بررسی عوامل نهادی مؤثر بر شکل‌گیری دولت و عملکرد آن در افغانستان، 1393-1380

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 دانشجوی دکتری علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

10.22059/jpq.2023.354224.1008034

چکیده

یکی از اهداف اصلی این پژوهش، بررسی عوامل نهادی تأثیرگذار بر شکل‌گیری دولت و عملکرد آن در افغانستان در دوره زمانی 1393-1380 است. ازاین‌رو تلاش شده است تا به دو پرسش پژوهشی زیر پاسخ داده شود: 1. چه عوامل نهادی در شکل‌گیری دولت در افغانستان و عملکرد آن در این دوره زمانی مؤثر بوده‌اند؟ 2. چگونه این عوامل نهادی بر شکل‌گیری و عملکرد دولت در افغانستان پس از اجلاس بن در سال‌های 1393-1380 که افغانستان از «ثبات سیاسی نسبی» بهره‌مند شد، تأثیر داشته‌اند؟ در فرضیه پژوهشی استدلال می‌شود که عوامل نهادی سبب‌ساز موفقیت ذی‌نفعان برای تشکیل ائتلاف مسلط از میان نهاد‌های تأثیرگذار ‌‌بر توافق‌ «اجلاس بن» شدند و «دولت ائتلافی مسلط» از راه رانتیریسم و محدودسازی دسترسی افراد و نهادهای خارج از ائتلاف به رانت‌ها توانست «ثبات سیاسی نسبی» را در افغانستان در این دوره زمانی تأمین کند. برای تحلیل داده‌های گردآوری‌شده بر اساس یافته‌های گزیده‌ای از پژوهش‌های پیشین، و گزارش‌ها و آمار ارائه‌‌شده از سوی مراکز معتبر ملی و بین‌المللی مربوط به مسئله موردنظر، از روش تحلیل نهادی استفاده شد. چارچوب نظری پژوهش بر پایه نظریه نهادگرایانه داگلاس نورث برای بررسی نظام‌های دسترسی محدود قرار داده شد. دولت در این نظام‌ها حاصل شکل‌گیری ائتلافی مسلط بر پایه منطق توزیع رانت است و رفتار نهاد‌ها پیش‌بینی‌شدنی و بر نوعی تعامل سودآور استوار است. به‌عبارت دیگر، رفتار نخبگان سیاسی در دولت (ائتلاف مسلط) افغانستان با رانت هدایت و محدود می‌شد و این وضعیت به حفظ ثبات سیاسی نسبی در دوره زمانی 1393-1380 انجامید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing Institutional Factors Influencing the Formation of the State and its Performance in Afghanistan, 2001-2014

نویسندگان [English]

  • Ebrahim Motaghi 1
  • Mohammad Reza Naseri 2
1 Professor, Department of Political Science, Faculty of Law & Political Science, University of Tehran, Iran.
2 A PhD Candidate, Department of Political Science, Faculty of Law & Political Science, University of Tehran, Iran
چکیده [English]

Following the 2001 invasion of Afghanistan by the U.S. and its international allies, intense efforts aimed at peacemaking and conflict resolution were made at all levels to put an end to the instability and violence in this war-ravaged country. Accordingly, an attempt was made to create a new consolidated government with a focus on institutionalization in Afghanistan. An international conference was held in Bonn, Germany in 2001, in order to facilitate the consultation between Afghan political leaders and other stakeholders to discuss the establishment of the foundations of the new government in Afghanistan. The consequences of this conference included the establishment of a score of significant national organizations which constituted the foundations of the new government in Afghanistan, and the creation of a dominant coalition of diverse Aghan groups which became the ruling class. The new government received foreign aid from the U.S., its Western allies, regional states, international aid agencies, and other donors. However, the newly-established government did not last more than two decades.
One of the main objectives of this research is to investigate the institutional factors influencing the formation of the government and its performance in Afghanistan in the period of 2001-2014. The research questions are as follows: 1. What institutional factors have influenced the formation of the government in Afghanistan and its performance in 2001-2014 time period? 2. How have these institutional factors affected the formation and performance of the government in Kabul in 2001-2014 when Afghanistan benefited from "relative political stability"? In the research hypothesis, it is argued that the institutional factors led to the formation of a dominant coalition by the stakeholders among the institutions on the basis of the 2001 Bonn Agreement, and in turn the dominant coalition government was able to achieve relative political stability through rentierism and “limited access orders” to rent for the individuals and institutions outside the coalition. The method of institutional analysis—which was presented in the works of Douglas North and his associates—are used to collect and analyze data from various reports and statistical sources provided by reliable national and international centers. In addition, the authors gained insights by a careful investigation of the selected findings of the work of other scholars concerning the issue in question.
The theoretical framework was based on North’s institutionalist theory and his concept of limited access orders. The theory is useful in describing and explaining the political and economic state of affairs in the post-conflict societies. In most developing countries, individuals and institutions actively use or threaten to use violence for the purpose of having access to resources and accumulate wealth, but development programs would not be successful unless violence is curbed. Reliable stability is the most important precondition for development in all dimensions, particularly in the process of state building. To achieve stability, it is necessary to end violence and eliminate the concealed threat of the use of violence. North’s concept of the limited access orders refers to a type of institutional arrangement in which conflict-prone and conflict-ridden countries are able to curb violence by providing economic incentives to powerful groups to cooperate with each other in maintaining peace and stability. The authors compared the government performance of two previous Afghan leaders: 1) Hamid Karzai’s government during 2001-2014 which coincided with the emergence of the new government and the period of relative stability in Afghanistan; and 2) Mohammad Ashraf Ghani’s government during 2014-2021, which ended in the withdrawal of U.S, forces from the country, and Taliban’ return to power.  The formation of a dominant coalition based on the logic of rent distribution, and on a kind of profitable interaction of rival individuals and institutions led to a period of stability. In other words, the behavior of the political elites in the government (dominant coalition) of Afghanistan was guided and limited by rent and this situation led to a period of relative political stability. The findings could help to gain a better and more accurate understanding of the reasons for the 2021 collapse of the regime against a background of unravelling western support in Afghanistan, and the return of Taliban to the seat of power in Kabul.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Afghanistan
  • Dominant Coalition
  • Government
  • Limited Access System
  • Rent
  • State
  1. الف) فارسی

    1. 1. انصاری، غلام فاروق. (1387) جامعه پشتون، تحول هویت و مناسبات (از احمدخان ابدالی تا اشغال افغانستان توسط روس ها)، پایان‌نامه دکترا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
    2. باقری، اسماعیل. (1396) «ساختار سیاسی افغانستان، رئیس جمهور و رئیس اجرائیه،» مطالعات راهبردی جهان اسلام، 69: 182- 149. در: http://noo.rs/8EWzC (13 خرداد 1401).

     ‌    3. بختیاری، صدیقه؛ محمدمهدی ذکی. (1398) گروه‌‌‌های قومی و توزیع قدرت سیاسی در افغانستان؛ تعدیل یا تغییر نظام سیاسی در کشور. کابل: انیستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان.

    1. پژواک، خلیل؛ ذکی دریابی. (7/8/1401) «حکومت خانواده‌ها؛ گزارشی از نقش چهره‌های بانفوذ در فساد اداری و مالی،» روزنامه اطلاعات روز. در: https://www.etilaatroz.com/49967 (9 آذر 1401).
    2. پِن، آدم؛ کاوه کرامی، اورحلا نعمت. (1400) مواد مخدر و توسعه در افغانستان؛ تحلیل پالیسی ملی و بازیگران، ترجمه عزیزالله اسفندیاری، کابل: واحد تحقیقات و ارزیابی افغانستان.
    3. حاجی یوسفی، امیرمحمد. (1376) «رانت دولت رانتیر و رانتیریسم، بررسی مفهومی،» اطلاعات سیاسی-اقتصادی، (126-125): 155-152. در: .. https://sid.ir/paper/419581/fa (20 مهر 1401).
    4. خضری، محمد؛ محسن رنانی. (1383) «رانت‌جویی و هزینه‌‌‌های اجتماعی آن،» نامه مفید، 10، 45: 80-45. در: https://sid.ir/paper/3654/fa (5 آبان 1401).
    5. خلیلزاد، زلمی. (1395) فرستاده (سفر من در جهانی متلاطم از کابل به کاخ سفید)، ترجمه مصطفی احمدی. تهران: انتشارات کتاب کوله‌پشتی، چ 3.
    6. سروش، عصمت‌الله. (16 /5/ 1398) «درصد کارمندان وزارت خارجه به‌گونه‌ی غیرقانونی استخدام شده‌اند،» روزنامه اطلاعات روز. در: etilaatroz.com/81945/40-percent-of-state-department-employees-are-hired-illegally/ (3 مهر 1401).
    7. قنواتی, نسرین؛ مجید وحید، احمد ساعی، سید علیرضا ازغندی. (1396) «بازتولید ساختار رانتی در ایران،»مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی 25، 7: 221-203. در: https://sspp.iranjournals.ir/article_29733.html (3 مرداد 1402).
    8. کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه علیه فساد اداری. (1392) چهارمین گزارش شش ماهه (11 جدی 1391 الی 9 سرطان 1392)، کابل. در:

    http://www.afghandata.org:8080/xmlui/handle/azu/20715 (27 خرداد 1401).

    1. کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه علیه فساد اداری. (1396) گزارش ارزیابی آسیب پذیری‌‌‌های فساد اداری به سطح وزارت معارف، کابل. در:

    https://research.amanote.com/publication/eZjz2nMBKQvf0BhiCl2v/ (5 آذر 1401).

    1. گلوبال ویتنس. (2012) «آینده سکتور استخراج معادن افغانستان در معرض خطر قراردادهای ضعیف قرار دارد،» در: https://www.globalwitness.org/en/archive/getting-to-gold-report-dari/ (14 تیر 1402).
    2. میر‌بیگی، سید وحید. (1395) «بررسی تطبیقی رابطه‌ رانتیریسم و الگوی حکمرانی خوب: مطالعه‌ شش کشور ایران، کویت، آذربایجان، اندونزی، مالزی و ترکیه،» فصلنامه علوم اجتماعی، 23، 73: 170-117، .<DOI:10.22054/qjss.2017.7206>
    3. نصیری اقدم، علی. (1391) «روش‌شناسی تحلیل نهادی مسائل اقتصادی،» روششناسی علوم انسانی، 18، 71: 144-119. در: http://method.rihu.ac.ir/article_198.html
    4. نورث، داگلاس و دیگران. (1396) سیاست، اقتصاد و مسائل توسعه در سایه خشونت، ترجمه محسن میردامادی و محمد حسین نعیمی‌پور. تهران: انتشارات روزنه، چ 3.
    5. وزارت مالیه. (1391) گزارش وزارت مالیه. کابل: وزارت مالیه. در: https://sao.gov.af/sites/default/files.pdfh (15 آبان 1401).

     

     ب) انگلیسی         

    1. Ademmer, Esther; Julia Langbein, and Tanja A. Börzel. (2020, January) “Varieties of Limited Access Orders: The Nexus between Politics and Economics in Hybrid Regimes,” Governance 33, 1: 191-208, <DOI:10.1111/gove.12414>.
    2. Beblawi, Hazem. (1987) “The Rentier State in the Arab World.” Arab Studies Quarterly 9, 4: 383-398. Available at: http://www.jstor.org/stable/41857943 (Accessed 14 July 2023).
    3. Bizhan, Nematullah. (2022) “Building Legitimacy and State Capacity in Afghanistan,” in Nematullah Bizhan, ed. State Fragility: Case Studies and Comparisons, 24-63. London: Routledge, . Available at: 10.4324_9781003297697-2_chapterpdf-libre.pdf (Accessed 14 July 2023).
    4. Bonn Agreement (Agreement on Provisional Arrangements in Afghanistan Pending the Re-establishment of Permanent Government Institutions). (2001) United Nations Peacemaker. Available at: https://peacemaker.un.org/ afghanistan- bonnagreement2001 (Accessed 24 July 2023).
    5. Butler, Eamonn. (2012) “Public Choice– A Prime,” org.uk (The Institute of Economic Affairs), 75-81. Available at: http://www.iea.org.uk/sites/default/ files/publications/files/IEA%20Public%20Choice%20web%20complete%2029.1.12.pdf (Accessed 20 May 2021).
    6. Chesterman, Simon, Michael Ignatieff, and Ramesh Thakur, eds. (2005) Making States Work: State Failure and the Crisis of Governance. Tokyo: United Nations University Press.
    7. Dobbins, James. (2008) After the Taliban: Nation Building in Afghanistan. Washington DC: Potomac Book.
    8. Fishstein, Paul; and Aman Farahi. (2023, January) The World’s Humanitarian, Economic, and Political Engagement with Afghanistan. New York: Center on International Cooperation (CIC), New York University. Available at: https://cic.nyu.edu/wp-content/uploads/2023/01/The-Worlds-Humanitarian-Economic-and-Political-Engagement-with-Afghanistan-2023.pdf (Accessed 16 July 2023).
    9. Löfström, Amanda. (2022) "A Fatigued State: Exploring the Fragilities of the Afghan State," The Swedish Institute of International Affairs (UI) Papers 2. Available at: https://www.ui.se/globalassets/ui.se-eng/publications/ui-publications/2022/ui-paper-no.-2-2022.pdf (Accessed 10 July 2023).
    10. North, Douglass C., et al. (2012) “Limited Access Orders: Rethinking the Problems of Development and Violence,” net. Available at: https://www.researchgate.net/publication/259552628_Limited_Access_Orders_Rethinking_the_Problems_of_Development_and_Violence/citation/download (Accessed 23 April 2021).
    11. North, Douglass C., John Joseph Wallis, and Barry R. Weingast. (2009) Violence and Social Orders: A Conceptual Framework for Interpreting Recorded Human History. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
    12. North, Douglass C., John Joseph Wallis, Steven B. Webb, and Barry R. Weingast. (2007, November) “Limited Access Orders in the Developing World: A New Approach to the Problems of Development,” World Bank Policy Research Working Papers, <DOI:10.1596/1813-9450-4359>.
    13. (2001) "Creating A New Afghanistan- Filling the Vacuum,” Frontline. Available at: https://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/shows/campaign/withus/ cbonn.html (Accessed 12 July 2023).
    14. Rodríguez, Enrique Baltar. (2023) “Why Did State-Building Policy Fail in Afghanistan?” Open Journal of Political Science13: 129-154. <DOI:4236/ojps.2023.131008>.
    15. Rogers, Samuel. (2023) “The Emergence of the ‘Rentocrat’,” New Political Economy (Online) 1-14, . Available at: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13563467.2023.2172148?src=recsys (Accessed 12 July 2023).
    16. Schwarz, Rolf. (2011) “Does War Make States? Rentierism and the Formation of States in the Middle East,” European Political Science Review 3, 3: 419-443, <DOI:10.1017/S1755773911000014>.
    17. Smith, Adam. (1960) The Wealth of Nations. London: Every Man’s Library.
    18. Stratford, Beth. (2023) “Rival Definitions of Economic Rent: Historical Origins and Normative Implications,” New Political Economy 28, 3: 347-362, .
    19. World Bank Group. (2021) “Classification of Fragility and Conflict Situations for World Bank Group Engagement,” The World Bank Group. Last updated: 2021-07-01. Available at: https://thedocs.worldbank.org/en/doc/ 8bc2ffd 2ca0d2f174fee8315ad4c385b-0090082021/original/Classification-of-Fragility-and-Conflict-Situations-web-FY22.pdf (Accessed 12 July 2023).