان چاپ و انتشار.
ــــــــــ (1377). الالفاظ المستعمله فی المنطق. ترجمه و شرح حسن ملکشاهی. تهران: سروش.
ــــــــــ (1983/1403). تحصیل السعاده. بهکوشش جعفر آلیاسین. بیروت: دار الاندلس.
ــــــــــ (1371). سیاست مدینه. ترجمة سیدجعفر سجادی. چ2. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
ــــــــــ (1961). فصول المدنی. تحقیق م. دنلپ. کمبریج.
ــــــــــ (1346). السیاسات المدینه. حیدرآباد دکن: مجلس دایرة المعارف العثمانیه.
قادری، ح. (1378). اندیشههای سیاسی در اسلام و ایران. تهران: سمت.
کابه، ا. (1372). سفر به آرمانشهر (ایکاری). ترجمة محمد قاضی.تهران: انتشارات تهران.
مکارم، م.ح. (1377). مدینة فاضله در متون اسلامی. قم: مرکز انتشارات و تبلیغات حوزة علمیة قم.
مور، ت. (1373) آرمانشهر (یوتوپیا). ترجمة داریوش آشوری و نادر افشار نادری. تهران: خوارزمی.
مهاجرنیا، م. (1380). اندیشة سیاسی فارابی.قم: بوستان کتاب قم.
میجر، ج. (1350). جهان عصر ما. ترجمة محمدجواد جزایری. تهران: امیرکبیر.
Barkhordari, A. (2015). A COMPARATIVE INTRODUCTION TO THE NATURE OF UTOPIA IN THE THOUGHT OF FARABI AND NASIR AL-DIN TOUSI. POLITICAL QUARTERLY, 45(2), 495-512. doi: 10.22059/jpq.2015.54861
MLA
Aref Barkhordari. "A COMPARATIVE INTRODUCTION TO THE NATURE OF UTOPIA IN THE THOUGHT OF FARABI AND NASIR AL-DIN TOUSI", POLITICAL QUARTERLY, 45, 2, 2015, 495-512. doi: 10.22059/jpq.2015.54861
HARVARD
Barkhordari, A. (2015). 'A COMPARATIVE INTRODUCTION TO THE NATURE OF UTOPIA IN THE THOUGHT OF FARABI AND NASIR AL-DIN TOUSI', POLITICAL QUARTERLY, 45(2), pp. 495-512. doi: 10.22059/jpq.2015.54861
VANCOUVER
Barkhordari, A. A COMPARATIVE INTRODUCTION TO THE NATURE OF UTOPIA IN THE THOUGHT OF FARABI AND NASIR AL-DIN TOUSI. POLITICAL QUARTERLY, 2015; 45(2): 495-512. doi: 10.22059/jpq.2015.54861