طرح و بررسی دو ابرروایت «مسیحیت» و «لیبرال دموکراسی» در چارچوب نظریۀ شالوده‌شکنی دریدا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار علوم سیاسی دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان

2 دکتری علوم سیاسی دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان

چکیده

این مقاله تلاشی است که با روش تحلیلی، به طرح دو ابرروایت «دینی» و «سیاسی» می‌پردازد و سپس آنها را در چارچوب نظریۀ شالوده‌شکنی دریدا به چالش می‌کشد؛ از این‌رو دریدا در مقابل روایتی از مسیحیت که آن را مقرر در متن و ذهن شارع، منحصر به نهادهای سنتی و در اختیار متولیان رسمی آن معرفی می‌کند و به بازگویی مفاهیمی نظیر «هدیه»، «ایثار»، «بخشایش»، «موعودگرایی» و... که همواره به گفتمان کلاسیک مسیحیت تعلق دارند، می‌پردازد. شالوده‌شکنی همچنین در مقابل روایتی که بقای «دموکراسی لیبرال» و نظام سیاسی مبتنی بر آن را بعد از فروپاشی شوروی و اضمحلال کمونیسم، به‌منزلۀ پایان تاریخ، آخرین مرحلۀ تکامل ایدئولوژیکی بشر و شکل نهایی دولت تلقی می‌کند، می‌کوشد تا ضمن ارائۀ ضعف و کاستی‌های آن، با اعطای معنایی تازه به مفهوم «دوستی»، بر بنیاد برادری ناگسستنی، نامشروط و جهانی، نویدبخش شیوۀ تازه‌ای از سیاست با عنوان «جماعتی بدون جماعت» و دموکراسی اصیل‌تری با عنوان «دموکراسی در راه» باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The planning And analyzing two meta-narrative "Christianity" and "liberal democracy" in the framework of the theory of Derrida's Deconstruction

نویسندگان [English]

  • alireza aghahosseini 1
  • sara veysi 2
1 Associate professor of political science group, University of Isfahan
2 student
چکیده [English]

This article is an attempt by the analytical method to study two meta-narrative "religious" and "political" and then challenge them in the framework of Derridas Deconstruction, so Derrida against a version of Christianity that it provided in the text mind founder, sole custodians of traditional institutions and the formal introduction of the screw, recounting concepts such as "gift", "sacrifice", "forgiveness," "messianism" and that Christianity has always belong to the classic discourse. Deconstruction also the narrative that the survival of "liberal democracy" and its political system based on the Soviet Union and the collapse of communism after the collapse, as the end of history, the last stage of human ideological evolution and the final form of government as a screw attempts to in presenting its weaknesses and limitations, giving new meaning to the concept of "friendship" based on the unbreakable brotherhood, unconditional and universal, promising practices new policy as a "community without community" and democracy as original " democracy to come "is.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Derrida's Deconstruction
  • text
  • Christianity
  • liberal democracy
  • democracy to come
  • friendship
  • the end of history
  1. الف) فارسی

    1. آقاحسینی، علیرضا (1396). گفتمان و پذیرش دیگری، اصفهان: انتشارات دانشگاه اصفهان.
    2. آقاحسینی، علیرضا (1388). «شالوده‌شکنی امتیاز رویتر از نگاهی دیگر»، فصلنامۀ تاریخ روابط خارجی، ش‌ 38 و 39، بهار و تابستان.
    3. اسدپور، رضا (1386). «کثرت‌گرایی دینی از چشم‌اندازهای متفاوت»، ماهنامۀ پژوهشی اطلاعات، حکمت و معرفت، ش 9، آذر.
    4. ایزوتسو، توشی‌هیکو (1372). «اندیشۀ اشراقی»، ترجمه همایون همتی، کیهان فرهنگی، سال 10، ش 12، اسفند.
    5. پیکارد، هری منت (1380). «فوکویاما و پایان تاریخ»، دوماهنامه بخارا، ترجمۀ عزت‌اله فولادوند، ش 19، مرداد..
    6. جهانبگلو، رامین (1380). نقد عقل مدرن، تهران: فروزان.
    7. دریدا، ژاک (1983). نامه‌ای به یک دوست ژاپنی، ترجمۀ فرزان سجودی، 10 ژوئیه
    8.  دریدا، ژاک (1390). فروید و صحنه‌نوشتار، ترجمه‌مهدی پارسا، تهران: روزبهان.
    9. سیم، استوارت (1391). دریدا و پایان تاریخ، ترجمه محسن محمودی، تهران: افسون خیال.
    10. شاقول، یوسف و مرتضوی، سیدرحمان (1389). «دریدا و دموکراسی»، جستارهای سیاسی معاصر، سال1، ش 2، پاییز و زمستان، 63-47.
    11. شیواپور، حامد؛ و حسینی بهشتی، سیدمحمدرضا (1390). «نسبت الهیات سلبی با رویکردهای گوناگون دربارۀ خدا»، مجلۀ فلسفۀ دین، سال 8، ش 10.
    12. ضیمران، محمد (1379). ژاک دریدا و متافیزیک حضور، تهران: هرمس.
    13. فدایی مهربانی، مهدی (1392). ایستادن در آن سوی مرگ؛ پاسخ‌های کربن به هایدگر از منظر فلسفۀ شیعی، تهران: نشر نی.
    14. کپیوتو، جان دی (1388). و اینک دین: سرشت ایمان در عصر مدرن، ترجمه مرضیه سلیمانی، تهران: علمی.
    15. مرتضوی، سید رحمان (1394). «واسازی؛ از دوستی تا سیاست»، فصلنامۀ علوم سیاسی، سال 11، ش 32، پاییز، ص 171-153.
    16. مصباحیان، حسین (1385). «در پی دوستی‌های ناممکن؛ مقدمه‌ای بر سرگذشت فلسفی مفهوم دوستی و نگاهی به کتابی از دریدا»، نشریۀ باشگاه اندیشه، سال 2، ش3، اردیبهشت.
    17. نجف‌زاده، رضا (1390). «موعودگرایی در الهیات سیاسی ایرانیان»، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال 2، ش 1، بهار و تابستان.
    18. نش، کیت (1389). جامعه‌شناسی سیاسی معاصر، ترجمۀ محمدتقی دلفروز، تهران: کویر.
    19. واعظی، احمد (1380). درآمدی بر هرمنوتیک، تهران: نشر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی.
    20. ویکنزو، جیمز جی (1388). شأن و نفوذ اخلاقی و انسانی دین: تأملی دربارۀ کتاب آیندۀ دین، گفتگوی مکتوب رورتی و واتیمو، کتاب ماه دین، ش 147، دی.
    21. هایدگر، مارتین (1387). هستی و زمان، ترجمۀ سیاوش جمادی، تهران: ققنوس.

     

    ب) خارجی

    1. Almond, I (2002). “The honesty of the perplexed: Derrida & Ibn Arabi on bewilderment”, Jurnal of the American Academy of Religion, vol. 70, Issue 3, Sep,pp: 515-538
    2. Caputo, john d. (1999). “Who is Derrida's Zarathustra: of friendship, fraternity & a democracy to come”, Research in phenomenology, vol. 29, pp: 184-198
    3. Derrida, Jacques (1973). speech & phenomena, northwestern university press.
    4. Derrida, Jacques (1976). of grammatology, trans. Gayatrichakravotryspivak, Baltimore: john Hopkins University press.
    5. Derrida, Jacques (1978). writing & difference, London, routledge & kegan pau.
    6. Derrida, Jacques (1981). dissemination, translated by Barbara Johnson, Chicago: university of Chicago press.
    7. Derrida, Jacques (1992). Given Time: i. Counterfeit Money, translet by peggy Kamuf, Chicago: University of Chicago Press.
    8. Derrida, Jacques (1994). Specters of Marx: The State of the Debt, the Work of Mourning, & the New International.  Trans. Peggy Kamuf. London: Routledge.
    9. Derrida, Jacques(1995). the Gift of Death, trans. Wills, Chicago: University of Chicago Press.
    10. Derrida, Jacques (1997a). the Politics of Friendship, London, Verso. 
    11. Derrida, Jacques, (1997b). A discussion with G. Bennington,
    12. Derrida, J., &Dufourmantelle, A. (2000). Of Hospitality, trans. Bowlby, Stanford: Stanford University Press.
    13. Derrida, Jacques (2001). OnCosmopolitanismandForgiveness, London: Routledge.
    14. Eckhart, mester (1981). the essential sermons, Trans by Edmund colledge& Bernard meginn.
    15. Fukuyama, fransis (1992). the end of history & last man, newyork: the free press.
    16. Hick, john(1988). god & unlverse of faiths, macmillan press
    17. Heidegger, Martin (1990). Martin Heidegger & Karl Jaspers, Briefwechsel, Frankfurt: Vittorio Klostermann.
    18. Heidegger, Martin (1995). “Gesamtausgabe”, Phänomenologie des religiösen Abbreviations of Principal Works xiii Lebens, Frankfurt: Vittorio Klostermann, vol. 60
    19. Ibn-al-arabi, muhyiddin (1986). “what the student needs”, trans. Tosunbayrak, journal of the muhyiddin ibn arabi society5.
    20. Norris, c (1989). Christopher Norris in discussion with Jacques derrida in deconstruction, ominubus volume, edited by Andreas papadakis, Catherine cook & Andrew benjamin, London: academy editions.
    21. Saussure, ferdinan de (1986). course in general linguistics, trans. Wade Baskin, in mark c. Taylor, ed., deconstruction in context: literature & philosophy, Chicago & London: the university of Chicago press.
    22. Smith, James (2005). Jacques derrida. A live theory, London &newyork: continun.
    23. Staten, h (1985). Wittgenstein &derrida, oxford, basil Blackwell.