مطالعۀ پوشش خبری رسانه‌ها و دموکراسی در بنگلادش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه ارتباطات دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران

2 دانشجوی دکتری ارتباطات دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران

چکیده

هدف این مقاله، مطالعۀ چگونگی تضعیف دموکراسی با وجود افزایش تعداد رسانه‌های دولتی و خصوصی در بنگلادش است. برای رسیدن به این هدف، با توصیف وضعیت رسانه‌های بنگلادش و با استفاده از مدل پروپاگاندای هرمن و چامسکی، پوشش خبری رسانه‌ها در مورد برخی موضوعات مهم و رابطۀ آن با وضعیت دموکراسی در بنگلادش را تحلیل کرده‌ایم. نتیجه‌گیری این مقاله این است که پوشش خبری رسانه‌ها در دورۀ زمانی سه‌ماهه به نفع گروه‌های غالب سیاسی و اقتصادی بوده است. با وجود تفاوت زیاد در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، دینی و فرهنگی با آمریکا، مدل پروپاگاندا با اصلاح یک فیلتر، در مورد بنگلادش هم تعمیم‌پذیر است. افزون‌بر این، پوشش خبری رسانه‌های بنگلادش با هم تفاوت زیادی ندارند و به گسترش و تحکیم دموکراسی در این کشور کمک چندانی نمی‌کنند.  

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A study of news coverage and democracy in Bangladesh

نویسندگان [English]

  • Alireza Dehghan 1
  • Soheil Ahmad 2
1 Associate Professor of Communication University of Tehran
2
چکیده [English]

This paper aims to examine how Bangladesh has become weaker on democracy despite the increasing number of public and private media in Bangladesh. According to the constitution, Bangladesh is a democratic country and though existing a lot of media outlets including 44 television channels in the country, people's participations in the election and political activities in the country are declining. In the other hand. Theoretically, a general assumption is that when the number of media increases, usually democracy becomes stronger. To address the issue, we attempted to analyze media coverage of four important issues and their relation with the state of democracy in Bangladesh. Our findings indicate that Bangladeshi media coverage is in favor of the dominant political and economic groups. Despite some important differences between the United States of America and Bangladesh, particularly in terms of religion and culture, it seems the propaganda model of media performance, suggested by Herman and Chomsky is applicable in Bangladesh. In addition, there are no major differences between the news coverage of different media outlets of Bangladesh.

کلیدواژه‌ها [English]

  • propaganda
  • Media coverage
  • Democracy
  • Dominant Political and economic groups
الف) فارسی
هرمن، ادوارد؛ و چامسکی، نوام (1377)، فیلترهای خبر، مترجم: تژا میرفخرایی، تهران: انتشارات مؤسسۀ ایران.
ب) انگلیسی
1. ASK- Ain o Salish Kendra.) 2015, March 31). Death by Law Enforcing Agencies. Dhaka. http://www.askbd.org/ask/2015/03/31/death-law-enforcing-agencies-january-march-2015/
2. Akter, M., & Rossette, J. (2014, July 7). Parliament Watch of 10th parliament. https://www.tibangladesh.org/beta3/images/2014/ppt_pw_nis_10_parliament_s1_14_bn.pdf
3. Bagdikian, B. (1987, June 1). The…….50, 26, 20 Corporations that own Our Media. FAIR Fairness & Accuracy in Reporting. http://fair.org/extra/the-50-26-20-corporations-that-own-our-media/
4. Community Radio Policy. (2008). Dhaka: Bangladesh Ministry of Information. http://www.caluniv.ac.in/global-mdia-journal/DOCOUMENT-june2010/c%20r%20policy%20bangladesh%202008.pdf
5. Daily Jugantor.(2016, June 26). Nibondhoner jonno 1717 ti onliner abedon. http://www.jugantor.com/online/national/2016/06/26/17479/
6. Democracy Index. (2006). The Economist Intelligence Unit. The Economist. http://www.economist.com/media/pdf/DEMOCRACY_TABLE_2007_v3.pdf
7. Democracy Index. (2015). The Economist Intelligence Unit. The Economist. http://www.economist.com/media/pdf/DEMOCRACY_TABLE_2015_v3.pd
 
8. Goss, B. M. (2013). Rebooting the Herman & Chomsky Propaganda Model in the Twenty-First Century. New York, NY: Peter Lang Publishing.
9. Herman, E., & Chomsky, N. (2009). The Propaganda Model After 20 Years: Answers To TenQuestions. Westminster Papers in Communication and Culture, 6(2), Special Issue.
10. Internetlivestats. (2015, March 12). http://www.internetlivestats.com/internet-users/bangladesh/
11. NMDS (2013). National Mass media and Demographic Survey 2013. Dhaka: ACNielsen.
12. Statistics Report. (2012). 9th parliamentary elections. Dhaka: Election commission Secretariat. http://www.ec.org.bd/MenuExternalFilesEng/304.pdf
13. Statistics Report. (2015). 10th parliamentary elections. Dhaka: Election commission Secretariat.
14. Survey of Public Opinion -Bangladesh. (2016, February). Nielsen-Bangladesh & International Republican Institute. http://www.iri.org/sites/default/files/wysiwyg/iri_survey_of_bangladesh_public_opinion_-february 2016__-_public.pdf